danmark´s flotteste skinnebus
her er min favorit
her er min favorit
Hvad laver den på en færge. hvor kommer den fra, og hvor er den mon på vej hen?
Har altid drømt om at køre i sådan en, hvor kan det lade sig gøre?
Kunne være ved denne lejlighed:
VGJ Sm 6 (FDSB) på M/F Kronprins Frederik 11.05.1986 (nm).
M.v.h.
Niels
Må indrømme at det er også et af de ønsker der står aller øverst på min "jernbaneønskelseddel"
--
Der er vel næppe nogen Scandia-skinnebus, der har været så vidt omkring i det ganske danske land. Det er Peter Jørgensen's fortjeneste, at den i sine "velmagtsdage" ved en sjællandsk jernbaneklub var yderst driftssikker og velholdt. (Sammenlagt har jeg selv haft fornøjelsen af flere hundrede km i "agestolen" på denne).
Ole-Jørn
Og så skal det lige med, at jeg blev "verdensberømt i Danmark" i Sm 6! Det var i en reklamefilm for BALTICA - vist såvel i danske biografer som på TV2, hvor en bil går i stå i en overkørsel. Jeg stikker hovedet ud af Sm 6 og siger: "Hva' dælen laver du der?". (Jeg sagde forøvrigt aldrig en lyd!) Flere år efter blev jeg stoppet på gaden i Ringsted af vildt fremmede mennesker og spurgt om det ikke var mig, der medvirkede i den reklamefilm!
Overkørselsanlægget var stillet op ved en skovvej i dagens anledning og blev "betjent" via akkumulator og "sømbrædt" - bommen blev forlænget med et brædt og blev bevæget af en mand på en stige uden for billedet! Det var en ganske morsom oplevelse.
Ole-Jørn
Sådan lige for at "genopfriske
Hej Erik.
Det må Du spørge andre om - jeg kan se 100%.
Ole-Jørn
Her er et par stykker der også (var) flotte.
HHJ SM 22 i Odder 1968.
HHJ SM 21 i Hov 1968.
Mvh
Georg
Her er et par stykker der også (var) flotte.
HHJ SM 22 i Odder 1968.
HHJ SM 21 i Hov 1968.
Mvh
Georg
De er bare skønne, de billeder..........
Nu er vi snart derhenne hvor EVP's skinnebusside kunne udvides med skinnebusbidrag - hvis EVP kan følge med, den stakkel. Men hvor vi sikkert alle ville juble over endnu en kollektivside, nu fra en anden vinkel.
Vh
U
Det hjælper jo ikke en s-k-i-d, når Erik V kun kan se 10% af oploadede billeder.
Ole-Jørn
HHJ SM 22 i Odder 1968.
Ja det er jo den som holder hjemme hos Michael på Falster nu:
SNNB SM12 - HHJ SM22
Se også
http://www.jernbanen.dk/Fotos/Pbane/SNNB/SNNB_SM12_1964_2.jpg
--
Svend
Her er et par stykker der også (var) flotte.
HHJ SM 22 i Odder 1968.
HHJ SM 21 i Hov 1968.
Mvh
Georg
De er bare skønne, de billeder..........Nu er vi snart derhenne hvor EVP's skinnebusside kunne udvides med skinnebusbidrag - hvis EVP kan følge med, den stakkel. Men hvor vi sikkert alle ville juble over endnu en kollektivside, nu fra en anden vinkel.
Vh
U
Hej U(TJ) / Georg Schmidt.
Det kan han snart heller ikke -- følge med.
Lige nu -i disse dage- vælter det frem med flotte fotos fra en masse jernbanen.dk-læsere, det ene flottere end det andet. Nu står der "godtnok" ikke anført, at de må benyttes til en sådan side, men . . .
Gennem de senere mange år, mens mine sider har eksisteret, har der jævnligt stået i slutningen af "siderne", at man var meget velkommen til at bidrage med fotos eller andet, . . . og hvad kom der så ud af det ???
Nogle få har været meget ihærdige, og støttet indtil flere gange (tak til dem - også her), men det store flertal ! ! !
Kystbanen kom godt fra start, og alligevel er der kun et fåtal af bidragydere. Mange af "de store gamle" (her nævnes ingen navne) sidder stadig og "putter" med deres fotos. Dermed være ikke sagt(skrevet), at de absolut skal ses på mine sider (det er en mulighed), men så evt. på egne sider eller venners.
Lige i disse dage kan det være svært at følge med --eet ønske om en bane-hjemmeside tager 10 sekunder at skrive, men lige så mange "pensionist-dage" at scanne og udlægge. En jævn "strøm" i årenes løb havde været at foretrække.
. . . og, -desværre UTJ-, der kommer ikke et foto af Spøttrup-remisen. Film-strimmelen var ikke lang nok, og månedslønnen ikke høj nok dengang. Desværre havde jeg ikke mit digitalkamera med den dag
Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer
Hej OJK37.
Efter genopstart er det 100% Flot, --sikkert en oplevelse, for alle andre end ham Du skældte ud
Tak tak UTJ, billederne kan jo lige så godt komme ud, det hjælper jo ikke de blot ligger gemt et sted. EVP må gerne bruge dem, du kan evt. få dem direkte.
HHJ kørte omkring sidst i tresserne et iltog om morgenen til Århus med 3-vognstog.
HHJ SM 21-Sp2 og SM 22 i Odder ca. 1969.
Mvh
Georg
Tak tak UTJ, billederne kan jo lige så godt komme ud, det hjælper jo ikke de blot ligger gemt et sted. EVP må gerne bruge dem, du kan evt. få dem direkte.
HHJ kørte omkring sidst i tresserne et iltog om morgenen til Århus med 3-vognstog.
HHJ SM 21-Sp2 og SM 22 i Odder ca. 1969.
Lyntoget "Odderen"
SM krydsning på HHJ Viby J.
SM 21-22 og Sp 1.
Ved godt det ikke er en skinnebus, men den har da kørt med en, i sin tid ;)
Ukendt Ex. DSB Rumpeged, i Køge.
hvor gamelt er billede
det er taget på vej til lemvig for at hente VLTJ sm 16.
det kan lade sig gøre at køre med skinnebus i bryrup
Hvis min PC taler sandt, så 2005.
Ukendt Ex. DSB Rumpeged, i Køge.
DSB Bum 591a, se http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/bafd/as509.htm .
M.v.h.
Niels
Dette er måske ikke "Danmarks flotteste skinnebus", --men den er en af dem, . . .
SVJ Sm 7, Ramsing. 25. september 1965.
. . . og den og 9 andre fotos af stationer på SVJ kan nu ses på:
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Jamen så er det da heldigt at jeg står for planlægning af årets sommerlejr, og faktisk står den på vandretur på Hærvejen, med besøg i Vrads/Bryrup Her er der jo med sikkerhed garanti for god gammeldaws kultur
--
Dette er måske ikke "Danmarks flotteste skinnebus", --men den er en af dem, . . .
SVJ Sm 7, Ramsing. 25. september 1965.. . . og den og 9 andre fotos af stationer på SVJ kan nu ses på:
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Hej Erik
Dette er ikke Sm 7, da den har indbygget top-lanterne og nederste lanterne sidder i højre side.
Og det vigtigste den har tagbagagebær, mit bud er at dette er Sm 6.
Mvh
Michael
På mit foto af VGJ Sm 6 er folkene fra FDSB på vej til DJKs 25-års jubilæumskavalkade i Odense, og jeg tiltuskede mig køreturen fra færgen til Od.
VGJ Sm 6 deltog ikke i selve kavalkaden, - det gjorde imidlertid:
SVJ Sm 7, Odense 11. maj 1986 (nm).
M.v.h.
Niels
På mit foto af VGJ Sm 6 er folkene fra FDSB på vej til DJKs 25-års jubilæumskavalkade i Odense, og jeg tiltuskede mig køreturen fra færgen til Od.
VGJ Sm 6 deltog ikke i selve kavalkaden, - det gjorde imidlertid:
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Kavalkaden var i 1988 i forbindelse med "genindvielsen" af Jernbanemuseet, SVJ Sm 7 var ikke med i 1986 til DJK's jubilæum.
Mvh
Michael
Hej Michael.
Øv, --Du har ret -- Sm 6, det ses tydeligt på en "større" scanning, men jeg tog også billeder af Sm 7, som jeg husker det lige her, ved Betryk trb, men først næste dag, og desværre i sort/hvid.
Tak for rettelsen.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer
Kavalkaden var i 1988 i forbindelse med "genindvielsen" af Jernbanemuseet, SVJ Sm 7 var ikke med i 1986 til DJK's jubilæum.
Hej Michael,
Mange tak for korrektionen af min erindringsforskydning; mit foto af SVJ Sm 7 er taget den 17. april 1988, netop i f.m. Jbm's genindvielse!
Bedste hilsener
Niels
Meget flotte, endda - Hvad brugte du dengang, Georg - Ectachrome ??
Farverne holder da helt utroligt.
vh
Per
Hej Georg Schmidt.
Tak, --foreløbig er de gemt.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer
En anden af landets flotteste skinnebusser er (eller var i det mindste i 2000, --måske stadig, --jeg ved det desværre ikke) LNJ Sm 13 ved LNJ´s 100 års jubilæum:
LNJ Sm 13, Jægersborg, 27. august 2000.
Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=skive---vestsalling-jernbane---svj
Mit bud ´har været vist tidligere, men jeg synes stadig, HBS SM 212 hører til toppen.
vh
Per
Dette sæt er nu også flot.
HHJ Sm 22 Sp2 ved Viby J 1969.
Hej Per
Jeg brugte Kodak Ektachrome, det ser ud til at være noget der holder.
Endnu "En af Danmark´s flotteste skinnebusser":
Horsens-Odder Jernbane Sm 411, Haldrup, 23. maj 1965.
Der var nu noget over såvel privatbanerne som skinnebusserne.
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=svj---rullende-materiel
Rigtig privatbanestemning.
Motivet er nok stillet op til lejlighden (Erik kan forklare nærmere), men ihvertfald ser vi en ekspeditrice give afgang til et tog, hvor "lokomotivføreren" i virkeligheden har stillingsbetegnelsen togfører. Storebror DSB ville nok have slået syv kors for sig, men på privatbanerne fungerede sådanne ordninger ganske fint. At en togfører fremførte motormateriel er endda i den fine ende, andre steder var det portøer eller andet egnet materiale. Privatbanerne var virkelig opmærksomme på at anvende personalet optimalt - nogle steder meget opfindsomt/kreativt og af og til lige på grænsen ......
--
Svend
Lyntoget "Odderen" (UTJ står for navnet) er nået til Viby J. Fungerende med signalstok og stationsmanden står klar til at betjene toget.
HHJ SM 22-Sp 2 og SM 21 Viby J ca 1970.
Toget må have været fremført på bedste gribskovbanemanér, nemlig med to trækkende skinnebusser. Hvor meget personale var der med toget? Tre mand?
--
Svend
Jeg vil tro 3 mand, men det ved Hauberg sikkert.
Hej Svend.
Ja, --noget ret har Du da.
Efter en DMJK-tur på Hads-Ning Herreders Jernbane - HHJ - fortsatte vi over HOJ mod Horsens. På vejen skulle vi overhales af viste skinnebus, og vor motorvogn blev rangeret ind på læssesporet. Stationen var åbnet som togfølgestation i dagens og særtogets anledning.
Efter at vi var væk fra hovedsporet, kunne ekspeditricen modtage afmeldingen fra en foranliggende (mod Odder) station, vist Falling, og vi måtte derfor vente til skinnebussen ankom, blev ekspederet, sendt videre til Horsens, og man derfra havde afgivet tilbagemelding.
På den måde er situationen rigtig nok. Ekspeditricen var deltagende i togenes ekspedition og derfor fuldt berettiget til at give afgang med "spejlægget" (det havde hun nu også været, uden at være stationsbestyrer, idet det jo kun var tegn til togpersonalet på, at arbejdet med toget var tilendebragt, og at man kunne køre videre).
Det er også rigtigt, at situationen var opstillet, idet der blev givet afgang indtil flere gange, fordi tog- og motorføreren enten ikke var rigtig "foto-vant" eller måske var for meget do. Han ville tilsyneladende hellere præsentere sig godt på billederne, end se naturligt på stationsbestyreren.
---
I øvrigt holdt ekspeditricen den dag børnefødselsdag i ventesalen, hvor hele familien var bænket til kaffe og blødt brød, men gæsterne måtte undvære værtinden i den ca. halve time, hvor der blev rangeret og fotograferet på stationen.
Efter skinnebussens ankomst til Horsens, kunne vi køre videre (da blev der også taget adskillige afgangs-fotos), og børnefødselsdagen kunne fortsætte.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=motor--og-bivogne-f-hhv-passagerer-og-bagage
Tak for tilliden - Men nu er jeg faktisk lidt ude at svømme. -Da Jens Larsen tiltrådte som direktør for HHJ (ca 1968), blev banen måske nok effektiviseret, men den blev sågu også til noget sært rod. Skinnebusserne skulle aflives, hellere i går end i morgen, og i stedet skulle folk kravle op i nogle tussegamle CP-vogne, som DL12 skulle piskes til at holde skinnebus-køretider med. -Jeg tullede ligeså stille ud ad bagdøren med interessen lidt nede i tasken...
Men nøje set efter, fortæller dit flotte billede blandt andet, at det må være midt formiddag, med solens placering i syd/sydøst, og på den tid af dagen rummer køreplanen ikke noget skinnebusløb i 1970. Omvendt husker jeg at have været med på tur formiddagstur (måske pre-1970), hvor en vis herre fra Ebeltoft var kudsk på den bageste SM, og straks efter afgang Viby "satte pinden i" for at gå ind at billettere.
Han havde jo også en mand oppe forpå til at bremse, hvis nogen gik i vejen. -Dét tyder lidt på kun to mand, hvilket indtryk forstærkes af, at forreste SM på billedet er tom, og eneste åbne dør under opholdet i Viby er fordøren i bageste motorvogn.
Jeg gætter derfor på to mand ialt, og skal iøvrigt ikke nyde noget af at byde på tognummeret.
Busserne er stadig bemærkelsesværdigt velholdte at se til, bortset fra at pudseren vist havde fridag.
vh
Per
da skinnebusserne var i drift, forkom det mig at HHGBs skinnebusser hørte til blandt de mest velholdte, i hvertfald i Hovedstadsområdet
nogen der ved hvor hornene kommer fra
Lige en rettelse til fototidspunkt. SM 21 billedet i Hov er taget den 5/5 1970 og af nymalede SM 22 i Odder den 11/5 1970.
Mvh
Georg
Hej.
Det er utrolig så flotte skinnebusbilleder der gemmer sig i fotoarkiverne - kom bare med flere. Jeg skal selv i gennem mine billeder her i weekenden, og der dukker nok nogle stykker op der kan vises her i forumet.
Endnu engang TAK
Torben
Hornene hed "Tyfon" og kom så vidt, jeg ved fra den svanske fabrik Kochum, som også laver skibssirener.
Det bedste Tyfon-horn, jeg kender sidder (sad?) på HHJ M4 alias KB M1 - det kunne vække en død !
vh
Per
Hej.
Dagens motorfører var togfører Henry Rasmussen, der efter lukningen af HOJ kom til HHJ som togfører, og senere som pakhusformand på pakhuset i Odder.
m.v.h.
Torben
min fejl, jeg mente hvor den har fået de horn den har på i dag, den havde horsens horn før
"Horsens-horn" ??
Der er så lige et nyt begreb for mig. -Hva' i alverden er dét for et truthorn ?
vh
Per
Hun hedder Nanna, og man skal ikke være i nærheden når hun bliver gal
Hehe.. Spøg til side, jeg er da også lidt nysgerrig, har heller ikke hørt om et sådant før
--
" har heller ikke hørt om et sådant før "
Du er mig til stor trøst.
Det er godt, ikke at føle sig alene.
Nu venter vi i spænding
Hej.
Husk at skrive, om de må komme med på en ny fælles-side om "Danmark´s flotteste skinnebus" ! ! !
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk / danmark´s flotteste skinnebus
Hej Allesammen
Jeg synes nu også at HBS Sm 212 er og bliver Danmarks flotteste skinnebus
vedlægger lige et billede af HBS Sm 212 mellem Bryrup og Vrads Foto: DKZ
De Bedste Hilsener Daniel Zøllner
ØSJS Sm 11 og Sm 15 i Roskilde, 12.08.1972 (nm).
HHGB Sm 4 og Ys 91 i Grønnehave, 29.05.1976 (nm).
Ys 91 er udsmykket i anledning af 70-året for HHB.
M.v.h.
Niels
Dette Sm sæt bestående af HP Ms 31 og Ds 64 stod på Hjørring vest i 1976. Måske ikke det flotteste, men anderledes farve.
Vh
Georg
Hej Erik
De billeder, mit navn står på, må du til enhver tid anvende på EVP.DK
vh
Per
Ukendt DSB Scandia Bivogn
og den tror jeg faktisk eksistere stadigvæk, for nogle år siden oppe mellem Uggerløse og brorfelde stod den lige ud til vejen hvor man kunne se der blev lavet en masse ved den, bla malet grøn (lidt ala militærgrøn) og så en dag var den pist væk.
Forestiller mig den står som jagthytte et sted har prøvet at gennemsøge området med google maps men finder ikke rigtigt noget der ligner.
Ved nogen noget ??????????
Endnu et SM billede fra HHJ. SM 22 samt SP på vej mellem Viby J og Århus 1971.
Hejsa
Dette er og bliver min favorit, SVJ Sm 7, og ikke mindst den særlige lyd den har pga. sin Scania Vabis D 802 motor
Mvh
Michael
Nu har vi set SÅ mange dejlige billeder af skinnebusser udefra, så hermed et af "solar-kusken's" plads (SVJ Sm 7).
Mvh.
Michael
Hej Michael.
Ja, -- også et flot foto.
Må det komme på SVJ-fællessiden og på en evt. kommende "Danmarks flotteste skinnebus"-fællesside ???
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---rullende-materiel
Hej igen.
Mit spørgsmål går også på dette foto ! ! ! ???
Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=svj---rullende-materiel
Hej Michael.
Ja, -- også et flot foto.
Må det komme på SVJ-fællessiden og på en evt. kommende "Danmarks flotteste skinnebus"-fællesside ???
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---rullende-materiel
Hej Erik
Ja det må det helt sikkert, og er der andre af mine billeder du kan bruge så har du hermed en permanent tilladelse.
Mvh
Michael
Hej Michael.
TAK.
Jeg skulle lige til at skrive et "PS", da dit svar var på siden,
-----men her kommer PS´et: Hvor er "træklodsen" , havde "solar-kudsken" husket at tage den med sig, eller havde han glemt den hjemme ???
Erik V.
www.evp.dk
Hej Michael.
TAK.
Jeg skulle lige til at skrive et "PS", da dit svar var på siden,
-----men her kommer PS´et: Hvor er "træklodsen" , havde "solar-kudsken" husket at tage den med sig, eller havde han glemt den hjemme ???
Erik V.
www.evp.dk
He he, den kære "forbudte" træklods lå i min taske, hvor den forøvrigt stadig ligger Blev nu kun brugt når den holdt stille i tomgang..... Håber da at den en dag kan komme i brug igen, trænger til at komme ud og "vride stegepanderne" igen
Mvh
Michael
Hej igen.
Det var desværre ikke altid den kun lå i lommen/mappen.
Jeg har indenfor det sidste halve år set/hørt om en beretning, hvor det havde været bedre, om klodsen var blevet i mappen/lommen, ---men det endte med et dødsfald ! ! !
Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=svj---rullende-materiel
Og nu på "nødkobling/stang", dog ikke på grund af nedbrud, men hjemtransport fra jbm's genindvielse. Her i Skørping d. 18. april 1988.
Mvh
Michael
Hej Michael.
Skal vi have en "dyst på nødkoblinger", ----så bliver det desværre først i morgen eftermiddag. Jeg skal op om ca. fem-en-halv time, så . . . ! ! !
Hilsen og GOD NAT.
Erik V.
www.evp.dk
Hvad går det med træklodsen ud på. Kan næsten regne ud at det har noget at gøre med at fastholde et eller andet i styrekabinen mens den er forladt, eller er jeg helt gal på den?
--
Hej Michael.
Skal vi have en "dyst på nødkoblinger", ----så bliver det desværre først i morgen eftermiddag. Jeg skal op om ca. fem-en-halv time, så . . . ! ! !
Hilsen og GOD NAT.
Erik V.
www.evp.dk
Hej Erik
Den dyst har jeg vist tabt allerede på forhånd, for jeg har vist kun et billed mere i den kategori (kan selvfølgelig ikke finde det lige nu).
Men har du nogen på lager vil jeg (og sikkert også mange andre) meget gerne se dem.
Mvh.
Michael
Hej Martin,
Har du evt. bemærket dig, om "din vognkasse" var med pakrum (bred skydedør)?
DSB havde nemlig 3 stk. 4-akslede skinnebusser som anhængere til sporvedligeholdelsesmateriel: HHGB Sm 3, LNJ Sp 21 (lang bivogn) og ØSJS Sp 2 (kort bivogn med pakrum).
M.v.h.
Niels
Jeg kan huske peter jørgensen og jeg snakkede om den han sagde også det var HHGB Sm 3 og ikke bivogne.
Vi ledte i sklæskør på det tidspunkt meget efter en bivogn så jeg er ret sikker på det ikke var sådan en, vi var bla i Brøsap (over i Sverige) og se på den der stod der men den var allerede så dårlig at det ville være et mega projekt at få den ud og køre igen.
Synd iøvrigt for så mange bivogne er der jo ikke mere.
Så skal vi lige have en mere fra HHJ.
HHJ SM 22 i Odder 1970.
Vh
Georg
Hej.
"Træklodsen" bevirker, at dødmandsfunktionen kan sættes ud af funktion.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=svj---stationer
Hæ-hæ og på triangelvogne var det en del af gashåndtaget, der skulle holdes nede, ellers røg luften. Der snød man med postelastikker. Det fik mig til at tænke på en tur med "Røveren", ØSJS M2: Omkring 1969-70 kørte den ofte godstog mellem Hårlev og
Rødvig. Ofte store godstog-måske for store for M2- men den klarede det vist for det meste. Fra Rødvig til Hårlev var det som personførende tog, fremført en-mandsbetjent.
Jeg kom sidenhen til at kende motorføreren, men det er en anden historie. Da vi havde forladt Store Heddinge skete det så: Der skulle jo billetteres-og hvad gør man så: jo, postelastikkerne var der allerede, men der var også en kile til at sørge for, at gashåndtaget ikke gik tilbage til tomgangsstillingen. På knagen på væggen hang konduktørtasken-den greb han, forlod førerummet og forsvandt ind i kupeen for
at se på billetter. Jeg synes det varede en evighed inden han kom tilbage, medens jeg sad der på motorkassen og vognen "drønede" mod Hårlev. Ja-ja, det gik nok ikke så stærkt, men alligevel! . Det var åbenbart meget almindeligt at dømme efter hans ansigtsudtryk, da han vendte tilbage. Kilen tog han først da han skulle standse ved Klippinge--er det ikke den næste st. efter St. Heddinge?
Hold d. k..., det er 40 år siden:
Hilsen
Jesper
...... men der var også en kile til at sørge for, at gashåndtaget ikke gik tilbage til tomgangsstillingen. På knagen på væggen hang konduktørtasken-den greb han, forlod førerummet og forsvandt ind i kupeen for
at se på billetter. Jeg synes det varede en evighed inden han kom tilbage, medens jeg sad der på motorkassen og vognen "drønede" mod Hårlev.
Det var åbenbart ikke helt unormalt (eller hvad man skal kalde det) på privatbanerne. Jeg har oplevet det samme på SNNB, hvor min farbror var lokomotivfører (eller rettere lokomotivfyrbøder/motorfører - som følge af lønpolitikken).
--
Svend
"En pind i stegepanden"
Efter et dyk, dybt, dybt ned i arkivdyngerne véd jeg lidt alligevel. -Ikke om bemandingen, -der fastholder jeg ovenstående som mit bedste bud, men om skinnebusløbet:
Vinterkøreplanen 1971/72 ma-fr rummer netop et forspandsløb Ar-Or:
Tog 16, Ar afg 09,50 - Or ank 10,27
var lig med Sm af tog 13, Hov afg 08,49 - Ar ank 09,44 og
Sm+Sp af tog 11, Or afg 08,07 - Ar ank 08,44
Så toget på dit billede er en dagligdags forekomst i dén sæson.
vh
Per
Jep, det stemmer også med mine notater.
HHJ tog 16 ankommet til Odder jan 1972.
Efter at have set de mange flotte billeder af Scandia-skinnebusser i denne tråd, har jeg lyst til at vise et par billeder af en anden skinnebustype ved danske privatbaner, nemlig den dobbeltrettede variant af Y-toget, der fandtes i kun 9 eksemplarer. Af de 9 eksemplarer blev 4 ombygget til førerrum kun i den ene ende for brug fast sammenkoblet med styrevogn. Af de resterende 5 er to ophugget (LNJ Ym 19 og 20), medens tre eksisterer endnu, nemlig LNJ Ym 18 (købt af privatmand), LNJ Ym 17 (i drift som VLTJ/Mjba Ym 15) og HHGB Ym 53 (henstillet i Meyenburg).
Her er HHGB Ym 53 på Grønnehave station foråret 1994.
Og her er VLTJ Ym 15 i Lemvig 8. september 2002.
Mvh Knut
Hermed nogle billeder af HHJ SM 21 taget dern 5/5 1970 i Hov og Odder.
SM 21 forlader Hov som tog 25.
SM 21 i Hov.
SM 21 ankommer til Hov som tog 26.
Tog 29 ankommet til Odder, post og gods udlæsset og SM 21 er klar til dagens sidste dobbelttur til Hov som tog 30-31.
Mvh
Georg
og snart i Høng
Ukendt DSB Scandia Bivogn
Hej Langelandsbanen,
Det er DSB SSR 529a, ex HHGB Sm 3.
M.v.h.
Niels
Er der nogen, der har et billede af den modsatte side af denne vogn ?.
Hvilke vinduer var blændet på modsatte side ?.
Og var vinduerne blændet i fronten i den modsatte ende (dvs. i den ende, hvor vinduerne i indgangsdørene er bibeholdt) ?
Alle de billeder af vognen, som jeg indtil videre har kunnet finde, viser alle den samme side og samme ende af vognen, nemlig samme den side og samme ende som på billedet ovenfor.
På forhåmd tusind tak.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt