Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af Kongsvang Station (Trafikpolitik)

af sejersen, 1/6 2014, 00:21 (3837 dage siden)

Der er åbenbart bud efter de små stationer for tiden. En af dem, der risikerer nedlæggelse, er Kongsvang i Viby J.
Den var ellers tænkt som et stop på den kommende Aarhus Letbane midt på den 4,8 km lange strækning mellem Aarhus H og Viby J station, men hvis Midttrafiks ønske om at nedlægge Kongsvang station gennemføres, vil strækningen mellem Aarhus H og Viby J bliver Danmarks længste strækning mellem to letbanestationer i bynæret område.
Det er naturligvis ikke en rekord, vi er stolte af i lokalområdet, og jeg har derfor iværksat en underskriftindsamling, så regionspolitikerne kan se, at der er et udbredt ønske om at bevare og benytte Kongsvang station.
Du kan give din mening tilkende her: http://www.skrivunder.net/signatures/bevar_kongsvang_station/

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Svend, 1/6 2014, 11:22 (3837 dage siden) @ sejersen

.........vil strækningen mellem Aarhus H og Viby J bliver Danmarks længste strækning mellem to letbanestationer i bynæret område.

Letbanen har fra starten underdimensioneret sin (kommende) infrastruktur ved at acceptere enkeltspor hele vejen fra Aarhus H til Viby Jylland - og uden krydsningsmuligheder.
Ikke engang den nye bro hen over sporgruppe 400 frem til deres opstillings- og værkstedsområde bliver, så vidt jeg kan se, dobbeltsporet.
Måske man skulle overveje at anlægge en sporvejsforbindelse i gadeplan frem til Viby Jylland med tilpas mange stoppesteder, så man kan betjene lokalområderne. På samme måde som ved kørsel ad Nørreport-Nørrebrogade-Randersvej i den anden ende af byen.

--
Svend

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Hedegaard, 1/6 2014, 13:27 (3837 dage siden) @ Svend

Hvad er ideen med at have en Letbane/sporvogn, som ikke betjener de områder den kører igennem?
Så kunne man lige så godt have bygget en S-Bane i stedet. Men selvfølgelig, det ville ikke se lige så "smart" ud.

Man vil hellere have en smart og moderne sporvogn, der fræser rundt som et nærbanetog på en enkeltsporet strækning med få krydsninger.
Det virker efterhånden som om, at vi her i landet gerne vil have noget der er smart, men vi vil ikke betale prisen for det, og så får vi disse halve projekter.

Det er som at have en Smartphone uden et sim-kort...

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Fysikeren, 1/6 2014, 14:21 (3837 dage siden) @ Hedegaard

Problemet er vel, at der i dag ikke er ret mange passagerer fra Kongsvang station. Den ligger formentlig for tæt på centrum og med for mange busser i konkurrence til, at den kan få mange passagerer.

Om banen er en halv løsning, ser det mere som at man anlægger ny letbane forbi Skejby og kobler den op på den eksisterende nærbane, så man på en omkostningseffektiv måde kan få udvidet letbanen.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af sejersen, 1/6 2014, 16:05 (3837 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af sejersen, 1/6 2014, 16:42

Du har selfølgelig ret i, at passagertallet pt er begrænset, men kom selv og se, hvor dårlige adgangsforhold, der er, så vil du forstå det.
Jeg ser mere banen som en krydsning- og omstigningsstation og derfor er tilstedeværelsen af andre buslinjer kun en fordel. Når Letbanen kommer, vil der blive kvartersdrift på strækningen, og passagertallet for Kongsvang Station vil helt sikkert stige markant.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Svend, 1/6 2014, 19:46 (3837 dage siden) @ sejersen

Når Letbanen kommer, vil der blive kvartersdrift på strækningen, og passagertallet for Kongsvang Station vil helt sikkert stige markant.

Det er nok kvartersdriften der forårsager nedlægning af Kongsvang T...... :-|

--
Svend

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Perikles, Assedrup, 1/6 2014, 22:12 (3837 dage siden) @ Thomas de Laine

Og de er begyndt at udsulte os her i Assedrup. Ingen billetautomat, kan ikke købe print-selv eller bruge DSB app fra Assedrup. Vi kan cykle til Odder og købe billet....

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af KimC, 2/6 2014, 07:39 (3836 dage siden) @ Perikles

Og de er begyndt at udsulte os her i Assedrup. Ingen billetautomat, kan ikke købe print-selv eller bruge DSB app fra Assedrup. Vi kan cykle til Odder og købe billet....

Ja, på den måde kan DSB pege på en statistik og påstå at "der er intet passagergrundlag"
DSB egner sig ganske enkelt ikke til at drive nærbane. Gad vide om DSB i det hele taget egner sig til noget efterhånden?

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/6 2014, 07:53 (3836 dage siden) @ KimC

DSB egner sig ganske enkelt ikke til at drive nærbane. Gad vide om DSB i det hele taget egner sig til noget efterhånden?

DSB har da store og dybe kompetancer i indkøb at Italiensk togmateriel, en kompetance de har opbygget igennem 10-15 år.

DSB har også udvist stor entusiasme, når det kommer til aflønning af sin direktør med en stor bonus, alt i mens man fyre medarbejdere og fjerne alt hvad der blot minder om service over sine kunder.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Poul Andersen, 2/6 2014, 08:35 (3836 dage siden) @ KimC

Og de er begyndt at udsulte os her i Assedrup. Ingen billetautomat, kan ikke købe print-selv eller bruge DSB app fra Assedrup. Vi kan cykle til Odder og købe billet....


Ja, på den måde kan DSB pege på en statistik og påstå at "der er intet passagergrundlag"
DSB egner sig ganske enkelt ikke til at drive nærbane. Gad vide om DSB i det hele taget egner sig til noget efterhånden?

DSB er kun operatør, mens billetteringssystemet er Midttrafiks ansvarsområde.

Mvh.
Poul.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Thomas de Laine ⌂, København, 2/6 2014, 11:30 (3836 dage siden) @ Poul Andersen


DSB er kun operatør, mens billetteringssystemet er Midttrafiks ansvarsområde.

Det er også Midttrafik/regionen og ikke DSB, der vil lukke de nævnte fire stationer.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Niels Bak, 2/6 2014, 19:29 (3836 dage siden) @ Thomas de Laine

Arhj hvor er I nogle lyseslukkere. Det er meget sjovere at skælde ud på DSB!

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af KimC, 2/6 2014, 21:46 (3836 dage siden) @ Niels Bak

Arhj hvor er I nogle lyseslukkere. Det er meget sjovere at skælde ud på DSB!

DSB har nu kun meget sjældent "bare kørt" en enterprise uden at have en mening om hvad man burde/ikke burde tilbyde kunderne. Den mening bliver der almindeligvis lyttet til, idet DSB anses som en ekspertise på området. Det betyder ikke at man bare gør som DSB siger, men man lytter til dem.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Gæst, 2/6 2014, 22:15 (3836 dage siden) @ KimC

Arhj hvor er I nogle lyseslukkere. Det er meget sjovere at skælde ud på DSB!


DSB har nu kun meget sjældent "bare kørt" en enterprise uden at have en mening om hvad man burde/ikke burde tilbyde kunderne. Den mening bliver der almindeligvis lyttet til, idet DSB anses som en ekspertise på området. Det betyder ikke at man bare gør som DSB siger, men man lytter til dem.

Med andre ord: Det er sjovere at skælde ud på DSB.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Peter Linaa, 2/6 2014, 22:35 (3836 dage siden) @ KimC

Jeg kan se af debatten, at der er ”noget”, som vist ikke alle ved om Aarhus Nærbane, så lad mig slå følgende fast med 7-tommer søm:
DSB er ”kun” operatør – altså stiller med materiel og lokomotivførere samt værkstedsfaciliteter i Odder til vedligeholdelse af materiellet, andet har DSB ikke med Aarhus Nærbane at gøre.
Infrastrukturen er som følger: Grenaa-Aarhus H Banedanmark, Aarhus H-Odder er Midtjyske Jernbaner i Lemvig.
Køreplaner, hvilke standsningssteder og alt hvad, der har med billetter/kort at gøre, er Midttrafik, der bestemmer det.
Afslutningsvis: DSB har INTET at skulle have sagt med hensyn til hvilke standsningssteder der skal være på Aarhus Nærbane.
Jeg håber hermed, at ALLE nu ved, hvem der skal skældes ud på.

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 3/6 2014, 08:35 (3835 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg kan se af debatten, at der er ”noget”, som vist ikke alle ved om Aarhus Nærbane, så lad mig slå følgende fast med 7-tommer søm:
DSB er ”kun” operatør – altså stiller med materiel og lokomotivførere samt værkstedsfaciliteter i Odder til vedligeholdelse af materiellet, andet har DSB ikke med Aarhus Nærbane at gøre.
Infrastrukturen er som følger: Grenaa-Aarhus H Banedanmark, Aarhus H-Odder er Midtjyske Jernbaner i Lemvig.
Køreplaner, hvilke standsningssteder og alt hvad, der har med billetter/kort at gøre, er Midttrafik, der bestemmer det.
Afslutningsvis: DSB har INTET at skulle have sagt med hensyn til hvilke standsningssteder der skal være på Aarhus Nærbane.
Jeg håber hermed, at ALLE nu ved, hvem der skal skældes ud på.

Kan samme åndedrag tilføje at lukningen af de fire standsningsteder var oppe at vende længe inden DSB blev operatør på Odderbanen.

Mvh Jørgen

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Niels Bak, 3/6 2014, 08:58 (3835 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Og i øvrigt kun skal være det nogle få år mere indtil letbanen åbner. Midttrafik ville da være nogle torsk, hvis de først og fremmest lyttede til DSB's ønsker på strækningen...

Nedlæggelse af Kongsvang Station

af Georg Schmidt, 3/6 2014, 10:43 (3835 dage siden) @ Niels Bak

Lige et billede af Kongsvang.

[image]
Kongsvang 25/4 2011.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak