Det er en diskussion som kommer igen og igen, og der har været lavet forskellige forslag.
Idéerne er:
- at flytte Flensborgs banegård til en mere central beliggenhed, ved ZOB (rutebilstationen) nær inderhavnen. Her lå byens første banegård også indtil 1928.
- genåbning af banen Flensborg-Nibøl
- at undgå at ICE skal køre ind igennem sløjfen i Flensborg
- forskellige grænseoverskridende tiltag
Det sidste er vigtigt, da den slags kan få politikernes opmærksomhed og selvfølgelig udløse EU-tilskud. Regionen er jo for tyndt befolket til at bære investeringene selv. Da jernbaner er politik og ikke markedsøkonomi, så kan man se bort fra spørgsmålet om hvorvidt det kan betale sig. Det er også svært at beregne, hvis alle faktorer skal med.
Hvis banegården skal flyttes vil den nuværende få en meget underordnet betydning. Derfor taler det imod planerne at man endelig fik renoveret Flensborg banegård i 2010, efter at den lå brak i årtier og lignede noget i Østeuropa. En fejlinvestering, hvis den næsten skal opgives igen.
Den "fælles grænsebanegård" vil komme til at ligge i Flensborg-Weiche eller Harreslev, så den bliver ikke helt grænseoverskridende, men det er jo et PR-koncept. Padborg station går helt op til grænsen og kunne vel bedre leve op til at blive kaldt grænsebanegård.
Det vil være mærkeligt hvis Danmark skal medfinansiere noget der primært skal give Flensborg by bedre betjening.
Hvis det drejer sig om hurtigere tog Jylland-Hamborg, kan problemet løses ret simpelt ved at lægge nogle forbindelsesspor ned til den nuværende perron i Weiche (perronen skal nok også forlænges), eller bygge en perron ved de nordgående spor i Weiche. De bruges p.t. kun af gennemkørende godstog. Hvis man zoomer ind på Google maps kan man se den nuværende sporplan.
Den store plan med flytning af Flensborgs banegård er principielt en god idé, men meget kostbar for en by på den størrelse.