Aftale indgået: Ny DSB-kontrakt (Trafikpolitik)
Nu har jeg haft tid til at nærlæse aftalen.
Det mest interessante, man kan sig om den, er, at det er værd at hæfte sig ved, at der er tale om en "smal" aftale, der kun inkluderer den ene side af Folketinget. Dansk Folkeparti er - i modsætning til aftalen om Togfonden DK - f.eks. ikke med. Og det betyder som bekendt, at et kommende Folketing vil kunne ændre aftalen uden de store problemer. Hvis det er det man vil.
Alt efter politisk anskuelse kan man så begræde eller glæde sig over, at aftalen er smal. Men som på så mange andre områder (f.eks. forsvar, politi, DR osv osv) er en smal aftale ikke i "jernbanens" interesse. Det skaber ikke samme fornødne "tryghed", som en bred aftale ville have kunne gøre.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Kære Thomas m. fl.
Uden at skulle kloge mig alt for meget på det politiske, er der vel i dette tilfælde tale om det, man kunne kalde et politisk forlig. Og det kan et nyt flertal efter et valg uden at "begå løftebrud" ændre. Men transportministeren har formentligt med henblik på den kommende - igangværende - valgkamp haft behov for at markere, hvad man risikerer at få, hvis flertallet skifter.
Bedste amatørpolitiske hilsener
Ove af Erritsø