Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2014, 16:06 (3841 dage siden)

Sakset fra Transportministeriet:

"Hastighedsopgradering og forberedelse til elektrificering mellem Langå-Aalborg bliver fremrykket fra 2020-2024 til 2018-2019.
Hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved bliver fremrykket fra 2020-2024 til 2015-2016.
Arbejde med overkørsler m.v. på regionalbaner som forberedelse til de regionale hastighedsopgraderinger bliver fremrykket fra 2020-2024 til 2016-20.
Kapacitetsudvidelser m.v. af Aarhus H bliver fremrykket fra 2020-2024 til 2016-18.
Tidligere opstart af hastighedsopgradering og elektrificering mellem Fredericia-Langå bliver fremrykket fra 2020-2024 til før 2020.
Nyt baneanlæg over Vestfyn bliver fremrykket fra 2020-2024 til 2018-23, hvilket betyder, at der hurtigere kan etableres timeplan mellem Odense-Esbjerg."

Se mere her:

http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/togfondsprojekter+bliver+skudt+i+gang+foer+tid/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid

af fkm ⌂, Næstved, 28/5 2014, 18:35 (3841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu er jeg ikke verdensmester i at læse dette - men betyder hastighedsopgraderingen Køge Nord - Næstved også elektrificering?

Mvh
Flemming

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid

af Thomas Larsen, 29/5 2014, 04:07 (3840 dage siden) @ fkm

Elektrificeringen af banen er allerede i offentlig høring. Så det handler nok mere om at slå 2 fluer med et smæk. Og så er det jo også en fordel at banen står klar, til når de går igang med ombygningen af banen mellem Ringsted og Næstved.

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid

af steenth, 29/5 2014, 08:54 (3840 dage siden) @ Thomas Larsen

Elektrificeringen af banen er allerede i offentlig høring. Så det handler nok mere om at slå 2 fluer med et smæk. Og så er det jo også en fordel at banen står klar, til når de går igang med ombygningen af banen mellem Ringsted og Næstved.

Jeg kan se at de fleste af projekter netop for at få fordelen ved at gøre det samtidig med signalprojekt. Fx opgradere overkørsler på en gang i stedet i 2 runder. Banen over Vestfyn er dog et fremrykket projekt.

Avatar

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid

af mss ⌂, 29/5 2014, 21:56 (3840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Glædeligt. Så begynder det også at lyde virkeligt :-)

Til gengæld misunder jeg ikke pendlerne, der også i de kommende 9 år kan se frem til sporarbejder -en masse...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid

af KimC, 29/5 2014, 22:36 (3840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det bliver noget af en oplevele at komme ud at køre på en nyelektrificeret strækning der er udlagt til 200 km/t eller mere - i en storrygende MR hvor motorerne tæsker alt det de kan i et forsøg på at få æsken slæbt op på de 130.. ;-)

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid

af ulca, 4/6 2014, 12:12 (3834 dage siden) @ KimC

i en storrygende MR hvor motorerne tæsker alt det de kan i et forsøg på at få æsken slæbt op på de 130.. ;-)

Ja, navnlig når MR formentlig kun er gearet til 120 km/t (deres godkendte topfart); men mon ikke det kan nå 130 km/t ned af bakke ... og mon ikke MR når at blive udrangeret inden elektrificeringen er færdig?

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid (kilde ønskes)

af Jakob Nielsen, I toget, 4/6 2014, 12:45 (3834 dage siden) @ ulca

i en storrygende MR hvor motorerne tæsker alt det de kan i et forsøg på at få æsken slæbt op på de 130.. ;-)


Ja, navnlig når MR formentlig kun er gearet til 120 km/t (deres godkendte topfart); men mon ikke det kan nå 130 km/t ned af bakke ... og mon ikke MR når at blive udrangeret inden elektrificeringen er færdig?

Hej
Kan du ikke komme med en kilde til de 120 km/t, så det kan blive rettet på denne side:
http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=9&n=dsb-regionaltog-litra-mr-mrd
Hvor der står at hastigheden er blevet forøget til 130 km/t i 1995-7

Hvilket DSB også skriver under MR-MRD her: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/togsaet/

Andre er naturligvis også velkomne. Det kan selvfølgelig også være at det reelt af hensyn til komfort eller meget lang accelerationstid ikke er muligt at kører mere end 120 km/t, det er der nok andre end mig der ved mere om.
Mvh
Jakob

Togfondsprojekter bliver skudt i gang før tid (kilde ønskes)

af ulca, 4/6 2014, 13:26 (3834 dage siden) @ Jakob Nielsen

i en storrygende MR hvor motorerne tæsker alt det de kan i et forsøg på at få æsken slæbt op på de 130.. ;-)


Ja, navnlig når MR formentlig kun er gearet til 120 km/t (deres godkendte topfart); men mon ikke det kan nå 130 km/t ned af bakke ... og mon ikke MR når at blive udrangeret inden elektrificeringen er færdig?


Hej
Kan du ikke komme med en kilde til de 120 km/t, så det kan blive rettet på denne side:
http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=9&n=dsb-regionaltog-litra-mr-mrd
Hvor der står at hastigheden er blevet forøget til 130 km/t i 1995-7

Hvilket DSB også skriver under MR-MRD her: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/togsaet/

Andre er naturligvis også velkomne. Det kan selvfølgelig også være at det reelt af hensyn til komfort eller meget lang accelerationstid ikke er muligt at kører mere end 120 km/t, det er der nok andre end mig der ved mere om.
Mvh
Jakob

Min fejl; jeg glemte at tjekke flere steder. Jeg fik kun læst den side her på Jernbanen du refererer til, og her læste jeg kun skemaet med diverse oplysninger, hvor der står 120 km/t som topfart. Det burde måske opdateres, og så kunne der tilføjes en kommentar i teksten om at "de var oprindeligt bygget med en topfart på 120 km/t, den blev senere øget til 130 km/t i forbindelse med ombygningen i 1990erne", eller tilsvarende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak