Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/11 2014, 11:16 (3666 dage siden)

Rejsekortet får endnu en tur i vridemaskinen:

http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE7218990/Rejsekortet-er---stadig---langt-fra...

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/tusindvis-brokker-sig-over-rejsekortet/5311177

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Bjarke Hvass, Valby, 19/11 2014, 11:22 (3666 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi nærmer os også dommedag med hastige skridt.

Der er kun omkring 2,5 måneder til at salget af klippekort i Hovedstadsområdet måske stopper, i efterhånden 3-4 forsøg.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/11 2014, 12:01 (3666 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Rejsekortet får endnu en tur i vridemaskinen:

http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE7218990/Rejsekortet-er---stadig---langt-fra...

- Og det vil det få til stadighed, så længe at Rejsekortetselskabet vælger at befinde sig på en pedistal langt hævet over brugerne af Rejsekortet.

Kritikpunkterne er jo langt fra nye, men selskabet har hverken vilje eller evne til at rette på dem. Så længe at man ikke tvinges til at tage hensyn til brugerne af systemet, men kan nøjes med at tage hensyn til ejerne - trafikselskaberne - så fortsætter de negative historier omkring Rejsekortet.

Forbrugerrådet har desværre spillet fallit i hele farcen omkring Rejsekortet, de råber lidt op omkring brugervenligheden når pressen at aktive omkring Rejsekortet, men de formår ikke at skubbe til Rejsekortselskabet, der stadig befinder sig på deres høje pedistal.

Folketinget har tilsyneladende helt opgivet Rejsekortet, der er ihvertfald ingen politiker der ytre sig aktivt omkring projektet længere - et råddent projekt er jo ikke en sag man vinder stemmer på...

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Nordexpress, 19/11 2014, 18:37 (3666 dage siden) @ Henrik Hansen

Ro på, ro på, 15.000, der er dybt utilfredse plus 30.000, der ikke fatter hvordan kortet skal anvendes, udgør jo kun 1 procent af en befolkning på fem millioner. Den procent kan ikke genere nattesøvnen for en god bureaukrat.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Kloge Aage @, Horsens, 19/11 2014, 19:46 (3666 dage siden) @ Henrik Hansen

Er det ikke et lidt voldsomt udfald Henrik ? Hvad er dine egne erfaringer ?

For er det ikke bare en af Ekstra Bladets skandale historier.

Jeg har et rejsekort, og herovre i Jylland fungerer det fint til min brug. Jeg har flere venner i København som bruger kortet i det daglige, uden problemer og er godt tilfredse. Man får endda større rabat end på klippekort.

Rejsekortet har 1 mio brugere, det er vel næsten hver 5. dansker, så er det klart der vil være nogen der ikke kan finde ud af det, og selvfølgelig vil der være uhensigtsmæssigheder og fejl.
Det er der vist med alle IT-projekter.

Så er det ikke bare fordi vi er en nation af brokkehoveder ?

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/11 2014, 21:09 (3665 dage siden) @ Kloge Aage

Er det ikke et lidt voldsomt udfald Henrik ? Hvad er dine egne erfaringer ?

Hvad finder du der er så voldsomt ?

Rejsekortet er for dyrt at bruge for mig. Jeg rejser udelukkende med DSB og benytter mig af deres 10 turs kort - den rabat tilbyder Rejsekortet ikke.

For er det ikke bare en af Ekstra Bladets skandale historier.

- og Jyllandsposten og MetroExpress og Politiken og DR og TV2 (fortsæt evt. selv)

Jeg har et rejsekort, og herovre i Jylland fungerer det fint til min brug. Jeg har flere venner i København som bruger kortet i det daglige, uden problemer og er godt tilfredse. Man får endda større rabat end på klippekort.

Prisen i Hovedstadsområdet er nøjagtig den samme som med klippekort, dog med en politisk bestemt rabat på 20% for rejser i bestemte tidsperioder.

Rejsekortet har 1 mio brugere, det er vel næsten hver 5. dansker, så er det klart der vil være nogen der ikke kan finde ud af det, og selvfølgelig vil der være uhensigtsmæssigheder og fejl.

Hvor mange har frivilligt valgt Rejsekortet og hvor mange har fået det påtvunget pga. udfasning af andre billetmidler ?

Det er der vist med alle IT-projekter.

Rejsekortet er i særklasse et eksempel på dårlig håndtering af både design, implementering og efterfølgende drift af systemet.

Så er det ikke bare fordi vi er en nation af brokkehoveder ?

Nej, vi er kritiske - og heldigvis for det.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Erling Pedersen, 19/11 2014, 21:58 (3665 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvordan var det nu.

Noget med nogle Hollænderne fandt på et system som de siden har bandet langt væk.

Så gravede tidligere DSB ansatte hatten op af skuffen og prøvede igen på en dødssejler, selv hollænderne kan se at Klippekortet er verdens bedste opfindelse, men når vi har noget der virker i Danmark, så skal det fjernes, fy det virker jo.

Hvad gør en turist, med rejsekortet Skal man have en konto i en dansk bank med minimums beløb, vi har lukket for turister med tog, værsgo !

Så kom at påstå det er godt, ja det mener jeg aldrig det bliver, specielt ikke med de "eksperter som styrer det".

Hilsen Erling.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af mss-logoff, 19/11 2014, 22:22 (3665 dage siden) @ Henrik Hansen

Nej, vi er kritiske - og heldigvis for det.

Præcis.
Jeg tror at det i særdeleshed er svært for folk der ikke selv pendler at forstå problemerne. Sålænge man bare er lejlighedsbruger er det sikkert ok (hvis man ikke kommer ud for en af de utallige fejl eller andre problemer der kan opstå med kortet), men for pendlere, og i særdeleshed i København, er systemet simpelthen for ringe.

Netop tvang er nøgleordet når man taler om rejsekortets "succes". Utallige mennesker har fået fjernet deres hidtidige muligheder og fået dem erstattet med rejsekortet.

Klippekortet blev forlænget og forlænget. Et af problemerne er fejlberegning, men et nyt problem bliver, at rejsekortet som supplement til abonnementskortet er en væsentlig forringelse;
Ideen om at skulle hoppe af inden grænsen for det forvalgte zonetal for så at tjekke ind og fortsætte rejsen med næste tog eller bus er alt andet end tiltalende. Men det er sådan det er nødt til at blive: rejsekortet er jo for "dumt" til at integrere abonnementskortets zoneoplysninger.

Mht abonnementskortet for pendlere i hovedstadsområdet:
Det ville man jo også have afskaffet. Rejsekortet så helst at det var blevet sådan, men her var man fra politisk hold alligevel nødt til at trække i bremsen. Fordyrelsen for københavnske pendlere ville blive markant, og det ville koste de kollektive transportmidler et ikke uvæsentligt antal pendlere. Man har for det første brug for intægterne, og for det andet ligger man allerede i hård konkurrence med privatbilerne, og dem er der ikke plads til flere af i København.
Spørg så om det ville rage Rejsekortet en papfjeder? Næppe, de vil jo bare have deres system-monopol og kunne ikke bekymre sig mindre om frafaldne pendlere. Faktisk ville det være nemmest uden kunder, eller "brokkehoveder" som de nok foretrækker at kalde dem.
Men denne gang fik de heldigvis ikke deres vilje!

Før eller siden bliver vi nok alle tvunget til at bruge statistikernes "check-ind (x1-5) check-ud" kæledægge, men indtil da vil jeg benytte alle andre muligheder sålænge de eksisterer!

Mvh MSS

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af mss-logoff, 19/11 2014, 22:25 (3665 dage siden) @ Erling Pedersen

Nej nej ikke nogen konto og alt det dér: [ironi]"de skal bare købe almindelige billetter! De er jo rige sådan nogle. Og de fattige udenlandske turister -studerende og den slags, lægger jo alligevel ikke noget i kassen"[/ironi]

Således er vi vel ved at have et af verdens dyreste transportsystemer for udefrakommende. Men det passer jo meget godt ind i den danske ånd...

Mvh MSS

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Erling Pedersen, 19/11 2014, 22:39 (3665 dage siden) @ mss-logoff

Jubii.

Forstået, har ikke selv rejsekort men kender flere som undrer sig, de tager hjemmefra, skifter til næste tog, skal stemple videre ind og ved rejsen afslutning ud.

Det betød som en fortæller, før havde han klippekort, nu skal han hjemmefra en ½ time før, fordi når han er ankommet med første tog, er køen så lang ved de næste indcheckningsstandere at han først kan nå næste forbindelse, før kunne han bare gå lige over og nå den der står som forbindelse i køreplanerne !

Hvorfor kan de ikke bare sige jamen han tog hjemmefra 6.43 (check ind) og ankom (check ud) klokken 7.56, en omstigningen skal checkes med, hvofor, alle kan da se han ikke på den tid kan have taget en anden vej ?

Tåbeligt og kun mere besværligt, hvorfor fortæller de osse konstant i S tog, husk at checke ind ved omstigning, er da totalt ligegyldigt, se dog på udcheck tiden, man kan ikke nå til Aalborg på en time !

Forøvrigt mener den tidligere DSB Chef Bjørn Wahlsten der ingen problemer er, hvordan er det nu, en uduelig medarbejder er det ikke sådan at han får de bedste anbefalinger, fordi så kommer man hurtigt af med vedkommende !

Mvh. Erling.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Kloge Aage @, Horsens, 19/11 2014, 23:57 (3665 dage siden) @ Erling Pedersen

Der er godt nok mange med toget når der er kø ved standerne :-) så man mister en halv time. Det sker godt nok ikke i Horsens, og selv i København synes jeg altid der er frie standere.

Men igen tusindvis brokker sig over 1813, tusindvis brokker sig over 1864, DR, DONG, DSB, Banedanmark og hvad som helst.

Og hvis 1000 brokker sig er det 0,1 % af brugerne, altså 99,9 % tilfredse :-)

Og er det ikke kun ved skift af selskab fx Bus, Metro, at man skal stemple ind igen ?
Hvilket selvfølgelig er af afregningsmæssige grunde, hvilket man selvfølgelig kan brokke sig over, hvorfor har vi så mange selskaber med hver sin kasse i lille Danmark.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af steenth, 20/11 2014, 00:37 (3665 dage siden) @ Erling Pedersen
redigeret af steenth, 20/11 2014, 01:32

Jubii.

Forstået, har ikke selv rejsekort men kender flere som undrer sig, de tager hjemmefra, skifter til næste tog, skal stemple videre ind og ved rejsen afslutning ud.

Det betød som en fortæller, før havde han klippekort, nu skal han hjemmefra en ½ time før, fordi når han er ankommet med første tog, er køen så lang ved de næste indcheckningsstandere at han først kan nå næste forbindelse, før kunne han bare gå lige over og nå den der står som forbindelse i køreplanerne !

Hmm. Det har jeg aldrig oplevet kø ved check-ind i Danmark. Jeg har oplevet det i Göteborg hvor jeg skulle tjekke ind til København med JoJo-kort - der var kø den ene automat, hvor man skulle vælge destination, rute (over Helsingborg-Helsingør eller over Øresundsbroen), klasse, antal personer...

Men rejsekort tjek-ind går meget hurtig. Jeg har kun oplevet, at der er mange omkring tjek-ud, når vi er mange, der er ankommet med samme tog. Men det går normalt så hurtig, at man ikke står i en reelt kø.

Det er spørgsmål om rutine. Jo mere man bruge det, jo hurtigere kan man få klaret tjek-ind og ud. Det mest et spørgsmål at have kortet klar, når man er på vej hen til en stander.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Lars Kongshøj, 20/11 2014, 02:07 (3665 dage siden) @ Kloge Aage

Og hvis 1000 brokker sig er det 0,1 % af brugerne, altså 99,9 % tilfredse :-)

Eller 99,9 % der ikke har overskud til at klage, eller nøjes med at klage til deres kollegaer når de når frem, eller til deres medpassagerer indtil de når så langt.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af UTJ, 20/11 2014, 05:02 (3665 dage siden) @ Erling Pedersen

Forøvrigt mener den tidligere DSB Chef Bjørn Wahlsten der ingen problemer er.........

Rejsekorts medarbejdere har frikort til DSB, så de bruger ikke Rejsekort.

Avatar

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/11 2014, 07:35 (3665 dage siden) @ UTJ

Forøvrigt mener den tidligere DSB Chef Bjørn Wahlsten der ingen problemer er.........


Rejsekorts medarbejdere har frikort til DSB, så de bruger ikke Rejsekort.

Det var da en påstand...
De medarbejdere i Rejsekort kundeservice der er ansat hos os i metroen, har ikke frikort til DSB, eller Movia, eller S-tog, eller Øressundstog. Flere af dem bruger selv rejsekort..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Hedegaard, 20/11 2014, 08:06 (3665 dage siden) @ mss-logoff

Nej nej ikke nogen konto og alt det dér: [ironi]"de skal bare købe almindelige billetter! De er jo rige sådan nogle. Og de fattige udenlandske turister -studerende og den slags, lægger jo alligevel ikke noget i kassen"[/ironi]

Således er vi vel ved at have et af verdens dyreste transportsystemer for udefrakommende. Men det passer jo meget godt ind i den danske ånd...

Mvh MSS

Åh hvor har du bare ret.
Jeg havde besøg fra Japan for nogle måneder siden, og vedkommende var overrasket over, at noget så simpelt som studenter-billetter ikke var noget som DSB kunne tilbyde. Nej nej. Hun skulle i stedet skrive, at hun havde C/O adresse hos mig, hvorefter hun kunne bestille et WildCard.
I Tyskland eller Sverige ville hun bare kunne have trukket en studenter-billet i automaterne og fremvist sit studiekort.

I det hele taget fandt hun de danske billetsystemer overkomplicerede, dyre og bestemt ikke turist-venlige.
Man forventer at turisterne kun køber 24 timers billetter til zone 01-04, men folk glemmer at der faktisk er en del turister, der gerne vil udenfor København.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af re20000, 20/11 2014, 08:30 (3665 dage siden) @ metrohenrik

Forøvrigt mener den tidligere DSB Chef Bjørn Wahlsten der ingen problemer er.........


Rejsekorts medarbejdere har frikort til DSB, så de bruger ikke Rejsekort.


Det var da en påstand...
De medarbejdere i Rejsekort kundeservice der er ansat hos os i metroen, har ikke frikort til DSB, eller Movia, eller S-tog, eller Øressundstog. Flere af dem bruger selv rejsekort..

for hvis de havde frikort, skulle de betale skat af det.

Nold

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af re20000, 20/11 2014, 08:34 (3665 dage siden) @ Bjarke Hvass

Vi nærmer os også dommedag med hastige skridt.

Der er kun omkring 2,5 måneder til at salget af klippekort i Hovedstadsområdet måske stopper, i efterhånden 3-4 forsøg.

Og dengang i de gode gamle dage før rejsekortet, elskede vi alle sammen klippekortet, der altid kunne klippe, selvom det havde været en tur i vaskemaskinen, elle havde boet i en bukselomme i to år eller man var for stiv til at ens "indføringsteknik" var følsom nok. osv osv.
Kritisk, brokkehoveder det er det samme set fra hver sin side af disken...

Nold

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Per Andersen, 20/11 2014, 08:51 (3665 dage siden) @ Hedegaard

Har lige været en tur i det sydtyske og rejste med toget hjem . Selv på en HER OG NU BILLET kunne jeg køre på en BAHNCARD 25. Og ja turister bliver pelset herhjemme når de skal købe billetter til offentlig transport.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af mss-logoff, 20/11 2014, 10:23 (3665 dage siden) @ Lars Kongshøj

Og hvis 1000 brokker sig er det 0,1 % af brugerne, altså 99,9 % tilfredse :-)


Eller 99,9 % der ikke har overskud til at klage, eller nøjes med at klage til deres kollegaer når de når frem, eller til deres medpassagerer indtil de når så langt.

PRÆCIS!

Virkeligheden er en anden end hvad der kan aflæses i antallet af klager. Sådan er det altid! Man kan snildt gange klagetallet med mindst 10, sandsynligvis langt mere før man får det faktiske antal af utilfredse kunder.
Men som sagt, kunderne interesserer Rejsekortet mindre. Det er rejsemønstrene og den dermed forbundne statistik der er deres hellige gral.

Mvh MSS

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Kristoffer, 20/11 2014, 12:11 (3665 dage siden) @ Per Andersen

...Og ja turister bliver pelset herhjemme når de skal købe billetter til offentlig transport.

Det har du helt ret i. Men det er altså ikke et problem, som stammer fra Rejsekortet. Ud over, selvfølgelig, de 80 kr, som det koster at købe et "Rejsekort Anonymt", som de selv har fundet på.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Kristoffer, 20/11 2014, 12:22 (3665 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af Kristoffer, 20/11 2014, 12:39

Er det ikke et lidt voldsomt udfald Henrik ? Hvad er dine egne erfaringer ?


Hvad finder du der er så voldsomt ?

Rejsekortet er for dyrt at bruge for mig. Jeg rejser udelukkende med DSB og benytter mig af deres 10 turs kort - den rabat tilbyder Rejsekortet ikke.

For er det ikke bare en af Ekstra Bladets skandale historier.


- og Jyllandsposten og MetroExpress og Politiken og DR og TV2 (fortsæt evt. selv)

Jeg har et rejsekort, og herovre i Jylland fungerer det fint til min brug. Jeg har flere venner i København som bruger kortet i det daglige, uden problemer og er godt tilfredse. Man får endda større rabat end på klippekort.


Prisen i Hovedstadsområdet er nøjagtig den samme som med klippekort, dog med en politisk bestemt rabat på 20% for rejser i bestemte tidsperioder.

Rejsekortet har 1 mio brugere, det er vel næsten hver 5. dansker, så er det klart der vil være nogen der ikke kan finde ud af det, og selvfølgelig vil der være uhensigtsmæssigheder og fejl.


Hvor mange har frivilligt valgt Rejsekortet og hvor mange har fået det påtvunget pga. udfasning af andre billetmidler ?

Det er der vist med alle IT-projekter.


Rejsekortet er i særklasse et eksempel på dårlig håndtering af både design, implementering og efterfølgende drift af systemet.

Så er det ikke bare fordi vi er en nation af brokkehoveder ?


Nej, vi er kritiske - og heldigvis for det.

Jeg forstå altså ikke hvordan du både kan bruge DSB's 10-turs kort OG er stavnsbundet til de mængderabatfri klippekortpriser, som gælder i det gamle HT-område, Henrik. Jeg brugte 10-turs kort før jeg fik rejsekort, og min pris er faldet med yderligere 30 kr. efter skiftet, men jeg pendler altså også imellem TMS (det gamle STS område) og TMH (det gamle HT område).

I øvrigt synes jeg det er lidt krakilsk at lægge skylden for rejsepriser og mangler på rabatter hos rejsekortet. Det skyldes det miskmask af zonesystemer og rabatordninger der eksisterer, og ofte overlapper hinanden, på Sjælland. Der var (og er) stadig folk der kløjs i at få klippet det rigtige antal zoner med de gamle klippekort (nogle gange er det ikke det samme antal i begge retninger på en bestemt rejse).

Jeg ikke enig i, at Rejsekortet 'i sæklasse' er et dårligt IT system. Det synes jeg ikke der er dækning for, med vores historie for offentlige IT systemer her til lands. Hvor elendigt designet er er vel mest et spørgsmål om smag. Ulig alle andre billetsystemer, der har været brugt i Danmark, så har brugeren ikke længe ansvar for at vide på forhånd, hvordan hans rejse takseres. Modydelsen er så det her tjek-ind/tjek-ud halløj, som ikke har fået den bedste modtagelse.

Jeg tror næsten det største problem ved Rejsekortet er, at Rejsekortselskabet aldrig har fået kommunikeret ordentligt ud, hvad fordelene er ved Rejsekortet. Information om, hvordan rejsekortet fungerer er stort set udelukkende kommet ud som historier om hvordan Rejsekortet er anderledes end >indsæt billettype her<, og hvordan bestemte rejserutiner nu partout skal lægges om. Vi er som race ikke glade for forandringer, og langt mindre glade for at få forandringer trukket ned over hovedet. Der ville nok have været langt færre gnidninger, hvis flere mennesker var blevet overbevist om at skifte til Rejsekort frivilligt, og havde set det som en fordel (som i 'nu behøver du ikke længere bøvle med det der regnbuefarvede Københavnske zonekort,' eller 'nu behøver du ikke længere stå i kø i 7-eleven for at købe en ny håndfuld klippekort'). Der står også i den Ekstra-Bladet artikel, at 60% af Rejsekort-brugere vil anbefale det. Jeg er en af dem; jeg har ikke oplevet fejl, og jeg rejser billigere.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Nordexpress, 20/11 2014, 13:34 (3665 dage siden) @ Kristoffer

Well, ikke alle rejser er pendlerrejser med 8 timer mellem den ene vej og retur.

Når man kender klippekortsystemet kan man tilrettelægge ærinder på kort tid, således at de klares inden for den ene eller 1½ times gyldighed. Og som bekendt må man også afslutte sin rejse.

For disse 'ærinderejser' stiger prisen jo i hvert fald mindst til det dobbelte - ofte mere - sådan som jeg har forstået det. Det er vel en konkret forringelse.

I øvrigt kan jeg godt lide at betale for en vare, jeg får udleveret, og selv har kontrol med mit indkøb. At transportelskaberne selv kan hæve penge hos brugeren for dummebøder finder jeg totalt uacceptabelt.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Karl Høst, 20/11 2014, 14:42 (3665 dage siden) @ Nordexpress

Som det fremgår af den meget lange tråd, er der ikke meget nyt i diskussionen, og mange indlæg handler ikke så meget om rejsekortet, som om en indviklet zonestruktur og priserne på kollektiv trafik. Begge dele er politikernes ansvar og ikke Rejsekortet. I øvrigt bekræfter en redegørelse fra Rejsekortet og en undersøgelse fra NT at der er stor tilfredshed med kortet, og det tilsyneladende er sværere for københavner end jyder at forliges med kortet, hvilket måske skyldes de to førnævnte kritikpunkter. I øvrigt tankevækkende, men ikke overraskende at Ekstra Bladet ikke berigtiger, deres forkerte oplysninger. Men så var der måske ikke noget at skrive om?
Læs Rejsekortets svar på kritikken, hvor også link til NT undersøgelsen findes.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Kristoffer, 20/11 2014, 14:55 (3665 dage siden) @ Nordexpress

Well, ikke alle rejser er pendlerrejser med 8 timer mellem den ene vej og retur.

Når man kender klippekortsystemet kan man tilrettelægge ærinder på kort tid, således at de klares inden for den ene eller 1½ times gyldighed. Og som bekendt må man også afslutte sin rejse.

For disse 'ærinderejser' stiger prisen jo i hvert fald mindst til det dobbelte - ofte mere - sådan som jeg har forstået det. Det er vel en konkret forringelse.

Man kan sådan set det samme med rejsekortet. Man kan bare lade være med at checke ud når man når til sit 'ærdine'. Rejsekortet implementerer en maks-tid for en rejse på et antal zoner (link). Der er så godt nok den finte, at rejsekortet selv tæller op, hvis man ikke overholder tiden. Der var en sag for nylig om en mand, der blev bonget for 'alle zoner' for en returrejse på fire zoner.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Poul Andersen, 20/11 2014, 14:56 (3665 dage siden) @ Nordexpress

Well, ikke alle rejser er pendlerrejser med 8 timer mellem den ene vej og retur.

Når man kender klippekortsystemet kan man tilrettelægge ærinder på kort tid, således at de klares inden for den ene eller 1½ times gyldighed. Og som bekendt må man også afslutte sin rejse.

For disse 'ærinderejser' stiger prisen jo i hvert fald mindst til det dobbelte - ofte mere - sådan som jeg har forstået det. Det er vel en konkret forringelse.

I øvrigt kan jeg godt lide at betale for en vare, jeg får udleveret, og selv har kontrol med mit indkøb. At transportelskaberne selv kan hæve penge hos brugeren for dummebøder finder jeg totalt uacceptabelt.

Hvis du tilrettelægger din rejse med ærinder inden for kort tid, skal du ikke tjekke ud, men tjekke ind igen, når du påbegynder returrejsen.
Det svarer til den praksis der kendes fra klippekortet.
Disse oplysninger har jeg fra Rejsekortet efter personlig henvendelse ang. nævnte problem.

Mvh.
Poul.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af Københavneri, 20/11 2014, 15:06 (3665 dage siden) @ mss-logoff

Nej, vi er kritiske - og heldigvis for det.


Præcis.
Jeg tror at det i særdeleshed er svært for folk der ikke selv pendler at forstå problemerne. Sålænge man bare er lejlighedsbruger er det sikkert ok (hvis man ikke kommer ud for en af de utallige fejl eller andre problemer der kan opstå med kortet), men for pendlere, og i særdeleshed i København, er systemet simpelthen for ringe.

Netop tvang er nøgleordet når man taler om rejsekortets "succes". Utallige mennesker har fået fjernet deres hidtidige muligheder og fået dem erstattet med rejsekortet.

Klippekortet blev forlænget og forlænget. Et af problemerne er fejlberegning,

Det er kun i hovedstaden at klippekortet er blevet forlænget..
Hvilke fejlberegninger - efter 3 år med rejsekort kan de stadigt tælles på en hånd.. men jeg rejser naturligvis også kun 5-10 gange om ugen...

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af re20000, 20/11 2014, 16:27 (3665 dage siden) @ Poul Andersen


Hvis du tilrettelægger din rejse med ærinder inden for kort tid, skal du ikke tjekke ud, men tjekke ind igen, når du påbegynder returrejsen.
Det svarer til den praksis der kendes fra klippekortet.
Disse oplysninger har jeg fra Rejsekortet efter personlig henvendelse ang. nævnte problem.

Sådan set er der lige det problem at når du køber en rejse på dit rejsekort køber du faktisk en rejse. Når du klipper et ZONEklippekort køber du ret til at rejse indenfor nogle zoner i et bestemt tidsrum. Det er to forskellige produkter. Endnu en ny ting man skal vænne sig til.
Nogen gange er det ene dyrere end det andet, andre gange omvendt. Det er ikke os alle der bor midt i storbyen med 6 buslinier, metro og S-tog lige om hjørnet.

Nold

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af UTJ, 20/11 2014, 17:30 (3665 dage siden) @ re20000

Forøvrigt mener den tidligere DSB Chef Bjørn Wahlsten der ingen problemer er.........


Rejsekorts medarbejdere har frikort til DSB, så de bruger ikke Rejsekort.


Det var da en påstand...
De medarbejdere i Rejsekort kundeservice der er ansat hos os i metroen, har ikke frikort til DSB, eller Movia, eller S-tog, eller Øressundstog. Flere af dem bruger selv rejsekort..


for hvis de havde frikort, skulle de betale skat af det.

Nej, man kan blot ikke få befordringsfradrag samtidig med at have frikort.

Ekstra Bladet: Tusindvis brokker sig over rejsekortet

af UTJ, 20/11 2014, 17:33 (3665 dage siden) @ metrohenrik

Forøvrigt mener den tidligere DSB Chef Bjørn Wahlsten der ingen problemer er.........


Rejsekorts medarbejdere har frikort til DSB, så de bruger ikke Rejsekort.


Det var da en påstand...
De medarbejdere i Rejsekort kundeservice der er ansat hos os i metroen, har ikke frikort til DSB, eller Movia, eller S-tog, eller Øressundstog. Flere af dem bruger selv rejsekort..

Så er der forskel på medarbejdere - rejsekort A/S' ansatte har frikort. Det er en DSB-reminisens. Det kan sagtens passe at M's ansatte ikke har. Men det er godt at nogle (alle?) i Rejsekortets kundeservice selv bruger det - det gør det ulig lettere at rådgive om fejl og procedurer.

DSB MZ1416ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak