Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen (Generelt)

af gamle ole, 8/9 2014, 12:20 (3709 dage siden)

Vi har været inde på det før, men jeg tror stadig ikke at have en forklaring på hvorfor GDS og HFHJ til det sidste (HT-perioden), bevarede landevejsbusdesignet med een dør, mens HHGB, bortset fra et par Volvoer, bevarede bybusdesignet med enten bagdør -oprindelig- og sidenhen midterdør?
Nogen forklaring på dette fænomen?
Måske forsi HHGB-bussrne i nogen grad indgik i bybustrafikken i Helsingør også?
(Sagt i parentea var de eneste landevejsbusser hos DSB i hovedstadsområdet jeg husker i nyere tid Korsørbussen-122- fra Valby Langgade, og Stegebussen fra Valby St)

Hilsen Ole

ptivatbanerutebiler, Nordsjælland, igen igen

af Thomas de Laine ⌂, København, 8/9 2014, 20:03 (3709 dage siden) @ gamle ole

Vi har været inde på det før, men jeg tror stadig ikke at have en forklaring på hvorfor GDS og HFHJ til det sidste (HT-perioden), bevarede landevejsbusdesignet med een dør, mens HHGB, bortset fra et par Volvoer, bevarede bybusdesignet med enten bagdør -oprindelig- og sidenhen midterdør?
Nogen forklaring på dette fænomen?
Måske forsi HHGB-bussrne i nogen grad indgik i bybustrafikken i Helsingør også?
(Sagt i parentea var de eneste landevejsbusser hos DSB i hovedstadsområdet jeg husker i nyere tid Korsørbussen-122- fra Valby Langgade, og Stegebussen fra Valby St)

Svaret er stadig, at HHGB's rutebiler skulle kunne indsættes på bybusserne i Helsingør, hvilket skete af og til. Det var jo HHGB, der stod for driften af bybusserne.

GDS-HFHJ fik rutebiler med kun én dør ligesom stort set alle andre rutebilejere i landet på samme tidspunkt (med DSBs rutebiler i Hovedstadsområdet som en væsentlig undtagelse).

af Svend, 8/9 2014, 20:13 (3709 dage siden) @ Thomas de Laine

GDS-HFHJ fik rutebiler med kun én dør ligesom stort set alle andre rutebilejere i landet på samme tidspunkt (med DSBs rutebiler i Hovedstadsområdet som en væsentlig undtagelse).

Det var også meget praktisk at kunne stige ud via fordøren. Så sent som sidst i 70´erne kunne man stå af hvor som helst på ruten på GDS´ bilruter (i hvert fald uofficielt når man kom ud på landet), og så var det jo nødvendigt at fortælle chaufføren, ved hvilket hus eller hvilken sidevej han skulle holde an.

--
Svend

af gamle ole, 9/9 2014, 12:10 (3708 dage siden) @ Svend

Ja det er nok en god forklaring på eet-dørs landevejsbusserne.
Som et kuriosom her på Falster hvor jeg nu bor fungere det stadig på den måde "på landet" selvom der både er fordør og midter/bagdør på busserne.

Hilsen Ole

af gamle ole, 9/9 2014, 12:07 (3708 dage siden) @ Thomas de Laine

Tak Thomas. Som sagt også mit bedste bud (på HHGB)

Hilsen Ole

af gamle ole, 11/9 2014, 16:11 (3706 dage siden) @ gamle ole

-og nsom et lille kuriosom var Hillerød St mig bekendt den enste station-på Sjælland ihvertfald- hvor hele 4 banerutebilsruter kom.
DSB, GDS, HFHJ og HHGB.

Ole

af gamle ole, 16/9 2014, 12:24 (3701 dage siden) @ Thomas de Laine

-og med undtagelse af de tre Volvo landevejsbusser fra 61/62 med kun een firdør (HHGB).Undtagelsen der bekræfter reglen.

Hilsen Ole

af gamle ole, 5/4 2015, 14:42 (3500 dage siden) @ gamle ole

Og hvorfor mon egentlig denne undtagelse fra reglen?

Ole

af gamle ole, 18/9 2014, 19:13 (3699 dage siden) @ Thomas de Laine

-og en lille detalje mht til DSB-busserne. 307 Roskilde-Hillerød, kørte med landevejstypen/1 fordør ret længe. (Måske også andre ruter)

hilsen Ole

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak