Kære Ulrik & Tommy,
I er godt nok hurtige og skrappe - med Ulrik som den lidt hurtigere og samtidig lidt grundigere!
Tillykke!
Jow, Østbanen har i tidens løb - og sammen med DSB Gods - udfoldet mange bestræbelser for at fastholde og udbygge godstransporten på skinner. Et eksempel herpå er fra MARTS 1995 (nøjagtig midt i det foreslåede interval 1991-99). Stedet er selvfølgelig Faxe Kalks siloanlæg (se Tommy's flotte foto) i Stubberup ved Fakse Syd station, hvor dagens godstog havde sat beholdervognen Upps 616 (hvis beholdere stammer fra en Upps-t, der tidligere hed Ucs. Vognen kom senere til at hedde Ucs-v - "er De forvirret").
Til forsøget brugtes Baneafdelingens skinnegående Unimog, og billederne taler vel for sig selv:
Forsøget gik godt; vogntypen viste sig egnet og kunne være under siloen, hvor påslag kunne finde sted. Og der var vogne nok til rådighed for Faxe Kalk's behov, som bestod i regelmæssige kalktransporter Faxe-Vejle. Forsøget strandede vist på, at der ikke var de fornødne lossefaciliteter på destinationen.
Med amternes overtagelse pr. 01.01.2001 af ansvaret for privatbanerne, bortfaldt disses mulighed for at fungere som selvstændige godsoperatører.
Alle billeder er optaget af undertegnede, og et par stykker er tidligere vist i Drehscheibe-Online i f.m. et lille bidrag om Faxe Jernbane.
Bedste hilsener
Niels