Køre EA + DD idag (Generelt)
Skulle jo være 1 dag idag..
Skulle jo være 1 dag idag..
af Kaj Aage Holdt , Køge, 5/1 2015, 08:39 (3638 dage siden) @ glade-koege
Skulle jo være 1 dag idag..
Det bliver ikke i dag alligevel.. Måske i morgen :)
De to EA-løb er byttet ud med ME 1513 og ME 1516.
af Tonny Brandt Andersen, 5/1 2015, 13:24 (3638 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Der er noget jeg ikke har fanget.
Jeg var dog godt klar over, at det skulle ske på et tidspunkt.
Skal de køre mellem Helsingør og Ringsted eller?
af ulca, 5/1 2015, 14:50 (3638 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Der er noget jeg ikke har fanget.
Jeg var dog godt klar over, at det skulle ske på et tidspunkt.
Skal de køre mellem Helsingør og Ringsted eller?
Så vidt jeg husker at have læst for et par år siden, så var det meningen at EA + DD skulle overtage et antal ture på regionaltoget til Ringsted fra Østerport. Det skulle så frigøre et antal ER, svarende til antallet af EA + DD, som skal ombygges til InterCity standard og bruges til turene til Esbjerg.
af Tonny Brandt Andersen, 5/1 2015, 14:55 (3638 dage siden) @ ulca
Tak for svaret. Så er det nok kørende i næste måned, når mig og mit kamera er en smut på "Djævleøen".
af Lars, 5/1 2015, 17:20 (3638 dage siden) @ ulca
Så vidt jeg husker at have læst for et par år siden, så var det meningen at EA + DD skulle overtage et antal ture på regionaltoget til Ringsted fra Østerport. Det skulle så frigøre et antal ER, svarende til antallet af EA + DD, som skal ombygges til InterCity standard og bruges til turene til Esbjerg.
Vi skal nok lige have køretråden hængt op først, og det varer lidt endnu..
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Kaj Aage Holdt , Køge, 5/1 2015, 17:23 (3638 dage siden) @ Lars
Vi skal nok lige have køretråden hængt op først, og det varer lidt endnu..
Det er vel ikke nødvendigt. Al materiel der kan flyttes fra regionalstrækninger til IC-strækningerne, hvad enten det kun er til Fredericia, Kolding eller Odense, tager man imod med kyshånd hos DSB. Man skal ikke have rejst mange gange i spidsbelastningstidspunkterne i aktuel retning før man ved hvad jeg mener...
af Gjæsttt, 5/1 2015, 18:01 (3638 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
At ertatte ME med EA i nogle få stammer giver ikke en eneste ny siddeplads.
af Kaj Aage Holdt , Køge, 5/1 2015, 18:08 (3638 dage siden) @ Gjæsttt
At ertatte ME med EA i nogle få stammer giver ikke en eneste ny siddeplads.
Hvor længe har 4100-løbene da været kørt fast med ME?
af Gjæsttt, 5/1 2015, 18:16 (3638 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Det skrev jeg da vist ikke?
Der er ikke anskaffet et eneste nyt stykke materiel med siddepladser, altså kommer der ikke nye siddepladser ved at sætte EA i drift med DD. Overordnet set sker der bare det, at nogle ME'rs arbejde overgår til EA.
af Kaj Aage Holdt , Køge, 5/1 2015, 18:33 (3638 dage siden) @ Gjæsttt
Det skrev jeg da vist ikke?
Der er ikke anskaffet et eneste nyt stykke materiel med siddepladser, altså kommer der ikke nye siddepladser ved at sætte EA i drift med DD. Overordnet set sker der bare det, at nogle ME'rs arbejde overgår til EA.
Du kan ikke engang blive enig med dig selv om hvad du mener! 'Det skrev du ikke' skriver du og så skriver du sørme det samme som du lige har benægtet efterfølgende... Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du er på, for det må være noget sjovt noget.
af Gjææst, 5/1 2015, 18:57 (3638 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Du kikker på Ringsted-togene. Jeg kikker på hele DSB.
af Kaj Aage Holdt , Køge, 5/1 2015, 18:58 (3638 dage siden) @ Gjææst
redigeret af Kaj Aage Holdt, 5/1 2015, 19:13
Du kikker på Ringsted-togene. Jeg kikker på hele DSB.
Jeg kigger også på hele DSB, men skærer det meget gerne ud i pap så alle er med..
Det er meget forsimplet, men det nivau skal vi åbenbart ned på.
Jeg vil du stadig fastholde at der uanset om der er køreledninger til Esbjerg eller ej, er brug for al den ekstra kapacitet der er kan tilvejebringes til i den overordnede daglige drift, men især til landsdelstrafikken.
af Gjæsttt, 5/1 2015, 19:31 (3638 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Det er flytningen af DD til Ringstedtogene, der frigiver ER. Det har intet at gøre med, om DD-togene til Ringsted kører med EA eller ME. Altså, man kan ikke konkludere, at ombygningen af EA frigiver ER. Det er indsættelsen af DD, der frigiver ER.
Det eneste, man kan konkludere ud fra ombygningen af EA, er, at der skal færre ME ud at køre.
Her slipper mine evner til at sige det klarere desværre op.
af Gæst1, 5/1 2015, 20:02 (3638 dage siden) @ Gjæsttt
...og i har begge ret.
Udefra set kommer der ingen ekstra siddepladser ind i systemet
Indefra set tilbyder man færre pladser på den netop opgraderede Nordvestbane, og skaber dermed mulighed for at tilbyde flere pladser på de elektrificerede strækninger. Og det har intet med EA at gøre. Groft sagt reducerer man pladserne for pendlerne på Sjælland, for at bruge dem i landsdelstrafikken...
At pladser er en mangelvare er ingen tvivl, men DSB gør omvendt ikke noget alvorligt for at øge antallet af pladser. Eksempelvis er reserverne markant højere end hos andre operatører, og al vedligehold foregår i dagtimerne. I den forbindelse er det jo pudsigt, at DSB ved højtider, reklamerer med, at man har fundet ekstra siddepladser. Ligesom politikernes beslutninger om køb af flere siddepladser ignoreres af DSB.
...den famøse 113. Dobbeltdækkervogn er vel stadig ikke i drift?
Med til indsættelsen af IC4 hører også, at der vel nærmest står et ekstra IC4 og en IC3 som reserve for hver IC4 i drift. Det synes i al fald sjældent, at samme togsæt kører hele driftdøgnet. Således har DSB endda offentligt fortalt, at der står to ekstra togsæt opstartet til reserve i Kastrup...
af ulca, 5/1 2015, 20:13 (3638 dage siden) @ Gjæsttt
Det er flytningen af DD til Ringstedtogene, der frigiver ER. Det har intet at gøre med, om DD-togene til Ringsted kører med EA eller ME. Altså, man kan ikke konkludere, at ombygningen af EA frigiver ER. Det er indsættelsen af DD, der frigiver ER.
Det eneste, man kan konkludere ud fra ombygningen af EA, er, at der skal færre ME ud at køre.
Her slipper mine evner til at sige det klarere desværre op.
Det passer så bare dårligt ifølge en notits i "Jernbanen" nr 3 2014. Følgende er et citat fra denne notits:
"Opgradering af litra EA
Transportministeriet afsatte i forbindelse med aftalen om " Bedre og billigere kollektiv transport" 50 mio. kr. inkl. moms til ombygning og modernisering af de seks tilbageværende EA-lokomotiver (EA 3001, 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022). EA-erne skal (gen)indsættes i den sjællandske regionaltrafik og fremføre dobbeltdækkermateriel mellem Østerport og Ringsted, og dermed frigøre ER-sæt til brug for IC 8xx systemet Østerport-Esbjerg, når denne strækning er elektrificeret ved udgangen af 2015."
Som ovenstående citat viser, bliver der seks EA-lokomotiver til rådighed. Hvordan disse skal disponeres ved jeg ikke med sikkerhed. Umiddelbart gætter jeg på et eller to i reserve, og de øvrige fast sammenkoblet med et antal dobbeltdækkervogne således at hver stamme har nogenlunde samme antal pladser som et ER-sæt.
Dobbeltdækkervognene hertil skulle angiveligt være nogle som man har i overskud eller reserve.
Det vil altså frigøre 4 eller 5 ER-sæt som så kan bruges i det nævnte IC-system. Disse skulle så eftersigende ombygges med samme sæder på hhv. standard og DSB 1 som IC3, ligesom at samme faciliteter for catering skal installeres.
af Gjæsst, 5/1 2015, 20:36 (3638 dage siden) @ ulca
Der er ikke kommet nye DD-vogne (undtagen en, der ikke er kommet i drift endnu), så EA hugger bare arbejde fra ME.
Det hele er bare en smart måde at få staten til at betale for istandsættelsen af seks lokomotiver uden det ligner direkte statsstøtte.
af Allan, 5/1 2015, 21:07 (3638 dage siden) @ Gjæsst
Der er ikke kommet nye DD-vogne (undtagen en, der ikke er kommet i drift endnu), så EA hugger bare arbejde fra ME.
Det hele er bare en smart måde at få staten til at betale for istandsættelsen af seks lokomotiver uden det ligner direkte statsstøtte.
Det er ikke altid nødvendig at tilføje nyt vogn materiel og dermed siddepladser for at kunne udnytte sit materiel bedre.
F.eks kunne det jo være at DD-vogne ikke udnyttes fuldt ud, dels fordi der kræver to ME for at køre sammen løb som EA kan til ringsted og dels fordi man ikke har nok ME til rådighed til at udnytte det vogn materiel man har.
Så har man jo også vagt at køre to stammeløb på nordvestbanen med IC4 og dermed frigiver noget materiel, som så kan blandes med det men i forvejen har i reserve og overskud på KH.
VH
Allan
af Gæst, 6/1 2015, 09:53 (3637 dage siden) @ Gjæsttt
Det skrev jeg da vist ikke?
Der er ikke anskaffet et eneste nyt stykke materiel med siddepladser, altså kommer der ikke nye siddepladser ved at sætte EA i drift med DD. Overordnet set sker der bare det, at nogle ME'rs arbejde overgår til EA.
Ikke noget at sige til, at nettet er oversvømmet af ubrugelig information, når stivstikkere som dig har adgang til internettet... Indsættelse af MG-togsæt, der ikke tidligere har været løbssat, er altså tilføjelse af materiel/siddepladser uanset hvordan du vender og drejer det.
af Gæst1, 7/1 2015, 13:02 (3636 dage siden) @ Gæst
> Ikke noget at sige til, at nettet er oversvømmet af ubrugelig information, når stivstikkere som dig har adgang til internettet... Indsættelse af MG-togsæt, der ikke tidligere har været løbssat, er altså tilføjelse af materiel/siddepladser uanset hvordan du vender og drejer det.
Det afhænger af perspektivet. Isoleret set, er det jo bedre at IC4 kører istedet for at holde stille, og DSB bruger jo gerne ideen med EA og dobbeltdækkere, som led i forklaringen om at "skaffe ekstra siddepladser".
Imidlertid er det samlede antal siddepladser i DSBs flåde ikke vokset ved, at ME udskiftes med EA.
DSB har selv bistået med analyser over det nødvendige antal siddepladser, og i disse analyser indregnes "alle" (tallet svinger mellem 74 og 83) IC4 togsæt, som værende "til rådighed", for at have siddepladser nok. Så med det perspektiv tilvejebringer EA ikke mere kapacitet, men indgår blot i en omfordeling. Så er det rigtigt, at 22 IC4 i drift er flere pladser end 20 IC4 i drift - men det er stadig langt fra målet.
Men at DSB vælger at sælge budskabet som "flere siddepladser" frem for en "omfordeling, så andre rejsende nu skal stå op" kan jeg da sagtens forstå.
I virkeligheden burde man jo se på, om de 74-82 IC4 i den tilstand som Proserapporten mener "ikke er urealistisk i 2019" giver de siddepladser, som man har brug for, eller om man allerede nu, burde gå i gang med at købe nogle flere pladser - men det er en helt anden historie
af glade-koege , køge, 6/1 2015, 07:47 (3637 dage siden) @ glade-koege
Kan være idag måske
af Kaj Aage Holdt , Køge, 6/1 2015, 08:09 (3637 dage siden) @ glade-koege
Kan være idag måske
Det vil jeg ikke sætte næsen for højt op efter, desværre.
Efter hvad jeg kan se så køres løbene i dag med ER+MF og ME+DD.
af esni, Frederikssund, 6/1 2015, 08:56 (3637 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Skyldes forsinkelsen af introen af EA+DD papir eller teknik?
af ulca, 6/1 2015, 19:43 (3637 dage siden) @ esni
Skyldes forsinkelsen af introen af EA+DD papir eller teknik?
Sikkert en kombination af begge. Det var efter sigende meningen, at fordi EA blev leveret i flere "serier" (vist nok 2 eller 3) og har diverse forskelle, så skulle ombygningen omfatte flere dele:
1. Opgradering og tilpasning af ZWF systemet, som de blev leveret med men i dag er afløst af en nyere version, som åbenbart ikke er kompatible. Efterfølgende skulle EAs ZWF svare til det som findes i ME.
2. Normalisering/standardisering af de forskellige systemer i lokomotiver, så de rent teknisk er identiske, modsat før hvor der var visse forskelle serierne imellem. Det skyldes at de lokomotiver DSB i dag har tilbage stammer fra alle serier, og derfor er det uøkonomisk at skulle have reservedele på lager til samtlige serier.
En sådan standardisering burde, i princippet, kunne give en typegodkendelse for hele flåden. Men muligvis kan denne være forsinket, det har vi jo set før.
Det kan også være, at selvom ZWS i ME og EA efter ombygningen skulle være identiske, så vil man alligevel teste samtlige lokomotiver inden de sættes i drift.
Sidst, men ikke mindst, kan det være at man under de første prøvekørsler har opdaget problemer og vil have dem afhjulpet først.
af Fwronah, 8/1 2015, 16:11 (3635 dage siden) @ ulca
Er der nogen, der ved, hvad den nuværende status på de EA-trukkede dobbeltdækkerløb er?
af Bruger4711, 9/1 2015, 11:50 (3634 dage siden) @ Fwronah
Der går tidligst et par uger.
af Brian Væver, København, 9/1 2015, 14:51 (3634 dage siden) @ Bruger4711
Jeg så idag 13.48 en DD-stamme rangere fra spor 2-3-4 ? på hovedbanegården mod KGC. Oprangering EA-ME-B-B?- og så så jeg ikke resten, da vi var under udkørsel fra spor 8, med et par lange stammer parkeret inellem os ig KGC
af caprani , København, 9/1 2015, 16:59 (3634 dage siden) @ Brian Væver
Dén så jeg køre forbi Rødovre retning Kbh v. middagstid. EA'en gik død bag ME'en.
Jeg undrede mig om det var et kombineret ordinært løb og materieltransport.
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Brian Væver, København, 9/1 2015, 21:52 (3634 dage siden) @ caprani
Prøvekørsel ???
af Bruger4711, 10/1 2015, 16:22 (3633 dage siden) @ Brian Væver
Et nedbrud.
Personaleuddannelse på EA 3022 var nedbrudt i Borup. RØ 4126 (ME 1530 + vogne) trak den med til Købehnavn H.
af Lasse N, 19/1 2015, 09:26 (3624 dage siden) @ Bruger4711
Helt død var den nu ikke
Fredag d.9/1-2015 København H. EA 3022 + ME 1530 + DD
af glade-koege , køge, 16/1 2015, 22:06 (3627 dage siden) @ glade-koege
Ja vi må håbe vi snart kan blive overrasket
af Bruger4711, 17/1 2015, 00:51 (3627 dage siden) @ glade-koege
Ja vi må håbe vi snart kan blive overrasket
Nej. Men prøvekørslerne med solo maskine fortsætter.
af glade-koege , køge, 19/1 2015, 07:45 (3624 dage siden) @ Bruger4711
Her til morgen er en single EA spottet ihverfald lige udenfor hovedbanen holdende klar til at køre ud..
af ClausAmager, 19/1 2015, 22:34 (3624 dage siden) @ glade-koege
RØ4151 og RØ4150 blev i dag kørt af EA+DD Kh-Rg-Kh
Mvh.
Claus
af Rolf Jensen, Nexø, 20/1 2015, 16:10 (3623 dage siden) @ ClausAmager
Jeg så EA 3004 + 4 DD-vogne på krogen i dag passere forbi Enghave st kl 11.13
af Niels Munch, 20/1 2015, 16:12 (3623 dage siden) @ Rolf Jensen
Jeg så EA 3004 + 4 DD-vogne på krogen i dag passere forbi Enghave st kl 11.13
BILLEDER ???
af Rolf Jensen, Nexø, 20/1 2015, 16:50 (3623 dage siden) @ Niels Munch
desværre ingen billeder, mobilen lå i min lomme, og jeg nåede slet ikke at få den op. :-/
af Nordexpress, 20/1 2015, 16:52 (3623 dage siden) @ Rolf Jensen
Ja, så savner vi bare de EAere, der triller rundt i Bulgarien og Rumænien i stedet for.
af Rask Ingemann Lambertsen, 20/1 2015, 17:40 (3623 dage siden) @ Rolf Jensen
RØ 4151 (Østerport-Ringsted) afgik i dag kl. 16:54 (-8) fra København H og bestod af ER 41 og, hvis jeg så rigtigt, ER 44.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
af Vejmand , 21/1 2015, 10:00 (3622 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
EA + DD passeret Ny Ellebjerg mod København kl. 9.29
af Rolf Jensen, Nexø, 21/1 2015, 15:00 (3622 dage siden) @ Vejmand
Og da jeg kørte med S-toget mellem Sydhavn og Dybbølsbro ca. kl 13.20, så jeg at der holdt en EA+dd spor om spor med ME+dd
af Bruger4711, 24/1 2015, 01:00 (3620 dage siden) @ glade-koege
Indtil videre har der kun kørt EA personførende en enkelt gang. Det var i mandags den 19/1 Re 4151 og retur i 4150.
af ClausAmager, 24/1 2015, 19:26 (3619 dage siden) @ Bruger4711
Hvad med RØ4111 og RØ4110 21/1???
Mvh.
Claus
af Bent Jensen, 24/1 2015, 22:03 (3619 dage siden) @ ClausAmager
en bibemærkning rygter fra Otto Busses vej siger at det ikke går så stærkt med opgraderingen af EA som man ønsker, og at man i sin tid da EA blev leveret havde haft mulighed for at få EA der var klar til at køre med DD vogne.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Vejmand , 2/2 2015, 09:51 (3610 dage siden) @ Bruger4711
EA + DD passeret Ny Ellebjerg 9.33 mod Hvidovre fjern.
af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/2 2015, 21:55 (3609 dage siden) @ Vejmand
EA med dobbeltdækkervogne set passere Roskilde vestover 03.02. kl ca 12.0O.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Tonny Andersen , 4/2 2015, 22:58 (3608 dage siden) @ Holger Sørensen
EA med dobbeltdækkervogne set nær Høje Taastrup retning mod Kbh. 04/2. kl ca 12.0O.
Jeg stod ellers på Høje Taastrup den 3/2 og i Roskilde 4/2. Begge gange 1-1½ time, og fik kun fotos af ME'er med DD.
EA med DD. så jeg fra toget, da jeg lige var kørt fra Høje Taastrup mod Roskilde ... øv. Nå, der kommer snart et nyt foto forsøg
af Holger Sørensen, Hedehusene, 5/2 2015, 18:29 (3607 dage siden) @ Tonny Andersen
Det er ganske vist:
EA + DD med passagere set torsdag 5/2 i Hedehusene 17:10 med 4151 til Ringsted
og retur 18:20 med 4150 til Østerport
Hilsen fra Holger og Morten
af Rask Ingemann Lambertsen, 5/2 2015, 19:00 (3607 dage siden) @ Holger Sørensen
Det er ganske vist:
EA + DD med passagere set torsdag 5/2 i Hedehusene 17:10 med 4151 til Ringsted
og retur 18:20 med 4150 til Østerport
Jeg var en smut forbi Rødovre T igen. Først passerede DSB ME 1513 + dobbeltdækkervogne mod vest uden passagerer kl. 16:52, formodentligt som reservetog.
Derefter passerede DSB EA 3007 + dobbeltdækkervogne som RØ 4151 (Helgoland - Ringsted) kl. 16:56 (-3).
Kører mod solnedgangen...
Jeg synes også, at hastigheden var nået noget højere op her ca. 3,4 km efter standsning i Valby, end når det er et ME-lokomotiv, der trækker.
Gik returløbet godt denne gang?
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 5/2 2015, 21:02 (3607 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
Så kom der endelig et billede!
--
Venligst
Michael Deichmann
af BMP, Falster, 6/2 2015, 09:43 (3606 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
Det var nu ikke et tomt reservetog – må have været et synsbedrag eller lign. Det var i hvert fald RØ 1245 netop fremført af ME1513 i går. Helt fyldt var toget ikke, vi var ikke så mange som vi plejer, men over halvt fyldt var toget dog efter afgang fra KH.
Jeg så i øvrigt også EA 3007 komme ind på Østerport lige før vi forlod stationen – dejligt syn.
Brian, Falster
af Rask Ingemann Lambertsen, 6/2 2015, 18:14 (3606 dage siden) @ BMP
Det var nu ikke et tomt reservetog – må have været et synsbedrag eller lign. Det var i hvert fald RØ 1245 netop fremført af ME1513 i går. Helt fyldt var toget ikke, vi var ikke så mange som vi plejer, men over halvt fyldt var toget dog efter afgang fra KH.
Ja, du har ret, det var det hurtige tog til Nykøbing F. Det kan jeg se nu, hvor jeg har sorteret de øvrige billeder, og netop RØ 1245 manglede. Der var 2-4 minutters forsinkelse på togene mod vest i det tidsrum.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
af mss-logoff, 25/1 2015, 21:27 (3618 dage siden) @ glade-koege
EA 3007 + EA 30XX med tre dobbeltdækkere d. 16/1 2015 på MGB:
Mvh MSS
Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.
Læs mere