Troljebanen på Rømø
Den hestedrevne troljebane på Rømø (Kongsmark-Lakolk) eksisterede 1901-39. Er der nogen, der kender sporvidden?
Mvh Knut
Den hestedrevne troljebane på Rømø (Kongsmark-Lakolk) eksisterede 1901-39. Er der nogen, der kender sporvidden?
Mvh Knut
Sporvidde 750 mm ifølge "Niels Jensen - Sønderjyske jernbaner, 1975" .
Mange tak.
Mvh Knut
... og i P Thomassens bog "Kloster Banen og Rømø Banen" (pt Bøger 1982) hvor der også er flere fotos.
Banen blev taget i brug i 1899 og gik fra Lakolk til anløbsbroen ved Kongsmark, i alt 4,5 km. Var sidst i drift i 1940.
--
Svend
Et lille indslag om Rømø-banen finder du her:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4523973,4523973#msg-4523973 .
M.v.h.
Niels
Tak for det. Jeg har fundet følgende websites med billeder og postkort, der måske kan have interesse for flere:
http://www.detlef.dk/skaerbaek/skaerbaek/Foto_romo.html
http://www.detlef.dk/skaerbaek/skaerbaek/Postkort_Lakolk_stationen.html
http://www.photopress.dk/romo_old/da_romo_old_04.html
Mvh Knut
Længere sydpå i Vadehavet finder man noget tilsvarende.
Dog er køretøjerne motoriseret, men de er beboernes livline til fastlandet.
Dageböll hedder stedet og er absolut et besøg værd.
hej Alle
Her er fotos af samtlige troljer samt arbejdskøretøjer fra dageböll og Lüttmoor.
God fornøjelse
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
Hej Krüger - og alle smalsporfans,
De små knolde eller holme eller øer langt ude i vadehavet ud for Schleswig, hvor der findes gårde med bønder og kreaturer - kaldes "Halligen". Eneste faste forbindelse til fastlandet er via "Halligbahnen".
Forbindelsen ud til de større Oland - Langeneß sker pr. 900 mm bane over en sporbærende høfde eller dæmning fra Dagebüll, se nærmere her:
http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401001&lang=1
Længere sydpå er der tilsvarende skinneforbildelse med 600 mm spor fra Lüttmoorsiel til Nordstrandischmoor, se nærmere her:
http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401002&lang=1
Selv besøgte jeg området den 14. august 1999, hvorfra følgende fotos stammer.
Først fra Dagebüll:
Ovenstående billeder viser forskellige af det tyske "vandbygningsvæsens" køretøjer i Dagebüll. Trækkraften var lukket inde i remisen.
Turen gik videte til Cecilienkoog og Lüttmoorsiel:
med "endestationen" på fastlandet for det tyske Küstensicherungsbehörde ("vandbygningsvæsen"). På ret ovenstående foto ses til højre Hallig-beboernes garager, hvor privatbilen står klar til indkøbsture m.v.
Vi ser her den sporbærende høfde, der fører langt ud i et p.t. lavvandet vadehav. De firkantede konturer i horisonten er bøndergårdene ude på "den Halligen".
En "husstand" er på vej ind til fastlandet. Køretøjet er en "Motorlore", et lille tipvognsundervogn e.lign. med benzinmoror, derover 2 langsgående bænke. Efter rebroussement på digekronen går turen ned langs indersiden af diget til den lille endestation, beliggende ved siden af Hallig-beboernes garageanlæg. Derfra tager de bilen til Husum etc. for indkøb m.v.
På et sidespor ved diget mødte vi dette lille arbejdstog med en ret ny Schoema-traktor.
Alle fotos - som det ses på billederne - fra 14.08.1999 (nm).
Disse småbaner giver mindelser om det danske Vandbygningsvæsen, som vi behandlede her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85 .
Bedste hilsener
Niels
Hej -som børn på øen fandt vi ofte rustne nagler fra banen på Skinnevejen vest for Kongsmark.
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
Læs mere