Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Samfundsøkonomisk analyse af Femern Bælt-forbindelsen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/1 2015, 12:16 (3616 dage siden)

Incentive har for Transportministeriet udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse af Femern Bælt-forbindelsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Nyhed på Transportministeriets hjemmeside.

Sammenfatning af rapporten. (2 sider)

Rapporten. (24 sider)

Avatar

Færger med underordnet betydning for Femernbælt-forbindelsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/1 2015, 08:51 (3608 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De bliver ved med at skændes:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7363983/Trafikeksperter-Femerns-nye-trafikprognose...

Citat fra rapporten:

"...vi har naturligvis lavet følsomhedsberegninger for, hvad det vil betyde for tunnelens økonomi, hvis der alligevel er færger i et vist omfang. Det flytter ikke store mængder trafik og udgør ikke noget stort problem for tunnelens økonomi."

Og hvad mon modargumentet så er til den udmelding? Det fremgår desværre ikke af artiklen. Men mon ikke vi får mere at høre i den nærmeste fremtid.:-D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Femern: Sjælden fælles-kronik fra S og V

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/1 2015, 13:01 (3608 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportminister Magnus Togmus og Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen har i går i Jyllands-Posten en fælles kronik, hvori de tilbageviser de tre største myter omkring Femern-forbindelsen:

http://jyllands-posten.dk/opinion/kronik/ECE7360558/Lad-os-f%C3%A5-udryddet-myterne/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Femern: Sjælden fælles-kronik fra S og V

af re20000, 16/1 2015, 22:48 (3607 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportminister Magnus Togmus og Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen har i går i Jyllands-Posten en fælles kronik, hvori de tilbageviser de tre største myter omkring Femern-forbindelsen:

Personlig vil jeg sige "forsøger at tilbagevise". Kun tiden vil vise hvem der har ret, men de herrers skriveri virker på mig kun som sædvanlig glat politikersnak, der henviser til de rapporter og andet, der netop kritiseres. En bestillingsartikel, der skal berolige "folket", beslutningen er jo truffet, skibet er sat i søen, så projektet stopper ikke, lige meget hvem, der skriver hvad. Det er kun et spørgsmål om, hvem der om 20 år kan tillade sig at sige "hvad sagde jeg".

Nold

Avatar

Femern: Sjælden fælles-kronik fra S og V

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/1 2015, 23:01 (3607 dage siden) @ re20000

beslutningen er jo truffet, skibet er sat i søen, så projektet stopper ikke, lige meget hvem, der skriver hvad. Det er kun et spørgsmål om, hvem der om 20 år kan tillade sig at sige "hvad sagde jeg".

Beslutningen er jo så ikke truffet - helt - endnu. Loven skal jo først vedtages i Folketinget.

Jeg lærte engang: Flertallet bestemmer, men det betyder ikke, at de har ret. Sådan er demokrati i den version, vi har besluttet at udøve.

Og så er jeg i øvrigt enig med dig i, at tiden må vise, om beslutningen var god. Men jeg tror, vi skal mere end 20 år frem i tiden - måske 35-40 år.


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Femern: Sjælden fælles-kronik fra S og V

af steenth, 17/1 2015, 00:48 (3607 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

beslutningen er jo truffet, skibet er sat i søen, så projektet stopper ikke, lige meget hvem, der skriver hvad. Det er kun et spørgsmål om, hvem der om 20 år kan tillade sig at sige "hvad sagde jeg".


Beslutningen er jo så ikke truffet - helt - endnu. Loven skal jo først vedtages i Folketinget.

Beslutningen er taget for længst. Det er anlægsloven, som skal vedtages, så alt det formelle kommer på plads. Udbud er også i gang, så den er afgjort, når anlægsloven skal vedtages. (Det er ikke normalt at køre lovgivning sammen med udbud.) Det ligger både en traktat og en projekteringslov forud.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak