Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2014, 07:42 (3841 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 28/5 2014, 08:10

Jeg ved ikke lige, hvor meget nyt der er i denne artikel:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6762746/minister-laver-ekstra-opsyn-med-dsb/

Jeg tvivler på, at de 20 mia. kr. skal finansieres via højere billetpriser. Så mon ikke det bliver skatteyderne, der skal betale?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Fysikeren, 28/5 2014, 08:44 (3841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke lige, hvor meget nyt der er i denne artikel:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6762746/minister-laver-ekstra-opsyn-med-dsb/

Jeg tvivler på, at de 20 mia. kr. skal finansieres via højere billetpriser. Så mon ikke det bliver skatteyderne, der skal betale?

Togfinansiering er vel en løbende udgift på linje med lønomkostninger? Togene bliver leveret og bliver vel og tid afskrevet, dvs. DSB bør da i den løbende drift ligge penge til side til køb af nye tog.

IC4 er finansieret ved, at DSB har optaget statsgaranterede lån. Problemet her er dog, at IC4-togene nok afskrives i værdi hurtigere end lånet bliver tilbagebetalt.

DSB's indtægter er i store træk passagerne og staten, og det er staten der gennem kontrakten bestemmer, hvor nye tog DSB skal køre med. Des nyere des højere kontraktbetaling, det samme er tilfældet med Arriva.

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Svend, 28/5 2014, 09:40 (3841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der hersker vist ingen tvivl om, at DSB (eller hvem der ellers bliver ansvarlig) indkøber almindelige "hyldevarer". Spørgsmålet er så, hvilken hylde man vælger at købe fra: Om det bliver 200 km/t- eller 250 km/t-materiel. Eller om man er nødt til at bide i det sure æble og vælge fra begge hylder.

--
Svend

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af BoergeOf61, Randers C, 28/5 2014, 09:53 (3841 dage siden) @ Svend

Spørgsmålet er så, hvilken hylde man vælger at købe fra: Om det bliver 200 km/t- eller 250 km/t-materiel. Eller om man er nødt til at bide i det sure æble og vælge fra begge hylder.

Er det ikke mere 300 km/t, der ligger over 200 km/t? Jeg synes ikke, jeg har set andet materiel til 250 km/t end varianter af det til 300+ km/t.

Det eneste nye, jeg kan læse i oplægget, er i øvrigt forslaget om eksternt opsyn med købet.

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Gæst1, 28/5 2014, 11:21 (3841 dage siden) @ Svend

Om det bliver 200 km/t- eller 250 km/t-materiel. Eller om man er nødt til at bide i det sure æble og vælge fra begge hylder.

Hvorfor er det et surt æble? I sidste ende skal skatteyderne og passagerene jo betale.

Tommelfingerreglen for eltog fra udlandet omregnet til Danske behov og priser (uden moms)som jeg har forstået dem:
Togsæt (enkeltdækker) til 300+ km/t (300 pladser): 250 mio DKK
Togsæt (enkeltdækker)til 250 km/t (300 pladser): 155 mio DKK
Togsæt (dobbeltdækker) til 200 km/t (400 pladser): 100 mio DKK
Lok og dobbeltdækkervogne 160 km/t (500 pladser): 100 mio DKK
Togsæt (enkeltdækker) til 160 km/t (300 pladser): 80 mio DKK
Togsæt (enkeltdækker) til 160 km/t (100 pladser): 40 mio DKK

Om opdelingen er retfærdig eller helt korrekt kan man sikkert diskutere - opdelingen burde måske mere være efter TSI grænserne på 189 km/t, 190-249 km/t og 250+ km/t, og priserne kan variere efter antal, leverance, teknik og om reservedele, uddannelse og vedligeholdelse indgår.

Hvis der skal fyres penge af på 250 nye tog, så ville jeg da som skatteborger og passager sætte pris på, at man udover standardtog også køber de tog, der passer bedst til behovet. Hvis jeg skal køre mellem Brejning og Taulov, behøver toget ikke være købt for 155 mio DKK med 200 ledige siddepladser. Ligesom jeg da hellere vil sidde ned i lok og dobbeltdækkervogne med 160 km/t mellem Østerport og Ringsted, end stå op i et 200 km/t tog for samme pris

Det er nok ikke en ringe idé med et eksternt opsyn på DSB, så de måske tænker sig om en ekstra gang eller to denne gang:-)

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af BoergeOf61, Randers C, 28/5 2014, 11:51 (3841 dage siden) @ Gæst1

Om opdelingen er retfærdig eller helt korrekt kan man sikkert diskutere - opdelingen burde måske mere være efter TSI grænserne på 189 km/t, 190-249 km/t og 250+ km/t,

Alternativt efter udbud. Der er næppe meget ved at kigge på hylden med 250 km/t, hvis den næsten er tom, fordi togene til den hastighed står på to andre hylder.
Fx. tænker jeg, at Bombardiers Zefiro står på 300+-hylden, selvom nogle varianters topfart kun er 250 km/t, mens Twindexx står på 200-hylden.

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Gæst1, 28/5 2014, 13:32 (3841 dage siden) @ BoergeOf61

Jamen så er hylden vel nogenlunde sådan for el-tog:

300+: Siemens Velaro, Bombardier Zefiro380, Alstom TGV (DD)

250: Siemens ICx, Stadler NEAT

200/230: Bombardier Twindexx Express (DD)

200: Stadler Flirt

189: Skodas nye dobbeltdækkervogne

160: Bombardier Twindexx Vario (DD) - vogne/motorvogne/lokomotiver, Stadler KISS (DD)

160 km/t enkeltdækker: Stadler Flirt, Alstom Coradia, Bombardier Talent2, Siemens Deriso ML og sikkert noget fra CAF og PESA også

(DD : Dobbeltdækker)

Der er ikke meget på hylderne, hvis man lægger sig fast på følgende krav:
TSI godkendt efter 2017 kravene
Noget andre har købt og taget projektrisikoen på
Noget der er egnet til kørsel i DK - herunder proil, vinterforhold, komfort mm.

Franske og Engelske tog skal således konstrueres væsentligt om, hvis de skal køre i DK (nok også derfor Alstom og Bombardier har andre tog til Tyskland end til Frankrig)

Men der er sikkert så mange penge i spil, at alle producenter vil forsøge at spille mere eller mindre tvivlsomme løsninger ind i debatten.

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af BoergeOf61, Randers C, 28/5 2014, 14:09 (3841 dage siden) @ Gæst1

Ok. Den liste bekræfter min formodning om, der er flere muligheder til 300+ end 250.

250: Siemens ICx, Stadler NEAT

Iflg. Siemens' side om ICx er det den lange version med 1.035 sæder, der har en topfart på 250 km/t. Den korte version med 533 sæder har en topfart på kun 230 km/t.
Det kan bemærkes, at tog til fx. Danmark er tilgængelige, når behovet opstår.

Edit: Egentlig lidt vildt hvis den største begrænsning bliver, at 'hyldevarerne' er for store til danske behov. Hvor mange 'hyldevarer' er der med 'kun' 300 sæder og topfart over 200 km/t?

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Gæst1, 28/5 2014, 15:08 (3841 dage siden) @ BoergeOf61

Edit: Egentlig lidt vildt hvis den største begrænsning bliver, at 'hyldevarerne' er for store til danske behov. Hvor mange 'hyldevarer' er der med 'kun' 300 sæder og topfart over 200 km/t?

I denne sammenhæng er størrelsen ikke et problem (!) De fleste "hyldevarer" er grundliggende designet som "par" dvs, at de kan leveres med (2), 4, 6, 8, 10, 12 osv vogne, uden større ændringer. Hvis man skal have "ulige numre" skal der ændres lidt, men stadig indenfor "hyldevare" begrenet (det er ændring til Dansk ETCS og dansk kørestrøm i øvrigt også)

Det handler generelt om fordelingen mellem traktion og bremser, der skal være på plads for togsæt. Men om det så vil være billigere at købe "400 pladser" i 6 vogne end "300 pladser" i 5 vogne, skal jeg ikke kunne sige noget om. Generelt er det selvfølgeligt billigere, jo færre ændringer fra den igangværende produktion man laver.

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af BoergeOf61, Randers C, 28/5 2014, 15:34 (3841 dage siden) @ Gæst1

Generelt er det selvfølgeligt billigere, jo færre ændringer fra den igangværende produktion man laver.

Det gælder især, når risikoen for fiasko medregnes. En anden formulering kunne være, at chancen for at få funktionsdygtige tog bliver større, jo færre ændringer der kræves.

Avatar

ICx

af mss ⌂, 29/5 2014, 22:08 (3840 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg finder ICx ideel til DSB!

Disse tog er jo fleksible, de kan ikke kun oprangeres i to forskellige længder, det er blot basiskonfigurationerne de er bestilt i. reelt kan de op- og nedformeres og dermed tilpasses nøjagtigt de løb de kører i. Den modulare indretning giver også mulighed for at få en DSB-tilpasset indretning uden større besvær.

Dertil kommer at togene skal leveres i seriøst store tal til DBAG, så det må formodes at en god pris kan forhandles hjem.
Reservedele og ekspertise kommer heller ikke til at mangle de næste mange år, her kan man nyde godt af at toget har en storkunde.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af esni, Frederikssund, 28/5 2014, 17:13 (3841 dage siden) @ Gæst1

Bombardier Zefiro380

Her bør det huskes at dette tog er mindst 50 % Ansaldo Breda.

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af KimC, 28/5 2014, 18:02 (3841 dage siden) @ esni

Bombardier Zefiro380

Her bør det huskes at dette tog er mindst 50 % Ansaldo Breda.

Hvem har leveret meget af metroens systemer? Og kører det i grunden ikke helt godt?

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af mss ⌂, 29/5 2014, 22:21 (3840 dage siden) @ KimC

Bombardier Zefiro380

Her bør det huskes at dette tog er mindst 50 % Ansaldo Breda.


Hvem har leveret meget af metroens systemer? Og kører det i grunden ikke helt godt?

Metrotogene og deres styresystem er ganske vist bygget af afdelinger i Ansaldo Breda, men ikke den afdeling af firmaet der bygger togsæt til jernbaner!
Ansaldo Breda er et stort firma med mange afdelinger, og hører i øvrigt under det endnu større Finmeccanica S.p.A. der producerer.. alt!

De største katastrofer (DSB IC4 og NS/SNCB Fyra) har deres afdeling for togsæt leveret. De bygger formentligt også Zefiro, der dog laves i samarbejde med Bombardier, der måske ikke står for den højeste kvalitet, men trods alt leverer rimeligt stabile produkter. Forhåbentlig står Bombardier for teknikken, så kan Ansaldo Breda bygge vognkasserne.. :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Svend, 28/5 2014, 13:43 (3841 dage siden) @ Gæst1

Det er nok ikke en ringe idé med et eksternt opsyn på DSB, så de måske tænker sig om en ekstra gang eller to denne gang:-)

Også fordi det ikke er DSBs idé at man skal kunne køre fra København til Aalborg på tre timer. Her kommer man ikke uden om at køre hurtigere på dele af stækningen (-erne) end 200 km/t.

--
Svend

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Lars Kruse, 28/5 2014, 17:51 (3841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg beklager min uvidenhed, men hvad betyder udtrykket "edit" i dette forum? Når jeg slår op forskellige steder er det noget med at redigere - eventuelt udsende en kildekritisk udgave af et litterært værk, og det kan vel næppe siges at være tilfældet her. Hvis meningen er, at der er redigeret i indlægget, hvordan kan så det første indlæg i en tråd have påtegningen "edit"?
Det er nok bare mig, der er uvidende, men jeg vil meget gerne oplyses!

Venlig hilsen
Lars

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/5 2014, 17:56 (3841 dage siden) @ Lars Kruse

Jeg beklager min uvidenhed, men hvad betyder udtrykket "edit" i dette forum? Når jeg slår op forskellige steder er det noget med at redigere - eventuelt udsende en kildekritisk udgave af et litterært værk, og det kan vel næppe siges at være tilfældet her. Hvis meningen er, at der er redigeret i indlægget, hvordan kan så det første indlæg i en tråd have påtegningen "edit"?
Det er nok bare mig, der er uvidende, men jeg vil meget gerne oplyses!

Venlig hilsen
Lars

Det betyder såmænd blot, at der er ændret i indlægget. Der kan ændres i indlægget i op til 60 minutter, forudsat at ingen har svaret på det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af Lars Kruse, 28/5 2014, 18:07 (3841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for informationen! Det gælder åbenbart også for den oprindelige forfatter af meddelelsen, hvis der er rettet indenfor de 60 minutter. Og enmeangivelsen bliver så tilsyneladende videreført, selvom de efterfølgende bare kommenterer uden at redigere noget som helst.
Så er der vel egentlig ingen grund til overhovedet at tage notits af "edit" i emnelinien?

Venlig hilsen
Lars

Avatar

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit

af mss ⌂, 29/5 2014, 22:24 (3840 dage siden) @ Lars Kruse

Tak for informationen! Det gælder åbenbart også for den oprindelige forfatter af meddelelsen, hvis der er rettet indenfor de 60 minutter. Og enmeangivelsen bliver så tilsyneladende videreført, selvom de efterfølgende bare kommenterer uden at redigere noget som helst.
Så er der vel egentlig ingen grund til overhovedet at tage notits af "edit" i emnelinien?

Venlig hilsen
Lars

Næh, jeg finder det heller ikke nødvendigt. Forvirrer mere end det gavner.
Har heller ikke set det i andre fora.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Diskution om emnelinier

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/5 2014, 01:06 (3840 dage siden) @ mss

Tak for informationen! Det gælder åbenbart også for den oprindelige forfatter af meddelelsen, hvis der er rettet indenfor de 60 minutter. Og enmeangivelsen bliver så tilsyneladende videreført, selvom de efterfølgende bare kommenterer uden at redigere noget som helst.
Så er der vel egentlig ingen grund til overhovedet at tage notits af "edit" i emnelinien?

Venlig hilsen
Lars


Næh, jeg finder det heller ikke nødvendigt. Forvirrer mere end det gavner.
Har heller ikke set det i andre fora.

Derudover kan man jo se at Thomas ændrede i indlægget.
Det står med småt, sammen med dato informationen, under overskriften.

Men når nu at diskutionen har drejet sig over på emnelinier, hvorfor er der så ikke nogen af jer, der har ændret emnet endnu?
Det gør det pænt meget nemmere, at overskue en tråd på forum, hvis den faktisk skifter emne, så som her... :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak