brand i ic2 tog idag... (Generelt)
http://www.sn.dk/soroe/se-billederne-rykkede-ud-til-ild-i-tog/artikel/428907
Og nej vi taler ikke MP typen
http://www.sn.dk/soroe/se-billederne-rykkede-ud-til-ild-i-tog/artikel/428907
Og nej vi taler ikke MP typen
af QpoX , 21/8 2014, 16:08 (3747 dage siden) @ glade-koege
http://www.sn.dk/soroe/se-billederne-rykkede-ud-til-ild-i-tog/artikel/428907
Og nej vi taler ikke MP typen
Lidt flere billeder :)
http://www.alarm112danmark.dk/photogallery.php?album_id=673
--
BjergBanen - Faare Station
af Allan Støvring-Nielsen, 21/8 2014, 17:40 (3747 dage siden) @ QpoX
Hjemtransporten i Tølløse
mvh, Allan
af ulca, 21/8 2014, 19:44 (3747 dage siden) @ glade-koege
Det er mig bekendt første gang det har været sket, hvilket jeg finder ret imponerende når man tænker på at de har været i drift i 17 år.
Jeg håber, at når man har efterforsket hvad der gik galt (for det skal det vel?) at vi almindelige dødelig kan få adgang til rapporten.
Ifølge den artikel du linker til, mener man umiddelbart at der er tale om en fejl opstået i en elkasse. Gad så vide præcis hvad der er gået galt, brand i elinstallationer er oftest en kortslutning, overbelastede kabler (dvs. at der trækkes for mange watt eller ampere) eller en fejl på en sikring.
af Poul Andersen, 21/8 2014, 20:18 (3747 dage siden) @ ulca
Normalt vil du på Havarikomisionens hjemmeside, kunne finde en havarirapport når sagen er undersøgt.
Mvh.
Poul.
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 22/8 2014, 09:27 (3746 dage siden) @ glade-koege
redigeret af mhv_vsvt, 22/8 2014, 09:39
- Er stakkels "Hercules" nu brudt sammen?! - så er det nok derfor 1045 - 1145 vikarierer i øjeblikket!
Men som man er inde på ovenover, så har de gjort det godt de Lokalbane IC2-ere.
Og tak for at give mig en endnu bedre måde at huske hvor længe jeg har haft min nuværende arbejdsplads - for jeg startede på denne da "Løven" - "Hercules" og "Orion" blev indsat på Odsherreds-banen for første gang.
Selvom det kommer mig for at den El-kasse har "Hercules" haft problemer med før.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af ulca, 22/8 2014, 15:31 (3746 dage siden) @ mhv_vsvt
Ja,de danskbyggede IC2 som blev leveret til privatbanerne har helt klart gjort det godt.
Og det skyldes uden tvivl at dels er de byggede af danskere, dels er de baseret på IC3 og man har udnyttet erfaringerne fra dem. Desuden forlangte man en række ændringer i forhold til IC3, dels elektrisk kraftforsyning til bl.a. klimaanlægget (hvor IC3 bruger hydrostatisk overførsel), dels et simplificeret computersystem.
Jeg har snakket med et par af Lollandsbanens lokomotivførere, og ifølge dem har der været meget få problemer med IC2; især i begyndelsen voldte samkoblingen problemer så de involverede togsæt computere skulle genstartes for at kunne få dem til at køre sammen (dette blev klaret med en opdatering af softwaren). Og undertiden har der været trængt vand eller sne ind i centralkoblingen på fronterne, det resulterede så enten i en kortslutning i kontaktdåsen (som sidder på siderne af selve koblingen), en uvirksom kobling (i frostvejr), eller enkelt gang begge dele. Men det blev klaret med en ny afdækning.
af Niels Munch, 22/8 2014, 17:33 (3746 dage siden) @ ulca
Desuden forlangte man en række ændringer i forhold til IC3 .....
En ret væsentlig ændring er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW.
Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luftkølede Deutz-motorer i IC3.
M.v.h.
Niels
af ulca, 22/8 2014, 20:11 (3746 dage siden) @ Niels Munch
Desuden forlangte man en række ændringer i forhold til IC3 .....
En ret væsentlig ændring er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW.Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luftkølede Deutz-motorer i IC3.
M.v.h.
Niels
Ja helt klart, det var netop derfor jeg skrev at man benyttede sig af erfaringerne fra IC3; ved ganske enkelt at vælge de bedste alternativer til de problematiske komponenter og/eller systemer på IC3. Dermed håbede man at undgå de samme problemer, hvilket man efter min viden kan siges at være lykkedes til fulde.
af Poul Andersen, 22/8 2014, 20:23 (3746 dage siden) @ ulca
Desuden forlangte man en række ændringer i forhold til IC3 .....
En ret væsentlig ændring er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW.Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luftkølede Deutz-motorer i IC3.
M.v.h.
Niels
Ja helt klart, det var netop derfor jeg skrev at man benyttede sig af erfaringerne fra IC3; ved ganske enkelt at vælge de bedste alternativer til de problematiske komponenter og/eller systemer på IC3. Dermed håbede man at undgå de samme problemer, hvilket man efter min viden kan siges at være lykkedes til fulde.
Det var nu ikke alt der var bedre end IC 3, idet togene ikke blev leveret med klimaanlæg i passagerafdelingerne. Dette er først påbygget inden for de seneste år, da der om sommeren kunne blive uhyggeligt varmt i de lukkede passagerafdelinger.
Mvh.
Poul.
af ulca, 22/8 2014, 21:02 (3746 dage siden) @ Poul Andersen
Desuden forlangte man en række ændringer i forhold til IC3 .....
En ret væsentlig ændring er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW.Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luftkølede Deutz-motorer i IC3.
M.v.h.
Niels
Ja helt klart, det var netop derfor jeg skrev at man benyttede sig af erfaringerne fra IC3; ved ganske enkelt at vælge de bedste alternativer til de problematiske komponenter og/eller systemer på IC3. Dermed håbede man at undgå de samme problemer, hvilket man efter min viden kan siges at være lykkedes til fulde.
Det var nu ikke alt der var bedre end IC 3, idet togene ikke blev leveret med klimaanlæg i passagerafdelingerne. Dette er først påbygget inden for de seneste år, da der om sommeren kunne blive uhyggeligt varmt i de lukkede passagerafdelinger.Mvh.
Poul.
Jeg synes ellers at have hørt, at der var klimaanlæg fra leveringen. Men nu du siger det, giver det god mening når man bemærker at der er justerbare luftdysser i bagagehylden og flere vinduer hvor en lille del kan åbnes; det findes ikke på hverken IC3 eller IR4.
Men så kan det undre at man ventede ca 10 år (om det var lidt mere eller mindre husker jeg ikke) med at eftermonteres klimaanlæg, for ganske vidst er det sjældent at vil har temperaturer over 30°, men jeg kan tydeligt huske adskillige gange hvor der var næsten uløseligt varmt i et IC2. På det punkt foretrak jeg de gamle Yt og, ligesom at disses sæder var mere behagelige.
Men uanset hvad så er disse 13 IC2 efter min mening den mest komfortable togtype på danske lokalbaner, omend jeg må indrømme at jeg ikke har haft mulighed for at prøve Desiro eller RegioSprinter; sidstnævnte kører (eller har kørt) på Nærumbanen.
af Poul Andersen, 22/8 2014, 22:55 (3746 dage siden) @ ulca
Komforten i IC 2 er noget bedre end Desiro og Lint, og meget bedre end RegioSprinteren.
Mvh.
Poul.
af ulca, 23/8 2014, 09:07 (3745 dage siden) @ Poul Andersen
Hvad RegioSprinteren angår, så undrer det mig ikke; nogen har kaldt dem for dieseldrevne letbanetog, og den slags tog er notorisk kendt for at være ikke at være superkomfortable.
Men okay, Nærumbanen er vel den korteste egentlige jernbane (måske inkl diverse sporveje/metro) med sine 7,8 km, og her tror jeg at folk kan acceptere en ringere komfort.
Så vidt jeg husker fra en artikel i "banen", så havde Duets specifikt designet disse tog til at have lavt akseltryk og hurtig igangsætning; begge disse krav nødvendiggør en let konstruktion.
Apropos Duewag, og lidt tilbage mod emnet, så havde de "en finger med i spillet" da IC2s storebror IC3 blev designet, i den forstand at de ydede rådgivning til Scania til at udvikle den meget lette og karakteristiske vognkasse som er et af de mest markante kendetegn på Flexlinerne; Scandias fælles betegnelse for IC3, ER4, IC2 og Øresundstoget.
af Niels Munch, 23/8 2014, 15:06 (3745 dage siden) @ ulca
Apropos Duewag, og lidt tilbage mod emnet, så havde de "en finger med i spillet" da IC2s storebror IC3 blev designet, i den forstand at de ydede rådgivning til Scania til at udvikle den meget lette og karakteristiske vognkasse som er et af de mest markante kendetegn på Flexlinerne; Scandias fælles betegnelse for IC3, ER4, IC2 og Øresundstoget.
Der et jo almindelig kendt, at Scandia og DUEWAG arbejdede tæt sammen, idet Scandia jo færdigmonterede de sidste serier af Y-tog til privatbanerne samt MR(D)-tog til DSB.
Scandia fik navnet ABB Scandia i forbindelse med en økonomisk rekonstruktion i slutningen af 1980'erne, hvor fabrikken arbejdede ihærdigt på at færdiggøre DSBs IC3-tog.
ABB fusionerede i 1996 med Daimler-Benz' jernbanedel til ABB Daimler-Benz Transportation, bedre kendt som ADtranz. Det betød bl.a., at privatbanernes IC2-vognkasser besluttedes produceret på ADtranz-fabrikken i Derby, England, dog med færdigmontering på fabrikken i Randers. Således skabte privatbaneordren ikke helt de arbejdspladser i Randers, som politikerne havde drømt om .....
Som sikkert bekendt købte Bombardier Transportation i 2001 ADtranz.
M.v.h.
Niels
af Poul Andersen, 23/8 2014, 15:39 (3745 dage siden) @ Niels Munch
Apropos Duewag, og lidt tilbage mod emnet, så havde de "en finger med i spillet" da IC2s storebror IC3 blev designet, i den forstand at de ydede rådgivning til Scania til at udvikle den meget lette og karakteristiske vognkasse som er et af de mest markante kendetegn på Flexlinerne; Scandias fælles betegnelse for IC3, ER4, IC2 og Øresundstoget.
Der et jo almindelig kendt, at Scandia og DUEWAG arbejdede tæt sammen, idet Scandia jo færdigmonterede de sidste serier af Y-tog til privatbanerne samt MR(D)-tog til DSB.Scandia fik navnet ABB Scandia i forbindelse med en økonomisk rekonstruktion i slutningen af 1980'erne, hvor fabrikken arbejdede ihærdigt på at færdiggøre DSBs IC3-tog.
ABB fusionerede i 1996 med Daimler-Benz' jernbanedel til ABB Daimler-Benz Transportation, bedre kendt som ADtranz. Det betød bl.a., at privatbanernes IC2-vognkasser besluttedes produceret på ADtranz-fabrikken i Derby, England, dog med færdigmontering på fabrikken i Randers. Således skabte privatbaneordren ikke helt de arbejdspladser i Randers, som politikerne havde drømt om .....
Som sikkert bekendt købte Bombardier Transportation i 2001 ADtranz.
M.v.h.
Niels
... og man fik heller aldrig den samkørsel (gennemgående tog) som der blev drømt om, da man politisk vedtog ordren på IC 2 togene, med den begrundelse, at de netop kunne sammenkobles med DSB´s IC 3-tog.
Her var man sikert også stødt på flere trafikaltekniske problemer, idet IC 2 "kun" må køre 140 km/t. mod 180 km/t. for IC 3., ligesom togene skulle udstyres med ATC og følge DSB´s talrige software opgraderinger.
Mvh.
Poul.
af Niels Munch, 23/8 2014, 15:50 (3745 dage siden) @ Poul Andersen
.....rigtigt, men til gengæld var IC2 de første tog "på markedet" af en passende størrelse med lavtgulvsdel.
M.v.h.
Niels
af Poul Andersen, 23/8 2014, 16:58 (3745 dage siden) @ Niels Munch
.....rigtigt, men til gengæld var IC2 de første tog "på markedet" af en passende størrelse med lavtgulvsdel.
M.v.h.
Niels
.... ja ! - og det siges, at ideen til lavgulvsstyrevognen skulle stamme fra nu afdøde, fhv. direktør ved OHJ-HTJ, Erik Johansen, der udarbejdede en tegning til videreudvikling af DB BR 628-928, hvor netop styrevognen 928 var udformet med lavgulv.
Mvh.
Poul.
af Niels Munch, 23/8 2014, 18:28 (3745 dage siden) @ Poul Andersen
redigeret af Niels Munch, 23/8 2014, 19:07
.... ja ! - og det siges, at ideen til lavgulvsstyrevognen skulle stamme fra nu afdøde, fhv. direktør ved OHJ-HTJ, Erik Johansen, der udarbejdede en tegning til videreudvikling af DB BR 628-928, hvor netop styrevognen 928 var udformet med lavgulv.
Det er der noget om. Erik Johansen havde tætte kontakter til bl.a. VDV i Tyskland, hvor man netop i f.m. den forestående regionaliseringslovgivning tænkte "nye tanker" om fremtidens regionalbanetog. Bl.a. disse tanker fremlagde han i tilknytning til en generalforsamling i Privatbanernes Arbejdsgiverforening, der afholdtes med VLTJ som vært i forsommeren 1993.
Sine tanker havde han forinden sammenfattet i et lille hæfte "Forslag til lavgulvstog til lokalbaner - et debatoplæg", dateret april 1993.
M.v.h.
Niels
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/8 2014, 17:14 (3743 dage siden) @ Poul Andersen
- Nej men det skyldes en helt anden snak, det er DSB/Banedanmark der er den store synder der! - for de gik ind og krævede at hvis Løven Hercules og Orion (sæt 1021-1121 - 1022-1122 - 1023-1123) skulle køre gennemgående til Kbh. skulle de udstyres med ATC-anlæg og det ville koste bagenden af en jet-jager for de 3 tog.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af Poul Andersen, 25/8 2014, 17:23 (3743 dage siden) @ mhv_vsvt
- Nej men det skyldes en helt anden snak, det er DSB/Banedanmark der er den store synder der! - for de gik ind og krævede at hvis Løven Hercules og Orion skulle køre gennemgående til Kbh. skulle de udstyres med ATC-anlæg og det ville koste bagenden af en jet-jager for de 3 tog.
Det er jo nødvendigt og et krav at der er ATC på materiellet, hvis man vil køre på ATC strækninger, udover de såkaldte tilslutningstræknninger for visse privatbaner, det gælder for alle operatører, så der er vel ingen syndere i det !.
Mvh.
Poul.
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/8 2014, 17:26 (3743 dage siden) @ Poul Andersen
- Jaja selvfølgelig gælder der samme regler for alle, jeg pointere bare at det var den direkte årsag til at der ikke blev gennemkørende IR-løb til København fra Nykøbing Sj.
OHJ-HTJ (Regionstog) ville rigtig gerne dengang.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 25/8 2014, 13:49 (3743 dage siden) @ Niels Munch
ABB fusionerede i 1996 med Daimler-Benz' jernbanedel til ABB Daimler-Benz Transportation, bedre kendt som ADtranz. Det betød bl.a., at privatbanernes IC2-vognkasser besluttedes produceret på ADtranz-fabrikken i Derby, England, dog med færdigmontering på fabrikken i Randers. Således skabte privatbaneordren ikke helt de arbejdspladser i Randers, som politikerne havde drømt om .....
Det var kun FS-vognkassen (lavgulv/styrevognen) der blev fremstillet i England. MF-vognkassen (motorvognen) blev fremstillet i Randers. Man var ikke så imponeret i Randers over kvaliteten/præcisionen af de engelske vognkasser. Der var noget mere tilpasningsarbejde ved færdigmontage af de engelske vognkasser kontra de danske.
Mvh Jørgen
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/8 2014, 17:09 (3743 dage siden) @ Poul Andersen
- Ja og jeg mener det er strøm-belastningen fra det klima-anlæg der gør at de elektriske dele kører varmt på 1022 - det mindes jeg det var sidst nemlig, er her ikke 100 sikker dog.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af mads24dk, 22/8 2014, 22:00 (3746 dage siden) @ mhv_vsvt
Kører der normalt 1 eller 2 IC2 af gangen på Tølløsebanen ?
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/8 2014, 17:32 (3743 dage siden) @ mads24dk
- Der kører kun 1 - jeg har aldrig set 2 af sættene koblet sammen til 1 afgang, det har dog været forsøgt flere gange men det har altid resulteret i sprængt bælg enten til Løven eller Hercules - Loko-førerne i Holbæk fik ikke den fornødne uddannelse i hvordan 2 flex-linere kobles sammen ved leveringen.
Det sjove er dog at de kom i samlet trop til Holbæk (i hvert fald 21 og 22).
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf