Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

batteritog (Generelt)

af ThomasTT, 16/1 2015, 03:59 (3608 dage siden)

.. De er åbenbart nu sat i drift på en strækning i England med en times køretid.

Umiddelbart ville det passe fint til den danske bane. togene kunne lade op kbh-lillebælt og derefter køre i alle retninger på batteri. Er det helt urealistisk?

batteritog

af Lars Jensen @, 16/1 2015, 09:28 (3608 dage siden) @ ThomasTT

Hej,

nu kan det jo godt være at jeg læser dit indlæg som jeg læser bibelen...

Umiddelbart ville det passe fint til den danske bane. togene kunne lade op kbh-lillebælt og derefter køre i alle retninger på batteri. Er det helt urealistisk?

Er skinnerne i stand til at man kan komme til Frederikshavn på en time? Aalborg? Kan de vogne son el-lokomotivet skal trække? Kan el-lokomotivet i sig selv køre turen på en time?

Hilsen Lars

batteritog

af Niels Munch, 16/1 2015, 10:18 (3608 dage siden) @ Lars Jensen
redigeret af Niels Munch, 16/1 2015, 10:32

Foreløbig er denne tråd vist kun en gættekonkurrence, idet den gode ThomasTT har ment at skulle skjule, hvilket tog han sigter til.

Hvis jeg har gættet rigtigt (jf. mine links ovenfor), er der tale om et togsæt af typen 379, som netop har indledt en intensiv testperiode (i regulær trafik).

Altså ikke et lokomotiv.

Testperioden må så vise, hvad toget kan præstere. Testen foregår i øvrigt på strækninger med køreeledning, så toget altid kan hæve pantografen, hvis det taber pusten ;-) .

Det nævnes i den aktuelle artikel, at de batterier, man tester, har en opladningstid på 2 timer .....

M.v.h.
Niels

Avatar

batteritog

af Gert, Aalborg, 16/1 2015, 10:57 (3608 dage siden) @ Niels Munch

Fidusen må være, at toget normalt kører under køreledninger, og så kan fortsætte ud på et stykke uden køreledninger - en mindre sidebane.

Gert

batteritog

af ThomasTT, 16/1 2015, 15:20 (3608 dage siden) @ Lars Jensen

Hej,

nu kan det jo godt være at jeg læser dit indlæg som jeg læser bibelen...

Umiddelbart ville det passe fint til den danske bane. togene kunne lade op kbh-lillebælt og derefter køre i alle retninger på batteri. Er det helt urealistisk?


Er skinnerne i stand til at man kan komme til Frederikshavn på en time? Aalborg? Kan de vogne son el-lokomotivet skal trække? Kan el-lokomotivet i sig selv køre turen på en time?

Hilsen Lars

det skulle kunne fortsætte en time uden ledninger. Man ville kunne nå Aarhus,esbjerg, Herning.

batteritog

af Morten Flindt Larsen, 17/1 2015, 10:24 (3607 dage siden) @ ThomasTT

"det skulle kunne fortsætte en time uden ledninger. Man ville kunne nå Aarhus,esbjerg, Herning."

Hvor store godstog vil sådan en fætter kunne trække, og hvor langt på 1 time?


Med venlig hilsen

M:-)rten

batteritog

af Gæst1, 17/1 2015, 11:29 (3607 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På kontinentet er vi slet ikke så langt. Udviklingen går hurtigere på det engelske marked, da potentialet ved at lagre energi er større grundet deres (forældede) kørestrømsanlæg og muligheden for de tekniske løsninger i de tog, der kan anvendes.

Rækkevidden afhænger af batterikapaciteten, og da batterierne skal placeres hvor de får nok køling og ikke kræver helt nyudvikling af tog, giver det nogle begrænsninger. Husk at omkostningerne ved at udvikle et helt nyt tog let løber op i en mia Euro, inden første tog er i drift.

Flere leverandører arbejder med batteriløsninger. Her skal der også findes en balance mellem togets længde og aktionsrækkevidde. Hvad nytter det at lade et tog der kan køre 200 km på betteridrift, hvis placeringen af batterier på tag og undervogn gør toget længere, end der er behov for.

Det forsigtige bud er, at der på kontinentet vil være batteri togsæt i kommerciel drift der kan køre 40-50 km på batteridrift og oplade under køreledninger inden år 2020. Næste step vil være 100 km, men der er langt vej, til et system, der kan forsvare at den planlagte elektrificering herhjemme droppes. Kun kortere linier som Jelling - Billund eller lign, vil give mening at vente med, på nuværende tidspunkt.

For lokomotiver ligger perfomance for Bombardiers Traxx BR187 på ni timers batteridrift med 1400 tons godstog med en max hastighed på 20 km/t., og en forøgelse af hastigheden vil reducere belastningen. Eks vil 40 km/t kunne nås med 200 tons.

Der er ikke efterspørgsel på rene batteritog eller batteritog til lange afstande.

På letbaner har de fleste leverandører catenary free operation, hvor batterier oplades ved stoppesteder med køreledninger eller via induktion. På letbaner giver det god mening på grund af den lave hastighed og de lette tog

batteritog

af LasseG, 17/1 2015, 14:45 (3607 dage siden) @ Gæst1

Der er ikke efterspørgsel på rene batteritog eller batteritog til lange afstande.

Det tror jeg ikke du har ret i. Der ikke noget udbud af rene batteridrevet tog (udover rangerlokomotiver) og derved kan man vil lokalbaner og andre oplagte købere af batteritog købe diseltog i stedet da man ikke har nogen valgmulighed.

Hvis man kigger på busser hvor er der begyndt at komme et udbud af rene el-busser kan man se at efterspørgslen også kommer stille og roligt. I starten naturligvis primært prøvedrift som eksempelvis de to el-busser der i København kører på blandt andet 3A, 12 og 40.

batteritog

af Gæst1, 17/1 2015, 15:37 (3607 dage siden) @ LasseG

Der er mig bekendt ingen udbud på nye tog med ønske om batteridrift i Europa. Leverandørerne udvikler sjældent nye tog uden de har en kunde, eller en form for medfinansiering.

batteritog

af LasseG, 18/1 2015, 02:23 (3606 dage siden) @ Gæst1

Der er mig bekendt ingen udbud på nye tog med ønske om batteridrift i Europa. Leverandørerne udvikler sjældent nye tog uden de har en kunde, eller en form for medfinansiering.

Står der i udbudsmaterialet at toget skal kører på diesel ?

batteritog

af Gæst1, 18/1 2015, 07:41 (3606 dage siden) @ LasseG

Ja....eller el. Samtidig er der ofte angivet en forventet pris, krav til vedligeholdelsesfaciliteter mm. Kig evt på Nordjyske Jernbaners fine udbudsmaterialen til 12 Desiro eller 13 andre dieseltog....

batteritog - kørestrømanlæg.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 17/1 2015, 17:54 (3607 dage siden) @ Gæst1

Udviklingen går hurtigere på det engelske marked, da potentialet ved at lagre energi er større grundet deres (forældede) kørestrømsanlæg og muligheden for de tekniske løsninger i de tog, der kan anvendes.

Hej

Så bliver man jo lidt bekymret, for har DSB ikke bare planket BR's design af kørestrømsanlæg?

Med venlig - men undrende hilsen
Lars Møller Jensen

batteritog - kørestrømanlæg.

af steenth, 19/1 2015, 00:23 (3606 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Udviklingen går hurtigere på det engelske marked, da potentialet ved at lagre energi er større grundet deres (forældede) kørestrømsanlæg og muligheden for de tekniske løsninger i de tog, der kan anvendes.

Hej

Så bliver man jo lidt bekymret, for har DSB ikke bare planket BR's design af kørestrømsanlæg?

Vel an på system. Systemerne imod syd for London bruger jo 3 skinne - det er jo ikke normalt for fjerntog. Nogle enkelte strækninger imod vest i det område skal ændres til køreledning, da man vil flytte endestation til anden station. Derudover er det stadig tynd med elektrificeringen der ovre, selvom de også er igang med nye strækninger.

batteritog - engelske kørestrømsanlæg.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 19/1 2015, 08:41 (3605 dage siden) @ steenth

Hej

Det er jeg ikke enig med dig.
25 kV elektrificeringen er jo ret udbredt både ECML og WCML er da væsentlige strækninger og nu diskuteres f.eks. Lakedistrict linjen.
Der er dog en fiks ide hos de engelske politikere om at miljødiesel er sagen.

For at få en ide om elektrificeringens omfang i GB kan man se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_electrification_in_Great_Britain

Network Rail 2003 Technical Plan, Chapter 11 "Network Capability", page 7 "Electrification". "Approximately 40% of the rail network is currently equipped with electrification. From page 1, total network is 30,764 km, 7,587 km of 25 kV AC, 4,285 km of 650/750 V DC and 28 km of 1500 V DV. Excludes CTRL, LUL, Old Danby test track, bulk of Tyne and Wear Metro, etc.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

batteritog - engelske kørestrømsanlæg.

af steenth, 19/1 2015, 11:19 (3605 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Det er jeg ikke enig med dig.
25 kV elektrificeringen er jo ret udbredt både ECML og WCML er da væsentlige strækninger og nu diskuteres f.eks. Lakedistrict linjen.

Det er mere interessant at Midland Main Line, en del linjer i Liverpool-Manchester området og særdeles Great Western-systemet til Wales først nu bliver elektrificeret. Og der mange andre dybe huler mellem linjerne, som elektrificeret, som er mangler at blive det. Specielt i Midtengland.

For at få en ide om elektrificeringens omfang i GB kan man se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_electrification_in_Great_Britain

Det interessant at det overvejes at konvertere 750 DC strækninger til 25 KV 50 Hz.

batteritog - engelske kørestrømsanlæg.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 19/1 2015, 11:41 (3605 dage siden) @ steenth

og nu diskuteres f.eks. Lakedistrict linjen.

Og der mange andre dybe huler mellem linjerne, som elektrificeret, som er mangler at blive det. Specielt i Midtengland.


Hej
Når jeg nævnte Lake district linjen så var det fordi det var en oplagt kandidat til batteritog.
Hovedlinjer bør elektrificeres.

Hvis du synes der er dybe huler i den engelske elektrificering så kan den danske beskrives som fyldt med huler eller gennemhullet med en enkelt gangbro over.

Hvis Banedanmark havde 40% elektrificeret ville det være 782 km, de gider ikke nævne tallet på deres hjemmeside under jernbanen i tal, og Netrail vil heller ikke vise det.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

batteritog

af KimC, 17/1 2015, 17:55 (3607 dage siden) @ Gæst1

Batteri/Akkumulator tog på de lange strækninger og med godstog er ikke det mest oplagte. Dels er disse strækninger oftest allerede elektrificere, her er Danmark en undtagelse der udgør noget marked, for andet end skræddersyede farceløsninger.
Men der er strækninger som i dag typisk trafikeres af Lint eller Desiro. En elektrificering af feks Vestbanen, eller Lemvigbanen vil aldrig blive rentabel, men her kunne batteritog være en oplagt løsning, fordi vindenergien nærmest er lige ved hånden.
Så den dag de nuværende Lint og Desiro skal på pension kunne der godt være et marked for batteritog, ikke kun i DK, for der er givetvist sidebaner i udlandet som også udgør et potentiale..

batteritog, lidt OT m.h.t. evt. korrekt fagudtryk?

af Steff, 16/1 2015, 15:50 (3608 dage siden) @ ThomasTT

Go´eftermiddag her en højhellig fredag eftermiddag!

Ikke for på nogen måde at afspore den interessante diskussion, men når jeg hører udtrykket "Batteritog" synes det forkert i min terminologi sådan rent jernbane udtryksmæssigt.
For mig er et "Batteritog" det tog der befarede den indre side af Københavns befæstning langs volden og som ordet, medførte transportable kanoner. Organisatorisk samlet i et "Batteri".
Sekundært noget legetøj hvor strømmen kommer fra et batteri (Hellesen:-) ) ilagt enten en kørekontrol eller i selve toget, der så pisker rundt på skinnerne.

Jeg ved at i Tyskland har man haft (har?) såkaldte "Akku Triebwagen", der hentyder til opbevaringen af den elektriske strøm i AKKUMULATORER.

Her i tråden er udtrykket "Batteritog" jo taget direkte fra en engelske udtryk "Batteri operated train".

Altså, har vi et mere (synes jeg) korrekt udtryk for et sådan tog?

Undskyld den lille afsporing, men hvis der er et korrekt dansk jernbanefagligt udtryk, kan det vel lige så godt anvendes. Og tager jeg helt fejl, I´m sorry;-) og stadig god resterende fredag.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

batteritog, lidt OT m.h.t. evt. korrekt fagudtryk?

af Gert, Aalborg, 16/1 2015, 16:04 (3608 dage siden) @ Steff

Nu bruger vi dansker ordet batterier noget i flæng - for det meste om "noget der kan give strøm"
Om det er galvaniske celler eller akkumulatorer, der er samlet i en større enhed, som så kan kaldes et akkumulatorbatteri f. eks. - det bekymrer man sig ikke så meget om. En enkelt tørelement vil de fleste også kalde et batteri.

Se dette:

Batteri (militær) en artillerienhed, som kan besætte en kanonstilling.
Batteri (elektricitet).
En (stor) mængde af noget ensartet – "et helt batteri flasker".
En speciel opstilling i skak.
Batteri – en større mængde fyrværkeri sat til at afskydes i en længere serie.

Så hvad man forstår ved begrebet er lidt afhængig af, hvad man har som baggrund - og det er vel i grunden "en række af noget ensartet" der er essensen.

Gert

batteritog, lidt OT m.h.t. evt. korrekt fagudtryk?

af Gæst1, 17/1 2015, 11:13 (3607 dage siden) @ Gert

Generelt bruges i branchen betegnelserne Hybrid om dieseltog med batteri, mens et fælles navn for eltogsæt med batteri synes at gå i retning af BEMU (battery electrical multiple Unit) eltogsæt kaldes jo normalt EMU og dieseltogsæt DMU.

Et europæisk navn for batterilokomotiver synes ikke på trapperne. Her grå udviklingen lige nu mere mod DUAL lok med både el og diesel

batteritog, lidt OT m.h.t. evt. korrekt fagudtryk?

af Morten Flindt Larsen, 17/1 2015, 12:34 (3607 dage siden) @ Gæst1

Hvis det skulle hedde et "batteritog", så er dette her vel et "dyppekogertog". :-P :-D

[image] [image]

duk og væk

M:-Drten

batteritog, lidt OT m.h.t. evt. korrekt fagudtryk?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 17/1 2015, 14:40 (3607 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Ja har man ikke kul, men vandkraft så kan løsningen jo være denne.
SBB rangerlok under 2.verdenskrig.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

batteritog

af Lars Kongshøj, 18/1 2015, 01:06 (3606 dage siden) @ ThomasTT

.. De er åbenbart nu sat i drift på en strækning i England med en times køretid.

Umiddelbart ville det passe fint til den danske bane. togene kunne lade op kbh-lillebælt og derefter køre i alle retninger på batteri. Er det helt urealistisk?

Lad os da bare teste dem. EB's Nationen vil elske den dag et togbatteri går dødt mellem Holstebro og Herning.

apropos batteritog

af ThomasTT, 19/1 2015, 05:05 (3605 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

seneste nyt

http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/battery-trai...

Hvis man skal bruge ladetid på endestationer må det jo øge det antal togsæt der skal bruges.
Hæng så de køreledninger op til Esbjerg og Ålborg for .... og køb hyldevarer dertil!!!

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

præcis. Derfor er det ikke nødvendigvis logisk, at det er yderstrækningerne, der ikke skulle elektrificeres.

Potentialet i et batteridrevet tog må ligge i besværlige mellemstrækninger, og det er jo netop situationen i Danmark med Fredercia-Aarhus, der vist koster noget i retning af 5 gange så meget at elektrificere pr km end nogle af de andre strækninger og i øvrigt bliver mere eller mindre 4-sporet på sigt. Alene den stærkt problematiske ombygning af Aarhus H løber måske op i milliarder og forsinker allerede nu byudvikling.

Jeg erkender, at det formentlig er for sent, men hvis det virker i praksis er der trods alt potentiale for at spare en del milliarder og samtidig reelt elektrificere hele jernbanen.

apropos batteritog

af Generaldirektørens sekretariat, 19/1 2015, 09:57 (3605 dage siden) @ ThomasTT

Potentialet i et batteridrevet tog må ligge i besværlige mellemstrækninger, og det er jo netop situationen i Danmark med Fredercia-Aarhus

Hvordan bliver Fredericia-Aarhus en "mellemstrækning"? Mellem hvad?

Alene den stærkt problematiske ombygning af Aarhus H løber måske op i milliarder

Milliarder? Hvor har du det fra? Dokumentation?

apropos batteritog

af Svend, 19/1 2015, 11:22 (3605 dage siden) @ ThomasTT

Jeg erkender, at det formentlig er for sent, men hvis det virker i praksis er der trods alt potentiale for at spare en del milliarder og samtidig reelt elektrificere hele jernbanen.

Man kan så undre sig over, at ingen andre af de store jernbanelande har fået dette klarsyn ;-)

--
Svend

batteritog

af ThomasTT, 19/1 2015, 05:10 (3605 dage siden) @ Lars Kongshøj

.. De er åbenbart nu sat i drift på en strækning i England med en times køretid.

Umiddelbart ville det passe fint til den danske bane. togene kunne lade op kbh-lillebælt og derefter køre i alle retninger på batteri. Er det helt urealistisk?


Lad os da bare teste dem. EB's Nationen vil elske den dag et togbatteri går dødt mellem Holstebro og Herning.

nu er det vel ikke ligefrem et ukendt fænomen, at køreledninger bliver revet ned.

Det interessante ved det her er jo, at det ikke er ingeniører, der laver lukkede tests. Det er et tog i drift med passagerer. Nu og her. Hvad nu hvis det om et år har vist sig at køre fejlfrit? Bare fordi vi har haft IC4 skandalen behøver man jo ikke gå over i den anden grøft og fornægte al udvikling.

batteritog

af Svend, 19/1 2015, 11:23 (3605 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af Svend, 19/1 2015, 11:51

Det interessante ved det her er jo, at det ikke er ingeniører, der laver lukkede tests. Det er et tog i drift med passagerer. Nu og her. Hvad nu hvis det om et år har vist sig at køre fejlfrit? Bare fordi vi har haft IC4 skandalen behøver man jo ikke gå over i den anden grøft og fornægte al udvikling.

Du skulle prøve at lufte disse ideer og holdninger på et af forummerne i det store udland og se, hvilken reaktion det ville give .......;-) :-) :-P

--
Svend

Billige jernbane T-shirts


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak