Jernbanespor i Soldaterkammerater, orlogstog
Hej K. B.
Jo, du kan tro der har kørt "Orlogstog". De blev indsat i forbindelse med højtiderne og i visse tilfælde også i forbindelse med de dengang store indkaldelser samt - ligesom i soldaterkammerater filmene - store øvelser.
Man skal jo huske på, at på nær et et par procent, aftjente hele danmarks mandlige befolkning jo værnepligt i enten forsvaret eller civilforsvaret (taler ikke om nægterne fra 1970´erne og 1980´erne). Og transport VAR med toget!! Alle VPL havde også frikort eller kunne få visse strækninger til ca. ½ pris. Du kender sikkert udtrykket "Børn og soldater ½ pris".
I forbindelse med orlogstogene, blev man FØRT under kommando fra kaserne/lejren ned til stationen, hvor så orlogstoget(ne) holdt. F. eks. fra VARDE med stop i MIDDELFART (Civilforsvaret) og så direkte til NYBORG F. Det vil sige, at turen fra f.eks. OKSBØL med skinnebusTOG (masser af skinnebussæt sat sammen) til VARDE og skifte der.
For at opretholde ro og orden var enten indsat Militærpioliti (MP) eller Gendarmeripatruljer (GP) med RET til at bruge staven! En dumsmart bemærkning eller lugt af alkohol og din juleorlov endte på udgangsstationen.
Den helt store panik skete så i f. eks. Nyborg Færge, når der ankom et orlogstog på 15 store kupevogne, samtidig med der tidligere var ankommet et eksperestog i det andet spor med almindelige rejsende. Dørene op og GÅ på perronen var ordren. Meeeeeen, mange gange udviklede det sig til ren slåskamp om at få givet Militærpolitiet en på torsken og få stjålet en rød hue. MP havde jo ikke en kinamands chanche for at stoppe en horden af fremstormende soldater, endsige holde en eller flere fast!
Det hele forfra igen ved ankomst til KORSØR, men denne gang i modsat rækkefølge. Og døre var kun for de første, vinduerne var foretrukne når en kupe skulle spærres til vennerne. Stakkes civile medborgere.
Jeg ved ikke hvornår orlogstogene stoppede, men mon ikke omkring efter der blev indført soldaterlønom omkring slutningen af 1970´erne?
--
Steffen Dresler