Jamen så er hylden vel nogenlunde sådan for el-tog:
300+: Siemens Velaro, Bombardier Zefiro380, Alstom TGV (DD)
250: Siemens ICx, Stadler NEAT
200/230: Bombardier Twindexx Express (DD)
200: Stadler Flirt
189: Skodas nye dobbeltdækkervogne
160: Bombardier Twindexx Vario (DD) - vogne/motorvogne/lokomotiver, Stadler KISS (DD)
160 km/t enkeltdækker: Stadler Flirt, Alstom Coradia, Bombardier Talent2, Siemens Deriso ML og sikkert noget fra CAF og PESA også
(DD : Dobbeltdækker)
Der er ikke meget på hylderne, hvis man lægger sig fast på følgende krav:
TSI godkendt efter 2017 kravene
Noget andre har købt og taget projektrisikoen på
Noget der er egnet til kørsel i DK - herunder proil, vinterforhold, komfort mm.
Franske og Engelske tog skal således konstrueres væsentligt om, hvis de skal køre i DK (nok også derfor Alstom og Bombardier har andre tog til Tyskland end til Frankrig)
Men der er sikkert så mange penge i spil, at alle producenter vil forsøge at spille mere eller mindre tvivlsomme løsninger ind i debatten.