Aalborg - Hadsund Jernbane
I forlængelse af dagens opdatering på Jernbanen.dk søger jeg hermed billeder af materiellet fra AHJ. Det er især vognmateriellet som det ikke er lykkedes mig, at finde ret mange billeder af.
--
I forlængelse af dagens opdatering på Jernbanen.dk søger jeg hermed billeder af materiellet fra AHJ. Det er især vognmateriellet som det ikke er lykkedes mig, at finde ret mange billeder af.
--
Svend Jørgensen har taget en del vognbilleder på Ålborg privatbaner. Jeg kan formidle kontakten til arkivet hvis du ikke allerede har den
Svend Jørgensen har taget en del vognbilleder på Ålborg privatbaner. Jeg kan formidle kontakten til arkivet hvis du ikke allerede har den
Ja tak, det må du meget gerne.
--
Hej Tommy,
Er ikke nået så langt med scanning af AHJ, men her følger, hvad jeg umiddelbart har liggende elektronisk:
AHJ ML 5206 i Hadsund, 18.07.1961 (nm).
AHJ M 5202 i Asaa, juli 1961 (nm).
AHJ EB 75 i Hadsund, 22.07.1962 (nm).
Mere følger.
M.v.h.
Niels
AHJ er ikke AHJ uden Q-vogne. U Holtrup var flittig i 1960'erne:
QF 4362
QF 4360
QF 4358
QF 4357
QF 4356
QF 4354
QF 4352
QF 4350
QF 4348
Når jeg har en bedre scanner, kan billederne blive meget bedre, mere senere på året.
Resten af de 15 QF-vogne må andre bidrage med......
Dejligt med billeder fra AHJ en bane man ikke har hørt så meget om. Fine godsvognsbilleder med vogne der kunne "nedpindes" når de skulle bremses. Jeg husker når de stødrangerede på Viby J, så kunne det af og til blive nødvendigt at hoppe ned på stangen for at få nogle flere "bremseprocenter".
Hermed nogle billeder af AHJ-vogne. Fotografen er Chr.Oddershede.
Jeg har desværre ingen oplysninger om tid/sted.
@Tommy : I godsvogns-oversigten mangler du QE 4377. Den er omlitreret fra EB 77, men med hovedlitra Q skal den vel også med under godsvogne.
H 4433
IS 5177
KL 4543
PF 4879
Q 4340
QE 4377
Her er så lidt trækkraft. Igen er fotografen Chr. Oddershede.
AHJ 28
M 5205
SM 6
SM 7
SM 7
Er denne åben godsvogn bag ved AHJ PF 4879, ikke kommet lidt tæt på rumpen...
Jo, den søger nok om registreret partnerskab
Prøv at kigge på AHJ-vognen. Den mangler både akselkasse og bærefjeder, og for at kunne flytte den anvendes FFJ-vognen som "løftestang". Smart - ikk !
Her er så lidt trækkraft. Igen er fotografen Chr. Oddershede.
Der er ikke meget trækkraft i de billeder! Der har snarere været andre kræfter på spil.
Men fine er de og skinnebusbillederne viser jo desværre den kedelige side at privatbanedriften i 1960'erne, for der et vist nærmest alle privatbanerne, der oplevede 'smækkys' med bilisterne.
Hermed nogle billeder af AHJ-vogne. Fotografen er Chr.Oddershede.
Jeg har desværre ingen oplysninger om tid/sted.@Tommy : I godsvogns-oversigten mangler du QE 4377. Den er omlitreret fra EB 77, men med hovedlitra Q skal den vel også med under godsvogne.
QE 4377
Det er dog stadig forkert. Billedet af E 76 viser E 77 og "EB 77" har aldrig heddet andet end E 77, den senere QE 4377.
E 76 fik ikke skinnebuskoblinger. billede haves, scanner ikke............
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mere