status på ic4 togsæt:
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/174/955042.pdf
5 togsæt er godkendt til kørsel sammenkoblet 2+2..
en god gang brugbar læsning enlig..
af Kristian Jakobsen , ølby, 12/2 2011, 16:51 (5051 dage siden)
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/174/955042.pdf
5 togsæt er godkendt til kørsel sammenkoblet 2+2..
en god gang brugbar læsning enlig..
af FS7221, 12/2 2011, 18:08 (5051 dage siden) @ Kristian Jakobsen
Enig.
Jeg savner dog noget konkret for den fremtidige tidsplan. Der er ingen datoer for noget, kun meget løslige formuleringer.
Vi er nu medio februar og de sammensatte sæt humper rundt i Danmark med store problemer.
af Georg Schmidt, 12/2 2011, 18:11 (5051 dage siden) @ Kristian Jakobsen
Tænk at man investerer så mange penge og så meget arbejdskraft nu på 10. år i forsøget på AT OPFINDE IC3 EN GANG TIL. Hvorfor ringer de ikke bare til Randers, tegningerne ligger der sikkert stadig. IC 3 er det bedste tog DSB nogensinde har haft. Alt i dette tog er GJORT FÆRDIG, er fornuftigt inrettet, tåler at bruges (enkelte sæt kører over 2000 km på en dag !!) og det er ganske meget skulle jeg hilse og sige, selv i forhold til de rigtige (el) tyske ICE's prestationer. Støjniveauet i IC 3 er trods diesel meget lavt, i midtervognen himmelsk lavt når lige bortses fra alt det elektroniske tingeltangel folk medbringer, der tit støjer mere end selve jernbanekøretøjet. Jeg tænker tit på hvor let det ville være at skaffe noget der dur.
af Per Hauberg, 12/2 2011, 21:03 (5051 dage siden) @ Georg Schmidt
"Støjniveauet i IC 3 er trods diesel meget lavt." (GS)
-Har du droppet første klasse ?
Motorstøjen er ubehagelig, og hvis man i et øjebliks letsind kaster sig over en pladsbillet til 1.kl. stilleafdeling, får man i tilgift blip og båt, radiosamtaler med FC, og almindelig knæver med de næsten altid nærværende pass-kørende lkf. takket være den pjevsetynde førerrumsdør.
Derudover er togenes ydervægge ubehageligt kolde om vinteren, -så kolde at man ikke skal læne sig op væggen, hvis man skal ha' en lur undervejs.
Men bortset fra dét, så har jeg forlængst overgivet mig. IC3 er et ganske dejligt tog, når det har et veljusteret spor at køre på.
vh
Per
af PD Hansen, 12/2 2011, 21:18 (5051 dage siden) @ Per Hauberg
På 1. (klasse) ser IC4 ud til at være et stort trin ned i forhold til gode gamle IC3.
Ingen brede sæder - samme smalle sæder i hele toget i fleksibilitetens og/eller lighedens navn (bare fordi det skal være fleksibelt kunne man jo godt have haft NOGLE brede sæder som i IC3, der jo også ind i mellem udvider 1. klasses afdelingen).
Og med de nye adskilte sæder i IC4 er det blevet lettere end nogensinde før at følge med i hvad der foregår på andre sæder (f.eks. på bærbare pc'er etc.).
Er smalle sæder og indiskretion virkelig hvad forretningsrejsende efterspørger?
Til sammenligning synes ICE-tog at have en ret stor andel af brede 1. klasses sæder (men Tyskland er måske heller ikke så lighedselskende).
af Morten Beck, Græsted, 13/2 2011, 05:36 (5051 dage siden) @ PD Hansen
Er det største problem for DSB ikke, at politikkerne blander sig i hvad der er bedst for DSB. Jeg mener DSB har da trods alt øvet sig i mange år med at køre tog, og befordre passagerer.
Jeg ved godt at DSB er underlagt de altid "kloge" hoveder på borgen, men jeg kunne godt forestille mig DSB havde valgt en anden løsning. (F,eks de norske tog, eller måske ICE)
I stedet for altid at skulle opfinde den dybe tallerken igen.. :o(
Det tror jeg også der kunne være flere tilfredse kunder i biksen på. Nu må kunderne vente på noget som er nærmest forældet.
Det billigste bud er ikke altid det bedste, andet end når det bliver afgivet. Det viser dette IC4 projekt jo med al tydelighed. Jeg tør ikke tænke på, hvor mange millioner/milliarder kr det kommer til at koste.
Morten Beck
af Holger Cordtz, Kolding, 13/2 2011, 06:53 (5050 dage siden) @ Per Hauberg
"Støjniveauet i IC 3 er trods diesel meget lavt." (GS)
-Har du droppet første klasse ?
Motorstøjen er ubehagelig, og hvis man i et øjebliks letsind kaster sig over en pladsbillet til 1.kl. stilleafdeling, får man i tilgift blip og båt, radiosamtaler med FC, og almindelig knæver med de næsten altid nærværende pass-kørende lkf. takket være den pjevsetynde førerrumsdør.
Derudover er togenes ydervægge ubehageligt kolde om vinteren, -så kolde at man ikke skal læne sig op væggen, hvis man skal ha' en lur undervejs.Men bortset fra dét, så har jeg forlængst overgivet mig. IC3 er et ganske dejligt tog, når det har et veljusteret spor at køre på.
vh
Per
Har også engang prøvet at kørt med IC/4 på 1.Kl. det var dengang DSB kørte sit "ultimatum" over for Ansaldo.
Men sikke en motor larm der var, den var så slem at folk ikke kunne høre, hvad der blev sagt i deres mobiltelefoner.
Næste gang tog jeg et IC/3 tog, for som Georg skriver, her er støjniveuet lavt.
Mvh
Holger Cordtz
af Georg Schmidt, 13/2 2011, 05:53 (5051 dage siden) @ Georg Schmidt
Jeg har lige en lille rettelse til min kommentar vedr. IC3-4. Den daglige maksimale kilometerproduktion skal rettelig være omkring 1700, buffertider ved endestationerne er vist forlænget lidt i tidens løb. IC 3 har også den fordel, at det kan bruges overalt f. eks til regionaltrafik. Ligeledes op og nedformering på sekunder og man skal ikke gå på trapper, når man er kommet ind i toget. Jeg sidder netop i FF-vognen, fordi der er så dejlig stille i denne vogn. Indretning med sæder er så fornuftigt og praktisk lavet. Som topeffektivt tranportmiddel ser jeg intet bedre end IC 3, så længe køreledningerne ikke hænger der. Med en lidt forbedret infrastruktur og dermed bedre udnyttelse af de 180 km/t, er der stadig en gevinst at hente i køreplanen. Charmen er så afgjort ved de lokotrukne tog, men som effektivt transportmiddel kan de ikke hamle op med IC 3. Det kan godt være Ole Andresen havde fiasko med protolynet, men med IC 3 tog han revanche.
Mvh
Georg
af Christian_3120@hotmail.com, 13/2 2011, 07:18 (5050 dage siden) @ Georg Schmidt
Jeg har ikke prøvet at køre i IC4, men synes lige et par billeder ville være passende :)
Århus 29.10 2010
Århus 29.10 2010
Hilsen Christian :D :D
af KimC, 13/2 2011, 08:09 (5050 dage siden) @ Georg Schmidt
Tænk at man investerer så mange penge og så meget arbejdskraft nu på 10. år i >forsøget på AT OPFINDE IC3 EN GANG TIL. Hvorfor ringer de ikke bare til Randers, >tegningerne ligger der sikkert stadig. IC 3 er det bedste tog DSB nogensinde har >haft. Alt i dette tog er GJORT FÆRDIG, er fornuftigt inrettet, tåler at bruges.....
Har du glemt hvordan IC3 entrede jernbaneverdenen? De var også meget forsinkede, men blev partout sat i drift fordi MA'erne ikke kunne mere. De var virkelig totalt ubrugelige i starten. Intet fungerede, og man kunne trygt regne med at hvis man kom til sin destination så var det med sikkerhed ikke rettidigt.
IC3 har lært mig at køre med XBus, og har jeg sidenhen vovet mig ud med IC3 har der altid været tekniske problemer.
af Georg Schmidt, 13/2 2011, 09:05 (5050 dage siden) @ KimC
Jeg husker udmærket problemerne i starten med IC 3, både varmen, koblingsproblemerne og problemerne med toiletterne. Disse ting blev dog forholdsvis hurtigt udbedret, selv IR 4 der havde holdt som stakit i Langå i lange tider kom flot ud at køre, selvom de stoppede Ea'erne i starten. Jeg synes jo nok problemerne med IC 4 er noget mere bekymrende. Jeg tror der var langt mere på spil end Ma'erne dengang. Det drejede sig for Ole Andresen simpelthen om at finde noget vi kunne komme ud at køre i. Han valgte heldigvis Niels Tougaards fantastiske koncept, han havde nemlig kigget politikernes vægelsind ud med hensyn til elektrificering. Under et besøg på Cvk København i anden anledning fik trafikministeren (vist nok J K Hansen) øje på en mockup af en front til en IC3 og spurgte hvad det var. Det er fremtidens tog svarede Ole Andresen, det skulle vise sig at han fik ret.
af BlackThorneDK , Randers, 13/2 2011, 15:38 (5050 dage siden) @ KimC
IC3 har lært mig at køre med XBus, og har jeg sidenhen vovet mig ud med IC3 har der altid været tekniske problemer.
Spændende holdning på et togforum...
Hvad ville du da foreslå i stedet?
Nedslidte ME med indlejede DD vogne?
af Krüger, 17/2 2011, 09:51 (5046 dage siden) @ KimC
KimC
Jeg har haft attest til MF i 18 år og jeg har kørt rigtigt mange, tusinde kilometer i dem.
Din påstand om, at der altid er tekniske problemer med MF holder ikke vand.
MF'erne har været et af de bedste indkøb statsbanerne har gjort. Hvis du kan fremvise et hvilket andet dieseltogsæt i Europa, der er godkendt til at køre 180 km/t og som har den samme kilometerproduktion, med samme lave nedbrudsfrekvens, så er jeg meget interesseret i at høre nærmere.
Det tror jeg iøvrigt også der er flere andre der er
Ganske vist er de også noget af det grimmeste der er indkøbt, men de er pålidelige og fleksible.
af Sydbanen, Sydsjælland, 17/2 2011, 16:02 (5046 dage siden) @ Krüger
I starten havde MF/IC3 koplingsproblemer, der var nogle bestemte grupper der kunne sammenkoples. Og da de fik nye motorer, var der NÆSTEN en udkoplet motor på hver sæt.
Mvh Mikkel - Sydbanen
af Krüger, 18/2 2011, 02:57 (5046 dage siden) @ Sydbanen
Det er fint, Mikkel.
Det skyldtes forskellige softwareversioner, på grund af opgraderinger.
Idag opdateres alle køretøjer på en enkelt nat, så dette undgås.
At et togsæt har udkoblet en motor, har intet med det KimC snakker om, nemlig at de ikke kan holde køreplanen på grund af tekniske problemer og at de altid er forsinkede.
af kristian jakobsen , ølby, 17/2 2011, 08:07 (5046 dage siden) @ Kristian Jakobsen
Nogen som ved mere om dette rygte som står i anden tråd, plus der skulle være gået ild i et igår?
af LasseG, 17/2 2011, 10:23 (5046 dage siden) @ kristian jakobsen
Det er IC2, altså den korte udgave af IC4 som testes pt. i Tjekkiet som er planlagt indsat på Svendborg banen. Så er det bare spørgsmålet om man når det inden et evt. udbud..
af Tramways.dk, 17/2 2011, 16:41 (5046 dage siden) @ LasseG
Det er IC2, altså den korte udgave af IC4 som testes pt. i Tjekkiet som er planlagt indsat på Svendborg banen. Så er det bare spørgsmålet om man når det inden et evt. udbud..
Næppe...
af Niels Munch, 8/3 2011, 03:50 (5028 dage siden) @ Kristian Jakobsen
"DSB lejer sig ind hos Bombardier i Randers
08-03-2011 08:00:00
For at få flest mulige IC4-tog ud til de danske togkunder har DSB lavet en
aftale med Bombardier Danmark om, at DSB lejer sig ind i to værkstedshaller i
de kommende fem år hos Bombardier i Randers. Aftalen betyder samtidigt, at
der skabes 20-25 nye arbejdspladser i Randers."
Læs hele pressemeddelelsen her:
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-lejer-sig-ind-hos-bombardier-i-randers/
M.v.h.
Niels