Nu er det jo sådan at begrebet "lette baner" har eksisteret siden 1870'erne i Danmark. F.eks. er lokomotiver af litra "L" bygget til de lettere baner i Jylland. Begrebet "letbane" er derfor snarere en betegnelse man tilknytter et baneanlæg, hvor man viger fra "normal" banestandard. Ofte fordi normal banestandard er for dyr og uhensigtsmæssig.
Et andet eksempel på "lette baner" er tertiærbanerne med Lemvigbanen (VLJ) som foregangsbane. Raskt efterfulgt af NFJ, HJJ og HHJ i 1882/1884. Disse baner var et et helt nyt koncept, for store deles vedkommende udviklet i Statsbaneanlæggene på baggrund af studier i bl.a Østrig. Senere udviklet til privatbanerne under 1894-loven, der også for manges vedkommende er bygget efter en mere simplificeret standard end Statsbanerne benyttede.
Bemærk i øvrigt at Århus Letbane jo for store deles vedkommende er en tilbagebygning af oprindelige lette baner til en ny let bane. Begge baner har jo i en periode været "normaliseret" til "normal" banestandard.
Der er således snarere tale om en tilbagevenden til en tilstand hvor det enkelte baneanlæg tilpasses lokale forhold på bekostning af muligheden for interoperabilitet på det samlede net. Frafaldet af godstrafikken på jernbane og den øgede koncentration af bebyggelse i større bycentre betyder selvfølgelig at de nye lette baner har en hel del tilfælles med en sporvej.