MZ i Esbjerg 2 (Generelt)
Det nærmer sig slutningen med mange godstog i Esbjerg. For min del er det slut, idet jeg ikke har mulighed for at besøge Esbjerg i den sidste uge med den intensive drift. I de første 14 dage er det lykkedes mig at få gode fotos af samtlige MZ-lokomotiver i drift i Danmark (med udtagelse af DSB Museumstogs MZ 1401 og DSBs MZ 1425). Udover det har det været en oplevelse i tropisk sommervejr at stå på broen med Frodegade og møde andre fotografer og menige Esbjergensere, der spurgte lystig til hvorfor vi stod der hver dag, og om vi havde gang i en konkurrence. Ret herligt faktisk at møde almindelige mennesker, der synes om at vi dyrkede vor passion for tog.
Her er rækken af MZ-lok:
NEG's MZ 1439 25. juli - den med rigtig MZ-lyd
Så var det DB/Schenkers MZ 1449 i forspand med MZ 1453 (eller som det hedder på moderne bureaukrati dansk: Dobbelt traktion)
DB/Schenkers MZ 1452 var i Esbjerg flere gange
Her sammen med 232 388 21. juli
MZ 1453 var også i Esbjerg. Det var 23. juli
MZ 1456 var i Esbjerg 25. juli
MZ 1457 var i Esbjerg flere gange 21. juli
MZ 1459 i Esbjerg 25. juli
Som nævnt var det sjovt at møde andre og der var et godt fremmøde af fotografer. Jeg har talt med ligesindede fra Kiel, Hamburg, Stuttgart, München, Struer, Aarhus, Sønderborg, samt flere andre, som ikke lod sig stedfæste. Men der har været godt fremmøde på Frodesgade-broen:
Det står på en uge endnu for de som endnu ikke har været omkring Esbjerg
Bent Mikkelsen