Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Troljebanen på Rømø

af ronold, 6/2 2011, 09:55 (5040 dage siden)

Den hestedrevne troljebane på Rømø (Kongsmark-Lakolk) eksisterede 1901-39. Er der nogen, der kender sporvidden?

Mvh Knut

Troljebanen på Rømø

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/2 2011, 10:10 (5040 dage siden) @ ronold

Sporvidde 750 mm ifølge "Niels Jensen - Sønderjyske jernbaner, 1975" .

Troljebanen på Rømø

af ronold, 6/2 2011, 10:24 (5040 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Mange tak.

Mvh Knut

Troljebanen/Hestebanen på Rømø

af Svend, 6/2 2011, 11:45 (5040 dage siden) @ Ole M. Nielsen

... og i P Thomassens bog "Kloster Banen og Rømø Banen" (pt Bøger 1982) hvor der også er flere fotos.
Banen blev taget i brug i 1899 og gik fra Lakolk til anløbsbroen ved Kongsmark, i alt 4,5 km. Var sidst i drift i 1940.

--
Svend

Troljebanen på Rømø

af Krüger, 6/2 2011, 14:58 (5039 dage siden) @ ronold

Længere sydpå i Vadehavet finder man noget tilsvarende.
Dog er køretøjerne motoriseret, men de er beboernes livline til fastlandet.
Dageböll hedder stedet og er absolut et besøg værd.
[image] [image][image]

Halligbahnen - individuel sporbunden trafik (12 fotos)

af Niels Munch, 10/2 2011, 10:43 (5036 dage siden) @ Krüger

Hej Krüger - og alle smalsporfans,

De små knolde eller holme eller øer langt ude i vadehavet ud for Schleswig, hvor der findes gårde med bønder og kreaturer - kaldes "Halligen". Eneste faste forbindelse til fastlandet er via "Halligbahnen".

Forbindelsen ud til de større Oland - Langeneß sker pr. 900 mm bane over en sporbærende høfde eller dæmning fra Dagebüll, se nærmere her:

http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401001&lang=1

Længere sydpå er der tilsvarende skinneforbildelse med 600 mm spor fra Lüttmoorsiel til Nordstrandischmoor, se nærmere her:

http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401002&lang=1

Selv besøgte jeg området den 14. august 1999, hvorfra følgende fotos stammer.

Først fra Dagebüll:

[image]

[image]

Ovenstående billeder viser forskellige af det tyske "vandbygningsvæsens" køretøjer i Dagebüll. Trækkraften var lukket inde i remisen.

Turen gik videte til Cecilienkoog og Lüttmoorsiel:

[image]

[image]

[image]

[image]

med "endestationen" på fastlandet for det tyske Küstensicherungsbehörde ("vandbygningsvæsen"). På ret ovenstående foto ses til højre Hallig-beboernes garager, hvor privatbilen står klar til indkøbsture m.v.

[image]

[image]

Vi ser her den sporbærende høfde, der fører langt ud i et p.t. lavvandet vadehav. De firkantede konturer i horisonten er bøndergårdene ude på "den Halligen".

[image]

[image]

[image]

En "husstand" er på vej ind til fastlandet. Køretøjet er en "Motorlore", et lille tipvognsundervogn e.lign. med benzinmoror, derover 2 langsgående bænke. Efter rebroussement på digekronen går turen ned langs indersiden af diget til den lille endestation, beliggende ved siden af Hallig-beboernes garageanlæg. Derfra tager de bilen til Husum etc. for indkøb m.v.

[image]

På et sidespor ved diget mødte vi dette lille arbejdstog med en ret ny Schoema-traktor.

Alle fotos - som det ses på billederne - fra 14.08.1999 (nm).

Disse småbaner giver mindelser om det danske Vandbygningsvæsen, som vi behandlede her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85 .

Bedste hilsener
Niels

Troljebanen på Rømø

af Mary, 20/2 2012, 22:44 (4660 dage siden) @ ronold

Hej -som børn på øen fandt vi ofte rustne nagler fra banen på Skinnevejen vest for Kongsmark.


25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak