Det kunne jeg også, Steen. Men uanset din "neutrale nysgerrighed" har jeg fantasi nok til at forestille mig, at offentliggørelsen af en sådan plan her i forum ville udløse kilometerlange, golde og frugtesløse klogerier om, hvad der burde og ikke burde bevares.
Sådanne er der ganske "gode" (= afskrækkende) eksempler på herinde i forvejen .....
Jeg er ganske fortrøstningsfuld ved, at de klubber, der ønsker deres bevaringsplaner offentliggjort, også i givet fald gør det via deres hjemmesider.
Det er jo så som så med hemmeligholdelse i en forening med mange medlemmer, hvis der virkelig er enighed om en plan. Så kan man lige så godt lægge den frem, også her i forum.
Grunden til at jeg mener at der skal være større offentlighed om planer, er at det materiel en klub, af den ene eller anden grund ikke vil (eller kan) tage hånd om skal frem i lyset. Der er for mange eksempler på at en eller anden klub mener at have forhørt sig, og så alligevel ikke har. De udførende er ofte ikke dem med den største historiske viden (ingen kritik, se nedenfor) og dermed nok heller ikke helt klar over om noget har nogle helt særlige bevaringskvaliteter.
Så er vi fremme ved skismaet mellem praktikerne og teoretikerne. Teoretikerne vil meget gerne fortælle praktikerne hvad der skal gøres, men når det er frivilligt så er det jo vigtigt at der er næsten fuldt råderum for praktikerne - ellers kommer intet ud at rulle. Men som minimum kan praktikerne jo vise deres hensigter i fuld offentlighed - derefter kan ingen teoretiker komme og klage bagefter, hvis ellers der har været nok tid til at tage et seriøst initiativ.
Lige nu er der på Järnvägshistoriskt Forum opslag med de enheder som JVM vil afhænde (damplok, ellok, vogne osv.) - det er en god idé og afliver mange kommende skænderier på forhånd. Lad os lige tage det hjemlige eksempel: VNJ C 20. Den forsvandt inden vi (teoretikerne) eventuelt kunne nå at gøre noget. DJK blev tilbudt, men ville ikke, men var der andre? Og lige en disclaimer: forbyd den som genoptager denne diskussion i forum, for budskabet er nået frem til de gode folk i Struer. Men vi skal jo forhindre den slags "toppen" om gamle rustne jernkonstruktioner og råddent træværk.
Min egen vinkel på dette spørgsmål er, at hvis der er noget jeg finder overordentlig interessant, så lægger jeg mig i selen for at finde en løsning - men lader også meget andet passere, for det er trods alt en svindende skare der passer på materiellet og tilmed i stadig højere grad gør det på markedsmæssige vilkår.