Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v. (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2014, 07:57 (3812 dage siden)

I går blev der indgået endnu en politisk aftale på transportområdet.

Planen indeholder kun meget lidt jernbane og så alligevel:

1) Her i Nordjylland har man i årtier skændtes om, hvor den tredje Limfjordsforbindelse skal placeres. Med aftalen er det det fastlagt, at der bliver tale om en motorvej vest om Aalborg og over øen Egholm. Motorvejen kommer til at krydse tre jernbaner: Randers-Aalborg syd for Aalborg, Lindholm-Aalborg Lufthavn og Vendsysselbanen.

2) Der er sat yderligere midler af til Langeskov station:

[image]

3) Der er sat midler af til en VVM-undersøgelse af shunten øst for Ringsted:

[image]

Endelig er der sat penge af til en perron i Sønderborg samt yderligere midler til letbane i Ring 3 omkring København.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Kuscheltier58, slut med nattog, 26/6 2014, 08:50 (3812 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nå så blev det Egholm der må lægge jord til den 3, forbindelse. Derom er der nok mange meninger om ude i befolkningen.
Hvad med toget heroppe? Skal vi stadig bruge op til 1t.20min. for at komme fra FH til AB? Igennem mange år er der ikke gjort noget ved at minske rejsetiden på Vendsysselbanen! Bliver nok ved drømmen om hastigheder mellem 120 - 160 km/t.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Fysikeren, 26/6 2014, 09:02 (3812 dage siden) @ Kuscheltier58

Nå så blev det Egholm der må lægge jord til den 3, forbindelse. Derom er der nok mange meninger om ude i befolkningen.
Hvad med toget heroppe? Skal vi stadig bruge op til 1t.20min. for at komme fra FH til AB? Igennem mange år er der ikke gjort noget ved at minske rejsetiden på Vendsysselbanen! Bliver nok ved drømmen om hastigheder mellem 120 - 160 km/t.

Der er sat penge af til en opgradering af banen (og en del andre regionale baner) til 160 km/t.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Svend, 26/6 2014, 12:13 (3812 dage siden) @ Fysikeren

er er sat penge af til en opgradering af banen (og en del andre regionale baner) til 160 km/t.

.... hvilket kræver at der anskaffes materiel til disse hastigheder. Når Skørping-Aalborg-Frederikshavn elektrificeres, vil det være naturligt at der anskaffes elektrisk materiel - men hvad så med Hirtshals- og Skagensbanerne?

--
Svend

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Kuscheltier58, slut med nattog, 26/6 2014, 13:39 (3812 dage siden) @ Svend

Det mest fornuftige vil være køreledning Hjørring - Hirtshals og samme Frederikshavn - Skagen. Det vil være den mest fornuftige fremtidssikring. Oljeresurserne slipper op en dag , ganske vist et stykke ude i fremtiden , prisen på olje kender kun èn vej - op. Så når det er blevet for dyrt med motorer på fossile brændstoffer så er banerne godt rustet. Ved godt det er dyrere med køreledning men i det lange løb bør det være en fordel.
Kombiterminalen i Hirtshals skulle gerne give mere trafik og det vil der være en fordel at et lokomotiv klarer hele turen eks. Hirtshals - Padborg.
Hirtshals og Skagen skulle gerne rykke tættere på henholdsvis Hjørring/Frederikshavn, lyder nok lidt underlig men husk tid er penge, da eltog som bekendt accelerer bedre.
Til sidst - ja jeg har læst artiklen i Nordjyske igår.;-)

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Fysikeren, 26/6 2014, 15:00 (3812 dage siden) @ Svend

er er sat penge af til en opgradering af banen (og en del andre regionale baner) til 160 km/t.


.... hvilket kræver at der anskaffes materiel til disse hastigheder. Når Skørping-Aalborg-Frederikshavn elektrificeres, vil det være naturligt at der anskaffes elektrisk materiel - men hvad så med Hirtshals- og Skagensbanerne?

Samme aftale afsætter penge til en undersøgelse af kapaciteten og elektrificering til Hirtshals.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/6 2014, 10:19 (3812 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad skal der laves ved perronen i Sønderborg?

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Poul Andersen, 26/6 2014, 11:57 (3812 dage siden) @ TeamBaumann

Hvad skal der laves ved perronen i Sønderborg?

Ny perron til venstre for spor 2, ud mod Alsion.

Mvh.
Poul.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af KimC, 26/6 2014, 15:01 (3812 dage siden) @ Poul Andersen

Hvad skal der laves ved perronen i Sønderborg?


Ny perron til venstre for spor 2, ud mod Alsion.

- hvilket var et behov der var aktuelt mens Alsion havde funktion som billetsalgssted.

Nu giver det højst bøvl. Der er fælles perron for de to togvejsspor, en ny perron vil kun kunne betjene det ene spor. Hvor hensigtsmæssigt er det at have indstigning i begge sider af et tog? Hvis man ikke vil have det, kan man vælge at spærre dørene ud mod den eksisterende perron, hvorved pasagerer skal trække billet i Skrup-Af automaten på denne perron, og derefter gå uden om toget for at kunne stige ind. Alternativt kan man låse dørene ud mod den nye perron...

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Fysikeren, 26/6 2014, 17:13 (3812 dage siden) @ KimC

Hvad skal der laves ved perronen i Sønderborg?


Ny perron til venstre for spor 2, ud mod Alsion.


- hvilket var et behov der var aktuelt mens Alsion havde funktion som billetsalgssted.

Nu giver det højst bøvl. Der er fælles perron for de to togvejsspor, en ny perron vil kun kunne betjene det ene spor. Hvor hensigtsmæssigt er det at have indstigning i begge sider af et tog? Hvis man ikke vil have det, kan man vælge at spærre dørene ud mod den eksisterende perron, hvorved pasagerer skal trække billet i Skrup-Af automaten på denne perron, og derefter gå uden om toget for at kunne stige ind. Alternativt kan man låse dørene ud mod den nye perron...

Det fungerer med indstigning på begge sider på S-togene, så mon ikke det kan lade sig gøre i Sønderborg?

Og mon ikke der kommer en rejsekortstander på den nye perron, og så er det problem løst for de fleste på en god måde.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af KimC, 26/6 2014, 18:59 (3812 dage siden) @ Fysikeren

Det fungerer med indstigning på begge sider på S-togene, så mon ikke det kan lade sig gøre i Sønderborg?

Og mon ikke der kommer en rejsekortstander på den nye perron, og så er det problem løst for de fleste på en god måde.

Men eftersom Alsion alligevel ikke længere betjener banen synes jeg den perron er noget til overs, og den kan alligevel ikke betjene spor 1, som også bruges.

Strengt taget kunne perron og rejsekortstandere gøre bedre gavn som trinbrædt andetsteds.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Johnni, 27/6 2014, 06:14 (3811 dage siden) @ KimC

Kunne det tænkes at den nye perron forlænges i forhold til den oprindelige, således at alle døre kan få perronkontakt når to togsæt er sammenkoblet?

Johnni

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af KimC, 27/6 2014, 19:36 (3811 dage siden) @ Johnni

Kunne det tænkes at den nye perron forlænges i forhold til den oprindelige, således at alle døre kan få perronkontakt når to togsæt er sammenkoblet?

Det mener jeg blev løst ved ombygningen af stationen for nogen år siden. Hvis det alligevel ikke blev løst, kan det ikke være mange meter den nuværende perron skal forlænges for at have to togsæt holdende. Nu hvor transversalen er flyttet kan det jo lade sig gøre at forlænge perronen.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Ole Stuhr Hansen, 28/6 2014, 13:03 (3810 dage siden) @ KimC

Kunne det tænkes at den nye perron forlænges i forhold til den oprindelige, således at alle døre kan få perronkontakt når to togsæt er sammenkoblet?


Det mener jeg blev løst ved ombygningen af stationen for nogen år siden. Hvis det alligevel ikke blev løst, kan det ikke være mange meter den nuværende perron skal forlænges for at have to togsæt holdende. Nu hvor transversalen er flyttet kan det jo lade sig gøre at forlænge perronen.

Nej, perronen blev ikke forlænget ved den lejlighed, så det bageste af to sammenkoblede ER-togsæt rager stadig bagud. Ved ankomst skal de bageste døre aflåses.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af TeamBaumann, Hjordkær, 28/6 2014, 16:07 (3810 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Men det sker så godt som næsten aldrig, at der er 2- togsæt sammenkoblet på Sønderborgbanen.
Sammen med at der holder tog på begge spor ved station samme tid - det sker heller ikke så tit, højst når der er særtog som dengang med denne norsk motorvogn-togsæt eller da MY- veterantog havde sine sommertur.

Jeg mener også at det er smide penge ud af vinduet med denne nye perron, ikke lige det logiske valg :-(
Havde det ikke været bedre at bruge det i en pulje til f.eks. lave en 2-sporet bane til Tinglev - Padborg - det er snart det eneste der mangler på denne strækning fra Padborg til Kolding, nu hvor de skal i gang med Vojens - Vamdrup :-|

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Lars Kruse, 27/6 2014, 18:34 (3811 dage siden) @ KimC

Kan det tænkes, at nogen på grundlag af forældede oplysninger har planlagt at lave en let overgang fra IC-toget til toget fra Sønderborg H over "KeddeX-broen" til Sønderborg Bystation og videre til færgen i Mommark?;-) For mange år siden gav det jo god mening - bortset fra, at IC-toget ikke var opfundet, at færgen i mellemtiden er nedlagt.

Så nej, jeg kan heller ikke se fornuften i at lægge penge i en ekstra perron i den nuværende station i Sønderborg.
Er der nogle af forummets mange vidende deltagere, der har fundet en begrundelse for arbejdet?

Venlig hilsen
Lars Kruse

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af KimC, 27/6 2014, 19:40 (3811 dage siden) @ Lars Kruse

Er der nogle af forummets mange vidende deltagere, der har fundet en begrundelse for arbejdet?

Den eneste begrundelse jeg kender til er den at man mente det var upraktisk at skulle gå hele vejen uden om toget, set i forhold til billetsalgets beliggenhed i Alsion. Men det billetsalg er lukket nu, og så er begrundelsen ligesom smuldret. At dømme efter antallet af biler og cykler ved Alsion kan passagergrundlaget fra Alsion selv minus det nu lukkede billetsalg ikke retfærdiggøre den ekstra perron.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Lars Kruse, 27/6 2014, 21:34 (3811 dage siden) @ KimC

Tak for dit svar! Jeg er helt enig i, at dét ikke kan være en rationel begrundelse. Men hvad er grunden så?

Venlig hilsen
Lars

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Ole Stuhr Hansen, 28/6 2014, 12:55 (3810 dage siden) @ Fysikeren

Hvad skal der laves ved perronen i Sønderborg?


Ny perron til venstre for spor 2, ud mod Alsion.


- hvilket var et behov der var aktuelt mens Alsion havde funktion som billetsalgssted.

Nu giver det højst bøvl. Der er fælles perron for de to togvejsspor, en ny perron vil kun kunne betjene det ene spor. Hvor hensigtsmæssigt er det at have indstigning i begge sider af et tog? Hvis man ikke vil have det, kan man vælge at spærre dørene ud mod den eksisterende perron, hvorved pasagerer skal trække billet i Skrup-Af automaten på denne perron, og derefter gå uden om toget for at kunne stige ind. Alternativt kan man låse dørene ud mod den nye perron...


Det fungerer med indstigning på begge sider på S-togene, så mon ikke det kan lade sig gøre i Sønderborg?

Og mon ikke der kommer en rejsekortstander på den nye perron, og så er det problem løst for de fleste på en god måde.

Det kompliceres lidt af, at der kun kan gennemføres afgangsprocedure i én side af toget. ;-)

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Svend, 26/6 2014, 12:15 (3812 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som det ser ud i øjeblikket, vil der ikke være overføringsanlæg i hverken øst- eller vestenden af Ringsted, når den nye bane tages i brug. Det betyder, at der skal bygges om igen få år efter ibrugtagningen, med de trafikale vanskeligheder det vil medføre.

Efter min opfattelse ikke særlig smart .......:-| :-|

--
Svend

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af steenth, 26/6 2014, 15:12 (3812 dage siden) @ Svend

Som det ser ud i øjeblikket, vil der ikke være overføringsanlæg i hverken øst- eller vestenden af Ringsted, når den nye bane tages i brug. Det betyder, at der skal bygges om igen få år efter ibrugtagningen, med de trafikale vanskeligheder det vil medføre.

Det er meningen at overføringsanlægget i Ringsted skal bygges samtidig med København-Ringsted så det kan åbnes samlet.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Svend, 26/6 2014, 16:46 (3812 dage siden) @ steenth

Det er meningen at overføringsanlægget i Ringsted skal bygges samtidig med København-Ringsted så det kan åbnes samlet.

Ja, det var meningen, men så blev der præsenteret et andet forslag for Trafikudvalget af "en jernbaneekspert" og det hele gik i kludder - nok ikke bare tidsmæssigt men også økonomisk.

--
Svend

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af OJK37, 26/6 2014, 17:19 (3812 dage siden) @ Svend

Den omtalte "jernbaneekspert" er ikke en "hr. hvem som helst"! Jeg har fulgt og set det MEGET gennemarbejdede og seriøse oplæg til ændring af BDK's planer, økonomi m.v. - det vil være "snusfornuftigt" at flytte "fly-overen" til øst for byen på en "nøgen" mark i stedet for i et villakvarter med gener for beboerne såvel i anlægsfasen som senere i driften.
Ole-Jørn

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Svend, 26/6 2014, 19:59 (3812 dage siden) @ OJK37

Den omtalte "jernbaneekspert" er ikke en "hr. hvem som helst"! Jeg har fulgt og set det MEGET gennemarbejdede og seriøse oplæg til ændring af BDK's planer, økonomi m.v. - det vil være "snusfornuftigt" at flytte "fly-overen" til øst for byen på en "nøgen" mark i stedet for i et villakvarter med gener for beboerne såvel i anlægsfasen som senere i driften.

Nu var det med fuldt overlæg at jeg skrev "en jernbaneekspert" (for ikke at nævne navn) og ikke "jernbaneekspert". Ingen tvivl om at han stor forstand på jernbaner og jeg ved da også at han færdes på de forskellige jernbanefora, sikkert også på dette. Heller ingen tvivl om at overføringsanlægget skulle have været en del af hele København-Ringsted projektet fra starten, men det var det - og er det - ikke, og derfor bliver banen formentligt/sandsynligvis bygget som projekteret, nemlig som et dobbeltspor frem til Ringsted station. Desuden skal der ske nogle tilpasninger på selve Ringsted statíon, men alle krydsninger bliver i niveau. Medmindre man fastholder projeket med den vestlige overføring.

Google hjalp mig på vej til at finde, hvordan sporene bliver bygget frem til Ringsted station(-sgrænse):
http://www.bane.dk/visModulbeholder.asp?artikelID=18049

Vær opmærksom på, at jordarbejderne skal være færdige allerede i midten af 2016, så der skal være fart på!
http://www.bane.dk/db/filarkiv/14432/Execution_Schedule_%2018.02.2013.pdf

--
Svend

shunt øst for Ringsted - meget OT

af h087 ⌂, køge, 26/6 2014, 23:27 (3811 dage siden) @ Svend

:-)

hvis man nu købte disse ;-)
og ombyggede dem med "dørvinger" !!

så kunne man jo spare en eller to landfaste "fly over" samt man slap for utilfredse passagerer !! måske :-D

[image]

ups - så ded med at komme afsted :-D :-D

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Kloge Aage @, Horsens, 28/6 2014, 02:29 (3810 dage siden) @ Svend

Kunne være bange for at Svend har ret. Som jeg læser det er det en VVM undersøgelse der skal sættes i gang - normalt varer sådan en 2-3 år - incl alle høringer og politiske behandlinger, og koster det hvide ud af øjnene. Hvis vi så ser på en tidsplan, kan en beslutning tidligst træffes i 2017, og en anlægsperiode på 2-3 år, så er vi i 2020 og banen skulle vist åbne i 2018. Ser godt nok ud til at der er optræk til en større skandale.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af steenth, 28/6 2014, 08:19 (3810 dage siden) @ Kloge Aage

Kunne være bange for at Svend har ret. Som jeg læser det er det en VVM undersøgelse der skal sættes i gang - normalt varer sådan en 2-3 år - incl alle høringer og politiske behandlinger, og koster det hvide ud af øjnene. Hvis vi så ser på en tidsplan, kan en beslutning tidligst træffes i 2017, og en anlægsperiode på 2-3 år, så er vi i 2020 og banen skulle vist åbne i 2018. Ser godt nok ud til at der er optræk til en større skandale.

En supplerende VVM-høring kan tages meget hurtig. Der er en del de kan bygge videre på.. mit bud at det kan tages på lidt over et halv år.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Svend, 28/6 2014, 09:36 (3810 dage siden) @ steenth

En supplerende VVM-høring kan tages meget hurtig. Der er en del de kan bygge videre på.. mit bud at det kan tages på lidt over et halv år.

Det kan være, men så kommer "det andet": Ændring af hele projektet (motorvejs- og jernbanebroer m.m.m), ekspropriationer, der skal skaffes penge, ændring af kontrakter osv osv.......
Hvis det besluttes at der skal bygges et nyt/andet anlæg øst for Ringsted, kan det nok ikke undgås, at det hele bliver forsinket.

--
Svend

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Kloge Aage @, Horsens, 28/6 2014, 02:41 (3810 dage siden) @ OJK37

...er denne ekspert en af os (selvudnævnte eksperter)?, for vi ved jo altid meget bedre end alle dem der har arbejder med tingene, og det må vel formodes, at dem der har lavet projektet er de professionelle ? nå åbenbart ikke, og kan en af vores eksperter til enhver tid få ændret et projekt ud fra snævre særinteresser, på bekostning af et samfundsyn ? imponerende.

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Svend, 28/6 2014, 09:39 (3810 dage siden) @ Kloge Aage

Jeg tror desværre, at der er lokale interesser på spil ...... men bevares, det er da ikke morsomt at få et sådan anlæg placeret i sin egen baghave.

--
Svend

Langeskov - shunt øst for Ringsted - perron Sønderborg m.v.

af Mo568, 29/6 2014, 23:22 (3808 dage siden) @ Svend

Før konspirationsteorierne om motiverne bag forslaget, til flytning af den niveaufri udfletning ved Ringsted, kører helt af sporet - vil jeg henlede debattørernes opmærksomhed på, at fakta i denne sag kan findes på Folketingets hjemmeside under dette link:

http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/l152/index.htm

Ved at vælge: "Bilag" under Udvalgsbehandling i menuen til venstre, opnås der adgang til de 14 bilag som er tilsendt Folketinget Transportudvalg i sagen. Blandt bilagene er det materiale som har været benyttet af de personer som har haft foretræde for Folketingets Transportudvalg, herunder det materiale (bilag 13), som jeg benyttede under den minihøring som blev afholdt af Transportudvalget 14. maj 2014.

I brev til Transportudvalget den 19. maj 2014 (bilag 12) , anmoder Transportministeren om at behandlingen af lovforslaget udsættes indtil begge alternativer belyst til samme niveau. Så man kan træffe en afgørelse på det bedst mulige grundlag.

Ved at vælge: "Spørgsmål og svar" under Udvalgsbehandling, kan man læse de 42 spørgsmål som politikerne i Folketinget har stillet Transportministeren efter at Lovforslaget var blevet vedtaget under 1. behandlingen i Folketinget. De tilhørende svar fra Transportministeren er udarbejdet af Banedanmark.

Jeg har intet at skjule, lægger gerne navn til det alternative forslag, og er på ingen måde personlig berørt af den ene eller anden løsning, da min bopæl ligger 4 km fra jernbanen igennem Ringsted.

Derfor finder jeg det nedladende, når min identitet omtales som "jernbaneekspert", samtidig med tilkendegivelser på at min identitet er kendt af jer - jeg har jo ikke haft nogen indflydelse på at aviserne har udnævnt mig til jernbaneekspert.

Tilsvarende forventer jeg at debattører, som f.eks. i kraft af deres ansættelsesforhold kan have en interesse i hvordan sagen fremstilles, ikke optræder anonymt.

God fornøjelse med læsningen på Folketingets hjemmeside - de bedste hilsner

Thomas Albøg Olsen, Sikkerhedschef for CFLcargo Danmark ApS, tidligere DSB / på dette forum alias: Mo 568

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak