Del 2 af turen går til Mecklenburg (Jernbanen i dag)
Minsandten om jeg ikke her til formiddag fik overført mine jernbanefotos fra mobiltelefonen, som jeg brugte under første del af besøget i Mecklenburg.
Som jeg fortalte i mit første indlæg om turen, så var udgangspunktet for opholdet en række stationer i det nordlige Mecklenburg, som er gengivet i Udo Kandlers bog "DDR Reichsbahn - Ende einer Ära".
Stationen Gallin på banen mellem Parchim og Karow var en af de tidstypiske stationer på denne strækning, ligesom Passow, som jeg viste fotos fra i første indlæg.
Her kommer et par fotos mere fra Gallin juni 2014.
I ovennævnte bog af Udo Kandler er der også et "hyggefoto" fra den lille by Lübz og den håndbetjente bom ved stationen. Brostensbelægningen og "hyggen" er væk i dag. Til gengæld lever beboerne måske et bedre liv. I hvert fald var der godt fyldt op på P-pladsen bag mig/overskæringen, for her var der bygget et nyt Lidl!!
På den levende del af jernbanen mellem Karow og Pritzwalk ligger endestationen Meyenburg. Her var der henstillet en lang række diesellokomotiver, heraf et med påskriften "Orientexpress".
Desuden så det ud til, at der ude ved en gammel remise holdt et damplokomotiv, som måske bruges til veterantogskørsel på banen.
Stationen i Meyenburg var sat nogenlunde i stand - mestendels fordi der nu boede en damefrisør i hovedbygningen!
En af de andre, nedlagte baner i området var banen mellem Hagenow Stadt og Zarrentin.
På nettet har jeg set fotos af stationen i Zarrentin med glade gæster på perronen, fordi man havde arrangeret spisning og togtur.
Desværre var forfaldet tydeligt at spore både i Zarrentin og i Wittenburg. Alligevel var der vedligeholdte armsignaler i begge ender af stationen i Wittenburg.
Først et foto fra Zarrentin.
Og så et par fotos fra Wittenburg.
Det hænder, at tyskerne selv opdager, at der stadig findes specielle jernbanemiljøer i bl.a. Mecklenburg, og derfor følger jeg næsten dagligt med i fotostrømmen på www. drehscheibe.online
Det var alt for denne gang.