Vejle ønsker Jelling-Billund og ikke Gadbjerg-Billund (Trafikpolitik)
http://vafo.dk/article/20141115/ARTIKLER/141119578
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://vafo.dk/article/20141115/ARTIKLER/141119578
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Så kører vi en gang til rundt i rundkørslen...
Nold
Det ville også være dejligt med en direkte bane fra Give til Billund lufthavn, så man også kan komme fra Herning og Holstebro, eller bare helt fra Thy
Det ville også være dejligt med en direkte bane fra Give til Billund lufthavn, så man også kan komme fra Herning og Holstebro, eller bare helt fra Thy
Det er de ligeglade med i Vejle
--
Svend
Det ville også være dejligt med en direkte bane fra Give til Billund lufthavn, så man også kan komme fra Herning og Holstebro, eller bare helt fra Thy
Det er de ligeglade med i Vejle
Vejle ser som sin mission pt. at sørge for at alle tog skal stoppe i vejle - helst sikkert også skifte køreretning. Give-løsningen råber jo på senere at bygge en tværforbindelse til en ny opgraderet strækning mod Århus, der går uden om Vejle.
Egentligt interessant at Vejle ikke lærer fra København hvor det gælder om at få metro mv til at ligge der hvor der ikke bor nogle, da man derved byggemodner nye ubebyggede områder til boligkvarterer. Det kan også gøres i Østjylland og dermed skabe provenu i kommunekassen gennem grundsalg. Men det er sympatisk at Vejle søger at bringe toget hen hvor borgerne faktisk bor, omend de nok har budgettet i trafikaftalerne i mod sig i sagen om Billund-banen.
Den 17. oktober havde banedanmark ( de vil staves med lille begyndelsesbogstav!) en annonce i de lokale ugeblade samt JydskeVestkysten vedrørende "Høringsperiode for banebetjening af Billund Lufthavn".
Det tankevækkende i annoncen var følgende ordlyd: "Det undersøges også, hvorvidt det er muligt at forlænge strækningen til Legoland."
Det skrev jeg et lettere vredt læserbrev om i JydskeVestkysten, hvor jeg antydede, at banedanmark ikke overholdt aftalen om Togfonden, og muligvis var på vej til at lave deres eget projekt.
Det reagerede byrådet i Billund kommune heldigvis med det samme på, og der er rettet henvendelse til trafikminister Magnus Heunicke, der er blevet bedt om at meddele banedanmark, at der skal gå en jernbane til Legoland.
Men banedanmark kan vel ikke finde på at fuske, hvad ?
Den 17. oktober havde banedanmark ( de vil staves med lille begyndelsesbogstav!)
På deres hjemmeside skriver de det selv konsekvent med stort begyndelsesbogstav, undtagen i deres logo.
trafikminister Magnus Heunicke
Når nu du går op i detaljer med stort og lille begyndelsesbogstav bør det bemærkes at Magnus Heunicke er transportminister og ikke trafikminister.
Men banedanmark kan vel ikke finde på at fuske, hvad ?
I aftale om togfonden omtales at banen får stationer ved lufthavnen og nær Legoland. På denne side linkes til faktaark omkring 3 alternativer for linjeføringen ved Billund, hvoraf alternativ 1 og 2 har 450-500 m til Legoland og alternativ 3 slutter tæt ved Legoland. I det oplæg der er udarbejdet til Idéfasehøring kunne det godt se ud som om der anvendes alternativ 1.
Præcis hvilken linjeføring det ender med afhænger af de videre undersøgelser i den indledende projektering som udføres i løbet af det næste års tid. Her kigges bl.a. på naturhensyn, trafikale forhold og anlægsøkonomi. På baggrund af det udarbejdes en miljøredegørelse til brug ved næste offentlige høring næste efterår. Dine foreløbige kommentarer kan indgå i det videre arbejde, hvis de indsendes til Banedanmark inden 26. november.
Det ville også være dejligt med en direkte bane fra Give til Billund lufthavn, så man også kan komme fra Herning og Holstebro, eller bare helt fra Thy
Det er de ligeglade med i Vejle
Vejle ser som sin mission pt. at sørge for at alle tog skal stoppe i vejle - helst sikkert også skifte køreretning. Give-løsningen råber jo på senere at bygge en tværforbindelse til en ny opgraderet strækning mod Århus, der går uden om Vejle.
men så er de nogle spader i vejle. Det er i høj grad i Vejles interesse, at der kommer en effektiv jernbaneforbindelse mellem Aarhus og Billund uanset linieføringen. Det vil kun ske i forbindelse med, at Aarhus endegyldigt opgiver alle planer om en ny lufthavn og dermed garantere Billunds fremtid, hvilket burde være Vejles topprioritet. Især fordi udrulningen af togfonden vil bringe Odense markant tættere på kastrup og dermed flytte tyngdepunktet for Billund yderligere nordpå.