Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Materielbørs

af MR, Frederiksberg, 1/2 2011, 06:37 (5050 dage siden)

Tillader mig at starte et nyt emne op, som har været berørt delvist i andre sammenhænge, nemlig om materiel og dets fremtid.

DVF (se www.veterantog.dk)er som bekendt paraply-organisation for en række veteranbaner. Her har Nordsjællands Veterantog i oktober lagt følgende information ud til medlemmerne af DVF:

"NSJV har følgende materiel, som ønskes afhændet: OMB Be 7 uden boggier, 2 stk. 2,1 m træ-boggier, undervogn til CR-vogn (skinnevogn), samt nogle undervogne til DSB rystevogne, som ønskes afhændet"

Oplysningen lægges nu hermed ud på dette udmærkede forum til alles information.

vh Michael Randrup

Materielbørs

af UTJ, 1/2 2011, 08:01 (5050 dage siden) @ MR

Alle IPO'er (som de vel hedder nu om stunder) burde vel lægges til skue. Der kan sagtens være kreative individer på kanten af foreningsmiljøet som har viden, der kan få børsemnerne til at give en mening i en eller anden sammenhæng. Det gælder jo om at de gemte objekter får gavn i seriøse sammenhænge.

Men fint at du lægger ud med BE 7. Det er en svær en, for den er jo ikke lige til at hugge op med alt det besvær der var med at få den fremskaffet - og der er jo ganske meget vogn tilbage i den, samtidig med at den har stået i mange år i Gedser.....

Avatar

Materielbørs

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/2 2011, 13:03 (5050 dage siden) @ MR

Hvis det viser sig, at der er en del materiel, som nuværende ejere gerne vil skille sig af med, så kan jeg godt lave en separat side til det formål. Her i forummet forsvinder tingene i løbet af få dage.

--
[image]

Materielbørs

af Peter Roland Hansen @, 1/2 2011, 13:09 (5050 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det var en god ide for så undgår man formentlig brok den dag skærebrænderen tager fat. Nordsjællands jernbaneklub har lavet en bevaringsplan og er helt afklaret med hvad der skal væk ( og forresten også hvad der mangler i samlingen)På den måde undgår man også sætningen: " Det bør Nordsjælland bevare" for der er koncensus omkring vore bevaringsplan og det er en rigtig god ting

Avatar

Materielbørs

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/2 2011, 13:16 (5050 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Inden jeg går i gang med en materielbørs så vil jeg gerne høre, om der er andre klubber/materielejere, der synes at dette er en god idé som man gerne vil benytte.

--
[image]

Materielbørs

af lkfsteen, 2/2 2011, 15:23 (5049 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Den bevaringsplan der omtales, kunne da være spændende at se:-)

Mvh Steen

Materielbørs

af MR, Frederiksberg, 2/2 2011, 16:13 (5049 dage siden) @ lkfsteen

Du er altid velkommen til at melde dig ind som medlem og yde en aktiv indsats :-);-)

Materielbørs

af lkfsteen, 2/2 2011, 19:31 (5049 dage siden) @ MR

Øh har svært ved at se, hvad min interresse for NSJV bevaringsplan har med medlemsskab mm at gøre ?

Kan da oplyse, at jeg har været særdeles aktiv i en jernbane klub i en 15 års tid !

Materielbørs

af MR, Frederiksberg, 3/2 2011, 02:45 (5049 dage siden) @ lkfsteen

Jeg har nok ikke udtrykt mig helt skarpt.

Baggrunden er naturligvis, at det er en hård proces at lave en materielplan, og man komme desværre til at stille sig i det "minefelt", som der naturligt er mellem ambitionerne og realismen.

Her har medlemmerne af Nordsjællands Jernbaneklub stillet flot op og bidraget i drøftelserne, og der har skullet sluges ikke bare én, men mange kameler. Der er også en "sårhelingsproces" i kølvandet på dette, og derfor kommer udmeldingerne om materiel drypvist.

For den fulde indsigt må man altså lige nu være i medlemskredsen af denne beslutning. Det var egentlig mit budskab, og det kom vist ikke ud.

vh Michael

Materielbørs

af lkfsteen, 3/2 2011, 04:19 (5049 dage siden) @ MR

Jeg hvavde nu hverken tænkt mig, at sige for eller imod hvad planen gik ud på !
Var bare interesseret i at set hvad man var blevet enige om, at ville bevare, hvis det findes medfældet på et stykke papir.
Det kunne jeg forestille mig, at der også var andre her på forummet der havde interesse i:-)

Mvh Steen

Materielbørs

af Niels Munch, 3/2 2011, 07:03 (5048 dage siden) @ lkfsteen

Jeg havde nu hverken tænkt mig, at sige for eller imod hvad planen gik ud på !
Var bare interesseret i at set hvad man var blevet enige om, at ville bevare, hvis det findes medfældet på et stykke papir.
Det kunne jeg forestille mig, at der også var andre her på forummet der havde interesse i:-)

Det kunne jeg også, Steen. Men uanset din "neutrale nysgerrighed" har jeg fantasi nok til at forestille mig, at offentliggørelsen af en sådan plan her i forum ville udløse kilometerlange, golde og frugtesløse klogerier om, hvad der burde og ikke burde bevares.

Sådanne er der ganske "gode" (= afskrækkende) eksempler på herinde i forvejen ..... :-|

Jeg er ganske fortrøstningsfuld ved, at de klubber, der ønsker deres bevaringsplaner offentliggjort, også i givet fald gør det via deres hjemmesider.

M.v.h.
Niels

Materielbørs

af UTJ, 3/2 2011, 07:32 (5048 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af UTJ, 3/2 2011, 07:48

Det kunne jeg også, Steen. Men uanset din "neutrale nysgerrighed" har jeg fantasi nok til at forestille mig, at offentliggørelsen af en sådan plan her i forum ville udløse kilometerlange, golde og frugtesløse klogerier om, hvad der burde og ikke burde bevares.

Sådanne er der ganske "gode" (= afskrækkende) eksempler på herinde i forvejen ..... :-|

Jeg er ganske fortrøstningsfuld ved, at de klubber, der ønsker deres bevaringsplaner offentliggjort, også i givet fald gør det via deres hjemmesider.

Det er jo så som så med hemmeligholdelse i en forening med mange medlemmer, hvis der virkelig er enighed om en plan. Så kan man lige så godt lægge den frem, også her i forum.

Grunden til at jeg mener at der skal være større offentlighed om planer, er at det materiel en klub, af den ene eller anden grund ikke vil (eller kan) tage hånd om skal frem i lyset. Der er for mange eksempler på at en eller anden klub mener at have forhørt sig, og så alligevel ikke har. De udførende er ofte ikke dem med den største historiske viden (ingen kritik, se nedenfor) og dermed nok heller ikke helt klar over om noget har nogle helt særlige bevaringskvaliteter.

Så er vi fremme ved skismaet mellem praktikerne og teoretikerne. Teoretikerne vil meget gerne fortælle praktikerne hvad der skal gøres, men når det er frivilligt så er det jo vigtigt at der er næsten fuldt råderum for praktikerne - ellers kommer intet ud at rulle. Men som minimum kan praktikerne jo vise deres hensigter i fuld offentlighed - derefter kan ingen teoretiker komme og klage bagefter, hvis ellers der har været nok tid til at tage et seriøst initiativ.

Lige nu er der på Järnvägshistoriskt Forum opslag med de enheder som JVM vil afhænde (damplok, ellok, vogne osv.) - det er en god idé og afliver mange kommende skænderier på forhånd. Lad os lige tage det hjemlige eksempel: VNJ C 20. Den forsvandt inden vi (teoretikerne) eventuelt kunne nå at gøre noget. DJK blev tilbudt, men ville ikke, men var der andre? Og lige en disclaimer: forbyd den som genoptager denne diskussion i forum, for budskabet er nået frem til de gode folk i Struer. Men vi skal jo forhindre den slags "toppen" om gamle rustne jernkonstruktioner og råddent træværk.

Min egen vinkel på dette spørgsmål er, at hvis der er noget jeg finder overordentlig interessant, så lægger jeg mig i selen for at finde en løsning - men lader også meget andet passere, for det er trods alt en svindende skare der passer på materiellet og tilmed i stadig højere grad gør det på markedsmæssige vilkår.

Materielbørs

af martin, 2/2 2011, 16:42 (5049 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg vil gerne benytte den og jeg forventer at få mange ting tilovers når vi begynder at ryde op nede i skælskør.
Man burde næsten lave en auktion dernede en dag, den ville også være ny.
Ophørsudsalg med auktion over veteranbanen Skælskørbanen :-P
1. et parti skinnespir for 22 kg skinne ca 1000 stk
2. et parti underlagsplader for 22 kg skinne ca 100 stk
3. et stk halv englænder 45 kg
osv osv osv osv osv :-|
neeeej der er meget når man går rundt og kigger.

Materielbørs - minder fra Skælskær

af Michael Pedersen, 2/2 2011, 21:56 (5049 dage siden) @ martin

I kunne jo i Skælskør bevare et enkelt skinnesøm og en underlagsplade, til minde om den 119 år gamle bane, og den 34 år gamle veteranjernbane - når nu stationsskiltet (meget velbevaret) fra Skælskør tilsyneladende ikke var "bevaringværdigt" som minde om de mange gode år på stationen og i varehuset (hvorpå det sad). Det blev derimod bare solgt.

Materielbørs - minder fra Skælskær

af martin, 3/2 2011, 03:53 (5049 dage siden) @ Michael Pedersen

Hej Michael
Godt at høre fra dig :-) tro mig der vil blive bevaret skinnesøm fra skælskør og alt andet vi kan slæbe med til Gørlev, det har fra starten været et krav fra os at hvis vi skulle gå sammen kunne vi tage alt det med vi ville have med, betingelsløst.
Det har Vestsjællandsveterantog respekteret 100 % så nu håber jeg bare at vi kan leve op til den tillid de har givet os ved så også at komme derop og lave noget på vores gamle Skælskør ting, men indtil nu er det gået over alt forventning.
Det er nu mere de 33 års veteranbanehistorie jeg er ked af at vinke farvel til når der ikke findes instanser i Danmark der syntes 119 års kultur arv er hver at bevare kan man dårligt gøre mere.
Som jeg forholdvis tidligt i forløbet sagde til ham skovfoden hvad han syntes om jeg ville tage en motorsav og fælde et egetræ på 110 år i hans skov, det brændte han helt sammen over og det kunne man ikke sammeligne for det var jo bevaringsværdigt og meget mere.
Jernbanemuseet gider jo ikke engang bevare noget dernede fra fks danmarks eneste rangerhestestald ( mig bekendt) jeg har undersøgt hos andelslandsbyen nyvang hvad det vil løbe op i hvis man skulle flytte bygninger og man flytter ikke ret meget for 1,5 mil, så kan man næsten lige så godt lave en ny magen til for du ved også godt selv hvor meget vedligeholdelse de har fået i 33 år.
Det man nok skal finde sin trøst i er at mange af delene kommer til glæde anden sted fks. frilandsmuseet der har købt en masse skinner og den korte drejeskive ope fra Dalmose, der er også kommet noget til Hedeland samt JBM, men sidst nævnte er vi vel efterhånden hofleverandør til ;-)
Det vækker også utroigt mange minder at grave sig gennem de bunker og bjerge af ting der gennem tiden er samlet og alle tingene har jo en historie og en mening.
Det som har direkte historie til Skælskør og Slagelse- Næstved banenen beholder vi naturligvis og laver en stor udstilling i den nye vognhal oppe i Høng, husk i Skælskør har det faktisk aldrig været udstillet men bare ligget på loftet.
Meget af det andet som fks stations skilte i sort og hvid fra Frederikssund og bagagenet til en BG vogen vil ikke komme med det er de ting som vil afhænde så der kan komme lidt kroner i kassen til fks at male Vgj Sm6, så en af Ssb`s stoltheder igen kan komme ud og rulle.
Det ville iøvrigt være en ære og endda rigtig hyggeligt hvis du have lyst at kigge forbi nå vi render og rydder op, om så ikke andet end for at hjælpe med at drikke kaffe og bidrage med nogle røverhistorier :-D [image]
Et stemningsbillede M4 og M2 det sidste år vi kørte med dem begge

Materielbørs - minder fra Skælskær

af Michael Pedersen, 3/2 2011, 12:23 (5048 dage siden) @ martin

"Jernbanemuseet gider jo ikke engang bevare noget dernede fra......"

Nåeeeh - det ved jeg nu ikke. Den gode Thestrup/Jbm har da altid været rigtig god til at forsyne sig i Skælskør !

Materielbørs - minder fra Skælskær

af KimC, 6/2 2011, 02:58 (5046 dage siden) @ Michael Pedersen

"Jernbanemuseet gider jo ikke engang bevare noget dernede fra......"

Nåeeeh - det ved jeg nu ikke. Den gode Thestrup/Jbm har da altid været rigtig god til at forsyne sig i Skælskør !

Der er blevet rettet meget bitterhed mod JBM i almindelighed og Thestrup i særdeleshed. Men de har ikke gjort andet end det de havde erhvervet retten til, hvilket enhver anden jernbaneklub også havde gjort i den situation.

Det var Herminds testamente der var et slag i ansigtet på dem der gennem mange år havde passet hans materiel.

Materielbørs - minder fra Skælskær

af Michael Pedersen, 7/2 2011, 13:37 (5044 dage siden) @ KimC

"Der er blevet rettet meget bitterhed mod JBM i almindelighed og Thestrup i særdeleshed.
Men de har ikke gjort andet end det de havde erhvervet retten til, hvilket enhver anden jernbaneklub også havde gjort i den situation.
Det var Herminds testamente der var et slag i ansigtet på dem der gennem mange år havde passet hans materiel".


Rent juridisk er der ikke noget at komme efter, men i manges øjne var det en moralsk anløben affære.

Kort og godt drejede det sig om, at Thestrup og Hermind indgik en studehandel bag om ryggen på de mennesker, som havde lagt mange penge, reservedele og meget arbejde i at restaurerer Herminds samling af skrot, som for det mestes vedkommende i en lang årrække havde henslæbt en kummerlig tilværelse rundt omkring i landet og var i en sørgelig forfatning. Hermind fik en check på kr. 400.000.- til forsødelse af den truende alderdom, Thestrup fik billigt fyldt godt op i samlingen, og den klub som havde reddet materiellet fra det totale forfald fik en røv at trutte i, og IKKE engang tilbuddet om at erhverve det materiel, som de havde en stor del af æren for stadig eksisterede og kunne handles.

Man hører jævnligt påstanden om, at Thestrup var åh så flink ved Skælskørbanen, fordi han lod klubben låne noget af materiellet. Sandheden er, at Thestrup ikke havde planer om at være "flink" og låne Skælskørbanen noget overhovedet, og meddelte Skælskørbanen at ALT materiel skulle afleveres til Museet. Det var først, da Skælskørbanen oplyste Thestrup, at man med loven i ryggen kunne og ville overdrage materielle i samme stand, som man i sin tid havde modtaget det, at der modstræbende blev vist vilje til forhandling i Odense - herefter blev noget af materiellet "reddet" for Skælskørbanen, men det ændre ikke på, at det materiel som var rygraden i banens drift med kort varsel måtte overdrages til Jbm. med relativt kort varsel.

Din påstand om at enhver anden jernbaneklub ville havde gjort det samme, er noget vrøvl - der har i mange år eksisteret en uskreven lov og gentleman-ship mellem klubberne, hvor man ikke går på rov hos hinanden. Selvfølgelig har der været småsager mellem enkelte klubber, hvor der har været lidt kuren på tråden, men i store træk har det fungeret fint. Man kan bytte og handle materiel med hinanden i god respekt - fordi man trækker på samme hammel i kærlighed for gamle tog, og ikke bare har en akademisk tilgang til tingne.

Materielbørs - minder fra Skælskær

af togfyr, 4/2 2011, 14:27 (5047 dage siden) @ martin

hvornår kunne man træffe jer der nede

Materielbørs - minder fra Skælskær

af martin, 4/2 2011, 18:08 (5047 dage siden) @ togfyr

det svinger noget lige pt er vi der ikke på nogen fast dag men du er velkommen til at ringe til mig 20483650 så giver jeg gerne en rundvisning.
Mvh Martin

Materielbørs - minder fra Skælskær

af togfyr, 5/2 2011, 05:58 (5046 dage siden) @ martin

har muglighed for at komme i morgen (søndag) hvis du har tid

Materielbørs - minder fra Skælskær

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/2 2011, 04:28 (5046 dage siden) @ martin

Hvad med kranen?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-)

ContecRail

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak