Gule Palæ (Generelt)
Nogen skrev til mig at banen har planlagt at rive ned den Gule Palæ som blev brugt i Olsen Banden på sporet. Jeg synes det er en skam , fordi det er et stykke dansk filmhistorie bag.
Nogen skrev til mig at banen har planlagt at rive ned den Gule Palæ som blev brugt i Olsen Banden på sporet. Jeg synes det er en skam , fordi det er et stykke dansk filmhistorie bag.
Nogen skrev til mig at banen har planlagt at rive ned den Gule Palæ som blev brugt i Olsen Banden på sporet. Jeg synes det er en skam , fordi det er et stykke dansk filmhistorie bag.
Så er der jo så meget der skal gemmes, blot fordi det har været med i en film. Palæet ligner noget skrammel. Så enten skal det pilles ned, så vi husker det som på billedet, eller også skal det renoveres, så det bliver som på billedet.
Blot min mening.
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
I denne tråd forlød det, at bygningen ville blive liggende indtil videre. Men nu er tråden jo blevet 3 år gammel .....
"Det gule Palæ" 29.09.2011 (nm).
M.v.h.
Niels
Efter min mening noget der burde bevares, men hvis det skal bevares så skulle det også kunne bruges fornuftigt. Jeg er bange for at bygningen efterhånden ligger lidt afsides og vil måske tiltrække tvivlsomme personer. Der er godt nok en del trafik på skinnerne i området men alligevel.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Det er håbløst at restaurere en bygning på det sted, uden at den vil være oversmurt med grafitti allerede inden malerne bliver færdige.
Kan man ikke "flytte" bygningen op på en blokvogn med en kran og køres til et jernbanemuseum ? Men det bliver måske også dyrt.
Det er en god ide. Eller måske kan man lave en trappe ned til fodgængertunnel så kan man måske udleje det som bolig (til nogen som har penge nok at restaurere huset),ellers skulle de deltage på kursus "pas på på sporet.)
Hej Holger
Taget i betragtning af hvordan Det Gule Palæ ser ud i dag, har bygningen vist nok passeret "point of no return" i forhold til at blive reddet
Mvh.
Claus
Virkeligt ærgerligt hvis palæet bliver revet ned...
Det burde være fredet pga. sin egenart og trafikhistoriske betydning, men det har man åbenbart vurderet at det ikke er.
Mht palæets tilstand:
Husk ikke altid at skue hunden på hårene!
(Det gælder både mht. gamle tog, biler og bygninger...)
Min umiddelbare vurdering er at det er i en ok stand. Det trænger bare til noget maling m.v.
Jeg lover jer at træbygninger i langt værre stand er blevet restaureret. Træbygninger er faktisk også ret nemme at have med at gøre i den henseende, man kan jo udskifte eventuelle rådne brædder og stolper bid for bid. I øvrigt er det svjv. slet ikke så mange år siden at palæet sidst blev fikset.
Mvh MSS
Virkeligt ærgerligt hvis palæet bliver revet ned...
Det er nok så plum-pladder-råddent at det falder selv.
Virkeligt ærgerligt hvis palæet bliver revet ned...
Det er nok så plum-pladder-råddent at det falder selv.
nok..?
Nold
Virkeligt ærgerligt hvis palæet bliver revet ned...
Det er nok så plum-pladder-råddent at det falder selv.
nok..?Nold
Ja, det betyder at jeg ikke selv har været ude at stikke i træværket med min trofaste lommekniv, men sådan går det gerne med gamle træbygninger.
Virkeligt ærgerligt hvis palæet bliver revet ned...
Det er nok så plum-pladder-råddent at det falder selv.
nok..?
Tja, desværre en alt for typisk førstehåndsbedømmelse af gamle trækonstruktoner.
Jeg tror som sagt ikke at der er noget videre galt med det palæ. Men det står jo p.t. hen i det uvisse.
Mvh MSS
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
Jeg skrev til Tyske Olsen Banden-fanklub , og klubben har fået kontakt med BT.
Morten Grunwald er også med at redde palæet.
Fanklubben har også lavet en underskriftsamling.
underskriftindsamling på skrivunder.net
Det kan godt være jeg lyder dum i nogles øjne nu. Men hvad skulle målsætningen med at bevare det være? Man kan ikke lave det til Olsenbanden museum (findes der egentlig sådan et?) da der er spor på alle sider. Hvad er egentlig pointen med at bevare det? Ja, Olsen banden fans synes det er synd det forsvinder. Men kommer de og ser til det jævnligt? Hvem skal betale for at det ikke ligner l... på stedet? Hvis man virkelig ville noget burde man komme med nogle alternativer til hvad man vil med stedet, ud over bare bevare det som det er nu. Det er vel ikke i nogens interesse at det bare forfalder mere og mere?
Et alternativ er at få det genopbygget på en anden lokation (stadig nær banen) men uden spor på begge sider, og evt. bruge til et Olsen banden museum. Men igen, det koster kassen. Men selvfølgelig kan det være det bare er mig der er galt med. Men jeg synes generelt man skal passe på med ikke bare at bevare uden noget formål.
Så er det sagt! Ja, det er trist - men hele sydhavnen skulleogså have været bevaret og sådankan man blive ved.
Ude på Bakken er man igang med at "genopføre" Korsbæk og der taler man om et 2 cifret millionbeløb.
--
Venligst
Michael Deichmann
Så længe taget er tæt tror jeg ikke der er de store problemer.
Med venlig hilsen
Carsten
Hej Holger
Taget i betragtning af hvordan Det Gule Palæ ser ud i dag, har bygningen vist nok passeret "point of no return" i forhold til at blive reddet
Mvh.
Claus
Er det noget du har indsigt i, eller er det bare noget, du plaprer om ...?
/LH
"Jeg synes det er en skam , fordi det er et stykke dansk filmhistorie bag."
Aha, nå, derfor, javel. Ja, så er det jo Filmmuseet, der skal bevare bygningen, for som jernbanehistorisk interesseret kan jeg ikke se andet, end at bygningen er en kuriøs og på ingen måde typisk jernbanebygning, der ikke vil kunne give eftertiden et indtryk noget karakteristisk og udbredt almindeligt ved jernbanedriften i gamle dage.
Så længe Danmarks Jernbanemuseum ikke har penge til at genopføre den nedtagne og gennem snart mange år opmagasinerede 1882/83-signalpost fra Frederiksberg station, der er af en grundtype, som der trods alt fandtes nogle stykker af rundt om i landet, så er der ingen grund til at bruge krudt og økonomiske midler på at pille Post F ned, med mindre altså, at det gøres af private liebhavere for egne midler. Fondsmidler og offentlige midler - som jeg fornemmer nogle håber at kunne få fingre i til et eventuelt projekt - bør i første omgang bruges på at genopbygge/restaurere det, man har liggende på lager og som er karakteristisk for jernbanehistorien, ikke for filmhistorien.
Med venlig hilsen
Mrten
.
Det lyder næsten, som om Mrten har været for længe oppe i aften - eller måske aldrig haft sin gang derude.
En af "vennerne",
Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=oktober-2014
Næhhh, --se: Bevar "Det Gule Palæ" og skriv under: http://www.skrivunder.net/det-gule-palae
Se evt. om "Palæet": ( http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala )
.
"Næhhh, --se: Bevar "Det Gule Palæ" og skriv under: http://www.skrivunder.net/det-gule-palae "
Ja, se den havde jeg ikke set før nu. Den bestyrker mig blot i mit synspunkt. Tak for linket, Erik.
Med vanlig venlig hilsen
Mrten
"Næhhh, --se: Bevar "Det Gule Palæ" og skriv under: http://www.skrivunder.net/det-gule-palae "
Ja, se den havde jeg ikke set før nu. Den bestyrker mig blot i mit synspunkt. Tak for linket, Erik.
Med vanlig venlig hilsenMrten
----------------------------
Hej Morten mfl.
Ja, sådan er vi jo alle salige i hver vor tro. Nogle kan lide moderen, andre datteren. Hvis man altid havde set så strengt på det, var der meget i verden, vi ikke havde haft i dag, -men som vi er glade for nu. Bemærk venligst: Man kunne jo nøjes med "Tårnet" - jeg "synger" ikke for hele komplekset, selvom det på en måde er en helhed.
Pengene. Hvor der er en vilje, findes der ofte en vej. Her må nok klogere hoveder til, tættere på "sagen" og økonomien.
Frederiksberg er altså reddet, --ja, men bliver der måske også penge til genopførelsen en dag.
Det er da et godt argument, at nogle poster var/er der flere af, og derfor skal der bevares en af dem. Så er der måske også stadig een tilbage, der senere kan reddes. "Tårnet" er der kun eet af, så det er nu eller aldrig.
Nå, --vi bliver jo alligevel ikke enige, så må tiden arbejde for det ene eller det andet, og jeg vil gå videre til "Dagens fotos" til i aften.
Hyg, hyg Morten.
Hilsen, Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala (Se her, hvad vi måske går glip af).
PS: I øvrigt måtte "Tårnet" da være et godt blikfang for Jernbanemuseet - Her ser en stor del af befolkningen pludselig noget de kender, idet de kører forbi med toget. Måske kommer de så på besøg en dag. Jeg ser altid ud mod Sprogø fyr, når jeg kører forbi. Havde det ikke været så svært, næsten umuligt, at komme dér, havde jeg gerne besøgt stedet langt oftere.
.
Hej Erik,
Jeg tror, du misforstår mig, for jeg har skam ikke noget imod, at nogen køber huset og flytter det til deres baghave, til Egebjerg eller til Rådhuspladsen for den sags skyld. Vil man derimod bevare jernbanehistorie, mener jeg som udgangspunkt, at der er mere vigtigt bruge de store summer, som en nedtagning og bevaring af "Det Gule Palæ" vil koste, på at bevare noget, der er typisk, end på at bevare noget, der er kuriøst. Signalhytten fra Holme-Olstrup og signalposten fra Frederiksberg, som begge befinder sig i Jernbanemuseets varetægt, giver eftertiden et langt mere retvisende billede af "hvordan tingene så ud", end tårnet fra "Det Gule Palæ". Det er ikke god formidling af jernbanehistorien at give eftertiden indtryk af, at jernbanens signalposter var bygget i en art oldindisk pagodestil. Og det vil være endnu dårligere formidling af jernbanehistorien at nøjes med tårnet alene. Bygningskompleket er, som du da også selv skriver, en helhed. Tårnet og kontordelen fungerede i sin tid i et tæt samspil med hinanden, ligesom sattionsbygningen og pakhuset på "vores" Øresundsvej station. At nøjes med tårnet vil være lige som at lade sig nøje med underste etage af en af de gamle BL-vogne som en illustration af, hvordan sådan én fungerede.
Hvis man ser på, hvad der ud fra devisen "hvor der er en vilje, er der en vej" er ofret af kræfter og penge på at "bevare" jernbanemateriel i tidens løb, som derefter er formuldet til skrot, er jeg tilbøjelig til ikke at give dig ret. Eksempelvis blev Fangel station i sin tid nedtaget og lagt på lager med henblik på genopførelse i "Den fynske landsby", men den er forlængst desintegreret og rådnet op. Man kan frygte det samme sker for Frederiksberg-posten, men her er der dog lidt håb endnu. Ligeledes er der i årevis af Jernbanemuseet og jernbaneklubberne brugt krudt og penge på at bjerge materielenheder, som både rigtignok fandtes bevaret hos "de andre", som var "meget gode at have på lager" og som "måske kunne bevares ad åre". Resultatet af den form for indsamling og "bevaring" har vi senest set under den store materieloprydning i 2013, hvor Jørgen Henriksen havde kronede dage på overkomplet materiel, der var indsamlet ud fra devisen: "Hvor der er en vilje, findes der ofte en vej", og som siden var gået mere ell4r mindre i opløsning. Havde man i stedet opereret ud fra devisen: "Hvor der er penge, findes der ofte en vej", havde man kunnet bruge de penge, som nu er spildt, på at restaurere noget mere af det historisk set bevaringsværdige materiel. Det er pengene, ikke viljen og bestemt ikke "frimærksamleri med dubletter", der styrer, hvad der i sidste ende bliver bevaret for eftertiden.
Ja, måske bliver der også penge til genopførelsen af Frederiksberg-posten en dag, og det kunne jo så passende blive de penge, som nogen vil bruge på at nedtage "Det Gule Palæ", så i hvert fald Frederiksberg-posten bliver reddet. At have hele to nedtagne store signalposter liggende på lager uden at have sikret sig penge til deres genopførelse, er i hvert fald både et forkælet spild af ressourcer og uforsvalig omgang med de historiske værdier. Men desværre tror jeg, at de "ildsjæle", der vil bevare "Tårnet", er bedøvende ligeglade med Frederiksberg-posten, hvis de i stedet kan få tilfredsstillet deres Olsen Bande-libido ved at bevare et minde om en film, hvor jernbanefolk beskrives som nogle halvsenile smålallende idioter. Ligeledes er det ude i hampen at ville bruge nogle millioner kroner på en halv bygning, blot for at den kan være et kommercielt blikfang uden større jernbanehistorisk værdi, mens bevaringsværdigt materiel går til.
At der kun er eet eksemplar af "Tårnet", gør det ikke i sig selv bevaringsværdigt, og at det er nu eller aldrig, er jeg ganske klar over. Af hensyn til at sikre de nødvendige ressourcer til at redde bevaringsværdigt materiel jf. ovenstående, håber jeg imidlertid, at det bliver aldrig, såfremt at det er midler til bevaring af jernbanehistorien, initiativtager påregner at få fingre i. Deres udmelding er nu ellers klart og tydeligt, at det drejer sig om at bevare filmhistorie, så hvis de i stedet kan få de filmhistoriske sponsorer til at støtte deres projekt, er det helt fint med mig. Det går ikke ud over jernbanehistorien.
Med vanlig hyggelig hilsen
Mrten
P.S. Jeg ser frem til endnu en omgang "Dagens fotos", for det er også en fremragende måde at bevare jernbanehistorien på, og eftertiden vil altid være dig og dine ligesindede taknemmelig for den indsats, som I gjorde på dét område, mens tid var.
I 2001 så Det Gule Palæ således ud.
--
Hej Morten.
Som allerede skrevet, her bliver vist aldrig enige, så de første 9/10 af dit indlæg er der ingen grund til at kommentere.
-------------
Tak for de pæne ord i den sidste tiendedel af svaret.
I får jo nok Jeres ønske opfyldt, og vi andre må nøjes med duften fra Vesterbro, duften af nedrivningsstøvet.
Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk
”I får jo nok Jeres ønske opfyldt, og vi andre må nøjes med duften fra Vesterbro, duften af nedrivningsstøvet.”
Se nu ikke så sort på tingene, Erik. Så vidt jeg har erfaret, er der allerede kommet støtte til palæet fra kendte navne inden for medieverdenen, og der synes at være igangsat en folkeindsamling, så den populære bygning kan bjerges i en slags ”løfte i flok”-projekt. Jeg kan forestille mig, at Olsen Bande-entusiasterne vil indrette den til museum og kultsted, hvilket bygningen vil være oplagt til, nu da dens ydre har været staffage i en af bande-filmene. Kun Nationalbanken, Det Kongelige Teater og Vridsløselille Fængsel havde måske været et bedre valg, men selv filmsentusiaster kender vel deres bergænsninger.
Morten Grunwald støtter bevaringsprojektet, efter hvad der er oplyst i pressen, og han er jo en films- og teatermand, så måske ender bygningerne helt eller delvist på Nordisk Film i Valby eller på Grunwalds Østre Gasværk Teater. Det vil være en win-win situation, for dels slipper man så for at skulle tage penge fra bevaringværdig jernbanehistorie, og dels vil mange jernbaneinteresserede være glade for, at filmsentusiasterne har bevaret nogle jernbanebygninger, der kan blive et festligt blikfang for et Olsen Bande-museum.
Men bevares, hvis du bliver ved med at hænge med mulen og dyrke konspirationsteorier om "i" og "de andre er onde", så kan det da godt være, at du får ret i dine spådomme.
Med vanlig venlig hilsen
Mrten
Hvis nogen har tænkt sig at gøre alvor af planerne om at bevare den og der er penge/tid/ressourcer til det burde man genopføre den et relevant sted fx Græsted station. Og spørge Nordisk film om de stadig har kulisserne.
En anden mulighed var at placere det vest for Dybbølsbroen i forbindelse med det nye kontorhus for bl.a. BaneDanmark og det nye fjernstyringstårn.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
I får jo nok Jeres ønske opfyldt, og vi andre må nøjes med duften fra Vesterbro, duften af nedrivningsstøvet.
Ak ja, manden på risten, han burde også have været bevaret.
"En anden mulighed var at placere det vest for Dybbølsbroen i forbindelse med det nye kontorhus for bl.a. BaneDanmark og det nye fjernstyringstårn."
Ja, sådan i stil med Frihavnsstationen og det nye byggeri ved Amerika Plads, og med et solidt pigtrådhegn omkring, så man undgår hele tiden at skulle male bygningerne op på grund af graffiti.
Med venlig hilsen
Mrten
"En anden mulighed var at placere det vest for Dybbølsbroen i forbindelse med det nye kontorhus for bl.a. BaneDanmark og det nye fjernstyringstårn."
Ja, sådan i stil med Frihavnsstationen og det nye byggeri ved Amerika Plads, og med et solidt pigtrådhegn omkring, så man undgår hele tiden at skulle male bygningerne op på grund af graffiti.
Med venlig hilsenMrten
Måske rettere tænkt stående på BaneDanmarks eget areal foran det nye Trafiktårn Øst.
Dvs det "gamle" foran det "nye" tårn på "Godsbanegården" som en slags historieformidling.
Ville også blive set af mange tusinde passerende ude på Vadsbygade/Kalvebod Brygge
hver dag (orv - er det ikke det fra Olsen-Banden). Sikken en reklameværdi!
Og mon ikke BaneDanmark bare med en lille smule fantasi kunne finde på at bruge
tårnet "til et eller andet" i det daglige? Mødelokale, præsentationslokaler...
Hilsen fra Holger og Morten
"Sikken en reklameværdi!"
Ja, dér vil der helt bestemt blive lagt mærke til bygningen. Dens reklameværdi er dog formentlig lig nul, da der skal sælge rigtig mange kopier det det, bygningen skal reklamere for (Olsen Bande-filmene), før udgifterne til flytning og istandsættelse af herlighederne er dækket ind. Det er meget billigere at lave en vial markedsføring af filmene på internettet, og filmene er vel også efterhånden så kendte, at de så at sige "sælger sig selv".
Hvad angår bygningens mulige brug til mødelokaler, så bliver der jo netop etableret rigeligt af den slags i det nye byggeri i direkte tilslutning til kontorerne og til kantine/forplejning, toiletter etc. Havde det været hensigtsmæssigt med den slags indrettet i gamle jernbanebygninger, så havde DSB og BDk formentlig forlængst gjort brug af de mange nedlagte stationer og andre bygninger, der ligger rundt omkring. Det eneste eksempel herpå, som jeg umiddelbart kan erindre, er vist mødelokalet i kommandoposten i Kl, og det bruges vist ikke ret meget og kun meget lokalt.
Men som klubhus og kultsted for Olsen Bande-entusiaster, vil det være udmærket, hvis der kloakeres, lægges strøm ind osv. Centralapparat fra filmen får de dog ikke med, da alle de indendørs scener i "Det Gale Palæ" blev optaget i en kulisse et andet sted end i bygningen. Den vil kun være en tom skal.
Med venlig hilsen
Mrten
Der er håb endnu
http://www.bt.dk/danmark/banedanmark-udskyder-nedrivningen-af-olsen-banden-klenodie
--
mvh
Lars
Esbjerg
da alle de indendørs scener i "Det Gale Palæ" blev optaget i en kulisse et andet sted end i bygningen. Den vil kun være en tom skal.
Og dog ses tydeligt på en af de indendørs scener det rigtige DSB 53 central apparat i baggrunden!
mvh, Allan
Oplysninger fra Kulturstyrelsen
https://www.kulturarv.dk/fbb/bygningvis.pub?bygning=3118925
Mvh.
Claus
Hejsa,
Kulturstyrelsens oplysning om byggeåret (1926) skal man ikke tage alvorligt. Det er en sekundær kilde, og der er fejl både i Kulturstyrelsens registreringer, i BBR-registeret osv. Ofte er der ikke overleveret oplysninger om opførelsesår, og så har en eller anden kontormus i stedet af nemhedsgrunde benyttet oplysninger om den først foretagede ombygning af huset, som kan registreres, f.eks. et tegningsgrundlag fra en ombygning, mens originaltegningerne er gået tabt/smidt ud. I andre tilfælde er der registreret oplysninger, som er indmeldt af folk, der ikke har dokumentation for oplysningen i form af primærkilder eller som sågar slet og ret bare gætter.
Sidstnævnte gælder f.eks. vandtårnet på Skjern station, hvor de lokale i deres iver efter at få tårnet fredet og bevaret som byens "dåbsattest" fuldstændig udokumenetret har antaget, at vandtårnet er opført i "1874" ved banens åbning (1875). Havde de lokale gjort sig den ulejlighed at forske i Skjern stations historie og herudner gennemset DSB's driftberetninger over en årrække, hvor selv de mindste lokumsanlæg på fjerntliggende landstationer er registret, ville de have set, at der søreme er opført et vandtårn på stationen i 1897/98, dvs. det nuværende tårn. Og det nuværende tårn er selvfølgelig det oprindelige, for ellers kunne det jo ikke være byens "dåbsattest". Hvor det tårn, der beviseligt opførtes 1897/98 så siden hen er blevet af, er der hidtil ikke rigtig nogen, der har kunnet fortælle mig. Men sådan er der jo så meget.
Med hensyn til "Det Gale Palæ", så er jeg ikke i DSB's driftsberetninger stødt på oplysninger om, at der hér skulle være opført en kommandopost eller fortaget en ombygning af Godsbanegårdens sikringsanlæg i 1926, som Kulturstyrelsen indirekte hævder. Ældre arkivsager (tjenstlige ordrer) oplyser imidlertid klart og tydeligt om Post F på rangerhovedet på Godsbanegården, at postens sikringsganlæg er ibrugtaget 5. september 1909, så med mindre, at centralapparatet har svævet frit i luften indtil 1926, må det formodes, at "Tårnet" ligeledes er opført i 1909.
Med venlig hilsen
Mrten
"Og dog ses tydeligt på en af de indendørs scener det rigtige DSB 53 central apparat i baggrunden!"
Jeg tvivler på, at det er mere end en "enlig svale" lavet for autencitetens skyld. Da filmen blev indspillet, var posten stadig i intens brug, så jeg tror næppe, at DSB under hensyn til sikkerheden har villet lade et filmhold og skuespillere rende rundt "midt i toggangen". I en anden tråd et sted er det oplyst, at der på et højtliggende sted i nærheden (med udsigt til sporene) blev bygget en særskilt kulisse til de indendørs optagelser. Måske har man hertil lånt et overtalligt 1953-anlæg af DSB?
Jeg formoder i øvrigt, at det originale centralapparat er fjernet efter 2010, måske til indvinding af reservedele, så det får man næppe med i et eventuelt køb.
Med venlig hilsen
Mrten
Jeg formoder i øvrigt, at det originale centralapparat er fjernet efter 2010, måske til indvinding af reservedele, så det får man næppe med i et eventuelt køb.
TV-Avisens Torben Schou havde forleden at indslag omPalæet og der såman det indefra. Totalt tømt for alt.
--
Venligst
Michael Deichmann
Sådan så det ud der jeg var der for snart mange år siden.
Mvh. Ozzie.
Helt præcist i 21.30´eren d. 15/10. Starter i 20:18
Claus
Måske har man hertil lånt et overtalligt 1953-anlæg af DSB?
Klippet hvor man ser det rigtige centralapparat er sikkert en smutter, som man bare ikke har haft lejlighed til at tage om. I de fleste scener optræder et centralapparat som tydeligvis er vokset ud af en rekvisitørs frie fantasi med en masse store røde lamper der blinker i takt.
Nold
Måske har man hertil lånt et overtalligt 1953-anlæg af DSB?
Klippet hvor man ser det rigtige centralapparat er sikkert en smutter, som man bare ikke har haft lejlighed til at tage om. I de fleste scener optræder et centralapparat som tydeligvis er vokset ud af en rekvisitørs frie fantasi med en masse store røde lamper der blinker i takt.
Nold
---------------------------
"I de fleste scener optræder et centralapparat som tydeligvis er vokset ud af en rekvisitørs frie fantasi med en masse store røde lamper der blinker i takt."
Se evt. min hj.side om Det gule Palæ (underside til Københavns Godsbanegård). Der skulle være en slags forklaring på dette (den specielle sportavle).
Jeg kan desværre ikke linke - min "side", da den har været "nede" foreløbig de seneste 3-4 timer og stadig er det.
Der er derfor heller ikke nogen ny "Dagens fotos" - den må følge i morgen (fredag).
Erik V.
www.evp.dk (Når Unoeuro får deres "maskineri" til at køre igen.)
.
Det ser nu meget ud til at optagelserne, med den fiktive sportavle, ER foregået i Det gule palæ, hvilket jeg kan se på EVP's hjemmeside at vi i det mindste er to der er enige om!
Har lige lavet et screendump fra klassikeren ....
mvh, Allan
Hej Allan,
"Det ser nu meget ud til at optagelserne, med den fiktive sportavle, ER foregået i Det gule palæ, hvilket jeg kan se på EVP's hjemmeside"
Hvordan ser du det? På dit screendump fra filmen (1974-75) ser man bagved "Børge"s nakke en gittermast, der står næsten lige uden for vinduet. På Eriks hjemmeside er der nogle fine fotos af palæet fra 1964, taget lidt på afstand og - uden mast. Den type gittermaster fandtes jf. andre fotos på Eriks side på Gb allerede i 1964, og de fleste lidt ældre personer (sic!) må kunne huske dem fra Gb. Man kan selvfølgelig have opstillet masten mellem 1964 og 1974, men hvilken sporændring skulle have nødvendiggjort dette? På Ozzies glimrende farvefoto af palæet fra 2006 er der ligeledes ingen mast, men hvis andre kan fremvise et foto af palæet/tårnet taget mellem 1964 og 2006 og med en mast placeret uden for vinduet, så accepterer jeg gerne muligheden af, at scenen på dit screendump er indspillet oppe i tårnet, trods det at der er bræddebeklædning på en del af væggene, mens nogle få ældre fotos på Eriks side samt Ozzies billeder viser pudsede vægge og i øvrigt en del skråvægge (som der autentisk nok også ses en bid af på screendumpet). Og det var så en lidt vel lang sætningskonstruktion.
Med hensyn til DSB 53 centralapparatet. På Eriks side ses der driftsfotos af både et 1946-apparat og et 1967-apparat i palæet. Var der i 1974 stadig gamle centralapparater i brug i posten, eller var det hele blevet skiftet ud omkring 1967?
Ingen af de to sportavler på screendumpet ligner for mig at se noget fra Gb. Sporplanen på den grå tavle ligner en landstation eller for den sags skyld en S-banestation med sidespor, mens sporplanen på den sorte tavle er lidt ubestemmelig. Den virker dog for lille til at være en del af Gb. Jeg kan ikke genfinde spormønsteret på Ozzies 2006-fotos og tavlen virker lige så "hjemmestrikket", som tavlen med de mange lysende hvide lamper, som man ser i baggrunden af screendump-billedet.
Med venlig hilsen
Mrten
Med hensyn til DSB 53 centralapparatet. På Eriks side ses der driftsfotos af både et 1946-apparat og et 1967-apparat i palæet. Var der i 1974 stadig gamle centralapparater i brug i posten, eller var det hele blevet skiftet ud omkring 1967?
Ingen af de to sportavler på screendumpet ligner for mig at se noget fra Gb. Sporplanen på den grå tavle ligner en landstation eller for den sags skyld en S-banestation med sidespor, mens sporplanen på den sorte tavle er lidt ubestemmelig. Den virker dog for lille til at være en del af Gb. Jeg kan ikke genfinde spormønsteret på Ozzies 2006-fotos og tavlen virker lige så "hjemmestrikket", som tavlen med de mange lysende hvide lamper, som man ser i baggrunden af screendump-billedet.
Vi har haft diskussion før.
Centralapparatet i baggrunden skulle være Bavnehøj Station... forgrunden er 1953 centralapparat dækket af filmholdets "centralapparatet". Senere er kommet en fælles sportavle, som er på Ozzies foto, hvor både 1953 anlægget og et nyt 1964 anlæg blevet styret. 1964-anlægget erstatter vist nok 1946-anlægget.
"Har lige lavet et screendump fra klassikeren ...."
Gittermasten bag Børges nakke står efter gitterets dimensioner at dømme så tæt på vinduet (karnappen på en af de to sider af bygningen, der vender ud mod sporene), at den efter min vurdering bør være synlig på et af nedenstående fotos fra filmen, hvis scenen skulle være optaget i "Tårnet" og ikke i en kulisse.
- Hvor er masten henne?, synes Poul Hagen at råbe forfjamsket i telefonen.
Med venlig hilsen
Mrten
Det har vidst ikke altid været gul. Se her: http://youtu.be/bRAgXwndX5E
Efter et møde mellem "Olsen-Banden" og Banedanmark mandag aften lever håbet endnu:
http://www.bt.dk/danmark/fanklub-formand-er-lykkelig-olsen-banden-klenodie-taet-paa-red...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Flødegul er også gul.
Det ville da være en lykkelig udgang hvis det ender i Gedser. De kunne sikkert godt bruge det aktivt til et eller andet og den gamle station (omend den er voldsomt ændret) har jo også en Balling/Film/TV tilknytning qua Matador. Og så kommer det til at stå ved et jernbaneanlæg.
--
Venligst
Michael Deichmann
da alle de indendørs scener i "Det Gale Palæ" blev optaget i en kulisse et andet sted end i bygningen. Den vil kun være en tom skal.
Og dog ses tydeligt på en af de indendørs scener det rigtige DSB 53 central apparat i baggrunden!
Citat fra baneavisen, 6. november 2014, 15. årgang, nr. 19, side 3:
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Så er den ged vel barberet.
--
Venligst
Michael Deichmann
"Citat fra baneavisen, 6. november 2014, 15. årgang, nr. 19, side 3:"
Nå, der er nok nogen i Bdk, der har været inde og kigge på EVP's hjemmeside. Kommer baneavisen med en fornuftig forklaring på gittermasten bag Børges nakke, som ikke er med på de udendørs optagelser?
Med venlig hilsen
Morten
"Så er den ged vel barberet."
Det tror jeg ikke kan gøres med en 40 år forsinket efterrationalisering uden kildeoplysning og kildekritik.
Med venlig hilsen
Mrten
(...)
Citat fra baneavisen, 6. november 2014, 15. årgang, nr. 19, side 3:
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
-------------------
Er der noget forfatternavn ved den pågældende artikel / hvem i Bdk står bag denne udtalelse ???
Har han selv været med ved optagelserne, eller "bare" læst hjemmesider ???
Når man ser disse billeder af sportavlen,
er det måske et spørgsmål, om den kan være neden under Nordisk Films egen tavle ???
Signaling. Ole Faurhøj omtalte det i sin tid således, men ??? ! ! !
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
.
Hvis man ser lidt nærmere på filmens scener, kan man se, at de ikke er optaget i tårnet. Heller ikke scenen med 1953-apparatet (Bavnehøj).
Her er først (bag Børge) de to gittermaster, som stod nærmest på karnappen på tårnets østside:
... og endnu et par billeder af tårnet med omgivelser:
Dernæst en scene med det angivelige Bavnehøj-anlæg. En gittermast står lige pludselig lige uden for vinduet. Var der i øvrigt kakkelovn i tårnet i 1974 sammen med Bavnehøj-anlægget?:
Her er gittermasten så igen øjensynligt flyttet væk fra karnapvinduet:
Her er centralapparaterne og det skrå panoramvindue i tårnets nordre side. Er det i øvrigt Bavnehøjs sporplan, vi ser på apparatet?
... og her er den modsatte side af lokalet, hvor der skulle være et skråt vindue mod syd. Der ses i stedet - et køkken:
Her ses tårnet fra sydsiden (fotograferet af EVP i 1964). Køkkenet mangler til fordel for - et panoramavindue:
Endelig ser det ud til, at der i 1974 var frit gennemsyn gennem tårnet fra det ene panoramavindue til det andet - og altså ingen skillevæg. Jeg vælger at tolke billedet i retning af, at der var ét stort rum på 1. sal - og bestemt ikke noget køkken. Men det er der vel nogle i forumet, der endnu kan huske?:
Jeg vælger også at se billederne som et bevis på, at det er en myte og ønsketænkning, at nogen som helst af filmens indendørs scener skulle være indspillet i tårnet.
Med venlig hilsen
Mrten
Hvis ikke jeg husker forkert, var Guldvang "konsulent" på Olsen-Banden på sporet. Det skulle ikke undre mig, om sagen kan graves frem i hans arkiv på Struer Museum. De er flinke og imødekommende på Struer Museum, men lider som så mange andre af for få ressourcer, så man skal nok belave sig på selv at drage til Struer og - efter forudgående aftale - kigge i kasserne.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej Alle
Jeg har gjort tjeneste i "Det gule palæ" og scener indefra er ikke derfra. Tagets hældning kunne man f.eks ikke se indefra. 53 Apparatet er ikke fra GB. Det tjente for kørsel til / fra KH og Maskindepot.
Jeg har fået fortalt at indendørsoptagelserne stammede fra Glostrup Kmp. Måske derfor den gittermast, jeg ved det ikke.
--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk
Nedenfor har jeg forsøgt at indtegne/-skrive nogle af de "elementer", der ses i optagelserne (eller ikke ses)! ! ! Sammenhold med billederne i Morten Fl´s indlæg.
<-- Mod sydvest/indkørselen ----- Mod nordøst/Ingerslevgade/Vestbanen/haven og flagstangen -->.
Med rødt har jeg forsøgt at placere filmens to sportavler, "Hovedtavlen" og Bavnehøjtavlen på skrå i baggrunden. Bemærk, at dens ene/forreste hjørne kommer helt ud i flugt med det bagved værende vindue mod Engahvevej.
(Hvis vi skal tage hensyn til trappens/trappernes placering (virkelighedens og filmens)må det være vinduet mod Enghavevej, og dermed er filmens tavle placeret mod virkelighedens nordvest/Ingerslevgade og Vestbanen.
Med blåt er antydet filmens trappeløb (parallelt med Enghavevej) og det "påklistrede køkken hvor man lunede smørkagen.
Med grønt er antydet placeringen at hhv. det gamle 12/46-apparat og den nye 1953-tavle.
------------
Jeg har i de seneste dage talt med tre af de, der havde deres gang i "Tårnet" dengang, --de to som tjenestegørende, den tredie som "tilsynsførende". Alle siger samstemmende, at der blev ikke foretaget optagelser i "Tårnet" - der var simpelthen ikke tilstrækkelig sammenhængende tid til at man kunne have filmfolk til at optage film og opretholde lokalets funktion som kommandopost samtidig.
Der er i tråden spurgt, om der var kakkelovn i lokalet dengang. Det var der, men petroleumsfyret, ikke en ovn af den viste type. Det er formentlig også derfor, at man ikke i filmen ser den store gamle skorsten.
(Baseret på fotos - jeg har ikke set filmen i anledningen.)
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala
.
"Jeg har fået fortalt at indendørsoptagelserne stammede fra Glostrup Kmp. Måske derfor den gittermast, jeg ved det ikke."
Glostrup Kmp. (den gamle post) lå på 1. sal i stationbygningen, og der så hverken sådan ud eller var skråvægge. Det husker jeg tydeligt fra det år, jeg i mine yngre dage afsonede på stedet. Den "nye" post lå i hovedbygningens stuetage bag ganske almindelige vinduer og ligner på ingen måde filmscenerne. Posterne vendte ud mod nærtrafikperronen og perrontaget, og der var der ingen gittermaster.
Philips Depeseventy har lagt dette glimrende foto ud i Facebook-gruppen "Gamle København", taget da han arbejdede på Gb i 1989/90. Kmp "Tårnet"s skrå vægge er synlige:
Philips oplyser også, at: "Desuden, var det ikke der (han mener formentlig "Tårnet"/Det gule Palæ. MFL) Olsen Banden på Sporet blev optaget, men en til lejligheden opført bygning umiddelbart nord for selve KMP. Den bygning har været revet ned i mindst 30 år."
EVP har fotograferet nordsiden af Det Gule Palæ i 1964. Bemærk skuret:
Her omtrent samme vue taget fra filmen. Bemærk skurene a la kolonihave. Er de "Det Gule Palæ version 2.0"?:
"Ozzie" har fotograferet i 2006 (sakset fra EVP's side). Det originale skur ses stadig, men filmkulissen er borte:
De fremgår af billederne, at der ikke står nogen mast heller ud for "Det Gule Palæ version 2.0", så indendørsscenerne må være optaget i en kulisse på et indtil videre uidentificeret sted. Gittermasten taget i betragtning kan det være en kulisse opført et sted på Gb, med plads til lyssætning, filmteknikere, sminkører osv. Filmens øvrige locations taget i betragtning kan det også være en kulisse på godspladsen i Gl, hvor der også var gittermaster, men ikke i Gl kmp.
Scenerne i filmen kan således nok siges at være optaget ved Det Gule Palæ, men ikke i Det Gule Palæ.
Med venlig hilsen
Mrten
"Nedenfor har jeg forsøgt at indtegne/-skrive nogle af de "elementer", der ses i optagelserne (eller ikke ses)! ! ! "
Skide godt, Erik!
Vh
M
Har nogen spurgt Nordisk Film, som vel må vide lidt om det?
"Jeg har fået fortalt at indendørsoptagelserne stammede fra Glostrup Kmp. Måske derfor den gittermast, jeg ved det ikke."
Glostrup Kmp. (den gamle post) lå på 1. sal i stationbygningen, og der så hverken sådan ud eller var skråvægge. Det husker jeg tydeligt fra det år, jeg i mine yngre dage afsonede på stedet. Den "nye" post lå i hovedbygningens stuetage bag ganske almindelige vinduer og ligner på ingen måde filmscenerne. Posterne vendte ud mod nærtrafikperronen og perrontaget, og der var der ingen gittermaster.
Philips Depeseventy har lagt dette glimrende foto ud i Facebook-gruppen "Gamle København", taget da han arbejdede på Gb i 1989/90. Kmp "Tårnet"s skrå vægge er synlige:
Philips oplyser også, at: "Desuden, var det ikke der (han mener formentlig "Tårnet"/Det gule Palæ. MFL) Olsen Banden på Sporet blev optaget, men en til lejligheden opført bygning umiddelbart nord for selve KMP. Den bygning har været revet ned i mindst 30 år."
EVP har fotograferet nordsiden af Det Gule Palæ i 1964. Bemærk skuret:
Her omtrent samme vue taget fra filmen. Bemærk skurene a la kolonihave. Er de "Det Gule Palæ version 2.0"?:
"Ozzie" har fotograferet i 2006 (sakset fra EVP's side). Det originale skur ses stadig, men filmkulissen er borte:
De fremgår af billederne, at der ikke står nogen mast heller ud for "Det Gule Palæ version 2.0", så indendørsscenerne må være optaget i en kulisse på et indtil videre uidentificeret sted. Gittermasten taget i betragtning kan det være en kulisse opført et sted på Gb, med plads til lyssætning, filmteknikere, sminkører osv. Filmens øvrige locations taget i betragtning kan det også være en kulisse på godspladsen i Gl, hvor der også var gittermaster, men ikke i Gl kmp.
Scenerne i filmen kan således nok siges at være optaget ved Det Gule Palæ, men ikke i Det Gule Palæ.
Med venlig hilsenMrten
-----------------------------
Tak for de smukke ord, Morten (næste indlæg).
Indtil videre har ingen talt imod skitsen, men jeg kunne da selv have tanken, om scenerne kunne være optaget diagonalt modsat i lokalet, altså med køkkenet mod nordøst/Vestbanen. Det passer dog ikke med trapper/-erne (hvad passer i det hele taget ), men som jeg ser det, var der også kun udadhældende vinduer mod nordøst, men lodrette vinduer mod indkørselen/sydvest. Der var skråthældende "kasketskygger" ved begge "gavlviduer" (se foto lige ovenfor).
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala
.
"Jeg har fået fortalt at indendørsoptagelserne stammede fra Glostrup Kmp. Måske derfor den gittermast, jeg ved det ikke."
Glostrup Kmp. (den gamle post) lå på 1. sal i stationbygningen, og der så hverken sådan ud eller var skråvægge. Det husker jeg tydeligt fra det år, jeg i mine yngre dage afsonede på stedet. Den "nye" post lå i hovedbygningens stuetage bag ganske almindelige vinduer og ligner på ingen måde filmscenerne. Posterne vendte ud mod nærtrafikperronen og perrontaget, og der var der ingen gittermaster.
Det er i hvert fald svært at identificere sportavlen i baggrunden som andet end Glostrup Nær. Jeg har været S-banen rundt i TIB for at lede efter alternativer men fandt ingen. Det ligner heller ikke en fjernbanesporplan. Man kunne selvfølgelig forestille sig at man havde lånt en sportavle til et nyt Glostrupanlæg (type 1969), men hvorfor den ulejlighed når man har lavet den store sportavle til formålet?
Mvh
Carsten Lundsten
Ja, på filmstidspunktet havde posten fået "kasketskygger" på begge de store vinduespartier, men det havde den ikke, da du fotograferede den i 1964.
Den næste gåde er nu: Hvor har Bavnehøj-tavlen mon siddet henne? Man må formode, at Nordisk Film har fået en "brugt" tavle stillet til rådighed af DSB, stammende fra en nedlagt/ombygget station. Sporplanen på filmens tavle svarer efter min bedste overbevisning ikke til Bavnehøj, men hvor kommer den så fra? Her ses den i udsnitsforstørrelse:
Med vanlig "venlig" hilsen
Mrten
skematisk sporplan Glostrup 1966
vendt 180
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
"Det er i hvert fald svært at identificere sportavlen i baggrunden som andet end Glostrup Nær."
Ja, det kunne godt ligne, Carsten, men med den placering Glostrup Nær tavlen havde i posten på Glostrup station, så ligger tavlens vendespor modsat af vendesporets virkelige placering i vestenden af stationen. På tavlen ses vendesporet til venstre, men af hensyn til betjeningen burde det være placeret til højre på tavlen.
"Man kunne selvfølgelig forestille sig at man havde lånt en sportavle til et nyt Glostrupanlæg (type 1969), men hvorfor den ulejlighed når man har lavet den store sportavle til formålet?"
For at skabe variation i filmens billede; en sort tavle, en grå tavle og en vægtavle med store lamper ser meget mere interessant og "teknisk" ud for tilskuerne end nogle ensartede sorte tavler.
Med venlig hilsen
Mrten
"Det er i hvert fald svært at identificere sportavlen i baggrunden som andet end Glostrup Nær."
Ja, det kunne godt ligne, Carsten, men med den placering Glostrup Nær tavlen havde i posten på Glostrup station, så ligger tavlens vendespor modsat af vendesporets virkelige placering i vestenden af stationen. På tavlen ses vendesporet til venstre, men af hensyn til betjeningen burde det være placeret til højre på tavlen.
"Nogen" må have et foto...
Mvh
Carsten Lundsten
" "Nogen" må have et foto... "
Nu dæmrer det lidt mere hos mig: Glostrup Fjern tavlen var placeret parallelt med sporene, som betjeningen sad med front ud imod, mens Glostrup Nær tavlen var placeret til højre for fjerntavlen og vinkelret på sporene, dvs. med vendesporet på tavlen placeret ud mod sporet. Det kan selvfølgelig have haft en betydning for udformningen af tavlen, men umiddelbart virker det mest logisk på mig, at de to tavler må have været orienteret ens i forhold til hinanden. Desværre har jeg ingen fotos.
Med venlig hilsen
Mrten
desværre ikke Glostrup nær, men Glostrup Fjern, der er åbenbart flere udskiftninger
vingehjulet nr 20 - 1953
Vingehjulet 1961
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Ja, det er fra den gamle post på 1. sal. Den blev flyttet ned i stueetagen før min tid (1978/79) og 1. salen derefter anvendt som mødelokale.
Med venlig hilsen
Mrten
Scenerne i filmen kan således nok siges at være optaget ved Det Gule Palæ, men ikke i Det Gule Palæ.
Hør nu her! Optagelser on location er dyre og risikable! Dem prøver man atr undgå så meget som muligt. I kan være evigt forvissede om at scenerne indefra Det gule Palæ er optaget i et studie ude hos Nordisk Film i Valby eller hvis de ikke selv har haft plads, Risbystudierne eller Det danske Filmstudie i Lyngby.
Filmsoptagelser er et menageri med sminke, teknikkere, lys etc etc. Det kan man ikke have rendene mere end højst nødvendigt på et baneterræn. On location kan der kommer alt muligt uventwet som ødelægger en optagelse.
I et studie har manb meget mere styr på det, så det foretrækkes i videst muligt omfang.
--
Venligst
Michael Deichmann
"Hør nu her!"
Jajaja! Det er ganske rigtigt! Sikkert og vist! Helt enig! Vil blot hamre en pæl gennem den ret udbredte myte om, at nogle af filmens scener skulle være optaget i palæet. Tror sågar, at Nordisk Film har lånt et stykke gittermast med ud til Risby Studierne, så man ud af kulissevinduerne kunne se, at det var på Godsbanegården.
Med venlig venlig hilsen
Mrten
Tror sågar, at Nordisk Film har lånt et stykke gittermast med ud til Risby Studierne, så man ud af kulissevinduerne kunne se, at det var på Godsbanegården.
Det kan faktisk godt være fotos der udgør udsigten man ser uden for vinduerne.
--
Venligst
Michael Deichmann
Har nogen spurgt Nordisk Film, som vel må vide lidt om det?
Jeg har tænkt samme tanke. Hvem var scenograf? Og rekvisitør?
--
Venligst
Michael Deichmann
"Hvem var scenograf? Og rekvisitør?"
Kilderne er lidt uenige. Ifølge filmprogrammet var Henning Bahs scenograf, en liste over Bahs produktion anfører ham kun som manuskriptforfatter (det var han sammen med Erik Balling). Det er ikke usandsynligt, at han var begge dele.
Vh
Mrten
Man kan se hovednavnene i "crewet" her. Henning Bahs står for dekorationerne, så det er ham der har udtænkt hvordan Palæet har set ud indvendig. Her er man ikke bundet af virkeligheden, men af manuskriptet. Hvis det fordrer et køkken til at lune smørkagen må man lave sådan et.
Henning Bahs er desværre død for mange år siden.
Det er Magnus Magnussen der var rekvisitør og han lever endnu (73 år). Han har været på "1 million" produktioner - også Matador f.eks. - så om han lige kan huske hvorfra de fik den sportavle er ikke sikkert.
Viggo Benzon har været scenograf på mange ting og er ikke altid krediteret. Han bor her i nærheden. Jeg kan prøve at spørge ham hvis jeg løber på ham.
--
Venligst
Michael Deichmann
Jeps!
" "Nogen" må have et foto... "
Nu dæmrer det lidt mere hos mig: Glostrup Fjern tavlen var placeret parallelt med sporene, som betjeningen sad med front ud imod, mens Glostrup Nær tavlen var placeret til højre for fjerntavlen og vinkelret på sporene, dvs. med vendesporet på tavlen placeret ud mod sporet. Det kan selvfølgelig have haft en betydning for udformningen af tavlen, men umiddelbart virker det mest logisk på mig, at de to tavler må have været orienteret ens i forhold til hinanden. Desværre har jeg ingen fotos.
Jeg har forgæves forsøgt ad bagvejen at fremskaffe tegningen over Glostrup Nærs sportavle. Men jeg blev gjort opmærksom på at SODB for 1969-anlæggene indeholder en tegning af den. Og den er så vidt jeg kan se ganske identisk med sportavlen i filmen.
Hvor den har befundet sig under optagelserne skal jeg til gengæld ikke kloge mig på...
Mvh
Carsten Lundsten
Glostrup sportavle SODB 1969
sportavle i filmen
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Så fik du barberet den ged, Henning. SUPERFLOT! Den "omvendte" placering af vendesporet må så skyldes tavlens placering i lokalet, vinkelret på sporene.
De bedste lørdagshilsner
Mrten
"Hvor den har befundet sig under optagelserne skal jeg til gengæld ikke kloge mig på... "
Så vover jeg pelsen i stedet og kommer med et bud: Tavlen i filmen har været en udlånt, helt ny tavle, som DSB har haft stående klar til at erstatte en ældre tavle i Glostrup (1. sal), da man her stod for at skulle flytte posten ned i stueetagen. I 1978/79 var det, så vidt jeg husker fra samtaler med kolleger, sket for "nogle få år siden".
Med venlig hilsen
Mrten
Så vover jeg pelsen i stedet og kommer med et bud: Tavlen i filmen har været en udlånt, helt ny tavle, som DSB har haft stående klar til at erstatte en ældre tavle i Glostrup (1. sal), da man her stod for at skulle flytte posten ned i stueetagen. I 1978/79 var det, så vidt jeg husker fra samtaler med kolleger, sket for "nogle få år siden".
I oktober-november 1973, hvor jeg en kort periode var på uddannelse i Glostrup, var kommandoposten flyttet til stueetagen. Måske er der nogle af dem, der den gang arbejdede i kommandoposten som læser med her og som kan supplere ?
mvh
Ole Gold
Hej Ole,
Ja, så husker du sikkert også, at nær-tavlen stod ved væggen lige til højre for døren, når man fra billetkontoret kom ind i posten. Kan du huske, om nær-tavlen var grå eller sort (gammel eller ny)? Jeg husker fjern-tavlen som sort og nær-tavlen som grå, men er ikke 100 % sikker. Det er jo trods alt et par år siden.
Med vanlig venlig hilsen
M rten
Hej Ole,
Ja, så husker du sikkert også, at nær-tavlen stod ved væggen lige til højre for døren, når man fra billetkontoret kom ind i posten. Kan du huske, om nær-tavlen var grå eller sort (gammel eller ny)? Jeg husker fjern-tavlen som sort og nær-tavlen som grå, men er ikke 100 % sikker. Det er jo trods alt et par år siden.
Med vanlig venlig hilsen
M rten
Hej Morten
Nej - her må jeg melde pas ! Jeg husker blot at der var kommandopost og hæftede mig ikke i apparaterne.
mvh
Ole
Følgende sekvens findes idag på BT's web
Det er vel faktisk den rygende pistol vi så tit efterlyser??
--
Venligst
Michael Deichmann
I oktober-november 1973, hvor jeg en kort periode var på uddannelse i Glostrup, var kommandoposten flyttet til stueetagen. Måske er der nogle af dem, der den gang arbejdede i kommandoposten som læser med her og som kan supplere ?
Filmen havde premiere i september 1975 og nok optaget tidligst i 1974... Glostrup's 1969-anlægget blev taget i brugt i marts 1976.
Så er der et år til at få flyttet Det Gule Palæ i følge
Jyllands-Posten.
/Jan
Citat.
"Men nu oplyser DSB, at man har givet bygningen til Olsen-Banden-fanklubben med den betingelse, at bygningen skal være fjernet fra grunden inden et år."
Hverken journalisterne på Jyllandsposten eller TV2/Lorry (som også bragte et indslag her til aften) kan åbenbart kende forskel på DSB og Banedanmark. Gad vide hvad de så heller ikke kan kende forskel på. Dårligt journalist-håndværk!
--
Svend
Følgende sekvens findes idag på BT's web
-------------
"I Guder" - hvor er det irriterende med alle de reklameindslag, inden man kommer til det, man gerne vil se.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=november-2014 (indtil videre madopskrift- og reklamefri zone).
.
"I Guder" - hvor er det irriterende med alle de reklameindslag, inden man kommer til det, man gerne vil se.
Erik V.
Mulig løsning
https://adblockplus.org/
Citat.
"Men nu oplyser DSB, at man har givet bygningen til Olsen-Banden-fanklubben med den betingelse, at bygningen skal være fjernet fra grunden inden et år."Hverken journalisterne på Jyllandsposten eller TV2/Lorry (som også bragte et indslag her til aften) kan åbenbart kende forskel på DSB og Banedanmark. Gad vide hvad de så heller ikke kan kende forskel på. Dårligt journalist-håndværk!
DSB har vist nabobygning...
Citat.
"Men nu oplyser DSB, at man har givet bygningen til Olsen-Banden-fanklubben med den betingelse, at bygningen skal være fjernet fra grunden inden et år."Hverken journalisterne på Jyllandsposten eller TV2/Lorry (som også bragte et indslag her til aften) kan åbenbart kende forskel på DSB og Banedanmark. Gad vide hvad de så heller ikke kan kende forskel på. Dårligt journalist-håndværk!
DSB har vist nabobygning...
Nabobygningen er der vist ingen planer om at redde.
I dag gentages informationen om ejerskabet i Politiken. De skriver dog, at de har deres oplysninger fra Reuter (Rygters Bureau). Det er godt nok nemt at være journalist, når man kan nøjes med at skrive af fra andre
--
Svend
Ikke Reuter men Ritzau .... men det kommer ud på et. Forkert er det under alle omstændigheder
--
Svend
Go´eftermiddag!
Årsagen til at fejl hele tiden bliver gentaget, her ejerskabet af det "Gule Palæ", er den simple, at "nyhederne" i dette tilfælde, normalt bliver taget fra den såkaldte "Rulle" hos RITZAU.
"Rullen" er en stadig kørende (kontinuerlig) nyhedsformidling, som RITZAU lægger ud til anvendelse for deres medlemmer/ejere/abonnementer. Her kan man så i overskriftsform hente nyheder.
Specielt mindre bladhuse og især gratisaviserne, anvender denne form, da de ikke selv har den store mulighed for egen indhentning og bearbejdning.
Der "lurepasses" så herefter på redaktioner, der ikke er medlemmer af rullen og ofte (gen)anvendes "nyheder". Er der så fejl i rullen, fortsætter de med at dukke op, når der ukritisk fortsættes med lidt anden tekst eller indgangsvinkel.
Historien om det "Gule Palæ" er fyldstof i aviser og de elektroniske medier (i gamle dage kaldet "luderstof") og anvendes, som navnet siger, som lidt morsomt uforpligtende fyld i mangel af andet relevant stof.
Fejlen er således opstået hos RITZAU og bliver så ukritisk anvendt af de skrevne- som elektroniske medier.
Og for den almene læser/seer er det også fuldstændig ligemeget hvad ejerskabet er. Det er historien det går på.
På samme måde ser vi anvendt forkerte termer som Togfører hhv. Lokomotivfører.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
..... og når "nyheden", der efterhånden er "gammel", dukker op i pressen igen, skyldes det formentlig, at Banedanmark har den med i sit Nyhedsbrev nr. 9/2014, der udsendtes pr. mail tidligt i går.
M.v.h.
Niels
Historien om det "Gule Palæ" er fyldstof i aviser og de elektroniske medier (i gamle dage kaldet "luderstof") og anvendes, som navnet siger, som lidt morsomt uforpligtende fyld i mangel af andet relevant stof.
Det er nu ikke helt rigtigt, Steff.
Luderstof er artikler, baseret på pressemeddelelser og andet materiale om de største annoncørers produkter, hvor faktuelle annoncer camoufleres som redaktionelle artikler.
Betalingen sker jo i form af betalingen for annoncerne.
--
Venligst
Michael Deichmann
Hej Michael
Tja, hvor jeg har haft min gang, var det som JEG beskrev, men jeg kan da absolut godt se ideen i det du skriver - og især hentydningen , ikke ringe!!
Men som sagt, der var skuffer fyldt med materiale lige til at smække i, når der var huller (ikke med vilje ) der skulle udfyldes og der var absolut ingen annoncører, returkommission eller andet indblandet, kort sagt fyldstof.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
"Nabobygningen er der vist ingen planer om at redde."
Nu forstår jeg ikke ikke en hujende fis. "Det Gule Palæ" omfatter i min optik hele bygningskomplekset, dvs. både Godsbanegårdens Post F og Togekspeditionsbygningen ("nabobygningen"). Disse to dele af "palæet" er opført samtidig og fungerede i den daglige drift i et intimt samarbejde. De var også begge staffage til de filmscener, der blev optaget på stedet. Bygningerne er et fysisk sammenhængende hele og er i sagens natur malet i den samme flødegule farve - deraf navnet "Det Gule Palæ". Der mangler af "palæet" et nu forlængst nedrevet gult udhus samt det til filmoptagelserne opførte gule "kolonihaveskur" og det gule stakit. Disse to bygninger ville det have været relativt enkelt at rekonstruere, så hele miljøet fra filmen kunne genskabes, men nu vil man så kun bevare tårnet, dvs. kun en fjerdedel af det "Gule Palæ". Det virker mystisk. Har bevaringsentusiasterne mon overhovedet set filmen, fristes man til at tænke.
Med venlig hilsen
Mrten
Ser til min overraskelse at man mener at Jernbanemuseet ligger inde med en signalpost - er der nogen der har fulgt op på dette ?
Jeg har fulgt op på den nedtagne Fangel Stationsbygning der skulle være genrejst i den Fyenske Landsby -- den er skrottet da man ikke fortsat ville flytte rundt med den
Så der er ikke tradition for at bevare nedtagne bygninger på Fyn ....
Ser til min overraskelse at man mener at Jernbanemuseet ligger inde med en signalpost - er der nogen der har fulgt op på dette ?
Ikke nok med at signalposten blev demonteret i bedste Frilandsmuseum-stil og kørt i depot "et eller andet sted". Der er også sikret diverse inventar, bl a centralapparatet samme sted fra (Frederiksberg) samt forskelligt tidstypisk møblement indsamlet fra andre kommandoposter.
Jeg kan dog frygte at nogle af disse genstande er kasseret i den store oprydningsrunde for nylig.
Min opfattelse er, at der ikke længere er nogen tilknyttet museet, som har særlig interesse - eller forstand - på de dele.
En af mine gode bekendte (som også er kendt her på forummet) har opgivet at forære genstande til jernbanemuseet, netop af frygt for at de havner som metalskrot. De overgår nu til museet i Ryomgård, og bliver dermed udstillet i Jylland i stedet for på Fyn. Vi taler bl.a. om en faldviser af støbejern, som ikke findes i Odense.
--
Svend
"Ser til min overraskelse at man mener at Jernbanemuseet ligger inde med en signalpost - er der nogen der har fulgt op på dette ?"
Det drejer sig om Frederiksberg stations vestre signalpost. Da DSB stod for at skulle rydde stationsarealerne i 1996 eller '97, blev bygningen på et tip fra en entusiast ved Jernbanemuseets foranledning nedtaget af professionelle bygningskonservatorer og opmagasineret i nogle godsvogne; ikke sten for sten, men i blokke, som vi har set det med f.eks. Frilandsmuseets Øresundvej station. Bygningen var på nedrivningstidspunktet Danmarks ældste eksisterende signalpost. Den er så vidt vides opført, da stationen fik sit første sikringsalæg i 1882/83. Det var den daværende museumsledelses tanke, at posten skulle genopføres på museumsterrænet i Odense, forsynes med et mekanisk centralapparat og med adgang for publikum illustrere den tids sikringsteknologi. Erling Nederland nåede vist at udarbejde en fin plan over, hvordan det hele kunne komme til at se ud. Den blev publiceret i et af museumsårsskrifterne sammen med en hovedtegning af posten. Sidstnævnte kom til at danne udgangangspunkt for et hollandsk produceret resinbyggesæt i skala 1:87 (Artitec). Jeg har ikke hørt, at museet skulle have kasseret bygningsdelene, så jeg formoder, at de fortsat ligger i depot efter normal dansk museumspraksis.
Med venlig hilsen
Mrten
Jeg kender ham der gav tippet og også ham der stod for det praktiske .....
Bygningsdelene ligger formentlig stadig "et eller andet sted"; det jeg er urolig for, er de ting og genstande (møbler, andet inventar, tekniske dele ....) som skulle give bygningen liv indvendigt.
Der blev gjort et stort arbejde, også fra den lokale sikringsmesterstræknings side, for at sikre udtagning og bevarelse af de sikringsmæssige dele, som skulle anvendes i den genopførte signalpost. Om alt dette har været forgæves, må tiden vise. Det vigtigste er, at tingene ikke kasseres af uvidende personer (museumsfolk eller ej).
--
Svend
Lige så vi kan se bygningen, det drejer sig om:
Med venlig hilsen
Mrten
... og her som signalposten så ud i august 1979:
M.v.h.
Keld Zumbach
... og her som signalposten så ud i august 1979:
Har jeg ret i, at sporet, som S-toget holder opmagasineret på t.v., er resterne af den oprindelige bane videre til Roskilde?
Ja - det er det.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Lige så vi kan se bygningen, det drejer sig om:
Og her i lidt mindre størrelse (set fra den anden side)
--
Svend
Go´ middag!
Selvfølgelig eksisterer Frederiksberg signalpost stadig (som stort samlesæt), den blev jo netop nedtaget, fordi den ønskedes bevaret og at der var/er en fornuftig plan på længere sigt.
Der var år tilbage planer om dens opførelse som en del af det nye jernbanemuseum, der også indbefattede bygning af en landstationskulisse mv.
Men økonomien stoppede projektet samt ikke mindst, at arealerne udenfor det egentlige museum (pladsen), begyndte at indgå i Odense kommunes planer, om at kunne forbinde byen med havnen med vejbroer, stisystemer med videre. Og DET har været krævende forhandlinger således, at der stadig kan være forbindelse med at kunne køre til og fra museet via sporforbindelsen til de ”lange skinner”.
Det er så nu endt med den gang-cykelbro, der p.t. er under opførelse, se vedhæftede billede.
Den nye broforbindelse mellem byen og havnen under opførelse.
Der er p.t. ikke planer om en genopførelse af signalposten, da det kræver en god økonomi og ikke mindst, at når først opført, flyttes den ikke bare lige. Og så kunne der jo komme andre planer med arealet udenfor end dem der er og planlægges for, ikke sandt?
Altså, det korte af det lange, er signalposten selvfølgelig ikke skrottet og det ville jo nok have været meddelt hvis det var sket. Den afventer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Jeg er næsten sikker på, at man altid kan spørge, hvis man er i tvivl og få et svar!!
--
Steffen Dresler
Ja Steef det har du sikker ret i man kan - det tog kun 3 måneder og adskillige henvendelser før der var nogen med hår på brystet der erkendte det vi godt viste var stet - nemlig at man havde skrottet Fangel station -- hvis mnan så forsker i andre forsvundne genstande rant af banernes trylleri kan nævnes Langeliniebroen en noget stor genstand i jern den er hokus-pilokus oss forsvundet så jeg ville nu ikke være alt for skråsikker på at man har sikret dennne meget fine bygning fra Frederiksberg. desvæære er alle mine negativer og billeder fra før 2000 druknet i en oversvømmelse i min bolig...
havde faktisk 9 * 12 cm negativer taget med en Lindhoff af bygningen
Og her i lidt mindre størrelse (set fra den anden side)
Hvem har lavet den?
Hvor kan man evt. købe den?
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
Nå, ja hvorfor gå så højt op i detaljerne om det man selv skriver, når man nu skal brokke sig over dem, der ikke går så højt op i detaljerne i det, de skriver.
Reuters og Ritzau er to virksomheder som ikke har det fjerneste at gøre med hinanden ud over de er i samme branche. Ritzau er den danske mediebranches fælles nyhedsbureau. Reuters er britisk og leverer i Danmark kun udenrigsstof.
"Rygters Bureau" er ikke kælenavn for nogen af dem, men i hvert fald i nyhedsbranchen slang, som bliver hæftet på nyheder, som man har løse eller usikre kilder til. Jeg har hørt det brugt af private i samme betydning - altså at det er sladder.
Luderstof er ganske rigtigt skjult reklamestof. Her er definitionen fra bogen "Sådan gør journalister" udgivet af journalisthøjskolens forlag Ajour: "Luderstof: Når redaktionelle artikler indirekte eller direkte har karakter af reklame for produkter og virksomheder." Altså for eksempel rejsestof, som næsten altid bliver lavet på grundlag af rejser betalt af rejsebureauer og -arrangører.
At man så har en misforståelse fra et andet sted, gør det ikke mindre misforstået, men dog mere tilgiveligt (på samme måde som Politiken eller andre altså heller ikke tjekker banale fakta i en Ritzauhistorie).
Det var Artitec, der lavede den i slutningen af 1990'erne, og det er et meget smukt - og krævende - byggesæt. Det var - hvis ellers jeg husker rigtigt - sat i værk af Finn Moe, Norsk Modell Jernbane. Om byggesættet stadig kan fås, tvivler jeg på, men prøv at spørge dig for hos hobbyforhandlerne - Artitec slog vist aldrig rigtigt an i større omfang i Danmark, desværre!
Med venlig hilsen,
FS1954
"var nogen med hår på brystet der erkendte det vi godt viste var stet - nemlig at man havde skrottet Fangel station"
Fangels stationsbygning blev nedtaget af nuv. Odense Bys Museer med henblik på genopførelse i Den fyske Landsby, hvortil det var tanken at anlægge en stikbane fra Od-Svg banen, hvor der så skulle køres veterantog i forbindelse med Jernbanemuseet. Disse palner blev ikke til noget, det er ærgerligt, men bygningen var på den anden side set heller ikke så unik, at der ikke vil kunne findes en anden fynsk stationsbygning, hvis planerne skulle blive revitaliseret.
" -- hvis mnan så forsker i andre forsvundne genstande rant af banernes trylleri kan nævnes Langeliniebroen en noget stor genstand i jern den er hokus-pilokus oss forsvundet - "
Langeliniebroen var en stor vejbro af jern, som på grund af brøstfældighed blev nedrevet 1992. Det var tanken at genopføre den, men da der ikke kunne findes sponsorer til at istandsætte den, valgte man at lade den erstattet med en letbygget cykel- og fodgængerbro. Den gamle bro har aldrig været lagt til side med henblik på genopførelse som museumsbro. Det er selvfølgelig drønærgerligt, at man overhovedet forsøgte at redde broen og ikke bare skrottede den uden at gøre forsøget, og jeg kan godt forstå, hvis du føler dig snydt.
"så jeg ville nu ikke være alt for skråsikker på at man har sikret dennne meget fine bygning fra Frederiksberg. "
Nej, men uden at turde udtale mig om Steffs skråsikkerhed, så tror jeg, at chancerne for, at Frederiksberg-posten en dag bliver genopført på museet i Odense, er ganske gode. Som bekendt har en meget stor del af bygninger på f.eks. Frilandsmuseet og Den Gamle By i Århus ligget på depot i flere årtier, inden de er blevet genopført. Jeg kan for min del ganske skråsikkert sige, at der er gode chancer for, at Jernbanemuseet rent faktisk har nedtaget signalposten med henblik på senere genopførelse, og ikke bare for at drive et småsadistisk narrespil med godtroende jernbaneentusiaster.
Med venlig hilsen
Mrten
Dusind dak. Desværre kun i N...
http://artitecshop.webshopapp.com/de/stellwerk-frederiksberg-1160.html
--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh
Udsendt i både H0 og N. N-udgaven er vist stadig til salg; H0-udgaven har man på et tidpunkt kunne købe til halv pris.
--
Svend
Kære Niels Bak
Det er nu ikke helt korrekt at jeg ikke går op i detaljerne, ellers ville jeg jo nok ikke have skrevet som gjort, vel? Og formålet var jo kun at fortælle, at man skal være kildekritisk m.h.t. informationer og at forkerte informationer ikke bliver mere rigtige af, at blive gentaget (desværre også i vores fælles jernbanehistorieskrivning).
At Reuters og Ritzau er de(t) samme firma(er) har jeg da vist hverken skrevet eller antydet, og da især efter at have gennemgået flere orienteringer/kurser omkring Skt. Annæ passage, burde jeg nok skulle kende til forskellen, ikke sandt?
Det er ALTID rart at blive retledet, hvis man anvender et forkert udtryk, tak for det (og til Michael). Nu kender jeg definitionen som jeg ikke kendte til. Men det ændrer dog ikke på, at flere redaktioner og faggrupper har anvendt/anvender udtrykket om ”fyldstof”, uden at det har været definitionsmæssigt korrekt.
Og hvis vi skal forblive i bladverdenen, skriver man jo stadig Togfører når der menes Lokomotivfører, ikke sandt? Men den brede befolkning VED hvad der menes, ikke fordi der skal lefles for laveste fællesnævner.
Tak for korrektionen og ønsket om en forhåbentlig fortsat god fredag og kommende weekend.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
Det er netop det der sker indenfor de næste 12 timer.
Det er netop det der sker indenfor de næste 12 timer.
------------------------------------
.
Det gule Palæ, København Gb. -- 25. august 2016.
.
Se evt. meget mere på:
http://www.olsenbandenfanclub.de/news/dk_2014-10-14_det-gule-palae.php
.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=september-2016
.
Spærringerne forventes taget ved 6 tiden. For dem der interesseret, så ses vi derinde.
Spærringerne forventes taget ved 6 tiden. For dem der interesseret, så ses vi derinde.
.
--------------------------------------------------------
.
Hvor spærres der af, --og hvornår ???
Kan man ikke komme gennem tunnellen senere end kl. 6 ???
Erik V.
www.evp.dk
.
Hvor spærres der af, --og hvornår ???Kan man ikke komme gennem tunnellen senere end kl. 6 ???
Erik V.
www.evp.dk
.
--------------------------------------------
God nat ! ! !
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=september-2016
.
Ekstrabladet har fulgt flytningen med en billedserie
DR har også et indslag: http://www.dr.dk/nyheder/kultur/video-olsen-bandens-kontroltaarn-bliver-flyttet-fra-koe...
mvh
Niels Kristiansen
Ekstrabladet har fulgt flytningen med en billedserie
-------------------------------------------------
Det har jeg også, -- fra kl. 6.30 og frem til ca. 12.45, hvor jeg --meget desværre-- var nødt til at forlade "arenaen".
Billederne derfra kommer dog på min egen hj.side omkring midnat:
http://evp.dk/index.php?page=september-2016
men tro ikke, at "Tårnet" kommer til at svæve allerede i dag (nat). Der blev taget MAAAAANGE billeder, inden "Tårnet" lettede:
Det er utroligt så stort et sådant tårn er, når man betragter det i "jordhøjde", og så lille det er, når det kommer op i en højde, hvor det kan passere over de elektriske køretråde. Når det så står på blokvognen lige ved siden af een, er det igen, er det atter utrolig stort ! ! !
Erik V.
www.evp.dk
.
Det er faktisk utroligt hvad vejtransport kan bruges til nu om stunder.
Ekstrabladet har fulgt flytningen med en billedserie
Helt UTROLIGT. En journalist på EkstraBladet kan stave til togfølgestation. Sensation. Seneste nyt.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
Der er nu kommet flere fotos af "Tårnet" "i luften", men selve tårnet er dog ikke kommet i luften endnu. Der er mange formaliteter, der skal klares først.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=september-2016
.
Ekstrabladet har fulgt flytningen med en billedserie
Helt UTROLIGT. En journalist på EkstraBladet kan stave til togfølgestation. Sensation. Seneste nyt.Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
Det kunne vel ikke tænkes, at det er en journalist, som er jernbaneinteresseret og Olsen-Banden-fan og med kendskab til de forskellige fagudtryk, som har skrevet artiklen?
Ekstrabladet har fulgt flytningen med en billedserie
Helt UTROLIGT. En journalist på EkstraBladet kan stave til togfølgestation. Sensation. Seneste nyt.
Det ord har da løftet lix på dagens udgave mangefold. Men da jeg så din overskrift troede jeg at det var fordi arkæologer under udgravning af tomten havde fundet rester af en signalpost fra vikingetiden med tilhørende offerplads for kultdyrkelse.
Der er nu kommet flere fotos af "Tårnet" "i luften", men selve tårnet er dog ikke kommet i luften endnu. Der er mange formaliteter, der skal klares først.
Erik V.
--------------------------------------
Så svæver "Tårnet" ! ! !
Det gule Palæ, København Gb, "Tårnet". -- 3. september 2016.
.
men også et link til et færge-"ombytnings-cirkus" på Limfjorden.
Flere fotos m.v.: https://mopo24.de/nachrichten/olsenbande-stellwerk-umzug-kopenhagen-gedse-remise-daenem... .
M.v.h.
Niels
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet