> Den gamle traver med en mellemvogn til IC3 hives frem igen. Men der nævnes intet om forlængede køretider - som vel må blive resultatet når mere vægt tilføjes? Ej heller nævnes noget om kraftigere motorer....om igen drenge!!
[quote]
Bomtranz har tilbudt Traxx-diesler via DBs rammeaftale. Uheldigvis var dén vidst ikke afklaret rent EU retligt (både DSB og Deloitte er enige om at afvise den model). Ærgerligt at Bomtranz dermed kom til at fremstå useriøs. I en anden tid - uden EU - ville forslaget være ganske godt.
[/quote]
Ang TRAXX Diesler: Det er ret sjovt, at det fremstår som om DB og Bombardier ikke har styr på regelsættet for køb og salg af tog. Mon ikke der mere er tale om, at DSB ikke har forstået, hvad det er, de er blevet tilbudt...
Bombardier har foreslået tre muligheder i forhold til diesellokomotiver (alle skal gennem udbud, men udbud kan gennemføres på typisk 3-6 mdr - nogle gange kun 40 dage):
1: Køb af nye TRAXX P160 DE ME (på tysk BR 245)
2: Leasing af nye TRAXX P160 DE ME gennem de gængse leasingselskaber
3: Ombygning af ME fra den 16 benede 645 EMD motor til 4XCAT løsningen fra TRAXX P160 DE ME (inkl garantier, leasingmodeller osv osv)Ombygningen vil medføre reduktion i brændolieforbrug på ca 1100 liter pr lok pr dag...og stykprisen vil være omkring 58% af prisen for en ny TRAXX. Et leasingselskab tilbød endda en sale%lease back ordning, baseret på, at de ombyggede ME skulle videre til godskunder i Sverige, Norge, Bulgarien og Rumænien, når DSB var færdige med dem. Hele ME ombygningen var kendetegnet ved, at den kunne gennemføres med et positivt Cash-flow - og i øvrigt give 150 nye arbejdspladser i Randers.
En overgang til 4xCAT vil i øvrigt reducere partikeludledningen med 99,8% ift MEernes nuværende niveau - et tal som man var villig til at give garanti på...
I forhold til model 1, har man genfremsat et tilbud som DB tidligere har givet, nemlig at DB - såfremt DSB valgte at købe TRAXX P160 DE ME - gerne ville indgå i en aftale, hvor DB afgav reserverede produktionsslot på Bombardiers fabrik i Kassel så DSB kunne få maskinerne hurtigt (8-11 mdr), og at DB fik forkøbsret på et køb, når elektrificeringen i Danmark overflødiggjorde maskinerne.
Men det synes ikke lige at være det, der står i Plan B...
Omkring IC3 mellemvognen, så bruger DSB et projekt fra 2008, skønt Bombardier i 2013-2014 genfremsatte et nyt tilbud på 20 mellemvogne med lavgulv, hvilket udover de i Plan B nævnte pladser giver mulighed for at fjerne handicaptoilet og flexarealer i MFerne, og give flere pladser dér.
Så der var opdateret materiale tilgængeligt.
I det gamle projekt var der tre varianter i spil:
En "alm mellemvogn" med et indgangsparti - sammenlignelig med nuværende FF vogn
En lavgulvsvogn med handicaptoilet - sammenlignelig med FS vognen på Privatbanernes IC2
og en lavgulvsvogn med strømaftager på taget.
Alle tre varianter havde traktion på den "nye" boggie, så køretider og acceleration ville blive upåvirket.
Lavgulvsvognen med strømaftager var del i et samlet tilbud om ombygning af IC3 til Hybrid køretøj (diesel/el) baseret på de franske (AVG?) hybrid togsæt, som Bombardier leverede dengang.
2013-2014 projektet var den "almindelige" lavgulvsvogn, der kunne bygges selvstændigt, og kobles sammen med de eksisterende IC3 som "plug & play" (det ville tage nogle uger.