Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er billederne taget ? (TKVJ og AHJ)

af Ole M. Nielsen ⌂, 31/1 2011, 07:00 (5045 dage siden)

Guldbæk tog dette billede 14/6-1961. Trinbrætsignalet og "el-kassen" har fået mig ledt til TKVJ og et kig i TKVJ-bogen afslører at det kunne være Staushede trinbræt mellem Gesten og Bække. Er der nogen der kan bekræfte at det er Staushede ?

[image]

-----

7/3-1969 tog Guldbæk disse to billeder under et besøg på AHJ.
For første billede's vedkommende må der være tale om et læsseanlæg for Pindstrup Mosebrug, men hvor lå dette sidespor ? Hjemmesiden Nordjyllands jernbaner nævner at der i 1957 blev anlagt et sidespor til Pindstrup Mosebrug, men desværre ikke noget om præcist hvor. EVP's side om AHJ nævner heller ikke sidesporet.
Det må have været et sted mellem Kongerslev og Randrup trinbræt.
Nogen der kan hjælpe ?

[image]

[image]

Hvor er billederne taget? Svar vedr. AHJ.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/1 2011, 12:54 (5045 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Vedrørende AHJ:

Vedhæftet følger indskannet et uddrag af Geodætisk Instituts Generalstabskort Danmark i 1:100000, I, Det nordlige Jylland, 4. udgave, 1945, side 15.

Som man kan se, er der mellem Gudumholm station for oven og Louisendal trinbræt ("Hpl") for neden tilsluttet en skinnevej, som støder til banen fra øst.

I Aalborg Privatbaners Tjenestekøreplan gyldig fra 3. juni 1956, side 26-27, er der mellem Gudumholm (km 20,6) og Louisendal (km 23,1) anført følgende:

21,8 Palsgaard (efterfulgt af en sort firkant). Jeg er ikke i besiddelse af TIB for Aalborg Privatbaner, så jeg kan ikke fastslå, hvad den sorte firkant betyder. Men den optræder på samme strækning også ud for Stranderholm, Lindenborg Aa (hvor der aldrig har været et sidespor), Randrup og Høgholt.

Nederst på side 26-27 er anført:

... Privat Sidespor (Cementfabrikernes Mosebrug) er beliggende mellem Palsgaard og Louisendal. Privat Sidespor (Randrup) er beliggende mellem Kongerslev og Bjerregaardene.....

Bemærkningerne er uændret gengivet i tjenestekøreplanen gyldig 26. maj 1968-31.maj 1969, men findes ikke i tjenestekøreplanen gyldig fra 15. marts 1943.

[image]

På side 76 i Signalpostens fotohæfte APB søndenfjords er billede 76 fra Randrup. Det øverste af dine to AHJ-billeder kunne godt være fra Randrup (taget i modsat retning af det i Signalpostens fotohæfte).

Min umiddelbare konklusion er at det øverste af dine AHJ-billeder er fra Randrup og det nederste er fra Palsgaard.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/1 2011, 15:44 (5045 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Ole

Jeg har kigget lidt i en af "biblerne": Danmarks Smalsporede Industribaner af S. A. Guldvang, 1998.

På siderne 74, 76 og 77 findes tekst og især sporskitser, som måske kan hjælpe dig. På baggrund af Guldvangs information må jeg nok frafalde min tidligere hypotese, at dit billede med tipvognene og lokomotivet skulle være fra Palsgaard. I følge Guldvangs skitser var sidesporet ("Skinnevejen"), der udgik fra Palsgaard, normalsporet, hvilket det tydeligvist ikke er på dit billede. Lige nu er jeg nok mere tilbøjelig til at mene, at billedet er taget i Gudumholm i den sydlige ende af stationen og at billedet er taget fra vest mod øst.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 31/1 2011, 17:16 (5045 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som man kan se, er der mellem Gudumholm station for oven og Louisendal trinbræt ("Hpl") for neden tilsluttet en skinnevej, som støder til banen fra øst.

I Aalborg Privatbaners Tjenestekøreplan gyldig fra 3. juni 1956, side 26-27, er der mellem Gudumholm (km 20,6) og Louisendal (km 23,1) anført følgende:

Nederst på side 26-27 er anført:

... Privat Sidespor (Cementfabrikernes Mosebrug) er beliggende mellem Palsgaard og Louisendal. Privat Sidespor (Randrup) er beliggende mellem Kongerslev og Bjerregaardene.....

Bemærkningerne er uændret gengivet i tjenestekøreplanen gyldig 26. maj 1968-31.maj 1969, men findes ikke i tjenestekøreplanen gyldig fra 15. marts 1943.

[image]

Det sjove er at på luftfotos fra 1960-64 er sporet væk.
Men det er tydeligt at sporet har delt sig, og en del er gået i en sydligere retning.
Umiddelbart ender vejen som sporet må have gået ved siden af, i en gård.
Luftfoto 1960-64:
http://geonord.flyfotoarkivet.dk/
[image]

Google Maps:
http://maps.google.dk/maps?ie=UTF8&ll=56.941943,10.144372&spn=0.006204,0.021136...

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/1 2011, 15:54 (5045 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Yderligere "nærlæsning" af Guldvangs bog indikerer, at billedet af tipvogne og lokomotiv kan være taget i sydenden af Kongerslev station og at billedet er taget fra vest set mod øst.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Ole M. Nielsen ⌂, 31/1 2011, 17:37 (5045 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg må en tur på biblioteket !

Irriterende at luftfotoet fra 1960-64 lige netop IKKE dækker det område jeg søger.

Hvor er billederne taget ? Del-svar: Kongerslev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/1 2011, 18:20 (5045 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Thomas

Jeg er efterhånden rimelig sikker på, at det nederste billede med tipvognene og lokomotivet er fra Kongerslev.

Nedenstående udsnit er fra geonord.flyfotoarkivet.dk og viser et udsnit af Kongerslev i 1979.

[image]

Med rødt er indtegnet AHJ. Kongerslev/Aalborg ligger mod nord, Hadsund mod syd. Med grønt er indtegnet smalsporsbanen på billedet og med blåt er indtegnet fotografens nogenlunde placering.

Jeg har selv optaget en smalfilm i farver og med lyd samme sted i slutningen af 1970'erne eller lige i starten af 1980'erne. Desværre er smalfilmen (endnu) ikke overspillet til harddisk/dvd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvor er billederne taget ? Del-svar: Kongerslev

af Ole M. Nielsen ⌂, 1/2 2011, 05:14 (5044 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Jeg er efterhånden rimelig sikker på, at det nederste billede med tipvognene og lokomotivet er fra Kongerslev.

Nedenstående udsnit er fra geonord.flyfotoarkivet.dk og viser et udsnit af Kongerslev i 1979.

[image]

Med rødt er indtegnet AHJ. Kongerslev/Aalborg ligger mod nord, Hadsund mod syd. Med grønt er indtegnet smalsporsbanen på billedet og med blåt er indtegnet fotografens nogenlunde placering.

Jeg tror du har ret, Thomas. Det passer også med gården i baggrunden.

Det øverste billede er taget fra syd, og de hvide bygninger i baggrunden til venstre må også være en del af Pindstrup Mosebrug's fabriksanlæg.

Jeg har kigget på luft-fotoet fra 1979 og prøvet at indtegne hvor sidesporet på billedet MÅSKE KUNNE have ligget, men intet er sikkert.

[image]

Hvor er billederne taget ? Del-svar 2: Kongerslev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/2 2011, 11:08 (5039 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Vedr. billedet med sidespor:

Jeg har prøvet at "overflyve" AHJ på googlemap og på Ortofoto (KMS) på geonord.flyfotoarkivet.dk.

De to hvide bygninger, som ligger parallelt og som ligger vinkelret på sporet til venstre for dette, ligger i Kongerslev. Der ligger i hvert fald ikke sådanne bygninger andre steder langs AHJ i dag.

Jeg er enig med dig i, at billedet er taget fra syd mod nord. Det eneste der undrer mig er følgende: Hvis sidesporet ligger inden for indkørselssignalet fra syd, har Kongerslev været en ret lang station; men det er absolut ikke umuligt, hvis stationen har haft indkørselsdagslyssignaler og ikke et eller andet vingesignal stående på perronen ud for hovedbygningen - og det er der ikke noget, der tyder på, hvis man ser EVP's glimrende billeder på www.evp.dk. Havde sidesporet ligget "på fri bane", ville det med stor sandsynlighed have fremgået af tjenestekøreplanen.

Hvis du prøver at forstørre osten, ser det ud til at den er udsmykket med et femtal, der ligger ned. Det indikerer, at sporskiftet ligger inden for indkørselssignalet og dermed "på" stationen. Hvis en eller anden kunne fremtrylle en original sporplan for Kongerslev station, ville mysteriet sandsynligvis kunne løses. Du kan jo prøve at efterlyse en sporplan her på Forum.

Endelig ser det også ud til at stangrækken står på "den rigtige side", når man sammenligner dit billede med EVP's billeder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Anders ⌂, Copenhagen, 2/2 2011, 13:01 (5043 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Alle
Smalspor, det er lige mig. Derfor har jeg gjort en tegning af sporene omkring Pindstrups fabrik i Sdr. Kongerslev anno 1989 hvor min bror og jeg sad en dejlig sommerdag på en stak af bjælker på den modsatte side af vejen. Herfra så vi hen på fabrikken og en masse dejlig smalsporet industribanetrafik alt imens vi nød vores madpakke under en cykeltur i Jylland.

Det lokomotiv vi ser på det sidste foto er Pedershaab nr. 251 som netop har leveret fyldte vogne og skal herefter returnere med tomme. Sandsynligvis, for sådan fungerede det i 1989. En maskine ved fabrikken og det var en kraftig en for strækningen fra rangerbanegården op til fabrikken var kurvet og frem for alt med en betragtelig stigning. I 1989 var det denne Pedershaab nr. 339. Begge kører i dag i Letland.

[image]
Se venligst min tegning/kort for linjeføring. Dog blev min streg lidt tyk så spor på fabrikken er ikke fyldestgørende. Min tekst er ej heller for god. Der står: øverst "Rampe", "Værksted" det rustne pladebygning med det buede tag. Så kommer "Rangerbanegård" på vej mod mosen og til sidst "mod mosen" hvorfra den lange lange lige strækning netop mod mosen begynder. Det grønne lok med nummerpladen Schöma på dette link er nær krydsningen ved Lundersvej til venstre på kortet.
Der var to spor ved fabrikken med skifte kort efter niveaukrydsningen med vejen og lige ved foden af rampen op til fabriksbygningen. Se mit gamle foto fra 1989 lidt nede på siden hvor et gult lokomotiv PM nr. 339 netop skal koble til de tomme vogne og returnere til rangerbanegården. PM 251 er fotograferet samme sted bare modsat vores. Nemlig fra fabrikssiden.

Den grønne ring er viser placeringen af begge lok. Se den karakteristiske lysmast.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

af Anders ⌂, Copenhagen, 3/2 2011, 17:27 (5042 dage siden) @ Anders

Hej

Jeg fandt lige et foto til fra Kongerslev og Pindstrup Mosebrugs sidespor.

Link til Nordjyllandsbaner Søg på: Pindstrup på siden og du ser et foto fra en DJK udflugt til Pindstrup Mosebrug. Læg mærke til rampen til loftet hvor aftømning af smalsporsvognene fandt sted. Dejligt foto
Der er ydermere lidt historie vedr. sidesporet.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

af Ole M. Nielsen ⌂, 3/2 2011, 18:56 (5042 dage siden) @ Anders

Hej Anders.

Jeg kender godt siden, men den giver heller ikke svar på hvor præcis sidesporet lå.

Ellers tak for hjælpen med smalspors-fotoet (også til Thomas).

Smalfilm 1977 Pindstrup Mosebrug A/S, Kongerslev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2011, 18:35 (4973 dage siden) @ Ole M. Nielsen

7/3-1969 tog Guldbæk disse to billeder under et besøg på AHJ.
For første billede's vedkommende må der være tale om et læsseanlæg for Pindstrup Mosebrug, men hvor lå dette sidespor ?> Nogen der kan hjælpe ?

[image]

[image]

Jeg har selv optaget en smalfilm i farver og med lyd samme sted i slutningen af 1970'erne eller lige i starten af 1980'erne. Desværre er smalfilmen (endnu) ikke overspillet til harddisk/dvd.

Kære Ole

Så tror jeg, at vi kan slå søm i. Vi er ved Pindstrup Mosebrug A/S, Lille Vildmose Afdeling, Kongerslev.

Nedenstående smalfilm, der varer 1 minut og 50 sekunder, viser i scene 3 lygtepælen fra Guldbæks billede 2 og bygningen i scene 4 genkendes som bygningen på Guldbæks billede 1.

http://www.youtube.com/watch?v=ich35yJMRu0

Scene 1: Lokomotiv+6vg kører ind fra mosen
Scene 2: Vognene trækkes op ad rampen med wire
Scene 3: De tømte vogne løber ned ved hjælp af tyngdekraften. Bemærk det skråtstillede lysstofrør i billedets øverste højre hjørne.
Scene 4: Scene 2 og 3 er set fra syd mod nord. I scene 4 har fotografen drejet sig 180 grader og filmer nu mod syd stående på vognvægten. Bygningen til venstre – den står oven på en masse pæle og har et stort halvtag ud over sporet – er bygningen på Guldbæks billede 2.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/11 2011, 10:23 (4766 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Guldbæk tog dette billede 14/6-1961. Trinbrætsignalet og "el-kassen" har fået mig ledt til TKVJ og et kig i TKVJ-bogen afslører at det kunne være Staushede trinbræt mellem Gesten og Bække. Er der nogen der kan bekræfte at det er Staushede ?

[image]

-----

Ja, --Staushede-fotografiet kan vist bekræftes. Se mit tilsvarende foto af trinbrættet, optaget 8. august 1967, på http://evp.dk/index.php?page=tkvj---stationer

Mvh,
Erik V. Pedersen
www.evp.dk

(Jeg så ikke dette indlæg dengang det blev skrevet)

af re20000, 6/11 2011, 16:35 (4766 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det gjorde jeg vist heller ikke. Hvad er der dog indeni sådan et kæmpe elskab, når det står ved sådan et sødt lille trinbræt, der vel næppe deltager i den sikkerhedsmæsssige afvikling af toggangen?

Nold

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/11 2011, 16:48 (4766 dage siden) @ re20000

Det gjorde jeg vist heller ikke. Hvad er der dog indeni sådan et kæmpe elskab, når det står ved sådan et sødt lille trinbræt, der vel næppe deltager i den sikkerhedsmæsssige afvikling af toggangen?

Nold

--------------------

Formentlig nogle kontakter/omskiftere til betjening af lysene ved en ubetjent vejoverskæring i nærheden (her formentlig bag fotografen).

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=tkvj---stationer

af Poul Andersen @, 6/11 2011, 23:37 (4765 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nold

--------------------

Formentlig nogle kontakter/omskiftere til betjening af lysene ved en ubetjent vejoverskæring i nærheden (her formentlig bag fotografen).

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=tkvj---stationer

Skabet indeholder det tekniske udstyr til blinklysanlæget (type LK) som fandtes rundt omkring på alle privat- og DSB sidebaner i mange år.
Kan stadig ses i funktion på div. veteran- og godsbanen Bm. - Gi.
Den lille kasse under skabet indeholder div. betjeningsudstyr til anlæget.

Mvh. Poul.

af re20000, 7/11 2011, 12:41 (4765 dage siden) @ Poul Andersen

Mange tak til Erik og Poul for svar.
Ja dengang byggede man el-udstyr noget mere solidt end i dag. Om det så var overkill i forhold til i dag, hvor jeg, der jo stammer fra samme årti som de første GM-ere, undrer mig over hvor mange ting, der er hængt op i plastslanger og strips, men tilsyneladende holder, selvom tiden må vise om det holder ligeså godt som det gamle. Måske er der også en erkendelse af at der ikke går så mange år nu som før, før ting bliver forældede?

Nold

Pindstrup mosebrug i Kongerslev

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/1 2013, 15:56 (4331 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Blandt Joen Jensens mange dias og negativer har jeg fundet følgende to billeder uden nogen angivelser. Jeg er dog nogenlunde sikker på, at de er fra Pindstrup mosebrug i Kongerslev og optaget den 27. oktober 1968 i forbindelse med en DJK tur på AHJ jævnfør denne tråd.

[image]

[image]

--
[image]

Pindstrup mosebrug i Kongerslev

af Krabsen @, 14/1 2013, 16:58 (4331 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 2 er uden tvivl ved læsseanlægget på hjørnet af Hegnsvej og Ny Høstemarksvej. Skrænten i baggrunden med Kællingbjerghøj er meget karakteristisk..

Og interessant at se, at kantbevoksningen på Portlandmosen (som nu heldigvis er fjernet af AaVJf) ikke var der i 1970!

Pindstrup mosebrug i Kongerslev - vognkasse

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/1 2013, 18:35 (4331 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Kunne vognkassen i billedets nederste venstre hjørne mon tænkes at stamme fra en af Aalborgbanernes EM-vogne ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

af UTJ, 14/1 2013, 20:49 (4331 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

[image]

Kunne vognkassen i billedets nederste venstre hjørne mon tænkes at stamme fra en af Aalborgbanernes EM-vogne ?.

Nej, umiddelbart ligner det en DSB IG, men vinklen er lidt skarp til at identificere den mere nøjagtigt. EM-vognene holdt til banernes lukning. FFJ EM 37 til Helsingør, EM 38 samt AHJ EM 78 til DJK, kun en EM blev ophugget (39).

I øvrigt nydelige siddebrædder i de åbne vogne til de tilrejsende tørvetrillere med fotografiapparater ;-)

af Georg Schmidt, 14/1 2013, 21:10 (4331 dage siden) @ UTJ

Vognkassen nogle år senere.
[image]
Mvh
Georg

Veterantog kalenderIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak