Sweizisk dobbeltdækkertog i "Blinkende Lygter" (Generelt)
Har lige set fraklip fra filmen "Blinkende Lygter" med bl.a. Søren Pilmark. Og ved 2:14 ser man et dobbeltdækkertog i bagrunden af Søren Pilmark.
Se her: http://youtu.be/7JV3kPYIEmM?t=2m14s
Har lige set fraklip fra filmen "Blinkende Lygter" med bl.a. Søren Pilmark. Og ved 2:14 ser man et dobbeltdækkertog i bagrunden af Søren Pilmark.
Se her: http://youtu.be/7JV3kPYIEmM?t=2m14s
af Nold, 4/11 2014, 07:34 (3672 dage siden) @ kenkari
Hej.
Godt for dig at du har set fraklip fra filmen Blinkende lygter, men helt ærligt hva
faaen rager det os andre. Ja undskyld jeg skriver det....
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 4/11 2014, 08:28 (3672 dage siden) @ Nold
Hej.
Godt for dig at du har set fraklip fra filmen Blinkende lygter, men helt ærligt hva
faaen rager det os andre. Ja undskyld jeg skriver det....
Der kan jo være enkelte her der flipper helt ud over at se noget komplet utydeligt og uskarpt glide forbi i baggrunden (angiveligt noget dobbeltdækkertog).
(Ironi og sarkasme kan forekomme)
--
Venligst
Michael Deichmann
af kenkari , Roskilde, 4/11 2014, 09:22 (3672 dage siden) @ Nold
Hej.
Godt for dig at du har set fraklip fra filmen Blinkende lygter, men helt ærligt hva
faaen rager det os andre. Ja undskyld jeg skriver det....
Okay, tja. Så skal du nok ikke ha en bruger herinde. Tydeligvis interesserer du dig ikke for tog, så find noget andet der rager dig!
Jeg skriver, fordi jeg synes det er sjovt et se det eneste sweiziske dobbeltdækkertog som kom til Danmark for at se om det var noget for dsb dengang. Sandsynligvis er det ved Østerport. Det kunne ha været et andet helt almindeligt tog i baggrunden, men at det lige skulle være et sjældent tog i Danmark, synes jeg er sjovt at se.
Jeg synes man skulle ha lov til at dele hvad man havde på hjertet herinde, bare det handler om tog og jernbaner. Så jeg kan ikke forstå hvad der er galt med mit indlæg?!
af Nordexpress, 4/11 2014, 09:51 (3672 dage siden) @ kenkari
Der er jo desværre folk, der mener, at debat foregår med den tone, der bruges i Ekstrabladets kommentarer. Og muligvis burde webmaster i højere grad administrere kammertonen her.
Dit indslag - indsat som jernbanehistorie - er en sjov erindring om den schweiziske perronrydder.
Havde forleden fornøjelsen af at køre med et schweizisk IC-tog bestående af 10 Dosto-vogne som de viste plus ekstra tre en-etages storrumsvogne, i alt 13 vogne (der trækkes af eet Re 460 lok). En helt sædvanlig oprangering på de kanter. (Vogn 10 en toetages styrevogn og vogn 13 en enetages styrevogn).
Det sætter jo DSBs mislykkede materielpolitik i perspektiv.
af kenkari , Roskilde, 4/11 2014, 09:54 (3672 dage siden) @ Nordexpress
Dit indslag - indsat som jernbanehistorie - er en sjov erindring om den schweiziske perronrydder.
Havde forleden fornøjelsen af at køre med et schweizisk IC-tog bestående af 10 Dosto-vogne som de viste plus ekstra tre en-etages storrumsvogne, i alt 13 vogne (der trækkes af eet Re 460 lok). En helt sædvanlig oprangering på de kanter. (Vogn 10 en toetages styrevogn og vogn 13 en enetages styrevogn).Det sætter jo DSBs mislykkede materielpolitik i perspektiv.
Hvad gik galt dengang prøvekørslerne foregik? Var vogne ikke gode nok for dsb?
af Søren Jakobsen, Randers, 4/11 2014, 10:46 (3672 dage siden) @ kenkari
Det sætter jo DSBs mislykkede materielpolitik i perspektiv.
Hvad gik galt dengang prøvekørslerne foregik? Var vogne ikke gode nok for dsb?
Der var som sådan ikke tale om prøvekørsler med henblik på køb, man lejede vognene pga materielmangel. Billeder af vognene på hjemmebane kan forresten ses her http://www.trainspotting.dk/TrainsSection/Schweiz/Re-460465/20518815_DmD9Rb#!i=16251862...
Søren
af Ottoemil , Rødovre, 4/11 2014, 12:18 (3672 dage siden) @ Søren Jakobsen
Goddag i forummet!
Her er et par billeder af det schweiziske dobbeltdækkertog:
Østerport 29.2.2000
Høje Tåstrup 9.9.1999
v.h.
Ottoemil
af steenth, 4/11 2014, 13:22 (3672 dage siden) @ Søren Jakobsen
Hvad gik galt dengang prøvekørslerne foregik? Var vogne ikke gode nok for dsb?
Der var som sådan ikke tale om prøvekørsler med henblik på køb, man lejede vognene pga materielmangel.
Netop. Og omvendt havde schweizerne materiel i overskud i en periode, som kunne lejes ud indtil de selv kunne bruge dem. Det var nogle strækninger som skulle tilpasses først.
Mvh
Steen
af Marc Liljeqvist, 4/11 2014, 17:19 (3671 dage siden) @ Søren Jakobsen
Hvad er grunden til at disse vogne ikke blev anvendt nord for Fredericia. Kunne ME'erne ikke levere nok strøm eller var der andre grunde?
af Niels Munch, 4/11 2014, 17:35 (3671 dage siden) @ Marc Liljeqvist
Hvad er grunden til at disse vogne ikke blev anvendt nord for Fredericia. Kunne ME'erne ikke levere nok strøm eller var der andre grunde?
DSB kørte med vognene indkoblet mellem 2 EA-lokomotiver.
V.h.
niels
af Jakob, 6/11 2014, 04:16 (3670 dage siden) @ Niels Munch
Hvad er grunden til at disse vogne ikke blev anvendt nord for Fredericia. Kunne ME'erne ikke levere nok strøm eller var der andre grunde?
DSB kørte med vognene indkoblet mellem 2 EA-lokomotiver.V.h.
niels
Hej
Jeg synes det er ret interessant og det svarer også delvist på mit tidligere spørgsmål om dobbeltdækker-sandwich og de nuværende vogne. http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=69387
Hvordan gjorde de i praksis, passede zws systemerne sammen så dørene kunne åbnes og lukkes fra lokomotiverne?
Hvad var begrundelsen for lokomotiv i begge ender? Manglende ATC i styrevognen??
Jeg har forgæves forsøgt at finde vægten på de Schweiziske vogne på wikipedia for at kunne sammenligne med de nuværende. desto betyder vist blot dobbeltdækker. Jeg synes det er interessant om EA kan kører med flere vogne end ME, jeg har tidligere fået svaret at EA kan leverer mere strøm til vognen end ME, men vægt og dermed acceleration gør vel også en del forskel, måske kunne der estimeres ud fra hvor mange vogne de kørte med mellem EA'erne den gang.
Var der passagerer nok til vognen den gang og hvordan tog folk i mod dem? Jeg prøvede dem desværre ikke selv, da jeg primært rejste Århus - København på det tidspunkt.
Mvh Jakob
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 6/11 2014, 09:02 (3670 dage siden) @ Jakob
Hvordan gjorde de i praksis, passede zws systemerne sammen så dørene kunne åbnes og lukkes fra lokomotiverne?
Dørene kunne ikke styres fra lokomotivet. Togføreren sørgede for dørlukning.
Hvad var begrundelsen for lokomotiv i begge ender? Manglende ATC i styrevognen??
Manglende ATC og andet styresystem som ikke kunne "snakke" med EA.
Jeg har forgæves forsøgt at finde vægten på de Schweiziske vogne på wikipedia for at kunne sammenligne med de nuværende. desto betyder vist blot dobbeltdækker. Jeg synes det er interessant om EA kan kører med flere vogne end ME, jeg har tidligere fået svaret at EA kan leverer mere strøm til vognen end ME, men vægt og dermed acceleration gør vel også en del forskel, måske kunne der estimeres ud fra hvor mange vogne de kørte med mellem EA'erne den gang.
2 stk. EA yder 2 x 4000 kw og har dermed ingen problemer med at trække/skubbe 8 dobbeltdækkervogne.
"Dosto" er en sammentrækning af "doppelstock" (dobbeltdækker).
Var der passagerer nok til vognen den gang og hvordan tog folk i mod dem? Jeg prøvede dem desværre ikke selv, da jeg primært rejste Århus - København på det tidspunkt.
Togstammen blev brugt til det store morgentog Fredericia-Østerport. Blev også kaldt "perronrydderen". Der er nok andre her i forummet der kan hjælpe med tider og tognummer.
Mvh Jørgen
af Jakob, 9/11 2014, 12:23 (3667 dage siden) @ Jørgen Schwartz
Hvordan gjorde de i praksis, passede zws systemerne sammen så dørene kunne åbnes og lukkes fra lokomotiverne?
Dørene kunne ikke styres fra lokomotivet. Togføreren sørgede for dørlukning.
Hvad var begrundelsen for lokomotiv i begge ender? Manglende ATC i styrevognen??
Manglende ATC og andet styresystem som ikke kunne "snakke" med EA.
Jeg har forgæves forsøgt at finde vægten på de Schweiziske vogne på wikipedia for at kunne sammenligne med de nuværende. desto betyder vist blot dobbeltdækker. Jeg synes det er interessant om EA kan kører med flere vogne end ME, jeg har tidligere fået svaret at EA kan leverer mere strøm til vognen end ME, men vægt og dermed acceleration gør vel også en del forskel, måske kunne der estimeres ud fra hvor mange vogne de kørte med mellem EA'erne den gang.
2 stk. EA yder 2 x 4000 kw og har dermed ingen problemer med at trække/skubbe 8 dobbeltdækkervogne."Dosto" er en sammentrækning af "doppelstock" (dobbeltdækker).
Var der passagerer nok til vognen den gang og hvordan tog folk i mod dem? Jeg prøvede dem desværre ikke selv, da jeg primært rejste Århus - København på det tidspunkt.
Togstammen blev brugt til det store morgentog Fredericia-Østerport. Blev også kaldt "perronrydderen". Der er nok andre her i forummet der kan hjælpe med tider og tognummer.Mvh Jørgen
Mange tak for svaret også til Andreas.
Det bliver interessant at se hvor mange dobbeltdækker vogne DSB vælger køre med sammen med EA. IC2000 vognen vejer det samme som dem DSB har nu så det giver ikke rigtigt noget hint om hvor mange der kan trækkes hurtigt nok af EA at der har været anvendt 2 stk EA til 8 vogne og tydeligere to stod på værksted til vedligehold / reserve. En grænse kunne være den "Woodi" skrev tidligere at ME kan overfører ca 500 kw til vognene mens EA kan overfører 750 kw, så der kan være en halv gang flere vogne på. Dvs 7 måske 8 vogne.???
Ud fra det i har skrevet kommer jeg frem til at DSB kunne have kørt på samme måde med de nuværende dobbeltdækkervogne hvis de ville, men problemet måske har været omkostningerne ved at anvende to lokomotiver.
Det undre mig lidt at DSB kun kunne køre 160 km/time med IC2000 vognen, når EA må køre 175 km/t og vognen i Svejts må køre 200 km/t.
Når nu DB har et betydeligt antal EA lokomotiver, så kunne de vel ret let begynde at kører med internationalt godkendte vogne på de elektricificerede strækninger?
Endnu en gang tak for svarene både denne gang og sidst.
Mvh Jakob
af ClausAmager, 10/11 2014, 15:13 (3666 dage siden) @ Jakob
Hej Jakob
Et er, hvad EA-lokomotivet er bygget til at kunne klare, et andet er, hvad det reelt er godkendt til i DK.
I en lang årrække, var både ME og EA kun godkendt til at køre 140km/t i DK. Så kom de nuværende dobbeltdækkere og pudsigt nok, stort set samtidigt med dette, blev det meldt ud, at problemet med for snæver sporvidde hist og her var en saga blot, og at såvel ME som EA derfor nu kunne tillades fremført med op til 160km/t...
Mvh.
Claus
af 2008, 10/11 2014, 20:25 (3665 dage siden) @ ClausAmager
af Andreas M., 6/11 2014, 09:59 (3670 dage siden) @ Jakob
Jeg har forgæves forsøgt at finde vægten på de Schweiziske vogne på wikipedia for at kunne sammenligne med de nuværende. desto betyder vist blot dobbeltdækker.
Vogntypen kaldes "IC2000", der er lidt vogndata og info/billeder om kørslerne i DK på den side her: http://www.sebtus.de/steckbrief_extern_sbb_dd.html
af re20000, 4/11 2014, 16:09 (3672 dage siden) @ Nold
Hej.
Godt for dig at du har set fraklip fra filmen Blinkende lygter, men helt ærligt hva
faaen rager det os andre. Ja undskyld jeg skriver det....
Jeg må bede om at få dette indlæg slettet fra jeres hukommelse, det er ikke mig, der har skrevet det. Der er åbenbart én der har haft en lystig formiddag. (eller glemt at tage sine piller?)
Nold
(Den rigtige)
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.
Læs mere