Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Køreledninger ved oplukkelige broer (Generelt)

af esni, Frederikssund, 2/4 2015, 13:57 (3615 dage siden)

Jeg ved at man i Holland både har mange elektrificerede baner, og mange oplukkelige broer.

Jeg kan huske fra en rejse til Amsterdam i 1964 - hvor jeg var 8 år gammel, at man brugte et princip med specielle afslutninger af køreledningen før og efter broen, som tillod at pantografen udvidede sig kontrolleret til sin maksimale højde mens toget rullede frit over broen. Der har sikkert været en mekanisme, process eller lign. som sikrede at banemotorerne var udkoblede inden køreledningen blev afbrudt.

Bruger de stadig det princip i Holland?

Bruger man det andre steder?

Og hvilke andre løsninger bruges der rundt omkring?

Køreledninger ved oplukkelige broer

af Stefan @, Hørsholm, 2/4 2015, 15:02 (3615 dage siden) @ esni

Under en tur fra Stockholm til Göteborg ad Götakanalen i 2012 så jeg hvor hovedlinjen Malmö - Stockholm krydser kanalen. Det en en dobbeltsporet, elektrificeret strækning. Ledningerne hang i buer ned. Hvordan det problem er løst aner jeg ikke, men det så dramatisk ud.:-|

Køreledninger ved oplukkelige broer

af ulca, 2/4 2015, 15:54 (3615 dage siden) @ esni

Hvordan man gør andre steder ved jeg ikke, men jeg ved hvordan man vil gøre på Kong Frederik d. IX bro ved Nykøbing F. når banen til Femern skal elektrificeres:
Her vil man på klappen i stedet for en ledning, anvende en art fast stang ophængt i samme højde som en køreledning. På den måde undgår man problemet med kabler der hænger, pantografer der skal hæves, og så videre. Overgangen til køreledninger på de faste dele af broen skal, så vidt jeg ved, udføres, som man udfører overgangen mellem afsnit af køreledninger på almindelige strækninger, og når et tog så passerer overgangene på samme måde som på andre elektriske strækninger.

Køreledninger ved oplukkelige broer i København!

af Nordexpress, 2/4 2015, 16:19 (3615 dage siden) @ esni

Tjah, man behøver jo ikke nødvendigvis søge til udlandet, vi er vel nogle, der har ventet på at Knippelsbro gik op og ned, et enkelt guglet eksempel på Knippelsbro ses her

Linje 2 på Knippelsbro

Køreledninger ved oplukkelige broer

af Niels Munch, 2/4 2015, 17:25 (3615 dage siden) @ esni
redigeret af Niels Munch, 2/4 2015, 17:47

En række eksempler diskuteres her: http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=728311 - og her: http://www.ig1.de/index.php?option=com_content&view=article&id=194:oberleitung-... .

En specifik beskrivelse af løsningen for broen over Ziegelgraben ved Stralsund findes her: https://www-docs.tu-cottbus.de/verkehrswesen/public/Lehre/LV/Kolloquium/2008/2008_DrBau... .

M.v.h.
Niels

Køreledninger ved oplukkelige broer

af esni, Frederikssund, 2/4 2015, 20:14 (3615 dage siden) @ Niels Munch

Den hollandske løsning bruges åbenbart kun i Holland.

Hvad mon er dens begrænsninger?

Køreledninger ved oplukkelige broer

af LasseG, 2/4 2015, 21:53 (3615 dage siden) @ esni

Den hollandske løsning bruges åbenbart kun i Holland.

Hvad mon er dens begrænsninger?

Den maksimale højde for strømaftageren skal være den samme for alle tog?

Køreledninger ved oplukkelige broer

af esni, Frederikssund, 2/4 2015, 22:04 (3615 dage siden) @ LasseG

Den hollandske løsning bruges åbenbart kun i Holland.

Hvad mon er dens begrænsninger?


Den maksimale højde for strømaftageren skal være den samme for alle tog?

Det er vel ikke nødvendigvis rigtigt - men alle strømaftageres maksimalhøjde skal være mindre end maksimalhøjden på rampen.

Køreledninger ved oplukkelige broer

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/4 2015, 11:18 (3613 dage siden) @ esni

Hej

først et par billeder af bevægelige broer på hollandske modeljernbaner (Dortmundmessen 2009)

[image]

[image]

og så et link til min blog med billeder fra en tur med en bevægelig bro:

http://togtid.blogspot.se/2015/04/en-tur-med-en-jernbanebro.html


Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak