Forklaringen med de to tog ved samme perron i Fredericia stammer (så vidt jeg husker) fra "Jernbanens Hvem Hvad Hvor".
I Esbjerg kan det bagerste tog i spor 3 afgå for signal via transversalen til spor 4. Det overrasker mig, at man ikke kunne noget lignende i Fredericia. Har desværre ikke lige tid til at rode i arkivet (dvs; dyngen) med spor- og sikringsplaner.
Jan
Hej Jan -
Det giver vel god mening, at der oprindeligt ikke kunne sættes udkørsel i Fredericia mod nord via spor 5, idet spor 5 jo var ankomstspor for godstog fra øst og syd og altså førte videre til ankomstristen i den nordlige del af banegården.
Dengang var der slet ikke tænkt på afgang mod nord i den forbindelse, og på de oprindelige sporplaner er der slet ingen sporskifter, der fører tilbage til hovedsporet. Se evt. sporplan i et indlæg i denne tråd i Sporskiftet:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=16592&sid=e47d46525a0d2b04edf6cd6e1...
Afgang mod nord foregik for godstog fra afgangsristen oppe ved værkstedet via en bro, så man ikke skar persontogenes togvej, eller for persontog fra spor 4, 3 eller 2 på banegården.
Derimod kan jeg godt følge din pointe med, at det havde givet fin mening, hvis man havde været i stand til at kunne give et persontog mod Nyborg eller Kolding udkørsel via spor 8, som var afgangsspor for godstog fra risten mod øst og syd.
Men så avanceret var sikringsanlægget trods alt ikke, hvilket underbygges af Oves forklaring i et andet indlæg her i tråden.
Mvh. Ole