Det er helt klart at er der ikke plads til både sporvogne og biler, må man tildele dem hver sine korridorer.
Hvor der plads. Stort set al persontrafik ad Nørrebrogade per cykel eller bus.
Hm, har du overhovedet været på Nørrebro?
Der fiser biler rundt på kryds og tværs. Mange beboere har biler, og de skal kunne komme ind og ud. Spærringen af den indre del af Nørrebrogade har vist, at man godt kan lukke vejstrækninger for biltrafik, der skal bare være nogle alternativer.
I et nyanlagt net skal de selvfølgelig ikke køre i blandet trafik!
Det er en meget væsentlig faktor i alle nyanlæg af sporveje/letbaner i disse år, bare se Ring 3 planerne, eller planerne fra Odense og Århus (dog er der vist et lille stykke med blandet trafik i den Århusianske plan).
Cyklisterne kører alligevel hvor det passer dem, så man må som med bilerne begrænse cykelstiernes plads hvor det er nødvendigt.
Ja, og man har lige gjort cykelstierne bredere på Nørrebrogade og der er et stærkt lokalt ønske om færre biler.
Det vil heller ikke ændre sig, hvis man lukker den overvejende del af gaden for biltrafik.
Ved Nørreport er en stor del af den indvundne plads ved reduktion af kørebaner inddraget til cykelparkeringsøer. Det er måske nok dejligt for cyklisterne, men ærligt talt ikke en særligt smart udnyttelse af pladsen. Man er gået fra møgforhold til luxusforhold for cyklisterne.
Hvad tror Morten Kabell vil mene om det? Nu har man endeligt fået skabt tålelige forhold.
Kabell drømmer først og fremmest om gode trafikforhold, han er ikke bare cykelborgmester!
Skal en sporvejs/letbanelinie i fremtiden føres ind til Nørreport, er netop denne del af arealerne ideelle at inddrage til stoppested, og vil nok også blive det. Her kan man også lave vendemulighed for tovejsvogne.
Vendemulighed på Nørreport. Ja, det skal nok give kaos.
Tovejsvogne vender ved at skifte køreretning, dertil skal blot være nogle sporskifter, det fungerer fremragende i talrige byer! Sådan bliver det også både i Aarhus og på Ring 3.
En videreføring ad Vester voldgade til Rådhuspladsen og Hovedbanegården vil dog også være logisk, her er pladsforholdene også til det: I midterrabatten ad Vester voldgade som førhen, og så via Jarmers plads til Rådhuspladsen, naturligvis også i reserveret areal.
Det er Nørre Voldgade + Vester Voldgade eller H C Andersensboulevard, du tænker på.
Javist, det kan de fleste nok regne ud
Men planen er urealistisk. Man kan ikke bygge et så lille sporvejsnet, der fungerer. Der skal være mulighed for omkørsel hvis noget går galt. Mindst to radiallinjer og to tværlinjer. Plus ekstra spor udsatte steder. Finde et egnet sted til remise og spor til denne.
Et skridt ad gangen. Selvfølgelig bør der være flere linier, bl.a. så jeg gerne en letbane ad Lyngbyvejen, via Ryparken, universitetsparken og rigshospitalet ind til Nørreport, samt en ringlinie følgende den gamle linie 9.
Remiser placeres hvor man kan finde pladsen. Det skal selvfølgelig ikke være i City. Kommer man lidt ud af centrum er der mange pletter rundt omkring.
Mht. omkørsel, er moderne letbaner mindre udsat, da man oftest vælger tovejsvogne, og strategisk anbragte transversaler. Dette gør det muligt at opdele driften i sektioner, hvorved decideret omkørsel og de dertil hørende kilometervis af nødspor kan undgås.
Herfra kan man lave reserveret areal ad Vesterbrogade frem til Hovedbanegården.
Og Sundvester Plads.
Amagerbrogade tror jeg er udelukket, selvom ønsket ofte bliver fremført. Der er ikke rigtigt andre muligheder for biltrafikken, og sporvognene skal ikke køre i blandet trafik.
Skal vognene fortsætte efter Hovedbanen, bliver det nok ad en anden vej.
Mvh MSS