Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fusion af Lokalbanen og Regionstog (Generelt)

af Karsten Jensen, 5/3 2015, 19:54 (3553 dage siden)

Ifølge HK er der planer om at fusionere Lokalbanen og Regionstog på Sjælland.

http://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2015/03/05/fusion-af-lokalbaner

Umiddelbart skulle det ikke berøre de lokale arbejdspladser rundt om. Men sådan går det nu altid alligevel. Hvorfor skulle man ellers fusionere!

Jeg kan huske man sagde det samme, da Regionstog blev dannet. Men det betyd da alligevel at FC er nedlagt i Holbæk, og at man i stil med Holbækbanerne fik nedlagt de sidste billetsalg På Østbanen og Lollandsbanen.

Mvh.
Karsten Jensen

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Fysikeren, 5/3 2015, 20:14 (3553 dage siden) @ Karsten Jensen

Ifølge HK er der planer om at fusionere Lokalbanen og Regionstog på Sjælland.

http://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2015/03/05/fusion-af-lokalbaner

Umiddelbart skulle det ikke berøre de lokale arbejdspladser rundt om. Men sådan går det nu altid alligevel. Hvorfor skulle man ellers fusionere!

Idéen er vel på sigt at undgå dobbelt administration?

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Tonny Andersen, 5/3 2015, 22:37 (3553 dage siden) @ Fysikeren

Idéen er vel på sigt at undgå dobbelt administration?

Netop!

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Poul Andersen, 10/3 2015, 09:51 (3548 dage siden) @ Michael Deichmann

Idéen er vel på sigt at undgå dobbelt administration?


Netop!


Ikke hvis du læser artiklen der er linket til eller denne pressemeddelelse fra Movia

http://www.mynewsdesk.com/dk/trafikselskabet-movia/pressreleases/movia-foreslaar-at-sam...

...i hvert fald ikke umiddelbart.

I artikler i dagbladene i Vestsjælland, nævnes besparelser på ca. 10 mill. i administrationen, hvilket vel også kun er rimeligt når to selskaber fusioneres.

Mvh.
Poul.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Niels Munch, 10/3 2015, 12:46 (3548 dage siden) @ Poul Andersen

Der mangler penge i lokalbanesystemet - ikke mindst til realisering af banernes visionsplaner, og derfor overvejer Movia – som majoritetsejer – selvfølgelig alle muligheder.

Pr. 01.01.2016 ophører de direkte, øremærkede anlægstilskud fra staten til regionerne og erstattes af bloktikslud. Herved bliver især Region Sjælland forfordelt og kommer til at mangle er ganske pænt, årligt beløb. En arbejdsgruppe i statsligt regi med deltagelse af Danske Regioner ser p.t. på fordelingsproblemet.

Region Sjælland er allerede i dag den region i DK, der anvender den største andel af midlerne til regional udvikling på kollektiv trafik, og regionerne må som bekendt ikke krydscleare med sundhedssektoren og har ingen selvstændig skatteudskrivning.

Ved en fusion vil banernes administration givetvis kunne slankes; men også andre synergier må forventes - hver en krone tæller .....

Movias direktør Dorthe Nøhr, tillige bestyrelsesformand i LB og RT, blev interviewet i TV2 Lorry i går aftes kl. 19:30, men sagde vel blot, at man også i fremtiden må kunne leve op til banekundernes forventninger.


M.v.h.
Niels

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Fysikeren, 10/3 2015, 12:57 (3548 dage siden) @ Niels Munch

Der mangler penge i lokalbanesystemet - ikke mindst til realisering af banernes visionsplaner, og derfor overvejer Movia – som majoritetsejer – selvfølgelig alle muligheder.

Pr. 01.01.2016 ophører de direkte, øremærkede anlægstilskud fra staten til regionerne og erstattes af bloktikslud. Herved bliver især Region Sjælland forfordelt og kommer til at mangle er ganske pænt, årligt beløb. En arbejdsgruppe i statsligt regi med deltagelse af Danske Regioner ser p.t. på fordelingsproblemet.

Region Sjælland er allerede i dag den region i DK, der anvender den største andel af midlerne til regional udvikling på kollektiv trafik, og regionerne må som bekendt ikke krydscleare med sundhedssektoren og har ingen selvstændig skatteudskrivning.

Ved en fusion vil banernes administration givetvis kunne slankes; men også andre synergier må forventes - hver en krone tæller .....

Movias direktør Dorthe Nøhr, tillige bestyrelsesformand i LB og RT, blev interviewet i TV2 Lorry i går aftes kl. 19:30, men sagde vel blot, at man også i fremtiden må kunne leve op til banekundernes forventninger.

Ville der ikke være en idé i, at Banedanmark overtager infrastrukturansvaret for alle lokalbanerne (undtaget fremtidige letbaner). Dermed kan man også få et signalsystem for alle banerne, fælles trafikstyring. Det vil vel også være en fordel efterhånden som trafikken bliver mere integreret mellem de forskellige baner, som f.eks. Esbjerg-Nørre Nebel, Nordjyske Jernbaner eller Lille Syd og Østbanen i fremtiden.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Svend, 10/3 2015, 13:15 (3548 dage siden) @ Fysikeren

Ville der ikke være en idé i, at Banedanmark overtager infrastrukturansvaret for alle lokalbanerne (undtaget fremtidige letbaner).

Det vil være det eneste rigtige!

--
Svend

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Niels Munch, 10/3 2015, 13:24 (3548 dage siden) @ Fysikeren

I de reorganiseringer, lokalbanerne har gennemgået, siden staten pr. 01.01.2001 fraskrev sig sit medejerskab og direkte økonomiske medansvar, har man bestræbt sig for at holde infrastrukansvaret med tilhørende know-how "indenhus" for ikke at rende ind i de skismaer, der har kunnet følges mellem Banedanmark og DSB, og som, når de har kunnet ses af offentligheden, alt efter temperament hos tilskueren har haft karakter af "at flytte aben rundt" og endog af "mudderkastning".

Det har hidtil været opfattelsen hos lokalbanerne, at der var en ikke uvæsentlig synergi i den nære tilknytning mellem operatørvirksomheden og infrastrukturforvaltningen.

Endelig får man - uanset hvor ansvaret måtte være placeret - intet foræret, der skal investeres, og det fordrer bevillinger. Dertil forventes, at ressourcerne udnyttes optimalt, at man får mest mulig smæk for skillingen. Og derom har bevidstheden ved lokalbanerne hidtil været ganske stor.

M.v.h.
Niels

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Poul Andersen, 10/3 2015, 15:23 (3548 dage siden) @ Niels Munch

Men der er altså et væsentlig finanseringsproblem for lokalbanerne, idet de forskellige regioner behandler deres baner vidt forskellig.
Det er jo ingen hemmelighed, at der i nogle regioner føres "kassetænkningspolitik", ved ikke at udnytte bloktilskudet fuldt ud til banerne.
Det bedste ville være at banerne rent finanseringsmæssigt blev underlagt staten, eller at bloktilskudet bliver øremærket til jernbanedriften.
Investeringstilskudet der fra 2016 skal beregnes efter DUT princippet, bør beregnes efter antal privatbanekilometer, ligesom bloktilskudet bliver.

Mvh.
Poul.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Niels Munch, 10/3 2015, 15:36 (3548 dage siden) @ Poul Andersen

Det er rigtigt, at de oprindelige driftstilskud allerede fra 01.01.2006 overgik til bloktikskud, som dels ramte "skævt", idet amter uden privatbaner pludselig fik penge, og privatbaneamter og HUR mindre, dels ikke længere var "øremærkede".

Hvad angår tilskud til tjenestemandspensioner overgik disse også til bloktikskud, men efter 2010. Det betød formentlig mindre, idet den ikke ringe formue, der var akkumuleret i Danske Privatbaners Pensions- og Enkekasse, i 2001 blev fordelt til privatbaneamterne hhv. HUR.

Nu er tiden kommet til anlægstilskuddene, hvorefter skævvridningen bliver endnu større. Men jeg ser det i det mindste som et positivt træk, at såvel staten som Danske Regioner har erkendt, at det giver reelle problemer.

M.v.h.
Niels

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Gjæst, 10/3 2015, 16:01 (3548 dage siden) @ Fysikeren

Ville der ikke være en idé i, at Banedanmark overtager infrastrukturansvaret for alle lokalbanerne (undtaget fremtidige letbaner).

Det bliver bare meget dyrere.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Fysikeren, 10/3 2015, 16:13 (3548 dage siden) @ Gjæst

Ville der ikke være en idé i, at Banedanmark overtager infrastrukturansvaret for alle lokalbanerne (undtaget fremtidige letbaner).


Det bliver bare meget dyrere.

Har du nogen dokumentation eller andet, der kan underbygge den påstand?

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Niels Munch, 10/3 2015, 16:19 (3548 dage siden) @ Gjæst

Ville der ikke være en idé i, at Banedanmark overtager infrastrukturansvaret for alle lokalbanerne (undtaget fremtidige letbaner).


Det bliver bare meget dyrere.

Det er også min personlige fornemmelse. Det er efterhånden nogle år siden, der sidst blev regnet på det; men dengang skulle DSB Bane have ca. 15 % mere for at udføre den banevedligeholdelse, som privatbanerne forestod med egne og indhyrede ressourcer.

Vi savner en ordentlig og gennemarbejdet benchmarking på jernbaneområdet, både f.s.v.a. persontrafikarbejdet og infrastrukturvedligeholdelsen. Dataene findes, og det handler "blot" om, at f.eks. Trafikstyrelsen på veldefineret vis får pålagt denne meningsfyldte opgave.

M.v.h.
Niels

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Fysikeren, 10/3 2015, 16:24 (3548 dage siden) @ Niels Munch

Ville der ikke være en idé i, at Banedanmark overtager infrastrukturansvaret for alle lokalbanerne (undtaget fremtidige letbaner).


Det bliver bare meget dyrere.


Det er også min personlige fornemmelse. Det er efterhånden nogle år siden, der sidst blev regnet på det; men dengang skulle DSB Bane have ca. 15 % mere for at udføre den banevedligeholdelse, som privatbanerne forestod med egne og indhyrede ressourcer.

Vi savner en ordentlig og gennemarbejdet benchmarking på jernbaneområdet, både f.s.v.a. persontrafikarbejdet og infrastrukturvedligeholdelsen. Dataene findes, og det handler "blot" om, at f.eks. Trafikstyrelsen på veldefineret vis får pålagt denne meningsfyldte opgave.

Der er vel en tendens til alle steder, at større vedligeholdelse sendes i udbud, og dermed burde priserne være ens de forskellige steder. Det er vel heller ikke helt lige til at sammenligne udgifterne, formoder stærkt, at priserne pr. strækningskilometer varierer stærkt fra hovedbane til lokalbane.

Men der er jo også andet end vedligeholdelse, f.eks. trafikstyring, som kunne varetages af Banedanmarks to kommende fjernstyringscentraler; noget der allerede undersøges for Vestbanen.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Niels Munch, 10/3 2015, 16:34 (3548 dage siden) @ Fysikeren

Der er vel en tendens til alle steder, at større vedligeholdelse sendes i udbud, og dermed burde priserne være ens de forskellige steder. Det er vel heller ikke helt lige til at sammenligne udgifterne, formoder stærkt, at priserne pr. strækningskilometer varierer stærkt fra hovedbane til lokalbane.

Ja, og det burde en veldefineret benchmarking tage højde for. Men "overhead" fra egen organisation skal med i prisansættelsen. Og her vinder lokalbanerne.


Men der er jo også andet end vedligeholdelse, f.eks. trafikstyring, som kunne varetages af Banedanmarks to kommende fjernstyringscentraler; noget der allerede undersøges for Vestbanen.

Odderbanen har i mange år været styret fra kommandoposten i Aarhus, og Lille Nord var fjernstyret fra Hillerød Kmp., indtil den blev integreret i HLs CACTUS-system. Regionstog har valgt en fælles fjernstyring i Maribo for alle sine strækninger.

Alt er i princippet muligt; men det kommer til syvende og sidst an på balancen mellem prisen og den ønskede kvalitet.

M.v.h.
Niels

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Steen Kristensen, 16/3 2015, 22:15 (3542 dage siden) @ Fysikeren

Det bliver nok ikke billigere af at Banedanmark placerer trafikstyring og administration på eksklusive adresser i indre København...

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Anders Larsen, 17/3 2015, 09:39 (3541 dage siden) @ Steen Kristensen

Så hjælper det nok at de flytter til gamle jernbane områder bag Kalvebod Brygge og Dybbølsbro, eksklusiv er ikke hvad jeg vil kalde den adresse. :-)

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Steen Kristensen, 17/3 2015, 19:00 (3541 dage siden) @ Anders Larsen

Så hjælper det nok at de flytter til gamle jernbane områder bag Kalvebod Brygge og Dybbølsbro, eksklusiv er ikke hvad jeg vil kalde den adresse. :-)

De bliver da nabo til Tivoli Congress Center, Mariott osv. Det er i hvert fald "centralt beliggende" for nu at bruge ejendomsmæglersprog, kvadratmeterpriserne er i den høje ende af skalaen og en stor del af personalet er tvunget til at pendle langt væk fra.

Det nye knudepunkt Køge Nord havde været et meget mere afbalanceret valg, både samfundsmæssigt og økonomisk.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Bjarke Hvass, Valby, 17/3 2015, 22:21 (3541 dage siden) @ Steen Kristensen

Så hjælper det nok at de flytter til gamle jernbane områder bag Kalvebod Brygge og Dybbølsbro, eksklusiv er ikke hvad jeg vil kalde den adresse. :-)


De bliver da nabo til Tivoli Congress Center, Mariott osv. Det er i hvert fald "centralt beliggende" for nu at bruge ejendomsmæglersprog, kvadratmeterpriserne er i den høje ende af skalaen og en stor del af personalet er tvunget til at pendle langt væk fra.

Det nye knudepunkt Køge Nord havde været et meget mere afbalanceret valg, både samfundsmæssigt og økonomisk.

Kvadratmeterprisen for grunden er vel forholdsvis billig hvis man i forvejen ejer området?
Personalet i Banedanmark pendler i dag til hovedkontoret på Amerika Plads ved Østerport eller andre lokaliteter tæt ved København H. Ulempen må være størst for dem som hidtil har benyttet regionaltog, da de nu er tvunget over i S-toget eller på anden måde transportere sig de ca. 2 km fra København H.

Ved en placering ved den kommende Køge Nord station ville der være behov for køb af et stort areal, udover de arealer der er sat af til selve Køge Nord station inkl. parkering. For personalet vil der sikkert være både fordele og ulemper, nogle vil opleve dårligere transportmuligheder (især indtil Køge Nord åbner), andre vil opleve forbedringer.

Dertil kommer andre organisationer som også flytter ind i byggeriet. De inkluderer så vist jeg ved Vejdirektoratet (adresse i 1022 København K) og Trafikstyrelsen (adresse i 2300 København S). Det bliver pludselig mange arbejdspladser som skal flyttes.

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Anders Larsen, 17/3 2015, 22:30 (3541 dage siden) @ Steen Kristensen

Ørestad og Nordhavn er dyrere adresser sammenlignet med den sydlige del af Kalvebod Brygge, Ja den nordlige del hvor Marriott er nok lidt finere men det er trods alt over en kilometer væk fra Nexus CPH byggeriet.


Som jeg forstår det er er der masser af stordriftfordele ved at samle vejdirektoratet, trafikstyrelsen, Bane Danmark og Energistyrelsen i et samlet kontorbyggeri i stedet for at sprede dem ud over hele københavn.

Men ja at flytte til Køge Nord havde nok været billigere og mange borgmestre vil jo også gerne have offentlige arbejdspladser til provinsen så det havde da været en start :-)

Fusion af Lokalbanen og Regionstog

af Svend, 17/3 2015, 23:32 (3541 dage siden) @ Anders Larsen

Men ja at flytte til Køge Nord havde nok været billigere og mange borgmestre vil jo også gerne have offentlige arbejdspladser til provinsen så det havde da været en start

Man ville sikkert også have været lykkelige i Nakskov, Assens, Tønder eller Ringkøbing for at få arbejdspladserne dertil ;-)

--
Svend

Fusionen af Lokalbanen og Regionstog

af Morten Flindt Larsen, 21/5 2015, 21:02 (3476 dage siden) @ Karsten Jensen

I dag på http://datacvr.virk.dk/data/visenhed?enhedstype=virksomhed&id=26159040&soeg=Lok...

"21.05.2015 Øvrige ændringer

Erhvervsstyrelsen har modtaget fusionsplan

for den påtænkte fusion mellem

CVR 26159040 LOKALBANEN A/S (forsættende )

CVR 57344717 REGIONSTOG A/S ( ophørende)

Der er endvidere modtaget erklæring fra

vurderingsmændene om, at kreditorerne i

CVR26159040 LOKALBANEN A/S

CVR57344717 REGIONSTOG A/S

må antages at være tilstrækkeligt sikrede efter fusionen."



Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak