Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5 (Jernbanen i dag)

af OD, Od ⌂, 14/5 2014, 21:28 (3894 dage siden)

DB 140 850-9. Dörverden - Eystrup den 8/5 kl. 11.42.
[image]

EVB 140 866-5. Dörverden - Eystrup den 8/5 kl. 12.46.
[image]

DB 140 600-8+140 716-2. Ahlten den 9/5 kl. 11.18½.
[image]

EVB 140 774-1. Ahlten den 9/5 kl. 14.56.
[image]

DB 140 572-9. Ahlten den 9/5 kl. 15.51.
[image]

EVB 140 761-8. Ahlten den 9/5 kl. 16.22½.
[image]

EGP 140 853-3. Hamburg-Harburg den 10/5 kl. 16.41.
[image]

Mvh. Ole

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Hedegaard, 14/5 2014, 22:21 (3894 dage siden) @ OD, Od

Man tænker sjældent over, at det faktisk er en gammel dame fra 50'erne. Jeg har hørt mange tale negativt om udseendet, men jeg har altid synes at 140 og 110 er nogle fantastiske maskiner, og 140 var nærmest revolutionerende for godstrafikken i det daværende Vesttyskland.
Det er skønt, at der stadig bliver holdt liv i dem. :-)

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af thomash, 15/5 2014, 08:10 (3893 dage siden) @ Hedegaard

Man tænker sjældent over, at det faktisk er en gammel dame fra 50'erne. Jeg har hørt mange tale negativt om udseendet, men jeg har altid synes at 140 og 110 er nogle fantastiske maskiner, og 140 var nærmest revolutionerende for godstrafikken i det daværende Vesttyskland.
Det er skønt, at der stadig bliver holdt liv i dem. :-)

Jeg kan ikke være mere enig med dig. 140 og 110 er nogle fantastiske maskiner, og det var fedt at se at de stadig kørte så meget med dem. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Hans T. Møller, Risskov, 15/5 2014, 09:18 (3893 dage siden) @ thomash

[image][image]

Ja, ellokomotiver er svære at slide op - tænk for eksempel på Mariazellerbahn i Østrig. I Chile så jeg i 2012 disse smalsporede General Electric lokomotiver fra 1927-28. De er vistnok stadig i drift på banen fra El Toco til Tocopilla.

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af TeamBaumann, Hjordkær, 15/5 2014, 10:41 (3893 dage siden) @ Hans T. Møller

Her er lidt info fra wiki om tysk E10 lokomotiver, man kan se at Baureihe 110, 112, 113, 114, 115 + 139 og 140 er alt søstre familie ;-)
Ps. det er alt på TYSK!!!
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_E_10#Baureihe_115

Og dengang da Orient Express kom til Danmark sidste år, var det en Baureihe 115 ( 115 448-3 ) som trak den igemmen Tyskland:-)

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af KimC, 16/5 2014, 15:43 (3892 dage siden) @ TeamBaumann

Her er lidt info fra wiki om tysk E10 lokomotiver, man kan se at Baureihe 110, 112, 113, 114, 115 + 139 og 140 er alt søstre familie ;-)
Ps. det er alt på TYSK!!!
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_E_10#Baureihe_115

E10 er flotte maskiner, men det afrakkede Verkehrsrot klæder dem bestemt ikke. 103'erne gik endda i Verkehrsrot, men 110-112-115 snes jeg ser helt forkert ud. EGP maskinen der vises billeder af er faktisk pænere.

Og dengang da Orient Express kom til Danmark sidste år, var det en Baureihe 115 ( 115 448-3 ) som trak den igemmen Tyskland:-)

Ja, den har også været en flot maskine engang. Men især på den ene side var den fuld af alger, dog vistnok uden grafitti. Glædeligt at Museumstog derimod stillede med en yderst præsentabel maskine til det fornemme tog.

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Holger Bohn ⌂, Plochingen 20 km syd fra Stuttgart, 17/5 2014, 20:52 (3891 dage siden) @ KimC

Jeg kørte mange år både 110 og 140 , men i det sidste tid var maskinerne i så dårligt tilstand at det var ikke en oplevelse at arbejde med det .
Mange kollegaer blev syg på skulderen , fordi dørene til maskinrummet og til at stige ud var meget utæt.

Men eller synes jeg at "Bügelfalten"-110 har en dejligt design og ser også
idag nok meget smuk ud , når den er god stand .

[image]

[image]

Mange hilsner
Holger

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Holger Bohn ⌂, Plochingen 20 km syd fra Stuttgart, 19/5 2014, 12:18 (3889 dage siden) @ Holger Bohn

Idag tog jeg dette foto i vores lokdepot i Stuttgart fra en Bügelfalten-110 som blev omdøbt til 115 , fordi det blev brugt på DB Autozug.
Jeg tror at lokomotiven ser dejligt ud.

[image]

Mange hilsner
Holger

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Georg Schmidt, 19/5 2014, 13:26 (3889 dage siden) @ Holger Bohn

Skønt med lidt dagsaktuelt fra Stuttgart, kvitterer med en gammel kending fra Eidelstedt. De var flotte dengang 110'erne med skørt og pufferbeklædning samt støbte skilte for BD, Bw og vægte. Lidt synd man fjernede skørtet og pufferbeklædningen samt ændrede gitteret, så de kom til at se lidt afpillede ud på deres gamle dage.

[image]
110 374 på Hmb Altona 1972.

Mvh
Georg

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Holger Bohn ⌂, Plochingen 20 km syd fra Stuttgart, 19/5 2014, 15:48 (3889 dage siden) @ Georg Schmidt

Skønt med lidt dagsaktuelt fra Stuttgart, kvitterer med en gammel kending fra Eidelstedt. De var flotte dengang 110'erne med skørt og pufferbeklædning samt støbte skilte for BD, Bw og vægte. Lidt synd man fjernede skørtet og pufferbeklædningen samt ændrede gitteret, så de kom til at se lidt afpillede ud på deres gamle dage.

[image]
110 374 på Hmb Altona 1972.

Mvh
Georg


Jeg synes at det er en smukt foto.
Skønnere er kun 103 som ser man næsten hver dag her foran en IC i plankørelse.
Når jeg får mulighed tager jeg et foto.

Mange hilsner
Holger

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af JanS, 19/5 2014, 17:07 (3889 dage siden) @ Holger Bohn

Der har jo kørt et ret kraftigt ophugningsprogram hos Deutsche Bahn I mange år. Her er et view udover firmaet Bender's slagtebænk I Opladen tilbage I 2003. Her i Opladen endte også mange af Br. 103'erne deres liv. Når de havde fået dødsdommen hos DB AW Opladen som ligger umiddelbart ved siden af. AW Opladen blev lukket ved udgangen af 2003
Mvh.
Jan
[image]

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af thomash, 19/5 2014, 23:08 (3889 dage siden) @ JanS

Der har jo kørt et ret kraftigt ophugningsprogram hos Deutsche Bahn I mange år. Her er et view udover firmaet Bender's slagtebænk I Opladen tilbage I 2003. Her i Opladen endte også mange af Br. 103'erne deres liv. Når de havde fået dødsdommen hos DB AW Opladen som ligger umiddelbart ved siden af. AW Opladen blev lukket ved udgangen af 2003
Mvh.
Jan
[image]

Jeg fangede de 2 billeder her i Maschen i 2012. Selvom DB har skrottet mange af disse fede maskiner, har de også sat nogle i drift igen eller solgt dem til andre operatører.

Mon ikke at nogle af de loks i den række her, er ude og køre igen? Der var i hvert fald en seddel i vinduet til førerrummet på dem alle, hvor der stod at man ikke måtte fjerne "ting" fra lokomotivet, da lokomotivet ikke var udrangeret. :)

[image]

Hvis nogle ønsker nummer på alle maskinerne i rækken, kan jeg godt kigge i min noterbog. :)
Billededato 07.07.2012
[image]

Førerrummet på DB Schenker 139 132-5 - 07.07.2012
[image]

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af OD, Od ⌂, 20/5 2014, 07:17 (3888 dage siden) @ thomash

Mon ikke at nogle af de loks i den række her, er ude og køre igen?

Førerrummet på DB Schenker 139 132-5 - 07.07.2012
[image]

139 132 så du i drift for tolv dage siden, Hr. Hup!

Mvh. Ole

Avatar

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af mss ⌂, 19/5 2014, 21:56 (3889 dage siden) @ OD, Od

Dejlige fotos af de gode gamle slidere :-)

Mine sidste fotos af einheitsloks var i Hamburg i 2002, hvor jeg knipsede lidt 141'ere. De har efterhånden været udrangeret i en årerække.

Jeg synes at verkehrsrot står ganske godt til de gamle maskiner.

Også i 1:87:
[image]
Et par ældre Roco-modeller der er "pyntet" lidt på.

"Bügelfalte" maskinerne BR 110.3 og BR 112 (113/114) finder jeg flottest i oprindelig blå eller TEE-bemaling, men de øvrige typer synes jeg egentlig er pæne i alle bemalinger de har haft, det enkle design er et godt "lærred" :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Holger Bohn ⌂, Plochingen 20 km syd fra Stuttgart, 20/5 2014, 16:12 (3888 dage siden) @ mss

Dejlige fotos af de gode gamle slidere :-)

Mine sidste fotos af einheitsloks var i Hamburg i 2002, hvor jeg knipsede lidt 141'ere. De har efterhånden været udrangeret i en årerække.

Jeg synes at verkehrsrot står ganske godt til de gamle maskiner.

Også i 1:87:
[image]
Et par ældre Roco-modeller der er "pyntet" lidt på.

"Bügelfalte" maskinerne BR 110.3 og BR 112 (113/114) finder jeg flottest i oprindelig blå eller TEE-bemaling, men de øvrige typer synes jeg egentlig er pæne i alle bemalinger de har haft, det enkle design er et godt "lærred" :-)

Som sagt synes jeg nok mere om 103erne.
Her to fotos fra idag i min hjemme-maskindepot i Stuttgart:

[image]
[image]

Mange hilsner
Holger

Avatar

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af mss ⌂, 20/5 2014, 16:47 (3888 dage siden) @ Holger Bohn

103'erne er også mine yndlings-elloks!

Flotte billeder. Dejligt at se at museumsmaskinerne også er begyndt at se lidt brugte ud. Det klæder dem :-)

Jeg har selv sidst fotograferet dem i ordinær drift i 1990'erne.

[image]
103 104-6
München Hbf 1995

Selvom de fleste nok er uenige, fandt jeg dem også flotte i orientrød:

[image]
103 126-9
Frankfurt/M Hbf 1997

Mine modeller:

[image]

Tre ældre Roco-modeller, alle i den lange version der er min favorit!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af LasseG, 20/5 2014, 17:10 (3888 dage siden) @ mss

103'erne er også mine yndlings-elloks!

Flotte billeder. Dejligt at se at museumsmaskinerne også er begyndt at se lidt brugte ud. Det klæder dem :-)

Det er nu ikke meget at gøre med et museumslokomotiv at gøre når 103 stadig har deres egen omløbsplaner og 103 235 er et af dem som varetager dette omløb sammen med både 103 113 og 103 245:

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,6960315

Avatar

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af mss ⌂, 20/5 2014, 22:11 (3888 dage siden) @ LasseG

Det er nu ikke meget at gøre med et museumslokomotiv at gøre når 103 stadig har deres egen omløbsplaner og 103 235 er et af dem som varetager dette omløb sammen med både 103 113 og 103 245

Både og. BR 103 blev officielt udfaset frem til ca. 2003, og den nuværende drift er en "skånedrift" i forhold til de omløbsplaner de havde dengang.

De maskiner DB stadig har, er en slags aktive museumsloks, og er først og fremmest at se som historiske maskiner der skal frtemføre historiske tog, særtog o.l. og samtidig tjener deres levebrød i den almindelige drift.

Et "Afterlife" som man egentlig godt kunne have forundt mange andre lokomotiver. Jeg håber at de fortsætter i mange år endnu :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

BR 140 i Tyskland 8/5 - 10/5

af Holger Bohn ⌂, Plochingen 20 km syd fra Stuttgart, 27/5 2014, 18:38 (3881 dage siden) @ mss

Et billede fra lokførerens arbejdsplads på 103 fra idag.

[image]

Mange hilsner fra Plochingen
Holger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak