Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba?? (Generelt)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/5 2014, 13:54 (3775 dage siden)

Jeg står foran at skulle nogle uger til Cuba, og tænker at der selvfølgelig også skulle være lidt tid til at studerer lidt jernbane mens jeg nu alligevel er der ;-) :-D :-)
Derfor tænkte jeg at der her i Forum, højst sandsynligt var nogle der kunne bidrage lidt med, hvad der er at se af jernbanemæssig interesse på denne dejlige ø. Det bliver hovedsageligt omkring Havana og Trinidad jeg kommer til at opholde mig :-) :-)

De bedste hilsner

Klaus :-)

--
[image][image][image]

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af Steff, 21/5 2014, 16:51 (3775 dage siden) @ K.B.Andreasen

Kære K.B.

Glæd dig til turen, CUBA er stadig ”næsten” fuldstændig uberørt af indflydelse udefra, undtagen det de selv mener og gavner landet; det ER kontrasternes land!!

I Havana er der lidt at se på centralstationen. Der afgår dagligt flere passagertog med nogle kinesiske diesler, der ligner US type SD loko.
[image]
Kinesisk fremstillet diesel på centralstationen.

Der er også nogle motorvogne, kender ikke fabrikat.
[image]
Motorvogn på centralstationen i Havana.

Der kører ligeledes nogle godstog med en mellemting af russisk- og ældre amerikansk ”box-car materiel. Men hvornår og hvor mange, har jeg ikke nogen anelse om.
[image]
Godsmaskine vistnok Santa Clara.

De tidligere kæmpestore sukkerrørs net er eksisterende mange steder, men det anvendes ikke med damp overhovedet. Til gengæld ”flyder det” med disse ex. US smal- og normalspors lokomotiver over hele øen,
[image]
Sukkermaskine udstillet ved officiel P-plads med orkester:-)

opstillet, bl.a. ved havnen i Havana.
[image]
Et af de flere "udstillede" tidl. sukkerrørslokomotiver på havnen i Havana, bemærk krydshoved fødevandspumpen!!

Skråt over for centralstationen er der en indhegning, hvor der findes en mængde dampere, der påregnes at skulle indgå på et museum om????????
Der ER en museumsbane med damp – sukkerrørsmaskiner – men selvom muligvis adviseret, skal du ikke regne med der køres efter planen. Det kan være mødedag eller noget andet. Altså aftaler, skal man generelt passe på. Ikke for at genere nogen, men sådan er livet og kulturen. Hvis det ikke passer nu, så gør vi det en anden dag.
Ved Trinidad – GLÆD DIG – flot by og FLOT strand (næsten en Bounty reklame) ligger der også skinner. Jeg så kun en skinnebus i bogstaveligste forstand, bus med jernbanehjul!! Men HUSK at det er tidligere russisk byggede hoteller ved stranden og de er nok ikke vedligeholdt helt siden da, så lokumsbrættet passer måske ikke helt ”fajancen”. Men det er jo en del af charmen når det er på DET plan (ha´ altid en vandflaske, rulle OO og vådservietter i tasken, hvis man er væk fra turist områderne).
Hvis du er med rejseselskab skal du benytte dig af chancen NÅR DEN ER DER, du kommer jo normalt ikke tilbage og der skal nås temmelig meget pr. dag, så du får set de kinesiske turistbusser temmelig meget indefra. Men de er nu helt OK at køre med!
Lige til sidst. CUBA lever af turister nu, tobak og sukker er ligesom lidt ”yt” nu om dage, politisk ukorrekt o.s.v. Man FORVENTER ALLE STEDER DRIKKEPENGE UAGTET HVAD REJSEBEREAUERNE SIGER!! Når du sidder og får en ”læskedrik” dukker der med sikkerhed et orkester op med ”Quan da la mere” mv. En CUK, chauffører og turistguide på turen 1 CUK pr. dag pr. deltager, damen på toiletterne 1 CUK, alle skal have en CUK (ca. en Dollar/Euro) og det bliver til en del om dagen!! Så HUSK at veksle i lufthavnen eller på første hotel. Bankerne kan være udgået på penge, har ikke åbent lige den dag. Så altså, selvom muligvis ”all inclusive” nogle steder, koster det CUK a.h.t!!

Dette til trods, GLÆD DIG og nogle år der CUBA som nu sikkert en saga blot og ligner alle de andre øver i området.
[image]
Hovedtorvet i Trinidad, gammel sukkerby, derfor rigdommen


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jernbaner på Cuba (16 fotos)

af Niels Munch, 21/5 2014, 18:46 (3775 dage siden) @ K.B.Andreasen
redigeret af Niels Munch, 21/5 2014, 19:25

Hej Klaus,

Glæd dig! Vi var 16 dage på/i Cuba i januar 2008 med 1 uges guided rundtur på øen og 1 uges ophold i Havana. Hele rejsen var mættet med indtryk og oplevelser, og de jernbanemæssige islæt var mere, hvad vi faldt over, end de var planlagt.

Bl.a. nåede vi ikke det etablerede jernbanemuseum på Christina Station i Habana Vieja.

Men der er heldigvis reserveret mange damplokomotiver - ikke mindst fra sukkerbanerne - til museale formål, og nogle bliver pø om pø istandsat.

Nogle var udstillet på en parkeringsplads bag regeringsbygningen Capitolium i det centrale Havana:

[image]
Lokomotiv nr. 1122, H.K. Porter (Pittsburgh, PA) 4437/1909, 0-4-0T 3ft 0in. Jose Smith Comas Sugar Mill, Cuba.

[image]
Lokomotiv nr. 1306, Baldwin #38802, 11/1912, 2-8-0 760 mm.

[image]
F.v.: lokomotiv nr. 1351, Baldwin #45070, 2/1917, 2-8-0 914 mm. Gregorio Arlee Manalich - og lokomotiv nr. 1122 igen.

[image]
Lokomotiv nr. 1351 igen.

[image]
Lokomotiv nr. 1501, ALCO (Rogers) #5000, 10/1994, 2-6-0 4'-8½", Central Orozco.

Og på en parkeringsplads ved Estacion Central var andre udstillet:

[image]
Lokomotiv nr. 1112, Baldwin #4502, 12/1878, 0-4-2T 4'-8½", C.R.C.A. Emp. Azuc. M. Mtnez. Prieto (Ruben Martinez Villena) og
lokomotiv nr. 1413, ALCO (Cooke) #2114, 1891, 2-6-0 4'-8½", Jesus Rabi (Ruben Martinez Villena).

[image]
Lokomotiv nr. 1180, Baldwin #6456, 1882, 0-6-0 30", Rafael Freyre.

[image]
Miniaturedamplok nr. 1182, International Miniature Railway Co. 301/1902, 2-4-0 15¼".

[image]
Lokomotiv nr. 1205, Porter, H. K. Pittsburgh, Pennsylvania 3345/1905, 0-4-4T 4ft 8 1/2in, Manuel Isla Perez og
lokomotiv nr. 1311, Baldwin Locomotive Company, Philadelphia, USA. 24839/1904, 2-6-2T 4ft 8 1/2in, Ruben Martinez Villena Sugar Mill.

[image]
Lokomotiv nr. 1413, ALCO (Cooke) 2114/1891, 2-6-0 4ft 8 1/2in, Jesus Rabi.

En køretur med en normalsporet sukkerbane var indlagt ved den sukkerplantage i provinsen Matanzas, hvor Fidel Castro havde sin kommandocentral under invasionen i Svinebugten:

[image]
Australia Sugar Plant, Administration Building (Fidel HQ).

[image]

[image]
Lokomotiv nr. 1716, Henschel & Sohn (Kassel) #12428, 1913, 2-6-0 4'-8½", Australia, Jaguey Grande, MAT.

I nogle halvåbne lader var henstillet flere lokomotiver, f.eks.:

[image]
Ukendt lokomotiv og nr. 1620, Henschel & Son (Kassel) 1920/18030, 2-6-0 std., Australia, Jaguey Grande, Matanzas.

Nyttigt lokomotivlink: http://www.steamlocomotive.com/lists/?country=CUB .

En dag tog vi den lille færge tværs over havnen fra Havana til Casablanca:

[image]
Casablanca, havnefærgen "Baragua".

..... for at opsøge den navnkundige, elektriske Hershey Railway, der betjenes af amerikanske Brill "interurban electrics" samt udrangerede el-togsæt fra Barcelona. Desværre var togdriften ind til Casablanca indstillet p.g.a. vand efter et skybrud den foregående dag.....

Vi så ingen hjemmeflikkede skinnebusser i Trinidad, men til gengæld denne Super Lada Taxi:

[image]
Lada Taxi, torvet i Trinidad.

..... og det afsporede Batista-tog i Santa Clara er (selvfølgelig) en rekonstruktion med uoriginale vogne.

Det var lidt smagsprøver. Lokomotiver kan været flyttet rundt siden 2008.
Mit bedste råd: Læs rejseguider og gå på nettet!

Vi glæder os til en reportage!!

Rigtig god rejse & bedste hilsener
Niels

Edit minder om lidt Cuba-stof her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=37587 .

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 27/5 2014, 17:00 (3769 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg takker mange gange for de fine svar :-) :-)
Samt ikke mindst gode råd ;-) ;-)
Vi er en mellem gruppe der skal afsted udenom om de store turistrejsearrangører, så muligheden for at gå på opdagelse og opleve "det ægte Cuba" på egen hånd er ganske stor. :-D :-D
Vi ses om nogle uger :-) :-)

Med høj cigarføring og varme hilsner

Klaus :-D ;-) :-)

--
[image][image][image]

Avatar

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af mss ⌂, 27/5 2014, 18:00 (3769 dage siden) @ Ullrich Lück

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af Niels Munch, 28/5 2014, 15:09 (3768 dage siden) @ Steff
redigeret af Niels Munch, 28/5 2014, 15:22

Der er også nogle motorvogne, kender ikke fabrikat.
[image]
Motorvogn på centralstationen i Havana.

Hej Steff,

Der er tale om de afviste MANDOLINO-motorvogne, som GEC-Alsthom i Spanien byggede til de finske statsbaner, VR Dm11; de kom i stedet i drift på Cuba .....

M.v.h.
Niels


PS: Cubanerne køber nye motortog i Rusland, baseret på sporvedligeholdelseskøretøjer, se: http://www.railjournal.com/index.php/central-south-america/cuba-orders-300-dmus-from-ru... .

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af Steff, 28/5 2014, 15:51 (3768 dage siden) @ Niels Munch

Go´eftermiddag Niels!

Tusind tak for svar, nå, cubanerne får nok ikke de samme problemer med frost i vinduerne som finnerne gjorde;-).

I øvrigt interessant at se de tidligere anførte 6 links til Drehscheibe. Vores guide gav det indtryk, at bortset fra en museumsbane med damp, var der intet overhovedet; på den anden side var "Bay of Pigs" stedet hvor AMERIKANERNE gik iland, så validiteten af det fortalte, fandt jeg ud af senere, måske ikke lige var det, der stod i højsædet, men det er jo en ganske anden historie!

Tak for henvisningen og god Kr. himmelfart og kommende WE.

Steff

NB: Flymæssigt, pragtfuldt eksemplar af en Hawker Fury på revolutionsudstillingen i Havana. DEN kunne jeg godt tænke mig at få fingrene i!!

--
Steffen Dresler

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af Niels Munch, 28/5 2014, 16:42 (3768 dage siden) @ Steff

NB: Flymæssigt, pragtfuldt eksemplar af en Hawker Fury på revolutionsudstillingen i Havana. DEN kunne jeg godt tænke mig at få fingrene i!!

Den anden Hawker Fury, der er bevaret på Cuba, er denne:

[image]
Hawker Fury foran Playa Giron Museum, Matanzas, januar 2008 (nm).

Interesserede kan læse om flytypens rolle under invasionsforsøget i Svinebugten her: http://www.urrib2000.narod.ru/ArticGiron1-e.html .

M.v.h.
Niels

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba??

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 16/6 2014, 15:18 (3749 dage siden) @ K.B.Andreasen

Så er jeg vendt tilbage fra Cuba :-D :-D :-D
Og har også en bette billederaportage med i bagagen ;-)
Men af forskellige grunde har jeg valgt at bringe den i det historiske forum :-)

--
[image][image][image]

Veterantog kalenderIndsend billeder

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak