Østerport remise (Generelt)
Hej forum
Er der nogen her inde der har billeder fra Østerport remiseanlæg?
Var der ikke to remiser og den ene brandte?
af Henrik, 18/8 2014, 21:15 (3827 dage siden)
Hej forum
Er der nogen her inde der har billeder fra Østerport remiseanlæg?
Var der ikke to remiser og den ene brandte?
af keld , Malling, 18/8 2014, 21:32 (3827 dage siden) @ Henrik
Hej Henrik.
Her er et billede af den i 1955 tilbageværende remissebygning.
Østerport, 1955
M.v.h.
Keld Zumbach
af h087 , køge, 18/8 2014, 21:42 (3827 dage siden) @ keld
sporplan Kk remiser
foto ca ??
Niels Ludwig Mariebo, DKB
og vi vender lige sporplansudsnitet
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Henrik, 18/8 2014, 21:47 (3827 dage siden) @ h087
Hej ho87
Tak for det følte indlæg.
af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/8 2014, 08:36 (3826 dage siden) @ Henrik
Bagsiden af remisen og et look mod nord (Nordhavn og Helgoland).
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Begge fotos: Holger B.D. Sørensen, 05. juli 1963.
af Henrik, 19/8 2014, 15:13 (3826 dage siden) @ Holger Sørensen
Hej Holger
Tak for billederne.
Det var sjovt at se den fra den side også.
af KimC, 19/8 2014, 18:07 (3826 dage siden) @ Holger Sørensen
De skal ikke køre en maskine ret meget for langt på den drejeskive før pufferne rager ind i profilet for fjerntogssporene. Der står godt nok nogen stolper, ikke til at sige hvor meget de vil være bevendt hvis det sker.
af JensenJ , Fredericia, 20/8 2014, 09:02 (3825 dage siden) @ Holger Sørensen
Begge fotos: Holger B.D. Sørensen, 05. juli 1963.
Er det en MT der holder på drejeskiven med godsvognen?
Og i givet fald - var det normalt med MT på Østerport?
Med venlig hilsen Jens
af re20000, 20/8 2014, 19:24 (3825 dage siden) @ JensenJ
Er det en MT der holder på drejeskiven med godsvognen?
Og i givet fald - var det normalt med MT på Østerport?
Det må være en MH. MT kom sjældent så tæt på Københavnstrup og den havde nok været for lang til at kunne være på skiven sammen med en vogn. MH til gengæld holdt der næsten en af på hvert gadehjørne.
Nold
af esni, Frederikssund, 19/8 2014, 23:07 (3826 dage siden) @ h087
sporplan Kk remiser
foto ca ??
Niels Ludwig Mariebo, DKB
og vi vender lige sporplansudsnitet
mvh
henning h087
Det ser da ud til at den lille remise er ude af brug da såvel spor som drejeskive er borte på billedet?
Din sporplan angiver i øvrigt ikke størelsen på drejeskiverne, men den er der vel nogen her på forum der kan oplyse?
Sammmenligner man dit billede med Holgers, så ser det ud som om at den store remises drejeskive er blevet udskiftet til en større - blev den det, eller ser det bare sådan ud på billedet?
af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/8 2014, 08:32 (3825 dage siden) @ esni
redigeret af Holger Sørensen, 20/8 2014, 08:47
I oversigten "Tekniske anlæg og hjælpemidler" DSB 1945 har Østerport en 20,0 m lokomotivdrejeskive.
I samme oversigt fra 1971 er den ikke mere i oversigten. Hvornår den er fjernet ved jeg dog ikke.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Børge Sundahl, 20/8 2014, 12:25 (3825 dage siden) @ Holger Sørensen
I signalreglementet af både 1935 og 1944 er der et foto af de gamle Skiverangersignaler.
Det ser ud til at det har stået bag remisen i Østerport.
Der er måske en der kan gengive billedet,
I 1935 reglementet , signal nr 9, side 30 , er det tydeligt at se bygningen bag i billedet.
Børge
af h087 , køge, 20/8 2014, 13:21 (3825 dage siden) @ esni
det jeg pt har kunne finde ud af ved hjælp af
RBG mappe Østerbro/Østerport ( ligger http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=833.0 )
og P Thomassen : Kystbanen 1897 - 1972
og Holgers opl.
+ diverse i eget arkiv
store remise 14 pladser opført 1897 med 12,7m drejeskive ( maskinerne var ikke større )
lille remise 9 pladser opført 1912 med 12,7m drejeskive ( muligvis med den fra store remise og der er kommet en 16/20m ved den store remise ( måske pga P maskiner der kræver en 16m, hvorimod en S maskine kan vendes på en 12,7m - hvis sådanne maskiner har været stationeret/overnattet på Østerbro/Østerport Kk (måske udledt af København - Klampenborg banen !!?? )
og billedet du henviser til er nok før ombytningen af drejeskiverne - dvs omkring 1912
så er der usikkerheden om det var en 16m eller 20m - der blev lagt i ved ombytningen.!!??
Holger oplyser at der jo var en 20m i 1945 ( så igen et gæt; at 16m er udskiftet med en 20m i 30´verne - da E maskinerne kommer til DK - men som skrevet - et gæt ?
den lille sprænger i luften i 1952 og brænder - og området ryddes !!?? - intet om 12,7m fjernes - men det har vi set på senere foto at det må den været blevet.
den store remise bliver overflødig i starten af tresserne og der var kun et par rangertraktore og DJK som havde lånt nogle spor., men får besked på at flytte, da remisen skal nedrives - og drejeskiven flyttes til Helgoland ( måske 1966 ) (PT opl )
remisen nedrives i 1969 og skulle være fjernet og området ryddet i 1970 ??
det sådan hvad jeg pt har kunne strikke sammen
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af esni, Frederikssund, 20/8 2014, 22:08 (3825 dage siden) @ h087
det jeg pt har kunne finde ud af ved hjælp af
RBG mappe Østerbro/Østerport ( ligger http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=833.0 )og P Thomassen : Kystbanen 1897 - 1972
og Holgers opl.
+ diverse i eget arkiv
store remise 14 pladser opført 1897 med 12,7m drejeskive ( maskinerne var ikke større )
lille remise 9 pladser opført 1912 med 12,7m drejeskive ( muligvis med den fra store remise og der er kommet en 16/20m ved den store remise ( måske pga P maskiner der kræver en 16m, hvorimod en S maskine kan vendes på en 12,7m - hvis sådanne maskiner har været stationeret/overnattet på Østerbro/Østerport Kk (måske udledt af København - Klampenborg banen !!?? )
og billedet du henviser til er nok før ombytningen af drejeskiverne - dvs omkring 1912
(klipper det lige ind - det stammer stadig fra dit indlæg højere oppe...)
foto ca ??
Niels Ludwig Mariebo, DKB
så er der usikkerheden om det var en 16m eller 20m - der blev lagt i ved ombytningen.!!??
Holger oplyser at der jo var en 20m i 1945 ( så igen et gæt; at 16m er udskiftet med en 20m i 30´verne - da E maskinerne kommer til DK - men som skrevet - et gæt ?
den lille sprænger i luften i 1952 og brænder - og området ryddes !!?? - intet om 12,7m fjernes - men det har vi set på senere foto at det må den været blevet.
den store remise bliver overflødig i starten af tresserne og der var kun et par rangertraktore og DJK som havde lånt nogle spor., men får besked på at flytte, da remisen skal nedrives - og drejeskiven flyttes til Helgoland ( måske 1966 ) (PT opl )
remisen nedrives i 1969 og skulle være fjernet og området ryddet i 1970 ??
det sådan hvad jeg pt har kunne strikke sammen
mvh
henning h087
Hej H087!
Mange tak for dine fantastiskt detaljerede info!
Kan det tænkes at billedet er taget efter den lille remise er opført, men inden 12.7 meter skiven er flyttet - og inden sporene ind i den er lagt?
Det er muligvis et falsum, men jeg synes også at det ser ud til at der ikke er spor ind i alle pladserne i den store remise?
Og endelig: Hvor længe var der behov for at vende store maskiner (P, E etc) på Østerport?
Men det var måske i virkeligheden Helgolands behov man dækkede?
Og til slut: er der stadig en 20 m drejeskive på Helgoland
af h087 , køge, 20/8 2014, 23:28 (3825 dage siden) @ esni
redigeret af h087, 21/8 2014, 00:24
Kan det tænkes at billedet er taget efter den lille remise er opført, men inden 12.7 meter skiven er flyttet - og inden sporene ind i den er lagt?
Det er muligvis et falsum, men jeg synes også at det ser ud til at der ikke er spor ind i alle pladserne i den store remise?
det kan det muligvis - desværre ingen angivelse for årstal på foto
tror det er et falsum - på en forstørrelse ( kan desværre ikke forstørres ret meget ) anes sporene
Og endelig: Hvor længe var der behov for at vende store maskiner (P, E etc) på Østerport?
Men det var måske i virkeligheden Helgolands behov man dækkede?
måske var det slet ikke for P og E skyld at der kom en 16/20m drejeskive -
Var der ikke noget med at der på et tidspunkt var kongelige vogne opstaldet på Østerport !!!!!?????? eller...
Og til slut: er der stadig en 20 m drejeskive på Helgoland
vi har jo set foto med E og P maskiner bakkende mod Helgoland ( måske vendt på Østerport - eller har de taget hele turen fra Godsbanegården ? - og derfor har man flyttet skiven ud til Helgoland i 66-70 pga kapacitetproblemer/behov på Østerport
sporplan 1949-60 ingen drejeskive på Helgoland
på en sporplan fra ca 1970-80 er der 20m drejeskive på Helgoland
på sporplan fra 1991-2002 er der ingen !!
får scannet sporplanerne på et tidspunkt, når jeg går igang med at lægge kystbanens stationer mm på rundremisen
her kan så anbefales denne side for foto og historie
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor -
samt diverse tråde her på Jernbanen.dk og i Jernbanehistorisk forum.dk
selvom jeg også vil lægge foto, bygningstegninger/RBG mapper med mere hvad der ligger i arkivet/kasserne
men pt står Tønder - Tinglev - Sønderborg - Mommark for tur -
og derefter bliver det vel Himmerlandbanerne ( Hobro/Viborg - Aalestrup - Års - Løgstør ) / Skive - Glyngøre / Struer - Thisted -
men lad os nu se om det kan kombineres og flexes !!
mvh
henning h087
- See more at: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85551#sthash.HQky8tBr.dpuf
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Henrik, 18/8 2014, 21:44 (3827 dage siden) @ keld
Hej Keld
Tak for billedet.
Hidsig minister slap manuskriptet under CO2-samråd: »Sådan noget pjat«
Kæmpe motorvejsplan løber løbsk: I dag skal minister stå skoleret
Tusindvis af danskere bor i farlig støj: Kommuner skyder skylden på staten
Efter godsskandale: DB Cargo meldt til politiet
Vejafgifter, færre p-pladser og fossilfri zoner: Skal bilerne ud af byen?