Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane til Tirstrup

af Svend, 24/5 2014, 10:17 (3845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Citat:
"AF Thomas Boberg Nielsen, Godsbanen 25, 2., 1, Aalborg

Sønderborg kunne ikke få staten til at betale for en motorvej dertil og betalte selv. Hvorfor tager Aarhus sig ikke sammen og betaler for egen jernbane til Aarhus Lufthavn?"

Du må ikke presse dem (og heller ikke drille dem). Lige nu har de vist rigeligt at se til med finansieringen af deres letbane-/sporvognssystem.

Er det noget med at Aalborg - for tiden - er ovenpå i f t Århus? :-) :-)

--
Svend

Avatar

Jernbane til Tirstrup

af BoergeOf61, Randers C, 24/5 2014, 10:35 (3845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De kan jo koble den på letbanen, som Grenåbanen i forvejen skal indgå i.

Jernbane til Tirstrup

af Mester, 24/5 2014, 11:53 (3845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mener du i ramme alvor, at det er Aarhus Kommunes opgave at betale for en jernbane til lufthavnen, mens det er statens opgave at betale, hvis jernbanen ender i Aalborg Lufthavn eller Billund Lufthavn?

Avatar

Jernbane til Tirstrup

af BoergeOf61, Randers C, 24/5 2014, 12:42 (3845 dage siden) @ Mester

Århus var for langsom og viste ingen interesse, før beslutninger om jernbaner til Aalborg og Billund lufthavne var truffet. Det giver mig igen en følelse af, at den by primært motiveres af mulighed for tilskud.
Tirstrup Lufthavn ligger ikke engang i Århus kommune, så Syddjurs kommune skal nok også inddrages.

Jernbane til Tirstrup

af Mester, 24/5 2014, 12:48 (3845 dage siden) @ BoergeOf61

"Det giver mig igen en følelse af, at den by primært motiveres af mulighed for tilskud."

Den linje må du da meget gerne uddybe.

Avatar

Jernbane til Tirstrup

af BoergeOf61, Randers C, 24/5 2014, 13:05 (3845 dage siden) @ Mester

En idé om en jernbane til Tirstrup Lufthavn blev ikke nævnt, før jernbaner til Aalborg og Billund Lufthavne var nævnt.
Indtil staten gik ind i projektet om en letbane i Århus med krav om, det blev ført ud i livet, var der, så vidt jeg ved, kun et administrationskontor til administration af kommunale tilskud. Det er uklart, om kommunen havde tænkt sig at føre projektet ud i livet. Faktisk er det lidt symtomatisk, at budgettet senest skred, fordi planlægningen ikke var god nok.
Europæisk kulturhovedstad 2017 bærer også lidt præg af, at Århus gerne vil have tilskud og indtægter, men ikke har tænkt særlig meget over, hvordan projektet føres ud i livet.

Jernbane til Aarhus Lufthavn

af Mester, 24/5 2014, 14:00 (3845 dage siden) @ BoergeOf61

For det første er de tre ting, du nævner - Aarhus Lufthavn, letbanen og 2017 - alle flerekommunale/regionale projekter. Så den kan du ikke udelukkende tørre af på Aarhus alene.

"En idé om en jernbane til Tirstrup Lufthavn blev ikke nævnt, før jernbaner til Aalborg og Billund Lufthavne var nævnt."

Der er altså mange år siden, at jeg læste om de første planer om at forbinde Aarhus Lufthavn med jernbane. Og her tænker jeg ikke på, at tyskerne under besættelsen påbegyndte anlæggelsen af et sidespor til lufthavnen.


"Indtil staten gik ind i projektet om en letbane i Århus med krav om, det blev ført ud i livet, var der, så vidt jeg ved, kun et administrationskontor til administration af kommunale tilskud. Det er uklart, om kommunen havde tænkt sig at føre projektet ud i livet. Faktisk er det lidt symtomatisk, at budgettet senest skred, fordi planlægningen ikke var god nok."

De her påstand er så langt ude, at jeg faktisk har svært ved at argumtere imod dem. Det er jo rent vrøvl. Men du sider faktisk og påstår, at Aarhus (måske?) kun bygger letbane for at få fingrene i statstilskud. Det nærmer sig de meste paranoide konspirationsteoretikere at påstå, at Søren Egge Rasmussen og Enhedslistens forslag fra 90'erne - som jo var det, der begyndte det, der endte i letbanen - kun var et snedigt, skjult spadestik for at få snabelen i statskassen. Men held og lykke med at udbrede teorien.


"Europæisk kulturhovedstad 2017 bærer også lidt præg af, at Århus gerne vil have tilskud og indtægter, men ikke har tænkt særlig meget over, hvordan projektet føres ud i livet."

Heeh! Foreløbig har Aarhus - samt de andre involverede kommuner (inklusiv RendOs) vist kun haft udgifter på det projekt. Og det bliver kommunerne/regionen nok desværre ved med. Jeg er helt sikker på, at der er tænkt endog særdeles meget over, hvordan projektet føres ud i livet. At det stadig virker lidt luftigt, er der vel ikke noget at sige til. Det tager tid at planlægge og arrangere kultur, der er mere end øltelte og kopibands.

Avatar

Jernbane til Aarhus Lufthavn

af BoergeOf61, Randers C, 24/5 2014, 14:38 (3845 dage siden) @ Mester

For det første er de tre ting, du nævner - Aarhus Lufthavn, letbanen og 2017 - alle flerekommunale/regionale projekter. Så den kan du ikke udelukkende tørre af på Aarhus alene.

Aarhus tog initiativ til letbanen og kulturhovedstad, mens jeg er i tvivl, om kommunens rolle i forhold til ønsket om en jernbane til lufthavnen. Aarhus lægger navn til alle tre emner.

Der er altså mange år siden, at jeg læste om de første planer om at forbinde Aarhus Lufthavn med jernbane.

Ok. Hvorfor blev den ikke nævnt, da Billund og Aalborg lufthavne blev nævnt i forbindelse med togfonden? Mig bekendt har Aarhus Lufthavn selv erkendt, de var for sent ude.

De her påstand er så langt ude, at jeg faktisk har svært ved at argumtere imod dem. Det er jo rent vrøvl. Men du sider faktisk og påstår, at Aarhus (måske?) kun bygger letbane for at få fingrene i statstilskud.

Ja.

(...) Enhedslistens forslag fra 90'erne - som jo var det, der begyndte det, der endte i letbanen - kun var et snedigt, skjult spadestik for at få snabelen i statskassen.

Mig bekendt blev der ikke så meget som savet en gren af et vejtræ før sidste år, længe efter flere kommuner og datidens amt havde givet tilskud til en organisation, som vist ikke lavede meget andet end pæne tegninger af nogle visioner. Med statens tilskud fulgte overvågning af, projektet blev ført ud i livet, og først i dette forår fandt de, der arbejdede med letbanen, ud af, at de manglede penge bl.a. til at forbinde letbanen med jernbanerne mod Odder og Grenå. Samtidig med staten gik ind i projektet, forsvandt de andre kommuner og regionen ud i periferien af projektet.

Heeh! Foreløbig har Aarhus - samt de andre involverede kommuner (inklusiv RendOs) vist kun haft udgifter på det projekt. Og det bliver kommunerne/regionen nok desværre ved med.

Det eneste, jeg har læst om det projekt, var, at det blev støttet økonomisk af regionen og flere kommuner, og organisationen i Aarhus 'sejlede' og knap havde mål for projektet.

Jernbane til Aarhus Lufthavn

af Mester, 24/5 2014, 15:10 (3845 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg er mildest talt rystet over, at du påstår, at ideen med at bygge letbanen udelukkende er at få tilskud.


"Mig bekendt blev der ikke så meget som savet en gren af et vejtræ før sidste år, længe efter flere kommuner og datidens amt havde givet tilskud til en organisation, som vist ikke lavede meget andet end pæne tegninger af nogle visioner."

Halv vind. Randersvej har været en stor byggeplads i årevis, det ved enhver. Men når det er sagt, havde du så forventet, at man begyndte at hænge køreledninger op, lægge skinner i vejen, bygge broer, købe tog/sporvogne etc inden financeringen sådan så nogenlunde var på plads?


"Samtidig med staten gik ind i projektet, forsvandt de andre kommuner og regionen ud i periferien af projektet."

De andre kommuner og regionen er da på ingen måde forsvundet ud i periferien.
http://www.letbanen.dk/udbygning/letbanesamarbejdet/

Jernbane til Tirstrup

af ThomasTT, 24/5 2014, 20:14 (3845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

det virker fuldstændig meningløst. mig bekendt har lufthavnen aldrig været intereseret i jernbanen, da der vil være for få afgange til at konkurrere med lufthavnsbusser.

Nu da der er skabt mulighed for tog til Billund på lidt over time virker det endnu mere ligegyldigt at skabe en forbindelse til en mindre lufthavn, der formentlig tager længere tid. For de samme penge kunne man sikkert anlægge Hedensted-jelling, der får Aarhus-Billund ned på måske 50 minutter

Jernbane til Tirstrup

af Svend Jensen, 25/5 2014, 16:46 (3844 dage siden) @ ThomasTT

Du glemmer, at vi faktisk er endog rigtig mange, der direkte afskyr at køre med bus. Det er en gammeldags transportform, som kun har overlevet fordi den er billig. Den er aldrig blevet opdateret, det er nøjagtig ligeså råddent og langsomt at køre med bus som for 50 år siden. Jeg holder meget af at køre med tog, cykle og gå, så hvis det overhovedet er et alternativ gør jeg det, og jeg møder flere og flere med samme holdning. Når banen til Billund kommer på plads kommer jeg (og mange andre) til udelukkende at benytte BLL, selvom det måske tager 20 min mere hver vej end AAR.

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak