IC Bornholm nedlægges (Trafikpolitik)
I forbindelse med et forlig om færgetrafikken til og fra Bornholm, nedlægges togforbindelsen: http://m.bt.dk/politik/faergebilletten-til-bornholm-bliver-sat-ned-med-ti-procent
I forbindelse med et forlig om færgetrafikken til og fra Bornholm, nedlægges togforbindelsen: http://m.bt.dk/politik/faergebilletten-til-bornholm-bliver-sat-ned-med-ti-procent
For en jernbaneinteresseret, er det altid ærgerligt, når en togforbindelse nedlægges. Men lige netop på strækningen København H - Ystad, har Bornholmerbussen i mange år været særdeles effektiv. Hurtigere og billigere end toget - (tjek selv køreplanerne). Det er som om DSB aldrig rigtigt har prioriteret IC Bornholm - placeret på en fjerntliggende perron på København H - og med en forbavsende lang køretid og halvdårlig korrespondance med færgerne. Jørgen Andersen (manden bag Bornholmerbussen)kan tjene penge, hvor DSB sætter til - og man kan godt frygte for / håbe, at hurtigbusserne breder sig til andre strækninger i Danmark.
Jørgen Andersen (manden bag Bornholmerbussen)kan tjene penge, hvor DSB sætter til -
Han er dog ellers selv jernbaneejer, om end i lille format (smalspor)
--
Svend
For en jernbaneinteresseret, er det altid ærgerligt, når en togforbindelse nedlægges. Men lige netop på strækningen København H - Ystad, har Bornholmerbussen i mange år været særdeles effektiv. Hurtigere og billigere end toget - (tjek selv køreplanerne). Det er som om DSB aldrig rigtigt har prioriteret IC Bornholm - placeret på en fjerntliggende perron på København H - og med en forbavsende lang køretid og halvdårlig korrespondance med færgerne. Jørgen Andersen (manden bag Bornholmerbussen)kan tjene penge, hvor DSB sætter til - og man kan godt frygte for / håbe, at hurtigbusserne breder sig til andre strækninger i Danmark.
Problemet har vel til dels været kapacitet både over Øresund og på den enkeltsporede bane mod Ystad, der udover IC Bornholm har Pågatåg hver halve time samt visse myldretids- og godstog.
Jeg beklager ikke at denne jernbane nedlægges. Har indtil flere gange siddet på hurtigfærgen i Ystad og ventet på IC Bornholm.
SÅ da man alligevel skal skifte på Hovedbanen i København, kan man med fordel benytte bussen som sjældent er forsinket.
Jeg beklager ikke at denne jernbane nedlægges.
Jernbanen nedlægges ikke - men det gør den direkte forbindelse mellem København og Ystad.
Med Ystadbanens indføring til Malmø citytunnellen sydfra (som vist ikke var færdig ved citytynnellens ibrugtagning) lettes omstigningen på Hyllie station væsentligt for rejsende, der vil fra Ystad til CPH Kastrup og København.
Men Bornholmerbussen kører vel nærmest dør-til-dør.