1ste generations S-tog - De brune S-tog (tekst og billeder)
Først lige et kik på nogle store planer:
Dagbladet "Nationaltidende" i 1952:
Sådan kom det imidlertid ikke til at gå, --men sådan gik det -i det mindste- nogle af vognene:
På det sidste forsøgte man forgæves at "smukkesere" nogle af de bedste af de tilbageværende togsæt til en -måske- kort tilværelse på F-linien.
Mm 755 og 751, Kbh. Gb, v. Dybbølsbro, 18.9.1972.
Efter sigende var disse to motorvogne på vej til Scandia i Randers for renovering og oplakering til samme røde farve som 2. generations-S-togene, men eksperimentet blev opgivet, da københavner-befolkningen -trods dette- alligevel betragtede dem som "gamle tog".
Andre kom "ulykkeligt af dage":
Mm 797 og Mm 804 efter uheld på Valby station, 5.10.64. Foto: København Gb, 6.10.1964.
"Opfej" efter ulykken på Nørreport 7. sept. 1972. Ambulancepladsen, Gb. Sept. 1973.
MM 782, Cvk.København, 5. november 1973. (Også efter ovennævnte ulykke.)
Resterne af ophugget Frichs-lyntog MB 404(forrest) + MB_403,Cvk. København, december 1973. Bagved ses S-togsvognene fra Nørreport-ulykken, der afventer ophugning.
Fs 905 på vej til "almindelig" ophugning. Cvk.København, Otto Busses Vej. 5.maj 1970.
Samme vej skal Fm 885, Mm 724, 723 og Fs 907 v. Cvk. København, 4.sept.1970
Afbrænding af S-togs-motorvogn på Gb´s gamle emballageplads, 12. februar 1967,
. . . og her skal der nu være Metro-klargøringscenter !
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk