KB M1 prøvestart (Generelt)
--
--
https://www.youtube.com/watch?v=68tNwVnCq3Y
Mvh
Claus
Den snurrer så fint - der er en herlig lyd i sådan en Frichs.
Den er blevet rigtig flot - jeg glæder mig til at komme og klappe den.
Bliver den udstillet i Odense ?.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Det må den blive, da den på sigt skal bruges til at køre veterantog Odense-Fruens Bøge. Dette fik jeg i hvert fald fortalt sidste år på museet. Det må gå hen og blive en helt særlig oplevelse. Der er et aller andet over de gamle Frichs-motorer.
Og bor man i Jylland kan man besøge Bryrup-Vrads, der har Scandiaskinnebussen HBS SM 212, den har nemlig også en Frichs-motor
Mvh
Claus
--
Tillykke med resultatet. Den lyder helt rigtig, når motoren har fået lov at snurre lidt
Jeg kan se den skulle "låne strøm". Hvor mange Volt skal den bruge til opstart ? Marcipanbrødene har jo 72 V. til rådighed, gør det sig også gældende når den skal indsættes i driften ?
STORT tillykke til det udholdende arbejdshold.
Den video er jo lige til at få glædestårer i øjenkrogene af.
Jeg glæder mig meget til at se den lille fyr futte afsted igen
Bare dog nogen kunne foranledige, at HHJ M2 kunne komme under tilsvarende behandling.
vh
Per
Fantastisk!
KB M1 har jeg jo kendt næsten hele livet!
Den var da også på et af mine første Jernbanebilleder i 1957!
men jeg kendte den fra før! bla. når den sammen med NPMB no 6 rangerede, ved Mern saftstation 1952-53! og når jeg var på besøg hos familien i Kalvehave, min onkel
(Jens Christensen)var portør på KB og boede i funktionærboligen lige bag remisen!
Han havde en søn ( Niels Poul) som var jævnaldrende med mig!
Billedet er taget fra indgangen til hans hus.
Senere fulgte jeg den på HHJ, HHGB og endelig på Skiælskør banen'
men de billeder er vist vist tidligere!
Jeg vil helt klart til Odense når den er færdig!
mvh
Thyge
Jeg var forbi Handest for et par måneder siden - det var et meget trist syn, der mødte mig.
Ole-Jørn
Jeg bliver så ked af det, når jeg ser M2 i denne forfatning,
jeg var barn i Odder da M2 var i plandrift på HHJ.
Det er jo værre end at se Y-togsmassakren i Vemb.
Hvilket parti vil mon gå ind for tvangsfjernelse af unikke veteranbanekøretøjer.
Hvorfor har den skønne vogn altid været et stedbarn på MHVJ ?
Hvorfor har den skønne vogn altid været et stedbarn på MHVJ ?
Formentlig fordi for få har meldt sig med arbejdskraft og/eller penge til at gøre noget ved det..
STORT tillykke til det udholdende arbejdshold.
Den video er jo lige til at få glædestårer i øjenkrogene af.
Jeg glæder mig meget til at se den lille fyr futte afsted igenBare dog nogen kunne foranledige, at HHJ M2 kunne komme under tilsvarende behandling.
vh
Per
---------------
. . . også STORT TILLYKKE herfra.
Kalvehave, 1959.
Det var jo netop dette lokomotiv, der blev årsagen til hele mit KB-modelbyggeri. Derfor har man jo hele tiden haft et "godt øje" til det.
STORT TILLYKKE til arbejdsholdet bag det flotte resultat.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2014
.
og her ex KB M 1 som HHJ M 4 ved overleveringen til HHGB i Helsingør 1969
foto: John Hansen, arkiv: Christian Hansen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
HHJ M 4 i Grønnehave, 29.05.1976 (nm).
M.v.h.
Niels
Hvad har DU gjort, for ikke at HHJ M 2 skulle ende sådan?
Det er jo lige en melding som den, der giver en lyst til at bruge hver eneste weekend, på at holde liv i de gamle køretøjer, det gør faktisk rigtig ondt.
Hvad har du selv gjort for at hjælpe? Det er jo altid nemmere at brokke sig...
Mvh
Jesper
"som pt. bruger hver eneste weekend på at få HV 100/TFJ ML4/HP 14 køreklar, så der kan blive tid til at lave HHJ M2 med tiden.
HHJ M 4 i Grønnehave, 29.05.1976 (nm).
De har ikke haft travlt med at få ændret nummeret! Eller var der blot tale om et lejemål?
De har ikke haft travlt med at få ændret nummeret! Eller var der blot tale om et lejemål?
Det var et køb; men man skiftede aldrig ejendomsmærke etc. Lokomotivet anvendtes især under spormoderniseringen 1979-81:
HHJ M 4 i Dronningmølle, 16.05.1980 (nm).
Sønneke er da knap 6 år.
M.v.h.
Niels
I 1948 blev Kalvehavebanens lokalstation i Masnedsund nedlagt, og banen blev indført direkte til Vordingborg station. Men fra et tidspunkt lige inden, hvor jeg var omkring 5 år (og lidt yngre end Munch junior på Niels's billede af HHJ M 4) fik jeg for første gang et indtryk af KB M 1: I aftenskumringen stod vi ved overskæringen på Orevej (i Masnedsund), bommene var nede, og så kom M 1 med aftentoget mod Kslvehave, med banemotorer, der "sang" af glæde over at skulle ud på "de lange skinner" mod Kalvehave.
M 1 havde dengang det oprindelige B&W-maskineri, og lydene blev anderledes efter ombygningen i 1951.
Så også derfor: Jeg glæder mig til at komme ud at køre med M 1 igen!
Venlige hilsener
Jens
Nu kommer den nok ud i nyeste og mørkerød bemaling på museet. Men flere af de vogne der var med på prøveturen i 1932 med billede fra Buddinge eksisterer endnu. Museumsbanen har KSB C 20 og NSJK et par af de andre. Desuden har Museumsbanen to vogne fra NPMB som meget lignede KB egne vogne. Nogen fotoseancer er da inden for det muliges kunst.
Venlig hilsen
Flemming J
I 1948 blev Kalvehavebanens lokalstation i Masnedsund nedlagt, og banen blev indført direkte til Vordingborg station. Men fra et tidspunkt lige inden, hvor jeg var omkring 5 år (og lidt yngre end Munch junior på Niels's billede af HHJ M 4) fik jeg for første gang et indtryk af KB M 1: I aftenskumringen stod vi ved overskæringen på Orevej (i Masnedsund), bommene var nede, og så kom M 1 med aftentoget mod Kslvehave, med banemotorer, der "sang" af glæde over at skulle ud på "de lange skinner" mod Kalvehave.
M 1 havde dengang det oprindelige B&W-maskineri, og lydene blev anderledes efter ombygningen i 1951.Så også derfor: Jeg glæder mig til at komme ud at køre med M 1 igen!
Venlige hilsener
Jens
Driftsinformation om elevatorer og rulletrapper
En aften med enkelte Togbusser mellem Padborg og Flensborg
Enkelte internationale tog standser ikke i Flensborg
Sene aftener og nætter med ændrede tider på tog mellem Cph Lufthavn, Aarhus H og Aalborg
Ingen InterCity og regionaltog mellem København H og Østerport