Det Gule Palæ, tårnet er sikret (Generelt)
Ifølge DR Tekst-TV lige nu, bliver det Gule Palæ (tårnet), flyttet til Gedser. Dette har man nu besluttet. Det må være til bevaringsforeningen dernede.
Mvh
Claus
--
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/1 2015, 11:27 (3591 dage siden)
Ifølge DR Tekst-TV lige nu, bliver det Gule Palæ (tårnet), flyttet til Gedser. Dette har man nu besluttet. Det må være til bevaringsforeningen dernede.
Mvh
Claus
--
af Anders Madsen, 30/1 2015, 13:34 (3591 dage siden) @ Claus E. Hansen
Ifølge DR Tekst-TV lige nu, bliver det Gule Palæ (tårnet), flyttet til Gedser. Dette har man nu besluttet. Det må være til bevaringsforeningen dernede.
Mvh
Claus
Formanden for Gedser Remise udtaler dette til Folketidende:
"-Fanklubberne har til udgangen af 2015 til at finansiere en flytning, og det er omkring de to til tre millioner kroner. Så der er et stykke vej endnu, men det er bestemt realistisk", siger Hans Østergaard
Læs hele historien på Folketidende.dk:
http://folketidende.dk/Lokal-nyt/Olsen-Banden-klenodie-faar-sin-plads-i-Gedser/artikel/...
Samtidig kan det på linket læses, at Gedser Remise også har planer på porterne ind til remisebygningen:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/ (under rubrikken nyheder)
af KSC, 10/9 2015, 20:10 (3368 dage siden) @ Anders Madsen
Hvordan er status med projekt "flytning af Det Gule Palæ"?
Håber nogen ved noget.
Mvh
Kim
af mss-logoff, 30/1 2015, 17:46 (3591 dage siden) @ Claus E. Hansen
Kan man vel sige.
Var bygningen blevet bevaret på stedet, kunne den være blevet et vartegn fremover for den store københavnske godsbanegård der engang var.
Området vil sikkert før eller siden blive indvundet til andet end jernbanedrift, og blandt andre bygninger ville palæet heller ikke være så udsat mere som det er p.t.
Nu ender den så i Gedser, hvor de færrest "kommer forbi", som en bevaret Olsen Banden rekvisit.
Men det er da bedre end ingenting.
Mvh MSS
af Allan Støvring-Nielsen, 30/1 2015, 18:31 (3591 dage siden) @ mss-logoff
Nu ender den så i Gedser, hvor de færrest "kommer forbi", som en bevaret Olsen Banden rekvisit.
Men det er da bedre end ingenting.
Nu bliver Gedserbanen jo en veteranbane med damp fra den kommende sommer, så mon ikke lidt flere vil kigge forbi fremover.
Har læst at Jernbanemuseet i Odense også var interesseret, og der kan man da undre sig over, at de ikke kom på banen tidligere, inden der gik Olsen Banden i den.
Museet havde måske været bedre egnet til at formidle historien, med deres gule traktor, og visning af OB på sporet på storskærm.
Men lad os nu give Gedser folkene en chance, og se hvad de kan drive det til! :o)
Og så glæder jeg mig til at se Frederiksberg Kommandopost genopført i Odense, hvis ikke den er blevet smidt ud.
mvh, Allan
af Anders , Copenhagen, 31/1 2015, 08:44 (3590 dage siden) @ mss-logoff
HEJ ALLE
Tja... det kan man jo sige. Men en bygning hvis miljø fuldstændigt forsvinder syner ikke af meget. Se f.eks Frihavn station. Det er da ikke meget jernbane historie den fortæller lige nu. Fuldstændigt druknet i høje glas og beton -bygninger.
Og så vender den forkert! Roteret 180 grader. Det undrer mig. Den er ellers fin når man ser på den isoleret. Men miljø og sammenhæng med stedet er noget vanskeligt at se og forestille sig.
Gedser har jo miljø. Spor, remise, tog og aktivitet så der kan jeg godt finde sammenhængen skønt tårnet jo hørte til på Gb. Sådan er det jo med museer ...
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
af Per Andersen, 31/1 2015, 08:48 (3590 dage siden) @ Anders
Et lille sidespring:
Tag til Århus Gammel By for at se et hus der har stået i Hjørring
af mss-logoff, 31/1 2015, 15:24 (3590 dage siden) @ Anders
Rigtigt nok. Den ser noget forvildet ud på sin nuværende placering.
Her i 1998 var Frihavnsstationen endnu ikke flyttet:
Omgivelserne var dog i stærk forandring, her ses området ved stationen, bag Nordisk Fjer, i 1999:
På sin oprindelige placering havde den altså i dag set nogenlunde ligeså forvildet ud...
Dog havde der været mulighed for at bevare lidt miljø omkring bygningen (færgeleje, nogle spor m.v.) hvis man ikke havde flyttet den.
Mvh MSS
af Børge Sundahl, 11/2 2015, 15:53 (3579 dage siden) @ mss-logoff
redigeret af Tommy Nilsson, 11/2 2015, 21:43
Hej
Hvem skal køre de fremtidige veterantog på Gedserbanen?
Mvh Børge
af Anders Madsen, 14/2 2015, 16:43 (3576 dage siden) @ Børge Sundahl
Hej
Hvem skal køre de fremtidige veterantog på Gedserbanen?
Mvh Børge
Det skal alle foreninger/klubber, der er medlem af DVF - Danske Veterantogs Fællesrepræsentation.
Formålet er at tilbyde veteranbaneklubber, uden egen infrastruktur, til at benytte Gedserbanen til veterantogskørsel.
Gedser Remise er godkendt som infrastrukturforvalter på Gjedser Jernbane (som banen nu hedder) og remisen forventer ikke selv at anskaffe veterantogsmateriel eller påtage sig operatørfunktioner.
Strækningen vedligeholdes af infrastrukturforvalters egne foreningsmedlemmer under ledelse af foreningens bane- og sikringstekniske ansvarlige.
Således udføres kørslen dels med infrastrukturforvalters egne arbejdskøretøjer, dels med veterantogsmateriel tilhørende veterantogsoperatører, der er medlem af DVF.
af Niels Munch, 14/2 2015, 17:21 (3576 dage siden) @ Anders Madsen
Men hvordan er i grunden ejerforholdene i dag for vedkommende banearealer?
M.v.h.
Niels
af Anders Madsen, 15/2 2015, 09:50 (3575 dage siden) @ Niels Munch
Men hvordan er i grunden ejerforholdene i dag for vedkommende banearealer?
M.v.h.
Niels
Ja, det er med at holde tungen lige i munden med alle disse begreber. Selvom Banedanmark ikke vil påtage sig vedligeholdelsesopgaven på hele banestrækningen, så er det stadig dem, der er infrastrukturejer på Gedserbanen. Som tidligere nævnt er Gedser Remise infrastrukturforvalter mellem Gedser og Væggerløse.
Ved remisen i Gedser er Gedser Remise infrastrukturejer og Nordisk Jernbsne-Klub er infrastrukturforvalter for en del af banelegemet.
af Niels Munch, 15/2 2015, 10:08 (3575 dage siden) @ Anders Madsen
Mange tak, Anders. Strækning nr. 3, således som den er beskrevet i nugældende TIB-S, ejes altså fortsat af Banedanmark.
M.v.h.
Niels