Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Materielbørs - minder fra Skælskær

af martin, 3/2 2011, 03:53 (5049 dage siden) @ Michael Pedersen

Hej Michael
Godt at høre fra dig :-) tro mig der vil blive bevaret skinnesøm fra skælskør og alt andet vi kan slæbe med til Gørlev, det har fra starten været et krav fra os at hvis vi skulle gå sammen kunne vi tage alt det med vi ville have med, betingelsløst.
Det har Vestsjællandsveterantog respekteret 100 % så nu håber jeg bare at vi kan leve op til den tillid de har givet os ved så også at komme derop og lave noget på vores gamle Skælskør ting, men indtil nu er det gået over alt forventning.
Det er nu mere de 33 års veteranbanehistorie jeg er ked af at vinke farvel til når der ikke findes instanser i Danmark der syntes 119 års kultur arv er hver at bevare kan man dårligt gøre mere.
Som jeg forholdvis tidligt i forløbet sagde til ham skovfoden hvad han syntes om jeg ville tage en motorsav og fælde et egetræ på 110 år i hans skov, det brændte han helt sammen over og det kunne man ikke sammeligne for det var jo bevaringsværdigt og meget mere.
Jernbanemuseet gider jo ikke engang bevare noget dernede fra fks danmarks eneste rangerhestestald ( mig bekendt) jeg har undersøgt hos andelslandsbyen nyvang hvad det vil løbe op i hvis man skulle flytte bygninger og man flytter ikke ret meget for 1,5 mil, så kan man næsten lige så godt lave en ny magen til for du ved også godt selv hvor meget vedligeholdelse de har fået i 33 år.
Det man nok skal finde sin trøst i er at mange af delene kommer til glæde anden sted fks. frilandsmuseet der har købt en masse skinner og den korte drejeskive ope fra Dalmose, der er også kommet noget til Hedeland samt JBM, men sidst nævnte er vi vel efterhånden hofleverandør til ;-)
Det vækker også utroigt mange minder at grave sig gennem de bunker og bjerge af ting der gennem tiden er samlet og alle tingene har jo en historie og en mening.
Det som har direkte historie til Skælskør og Slagelse- Næstved banenen beholder vi naturligvis og laver en stor udstilling i den nye vognhal oppe i Høng, husk i Skælskør har det faktisk aldrig været udstillet men bare ligget på loftet.
Meget af det andet som fks stations skilte i sort og hvid fra Frederikssund og bagagenet til en BG vogen vil ikke komme med det er de ting som vil afhænde så der kan komme lidt kroner i kassen til fks at male Vgj Sm6, så en af Ssb`s stoltheder igen kan komme ud og rulle.
Det ville iøvrigt være en ære og endda rigtig hyggeligt hvis du have lyst at kigge forbi nå vi render og rydder op, om så ikke andet end for at hjælpe med at drikke kaffe og bidrage med nogle røverhistorier :-D [image]
Et stemningsbillede M4 og M2 det sidste år vi kørte med dem begge

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak