Superlyn med/uden stop i Ringsted (Trafikpolitik)
Det kan være nok så spændende at følge de politiske forhandlinger om prioritering af diverse infrastrukturprojekter.
Men det er sandelig heller ikke uden underholdningsværdi at følge de af infrastrukturprojekterne afledte driftsmæssige politiske forhandlinger.
Historisk set har Folketinget blandet sig i selv de mindste detaljer indenfor jernbanedriften og det gør de fortsat. Heri ligger ikke nogen kritik. Det er jo den, der betaler for musikken, der bestemmer, hvad der skal spilles.
I øjeblikket raser der såvel lokalt i Ringsted som i Folketingets Transportudvalg en debat om, om "flyoveren" i Ringsted skal ligge vest eller øst for byen. Placeres den vest for byen, vil den angiveligt genere en række indbyggere; placeres den øst for byen, kommer den angiveligt til at ligge "på bar mark". Banedanmark vil have den placeret vest for byen; men ministeren vil nu have undersøgt, om den kan placeres øst for byen. Og han har "selv" svaret, at en ændret placering vil udskyde projektet 1½-2 år (minus diverse krumspring). Men læs selv.
Denne diskussion har fået den "gamle" diskussion om Superlyntogenes standsning/ikke standsning i Ringsted til at blusse op igen. Den diskussion bliver jo ikke mindre interessant af, at - må man formode - der p.t. pågår intense politiske forhandlinger om den kommende kontrakt med DSB, hvori også vil indgå en beskrivelse af, hvor Superlyntogene skal standse.
Men i øjeblikket "fastslås" det af Banedanmark i nedennævnte dokument, at eventuel standsning i Ringsted vil afstedkomme, at timemodellen falder på gulvet. Det blive spændende at følge den fortsatte debat.
http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/l152/spm/38/svar/1138232/1371812.pdf
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort