Sjov vogn i Nordpilen
For mange år siden i 70'erne løb denne vogn nogle gange i Nordpilen, den havde fine "Wendler-sugere" på taget og spejlglasruder.
Vh
Georg
For mange år siden i 70'erne løb denne vogn nogle gange i Nordpilen, den havde fine "Wendler-sugere" på taget og spejlglasruder.
Vh
Georg
Det er jo en (vest)-tysk "Schürzen-wagen" litra ABüe (på dansk kaldet "Skørtevogn").
Jeg havde alligevel aldrig troet at jeg skulle se sådan en koblet ind mellem danske B-vogne i design-bemaling. Det er lige til modelbanen !
Er det ikke en såkaldt D-vogn, fra før UIC-typerne?
Fandtes som Maerkling modeller i 50erne
Er det ikke en såkaldt D-vogn, fra før UIC-typerne?
Jo, læs mere om vogntypen her: http://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%BCrzenwagen .
M.v.h.
Niels
Tak Niels. Det var spændende læsning. Husker vogntypen, med diverse variationer, som en slags standard hurtigtogsvogn i 50erne, og det passer jo meget godt. (Blev formodentlig primært afløst af UIC, x og y)
Ole M har hjulpet mig med at identificere vognen som hed ABüe 50 80 3843 103-9. Vognen var hjemmehørende i Hamburg og 140km mærket.
Vh
Georg
.....identificere vognen som hed ABüe 50 80 3843 103-9. Vognen var hjemmehørende i Hamburg og 140km mærket.
... men ikke RIC-mærket.
--
Svend
Sidst jeg så et eksemplar må have været først i 90erne på terrænget ved Puttgarten (i standrdgrøn fave, formodentlig tjenestevogn)
Er der i øvrigt nogen der har flere billeder af disse vogne?
Jeg synes at kunne huske at have læst at DSB blev inspireret af denne vogntype (eller var det en anden tysk vogntype?)
Der er da ingen DSB-personvorne der ligner denne vogntype?
Eller var det de tunge svejsede vogne?
Mener også at Cl var inspireret af en tysk iltogsvogn?
Er der i øvrigt nogen der har flere billeder af disse vogne?
Der var to med engang på en udflugt fra Tyskland til Danmark (Odense JBM)
Her er toget på vej tilbage med MY 1101 i Fa, hvor de er lige efter MY 1101
Mvh
Holger Cordtz
MY 1101 i Fa 19/8-89 Foto: Holger Cordtz
Syntes den minder mig om MS/MB lyntogene.
-og nu fik jeg selvfølgelig blandet det hele sammen.
Jeg mente selvfølgelig de tunge nittede vogne (a la Ca mf) og selvfølgelig ikke de svejsede.
Og de tyske forbilleder jeg tænkte på, var de såkaldte "Hechte", altså gedder (ligesom fisken), der vist så dannede inspiration for de danske trævogne, Cm- "Spidsmads" mf
Så er forvirringen total, og alligevel
ja minsandten!
Svært at se farven.
Hvis de er røde må det være spise-sovevogne (DSG?), grønne 2. klasse, eller blå 1. kl???
ja minsandten!
Svært at se farven.
Hvis de er røde må det være spise-sovevogne (DSG?), grønne 2. klasse, eller blå 1. kl???
Hvis det er til nogen hjælp, var de tyske vogne i følge TA'en:
51 80 17-43 043-2
51 80 17-43 040-7
51 80 29-43 234-2
51 80 29-43 255-7
51 80 29-43 684-8
51 80 28-43 270-7
51 80 38-43 078-2
51 80 38-43 691-2
Numre i vilkårlig rækkefølge.
For mange år siden i 70'erne løb denne vogn nogle gange i Nordpilen, den havde fine "Wendler-sugere" på taget og spejlglasruder.
Vh
Georg
Hej Georg (og også Henning ?)
Jeg genopliver lige denne tråd igen, da jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan oprangeringen af dette tog var (?).
Når der var MZ + MY som trækkraft må vel have været flere vogne efter end de fire vogne, som billederne viser ?.
På forhånd tusind tak
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
For mange år siden i 70'erne løb denne vogn nogle gange i Nordpilen, den havde fine "Wendler-sugere" på taget og spejlglasruder.
Vh
Georg
Hej Georg (og også Henning ?)Jeg genopliver lige denne tråd igen, da jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan oprangeringen af dette tog var (?).
Når der var MZ + MY som trækkraft må vel have været flere vogne efter end de fire vogne, som billederne viser ?.
På forhånd tusind tak
Ikke nødvendigvis. At der var to lok skyldes placeringskørsel. Et meget almindeligt fænomen lige så længe jernbanen har eksisteret.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Hej Carsten
Efter K 74 var Nordpilen det største personførende tog vi havde gennem Århus i dagtimerne, så det blev jo fotograferet nogle gange. Om lørdagen var det størst med op til 12 vogne.
Sydgående Nordpil mellem Hasselager og Hørning må være vinter 74-75.
Sydgående Nordpil må være kpl 74-75. Svært at fotografere de lange tog.
Oprangeringsplan gældende lørdage 30/5-27/8 1976, Nordpilen indgik i IC-systemet som tog 154(syd) og 137(nord). Bemærkning 1: 16.6-30.7, bem 2: 17.6-31.7, bem 7: 19.6-7.8. Bk 203 kørte kun til Flensborg og var ikke betjent Padborg-Flensborg.
Håber det giver et lille billede af, hvordan Nordpilen så ud dengang.
Mvh
Georg
ja - Nordpilen kunne være stor og lille !!
i 1953 var den stor et stykke af vejen
Altona : Alt
Padborg : Pa
Fredericia : Fa
Aarhus : Ar
Frderikshavn : Fh
Nyborg : Ng
Tog 945 Nordpil
Pa - Fa
6/9 - 20/9 - 1953
E maskine, muligvis med forspand
Nordpil del
DSB CC Alt - Fh efter behov
DSB AV Alt - Fh
DSB CC Alt - Fh
Parisekspres del ( afkobles i Fa og kører til Ng som tog 48 Paris Ekspress
CIWL WR Alt - Ng
DB Bc4ü 29 eller 35 / SNCF Bc9 myfi Lyon/Ventimiglia
DSB AU/AV eller ØBB AB4ü Wien - Ng kun 4/7 - 6/9
DSB CA/CC Wien - Ng kun 4/7 - 6/9
SNCF ABPw Paris - Ng
SNCF BC Paris - Ng
SNCF C Paris - Ng
SNCF C Paris - Ng
CIWL WL Y Paris - Ng
tog 945 Nordpil
Fa - Ar
6/9 - 20/9 - 1953
P maskine
CME Fa - Fh
CAR Fa - Fh
AV Fa - Fh
CC Alt - Fh efter behov
AV Alt - Fh
CC Alt - Fh
tog 945 Nordpil
Ar - Fh
6/9 - 20/9 - 1953
P maskine
CC Alt - Fh
AV Alt - Fh
CC Alt - Fh efter behov
AV Fa - Fh
CAR Fa - Fh
CME Fa - Fh
udenfor denne tid så den således ud
Pa - Ar
P maskine
CME Alt - Fh
CAR Alt - Fh
AV Alt - Fh
CC Alt - Fh
og efter Ar P maskine i modsatte ende
i de efterfølgende år 1955 - 1967 ser den meget forskellig ud - alt efter dag/periode, så det må komme en anden gang.
ellers kan togplan 6 ses her for de diverse år i perioden 1956- 1967
( betinger et log-in )
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
i 1956 ser man så 5 ( fem ) udgaver af Nordpilen og her er den også rimelig stor og rodet
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk