Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2014, 07:00 (3735 dage siden)

Ifølge DJK's blad "Jernbanen", august 2014, nr. 4, side 21 skal der anskaffes to forskellige slags togsæt til Aarhus Letbane: Én type som hovedsagligt skal køre på strækningen Aarhus-Grenaa og som har en tophastighed på 100 km/t og én type, som hovedsagligt skal anvendes på de nye letbanestrækninger inde i Aarhus "og på Odderbanen".

Jeg ved ikke, hvad den maksimale strækningshastighed i dag er på Odderbanen; men en fremtidig (ud i al evighed?) maksimal hastighed på 80 km/t lyder ikke af ret meget og afskærer vel muligheden for i fremtiden at etablere køreplaner med kort rejsetid?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2014, 09:04 (3735 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke, hvad den maksimale strækningshastighed i dag er på Odderbanen; men en fremtidig (ud i al evighed?) maksimal hastighed på 80 km/t lyder ikke af ret meget og afskærer vel muligheden for i fremtiden at etablere køreplaner med kort rejsetid?

En venlig læser har oplyst mig om, at strækningshastigheden på Odderbanen p.t. er 75 km/t med få faste hastighedsnedsættelser ved visse overkørsler m.m. Det blev for nogle år siden undersøgt, hvad en opgradering til 100 km/t ville betyde, og det ville give en tidsgevinst på 2-3 minutter.

Min konklusion: Tja.....hvis sporet aldrig bliver opgraderet til mere end de 75 km/t er der jo ingen grund til at købe materiel, der kan køre hurtigere end de 80 km/t. På den anden side kan man ved at anskaffe materiel til 80 km/t være sikker på, at ønsket om at opgradere sporet bliver i skuffen. Jeg ved ikke, hvad merprisen for det hurtige materiel (100 km/t er); men det skal naturligvis holdes op mod tidsgevinsten på de 2-3 minutter. Hvis Odderbanen har 1 mio. passagerer pr år og den gennemsnitlige tidsgevinst sættes til 1½ minut og "timelønnen" sættes til 100 kr pr. sparet time, vil afkastet pr. år blive 2,5 mio kr pr år og det vil ved en rente på 3% over 30 år kunne forrente en investering på 83 mio kr. (125 mio. kr. ved en rente på 2%). Jeg ved ikke, om det rækker til indkøb af dyrere materiel og opgradering af strækningen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Lars Møller Jensen @, Röbäck Sverige, 11/9 2014, 13:50 (3735 dage siden) @ Winther

Hej,
hvis man nu skal anskaffe 2 forskellige slags materiel til Odder hhv Grenå delen af banen så går hele ideen med samkøringen jo fløjten, den var ellers så opreklameret.
Er det letbanen der nu blander sig i legen?
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Torben Villumsen, Odder, 11/9 2014, 16:15 (3735 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Iflg. letbanen.dk, skal der benyttes 2 forskellige togtyper:
1. type - max 80 km/t Odder - Lystrup
2. type - max 100 km/t Aarhus - Grenå

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 11/9 2014, 17:38 (3735 dage siden) @ Torben Villumsen

Hej, tak for oplysningen,
så giver det mening med galskaben.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Lars Kongshøj, 12/9 2014, 01:01 (3734 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er vist ingen fidus i at spekulere i at ændre hastigheden. Ville kræve nedlæggelse af standsningssteder og/eller udvidelse til to spor.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Karl Høst, 12/9 2014, 12:32 (3734 dage siden) @ Torben Villumsen

Letbanens frekvens og kørsel ses på nedenstående skitse (fra www.letbanen.dk)
Til venstre linjeføringen gennem byen med materiel max 80 km/t og til højre banen til Grenaa via Risskov med 100 km/t materiellet.

[image]

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Torben Villumsen, Odder, 12/9 2014, 16:54 (3734 dage siden) @ Lars Kongshøj

Midttrafik er allerede inde i overvejelser om nedlægning af nogle standsningssteder, for at kunne holde den kommende køreplan.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak