Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hillerøds nye station skal hedde Favrholm (Generelt)

af Hedegaard, 5/12 2014, 20:00 (3674 dage siden)

Hillerøds kommende togstation er navngivet.

http://hilleroed.lokalavisen.dk/hilleroeds-nye-station-skal-hedde-favrholm-/Lokale-nyhe...

En lille sidebemærkning til denne artikel. Jeg håber det billede er lavet med fotomanipulation, for så vidt jeg kan se så står Dorte Meldgaard i grøften mellem S-Banen og Lokalbanens spor. Jeg har svært ved at tro at man har fået tilladelse til gå rundt der... men det kan selvfølgelig godt være at der gælder andre regler når det er politikere...

Hillerøds nye station skal hedde Favrholm

af UTJ, 5/12 2014, 20:08 (3674 dage siden) @ Hedegaard

Det var navnet på Brødeskov Station, hvis midtbanen var bevet færdigbygget.

af Morten Flindt Larsen, 6/12 2014, 02:53 (3674 dage siden) @ Hedegaard

Faurholm var navnet på et planlagt billetsalgssted med offentligt læssespor på den ikke fuldførte del af Midtbanen; Frederikssund-Hillerød, der blev opgivet i 1930'erne. Alt jord- og broarbejde på strækningen nåede at blive fuldført, inden anlægsarbejderne blev standset, men stationsbygningerne i Uvelse og Faurholm nåede ikke at blive opført. I Hillerød anlagdes nye perroner i årene 1932-1935 - den påtænkte midtbaneperron benyttes nu af HFHJ, der også - fra 13.05.1950 - indføres til Hillerød station ad den gamle midtbanetracé, der benyttes Hillerød-Faurholm (Nørre Herlev)-Brødeskov station. Omtrent ved Midtbanens Faurholm lå fra 1950 til 1989 Store Hestehave trinbræt, som betjente flækken Nørre Herlev.

Med venlig hilsen

M:-)rten

af UTJ, 6/12 2014, 06:57 (3673 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Favrholm station var den trace som senere blev til Brødeskov. Mellemstationernes trace var forberedt, inkl tilkørselsvej. Der var ikke forberedenser ved Hestehave Trb. til noget.

af Morten Flindt Larsen, 6/12 2014, 09:30 (3673 dage siden) @ UTJ

Du har ret. På flyfoto fra 1945 kan man endda se lyse aftegninger på jorden ved den senere Brødeskov station, der synes at indikere forberedelser (grus, næppe fundament) til en stationsbygning med to udhuse umiddelbart sydvest for, hvor HFHJ's stationsbygning senere opførtes.

[image]
Faurholm 1945

[image]
Brødeskov 1954

Tak for korrektionen.

M:-)rten

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 8/12 2014, 15:03 (3671 dage siden) @ Hedegaard

En lille sidebemærkning til denne artikel. Jeg håber det billede er lavet med fotomanipulation, for så vidt jeg kan se så står Dorte Meldgaard i grøften mellem S-Banen og Lokalbanens spor. Jeg har svært ved at tro at man har fået tilladelse til gå rundt der... men det kan selvfølgelig godt være at der gælder andre regler når det er politikere...

Jeg vil foreslå, at vi friholder dette forum for hint regelrytteri, og overlader det til de rette myndigheder at overbebyrde os med regler, der mestendels tjener til at bekræfte samme myndigheders eksistensberettigelse.

--
Mvh

Erik

[image]

af re20000, 8/12 2014, 20:55 (3671 dage siden) @ Aabenraabanen

Jeg vil foreslå, at vi friholder dette forum for hint regelrytteri, og overlader det til de rette myndigheder at overbebyrde os med regler, der mestendels tjener til at bekræfte samme myndigheders eksistensberettigelse.

Hørt! den kæphest er blevet redet ud over rimelighed i mange tidligere tråde, fri os venligst for det igen.

Nold

af Futfar, Kajerød, 9/12 2014, 17:15 (3670 dage siden) @ Aabenraabanen

Godt brølt løve...

--
Med venlig hilsen Futfar.

af AVZ, 9/12 2014, 16:40 (3670 dage siden) @ Hedegaard

Jeg tror, du sparker ud efter politiker og Hillerød Postens fotograf uden kendskab til de lokale forhold.

Når man gransker billedet, ses en del af golfbanen på den anden side af Lokalbanen. Træerne passer også med den del af golfbanen, der ligger mellem S-banen og Lokalbanen syd for Overdrevsvejen. Billedet er efter al sandsynlighed taget ved fjernvarmens anlæg vest for Lokalbanen. Her har man så fundet en vinkel, hvor S-banen ikke kan ses. Så har deltagerne kunnet bruge bilerne hertil.

Selve lavningen mellem banerne syd for Overdrevsvejen er i øvrigt helt tilgroet på det første stykke frem til golfbanens sti under S-banen, hvor der i øvrigt også er en sti under Lokalbanen. Man kommer dog kun ud på en mark. Fjernvarmeanlægget ligger lidt længere vestpå.

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak