Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ (Trafikpolitik)
Tunnelprojekt forslag under jernbanen ved Hunse Å i Maribo.
Klima-, Miljø- og Teknikudvalget besluttede den 2. april 2014, at Lollandsbanens jernbaneovergang ved Hunse Å i Maribo ikke kan nedlægges.
Overgangen ved Hunse Å fungerer i dag som en vigtig stiforbindelse mellem Nørresø og Søndersø i Maribo. Fra Brovejen giver overgangen via et stisystem adgang til det rekreative areal ved Nørresø og til kolonihaver.
Som opfølgning har Regionstog og Lolland Kommune arbejdet på at finde en teknisk egnet løsning, som gør det muligt at krydse jernbaneovergangen. Muligheden for en bro-overføring og en tunnel-underføring er undersøgt.
Kommunens forvaltning har netop besluttet, at en tunnel er den foretrukne løsning, da anlægsudgifterne er skønnet lavest og da den er geoteknisk mulig. Dernæst vil en gangbro få en højde på omkring 8 meter, hvilket visuelt vurderes at virke meget dominerende i bybilledet.
Med sigtet, at forbedre adgangen fra det åbne land og til det rekreative område ved Nørresø arbejdes der ydermere på, at omdanne den nedlagte banestrækning efter Maribo-Holeby banen fra Rødbyvej under Vestre Landevej til Hunse Å til en gang- og cykelsti. Regionstog ønsker i den forbindelse at overdrage denne banestrækning mellem Rødbyvej og Vestre landevej til Lolland Kommune. (denne strækning bliver i kommunens forvaltning fejlagtigt benævnt som et nedlagt roespor!)
Kommunens teknik- og miljømyndighed indstiller, at der arbejdes videre med en tunnelløsningen og på nuværende tidspunkt har anlægsprojektet en samlet pris på 3,6 mio. kr.
Denne strækning under Vester Landevej mellem Maribo og Holeby skal måske omdannes til en gang- og cykelsti. Foto under sporoptagningen d. 26. juni 2008. (AM)