Troljebanen på Rømø
Den hestedrevne troljebane på Rømø (Kongsmark-Lakolk) eksisterede 1901-39. Er der nogen, der kender sporvidden?
Mvh Knut
af ronold, 6/2 2011, 09:55 (5039 dage siden)
Den hestedrevne troljebane på Rømø (Kongsmark-Lakolk) eksisterede 1901-39. Er der nogen, der kender sporvidden?
Mvh Knut
af Ole M. Nielsen , 6/2 2011, 10:10 (5039 dage siden) @ ronold
Sporvidde 750 mm ifølge "Niels Jensen - Sønderjyske jernbaner, 1975" .
af ronold, 6/2 2011, 10:24 (5039 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Mange tak.
Mvh Knut
af Svend, 6/2 2011, 11:45 (5039 dage siden) @ Ole M. Nielsen
... og i P Thomassens bog "Kloster Banen og Rømø Banen" (pt Bøger 1982) hvor der også er flere fotos.
Banen blev taget i brug i 1899 og gik fra Lakolk til anløbsbroen ved Kongsmark, i alt 4,5 km. Var sidst i drift i 1940.
--
Svend
af Niels Munch, 6/2 2011, 11:46 (5039 dage siden) @ ronold
Et lille indslag om Rømø-banen finder du her:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4523973,4523973#msg-4523973 .
M.v.h.
Niels
af ronold, 6/2 2011, 12:09 (5039 dage siden) @ Niels Munch
Tak for det. Jeg har fundet følgende websites med billeder og postkort, der måske kan have interesse for flere:
http://www.detlef.dk/skaerbaek/skaerbaek/Foto_romo.html
http://www.detlef.dk/skaerbaek/skaerbaek/Postkort_Lakolk_stationen.html
http://www.photopress.dk/romo_old/da_romo_old_04.html
Mvh Knut
af Krüger, 6/2 2011, 14:58 (5039 dage siden) @ ronold
Længere sydpå i Vadehavet finder man noget tilsvarende.
Dog er køretøjerne motoriseret, men de er beboernes livline til fastlandet.
Dageböll hedder stedet og er absolut et besøg værd.
af Anders , Copenhagen, 8/2 2011, 18:34 (5037 dage siden) @ Krüger
hej Alle
Her er fotos af samtlige troljer samt arbejdskøretøjer fra dageböll og Lüttmoor.
God fornøjelse
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
af Niels Munch, 10/2 2011, 10:43 (5035 dage siden) @ Krüger
Hej Krüger - og alle smalsporfans,
De små knolde eller holme eller øer langt ude i vadehavet ud for Schleswig, hvor der findes gårde med bønder og kreaturer - kaldes "Halligen". Eneste faste forbindelse til fastlandet er via "Halligbahnen".
Forbindelsen ud til de større Oland - Langeneß sker pr. 900 mm bane over en sporbærende høfde eller dæmning fra Dagebüll, se nærmere her:
http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401001&lang=1
Længere sydpå er der tilsvarende skinneforbildelse med 600 mm spor fra Lüttmoorsiel til Nordstrandischmoor, se nærmere her:
http://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401002&lang=1
Selv besøgte jeg området den 14. august 1999, hvorfra følgende fotos stammer.
Først fra Dagebüll:
Ovenstående billeder viser forskellige af det tyske "vandbygningsvæsens" køretøjer i Dagebüll. Trækkraften var lukket inde i remisen.
Turen gik videte til Cecilienkoog og Lüttmoorsiel:
med "endestationen" på fastlandet for det tyske Küstensicherungsbehörde ("vandbygningsvæsen"). På ret ovenstående foto ses til højre Hallig-beboernes garager, hvor privatbilen står klar til indkøbsture m.v.
Vi ser her den sporbærende høfde, der fører langt ud i et p.t. lavvandet vadehav. De firkantede konturer i horisonten er bøndergårdene ude på "den Halligen".
En "husstand" er på vej ind til fastlandet. Køretøjet er en "Motorlore", et lille tipvognsundervogn e.lign. med benzinmoror, derover 2 langsgående bænke. Efter rebroussement på digekronen går turen ned langs indersiden af diget til den lille endestation, beliggende ved siden af Hallig-beboernes garageanlæg. Derfra tager de bilen til Husum etc. for indkøb m.v.
På et sidespor ved diget mødte vi dette lille arbejdstog med en ret ny Schoema-traktor.
Alle fotos - som det ses på billederne - fra 14.08.1999 (nm).
Disse småbaner giver mindelser om det danske Vandbygningsvæsen, som vi behandlede her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85 .
Bedste hilsener
Niels
af Mary, 20/2 2012, 22:44 (4660 dage siden) @ ronold
Hej -som børn på øen fandt vi ofte rustne nagler fra banen på Skinnevejen vest for Kongsmark.