KB M1 prøvestart (+ 1 foto mere) (Generelt)
Nu kommer den nok ud i nyeste og mørkerød bemaling på museet. Men flere af de vogne der var med på prøveturen i 1932 med billede fra Buddinge eksisterer endnu. Museumsbanen har KSB C 20 og NSJK et par af de andre. Desuden har Museumsbanen to vogne fra NPMB som meget lignede KB egne vogne. Nogen fotoseancer er da inden for det muliges kunst.
Venlig hilsen
Flemming J
I 1948 blev Kalvehavebanens lokalstation i Masnedsund nedlagt, og banen blev indført direkte til Vordingborg station. Men fra et tidspunkt lige inden, hvor jeg var omkring 5 år (og lidt yngre end Munch junior på Niels's billede af HHJ M 4) fik jeg for første gang et indtryk af KB M 1: I aftenskumringen stod vi ved overskæringen på Orevej (i Masnedsund), bommene var nede, og så kom M 1 med aftentoget mod Kslvehave, med banemotorer, der "sang" af glæde over at skulle ud på "de lange skinner" mod Kalvehave.
M 1 havde dengang det oprindelige B&W-maskineri, og lydene blev anderledes efter ombygningen i 1951.Så også derfor: Jeg glæder mig til at komme ud at køre med M 1 igen!
Venlige hilsener
Jens