Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2014, 18:49 (3855 dage siden)

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 15/5 2014, 11:58 (3854 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan ikke helt greje, om forslaget allerede er vedtaget? Men spændende ser det ud. Især synes jeg det er positivt, at Ny Ellebjerg vil blive opgraderet til et virkeligt knudepunkt, der kan aflaste Kbh. H - også selv om det næppe vil være alle passagerer, der tager metroen fra Ny Ellebjerg til lufthavnen, der nødvendigvis vil komme fra Jylland.

Her et par links fra Transportministeriets sider:

Regeringen og Københavns Kommune er enige om at anlægge en ny metro til Sydhavnen
http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/regeringen+og+koebenhavns+kommune+er+enige+om+at+anla...

Links til 'handout' og aftaletekst:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2014/principaftale+om+sydhavnsmetro/

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Bjarke Hvass, Valby, 15/5 2014, 13:14 (3854 dage siden) @ Jonas

...selv om det næppe vil være alle passagerer, der tager metroen fra Ny Ellebjerg til lufthavnen, der nødvendigvis vil komme fra Jylland.

Det er vel de færreste der vil kunne komme hurtigere til Lufthavnen ved skift til Metro sammenlignet skift på København H eller Nørreport?
Et skift fra fjern-, regional eller S-tog til Metro på Ny Ellebjerg vil vel stadig give et skift til den eksisterende Metro ved Kongens Nytorv? Så man både får skift på Ny Ellebjerg og Kongens Nytorv kombineret med det besvær der er med bagage op og ned ad trapper. Så hellere bruge nogle minutter ekstra og komme direkte fra f.eks. Aarhus til Københavns Lufthavn.

Avatar

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/5 2014, 15:26 (3854 dage siden) @ Bjarke Hvass

...selv om det næppe vil være alle passagerer, der tager metroen fra Ny Ellebjerg til lufthavnen, der nødvendigvis vil komme fra Jylland.


Det er vel de færreste der vil kunne komme hurtigere til Lufthavnen ved skift til Metro sammenlignet skift på København H eller Nørreport?
Et skift fra fjern-, regional eller S-tog til Metro på Ny Ellebjerg vil vel stadig give et skift til den eksisterende Metro ved Kongens Nytorv? Så man både får skift på Ny Ellebjerg og Kongens Nytorv kombineret med det besvær der er med bagage op og ned ad trapper. Så hellere bruge nogle minutter ekstra og komme direkte fra f.eks. Aarhus til Københavns Lufthavn.

Nu er der "en trilion" andre rejseruter i en by som København, så der skal nok blive fint brug for de nye linier når de er færdige. Du kan ikke undgå skift, men dels er der rulletrapper og elevator, dels er der ganske kort imellen afgangene på Metroen, så et enkelt skift er ikke en katastrofe.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 15/5 2014, 15:37 (3854 dage siden) @ Michael Deichmann

Hov, denne post havde jeg ikke set før jeg lavede min nedenstående.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 15/5 2014, 15:32 (3854 dage siden) @ Bjarke Hvass


Det er vel de færreste der vil kunne komme hurtigere til Lufthavnen ved skift til Metro sammenlignet skift på København H eller Nørreport?

Et skift er et skift, det er rigtigt nok. Men der kunne godt være en tidsbesparelse involveret hvis man valgte at skifte på Ny Ellebjerg frem for på Kbh. H.

Et skift fra fjern-, regional eller S-tog til Metro på Ny Ellebjerg vil vel stadig give et skift til den eksisterende Metro ved Kongens Nytorv? Så man både får skift på Ny Ellebjerg og Kongens Nytorv kombineret med det besvær der er med bagage op og ned ad trapper.

Når Ny Ellebjerg er fuldt udviklet som knudepunkt for fjern- og regionaltog over den nye Køgebane, samt for S-tog og metro, så kan man godt forestille sig, at nogle (/mange/alle) IC-tog via Køge ikke videreføres til Kbh. H men i stedet vender på Ny Ellebjerg.

Så hellere bruge nogle minutter ekstra og komme direkte fra f.eks. Aarhus til Københavns Lufthavn.

...desuden vil der være en større fleksibilitet i, at man kan sigte efter en metro, der kører hvert 2./3. minut i stedet for et lufthavns-IC-tog, der kun kører hver ½ time.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/5 2014, 17:16 (3854 dage siden) @ Jonas


Det er vel de færreste der vil kunne komme hurtigere til Lufthavnen ved skift til Metro sammenlignet skift på København H eller Nørreport?


Et skift er et skift, det er rigtigt nok. Men der kunne godt være en tidsbesparelse involveret hvis man valgte at skifte på Ny Ellebjerg frem for på Kbh. H.

Husk nu lige at det ikke er den eksisterende metro, der forbindes med Ny Ellebjerg, men derimod en gren fra Cityringen. Der kommer ikke nogen direkte metrotog mellem Ny Ellebjerg og Lufthavnen. Tværtimod skal man skifte på Kongens Nytorv.

Et skift fra fjern-, regional eller S-tog til Metro på Ny Ellebjerg vil vel stadig give et skift til den eksisterende Metro ved Kongens Nytorv? Så man både får skift på Ny Ellebjerg og Kongens Nytorv kombineret med det besvær der er med bagage op og ned ad trapper.


Når Ny Ellebjerg er fuldt udviklet som knudepunkt for fjern- og regionaltog over den nye Køgebane, samt for S-tog og metro, så kan man godt forestille sig, at nogle (/mange/alle) IC-tog via Køge ikke videreføres til Kbh. H men i stedet vender på Ny Ellebjerg.

Forhåbentlig er der ingen, der vil føre den tåbelige ide ud i praksis. Prøv lige at kigge på forholdene. I øjeblikket er Ny Ellebjerg primært omgivet af et afdanket industriområde, nogle spredte parcelhuskvarterer og et par udfaldsveje. Københavns Hovedbanegård ligger midt blandt adskillige hoteller, mange butikker og boliger og landets bedst besøgte forlystelsespark. Dertil kommer så skiftemulighederne. Københavns Hovedbanegård er allerede et stort knudepunkt med tog og busser i stort set alle retninger, mens Ny Ellebjerg kun så småt er ved at blive etableret.

Så hellere bruge nogle minutter ekstra og komme direkte fra f.eks. Aarhus til Københavns Lufthavn.


...desuden vil der være en større fleksibilitet i, at man kan sigte efter en metro, der kører hvert 2./3. minut i stedet for et lufthavns-IC-tog, der kun kører hver ½ time.

Hvis man i forvejen sidder i et InterCitytog, der fortsætter til Lufthavnen, som de gør nu, vil det da være fuldstændig åndsvagt at skifte til et metrotog, der alligevel ikke kører derud.

Med venlige københavnske hilsner
Leif Jørgensen

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Hedegaard, 16/5 2014, 01:08 (3853 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nu er planen jo, at der i fremtiden skal etableres en ny perron ved de nuværende godsspor, således at der igen vil være direkte forbindelse mellem Roskilde og Kastrup udenom København.
Her kan man sagtens tænke sig, at nogle af IC-togene vil tage samme rute, og dermed vil rejsetiden fra Jylland/Fyn til lufthavnen blive reduceret.

Hvorfor der skal Metro derud kan jeg dog ikke se nogen logik i, men man håber vel at området vil blomstre og blive integreret mere med bymidten.
Spørgsmålet er bare om det er realistisk.
Der var også store planer for Ørestaden, og går man tilbage og læser diverse artikler fra 90'erne, så regnede man jo nærmest med det ville blive et slags "Ny København" med skyskrabere, turist attraktioner mm.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Fysikeren, 16/5 2014, 09:53 (3853 dage siden) @ Hedegaard

Dels er det vist planen stort set at afvikle de nuværende IC-tog som en del af Togfonden DK. Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Frank Poulsen, 16/5 2014, 10:29 (3853 dage siden) @ Fysikeren

Dels er det vist planen stort set at afvikle de nuværende IC-tog som en del af Togfonden DK. Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København.


Ja, det er noget af det ved Togfonden jeg finder sørgeligt hvis de alm intercitytog forsvinder. Men tiden må jo vise hvad der sker køreplansmæssigt. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan have både Superlyntog en gang i timen, måske nogle mellemlyn der tager Vejle, Fredericia, Ringsted med (eksempelvis) og så nogle almindelige intercitytog med stop alle steder som i dag, måske bare hver 2. time kun i stedet for hver. Men tiden må vise hvad der sker på den front. Og ja, i Kbh vil de nye muligheder med Ny Ellebjerg jo flere muligheder for at aflaste København. Nu mangler vi bare de træffer nogle beslutninger med Lufthavns-stationen så den kan bære flere passagertog.

Og jeg synes da det er fint med metroen ud til Ny Ellebjerg. Der er nogle kæmpe store arbejdspladser den kommer igennem. Så nu kan man komme med et regionaltog eller intercitytog eller S-tog og skifte til en metro der standser ude ved Sydhavns kontorbyggerierne, Skat, TV2 News og mange mange flere ligger derude jo. Ja og Fisketorvet. Men det kan man så også via S-tog fra Ny Ellebjerg selvfølgelig.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 16/5 2014, 10:36 (3853 dage siden) @ Frank Poulsen

Og jeg synes da det er fint med metroen ud til Ny Ellebjerg. Der er nogle kæmpe store arbejdspladser den kommer igennem. Så nu kan man komme med et regionaltog eller intercitytog eller S-tog og skifte til en metro der standser ude ved Sydhavns kontorbyggerierne, Skat, TV2 News og mange mange flere ligger derude jo. Ja og Fisketorvet. Men det kan man så også via S-tog fra Ny Ellebjerg selvfølgelig.

Fisketorvet har jo allerede købt navnet til Dybbølsbro station, der nu har Fisketorvet som 'efternavn'. Men det er nu ikke udelukkende i serviceringen af dette konsumcenter, at en ny metrolinje til Sydhavnen vil komme til sin ret.

Der er, som du selv siger, ganske mange arbejdspladser i den retning; TDC/YouSee, Skat, Nokia (det der er tilbage), op til flere medicinalvirksomheder etc. etc. Det vil ikke være en metro ud over bar mark, sådan som Ørestaden så ud for ikke ret mange år siden.

Betjening af lufthavnen

af Fysikeren, 16/5 2014, 13:10 (3853 dage siden) @ Frank Poulsen

Dels er det vist planen stort set at afvikle de nuværende IC-tog som en del af Togfonden DK. Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København.

Ja, det er noget af det ved Togfonden jeg finder sørgeligt hvis de alm intercitytog forsvinder. Men tiden må jo vise hvad der sker køreplansmæssigt. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke kan have både Superlyntog en gang i timen, måske nogle mellemlyn der tager Vejle, Fredericia, Ringsted med (eksempelvis) og så nogle almindelige intercitytog med stop alle steder som i dag, måske bare hver 2. time kun i stedet for hver. Men tiden må vise hvad der sker på den front. Og ja, i Kbh vil de nye muligheder med Ny Ellebjerg jo flere muligheder for at aflaste København. Nu mangler vi bare de træffer nogle beslutninger med Lufthavns-stationen så den kan bære flere passagertog.

Og jeg synes da det er fint med metroen ud til Ny Ellebjerg. Der er nogle kæmpe store arbejdspladser den kommer igennem. Så nu kan man komme med et regionaltog eller intercitytog eller S-tog og skifte til en metro der standser ude ved Sydhavns kontorbyggerierne, Skat, TV2 News og mange mange flere ligger derude jo. Ja og Fisketorvet. Men det kan man så også via S-tog fra Ny Ellebjerg selvfølgelig.

Jeg har tidligere luftet tanken om et dedikeret lufthavnstog. Et andet problem, i mine øjne, med Togfonden DK er, at Københavns Lufthavn, udover Øresundstogene, kun har direkte tog til Odense, Fredericia, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg. Det er ikke mange stationer. Aalborg har udover lyntoget også regionaltog til Aarhus. Samtidigt mister byer som Hobro, Skanderborg og MIddelfart toget til København.

Forslaget er en hybrid mellem et lufthavnstog og IC-togene: Fra Kastrup direkte til Roskilde og derfra til Aalborg Lufthavn, dvs. lufthavn i hver ende, med standning ved IC-stationer og evt. stationer der ønsker fjerntog i dag (fx Aarup) og måske Hedensted. Toget indrettes med ekstra god plads til bagage. Måske endda check-in-automater i toget som ekstra service.

Betjening af lufthavnen

af Svend, 16/5 2014, 20:03 (3853 dage siden) @ Fysikeren


Jeg har tidligere luftet tanken om et dedikeret lufthavnstog. Et andet problem, i mine øjne, med Togfonden DK er, at Københavns Lufthavn, udover Øresundstogene, kun har direkte tog til Odense, Fredericia, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg. Det er ikke mange stationer. Aalborg har udover lyntoget også regionaltog til Aarhus. Samtidigt mister byer som Hobro, Skanderborg og MIddelfart toget til København.

Forslaget er en hybrid mellem et lufthavnstog og IC-togene: Fra Kastrup direkte til Roskilde og derfra til Aalborg Lufthavn, dvs. lufthavn i hver ende, med standning ved IC-stationer og evt. stationer der ønsker fjerntog i dag (fx Aarup) og måske Hedensted. Toget indrettes med ekstra god plads til bagage. Måske endda check-in-automater i toget som ekstra service.

Lige før skrev da ellers "Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København. -

--
Svend

Betjening af lufthavnen

af Fysikeren, 16/5 2014, 20:28 (3853 dage siden) @ Svend

Jeg har tidligere luftet tanken om et dedikeret lufthavnstog. Et andet problem, i mine øjne, med Togfonden DK er, at Københavns Lufthavn, udover Øresundstogene, kun har direkte tog til Odense, Fredericia, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg. Det er ikke mange stationer. Aalborg har udover lyntoget også regionaltog til Aarhus. Samtidigt mister byer som Hobro, Skanderborg og MIddelfart toget til København.

Forslaget er en hybrid mellem et lufthavnstog og IC-togene: Fra Kastrup direkte til Roskilde og derfra til Aalborg Lufthavn, dvs. lufthavn i hver ende, med standning ved IC-stationer og evt. stationer der ønsker fjerntog i dag (fx Aarup) og måske Hedensted. Toget indrettes med ekstra god plads til bagage. Måske endda check-in-automater i toget som ekstra service.


Lige før skrev da ellers "Dels vil en sådan direkte kørsel til lufthavnen nok genere flere passagerer end det gavner, da de fleste skal ind til København. -

Helt korrekt, men der tænkte jeg egentlig mest i retning af, at man omlagde eksisterende tog, som i dag kører til København H. Grunden til, at det kan være relevant i fremtiden med Timeplanen er, at København H bliver udnyttet fuldt ud. Så slipper man ikke uden om at køre andre veje.

Så ja, der ville være flere der har gavn af, at det kører til København H. Men under den usagte forudsætning (beklager utydeligheden), at København H ikke har ledig kapacitet, så er det en tanke. Det kunne være skrevet mere klart.

Betjening af lufthavnen

af Svend, 16/5 2014, 22:30 (3853 dage siden) @ Fysikeren

København H bliver udnyttet fuldt ud. Så slipper man ikke uden om at køre andre veje.

Det er nu altså også begrænset, hvor mange tog der kan køre i retning mod Københavns Lufthavn (og retur).

--
Svend

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Svend, 16/5 2014, 10:06 (3853 dage siden) @ Hedegaard

Der var også store planer for Ørestaden, og går man tilbage og læser diverse artikler fra 90'erne, så regnede man jo nærmest med det ville blive et slags "Ny København" med skyskrabere, turist attraktioner mm.

Hvis du tænker på noget i retning dette

http://orestad.net/copenhagen-business-district/cbd-copenhagen-business-district
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/60744330.jpg
http://www.mikaellykmadsen.dk/skyscrapercity/orestad/south/2.jpg

er man i fuld gang. Du skulle tage forbi på et tidspunkt .... det er ret imponerende og der bygges videre og videre.......

--
Svend

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 16/5 2014, 09:54 (3853 dage siden) @ Leif Jørgensen

Husk nu lige at det ikke er den eksisterende metro, der forbindes med Ny Ellebjerg, men derimod en gren fra Cityringen. Der kommer ikke nogen direkte metrotog mellem Ny Ellebjerg og Lufthavnen. Tværtimod skal man skifte på Kongens Nytorv.

Jeg havde overset, at Ny Ellebjergs metrostation ikke vil ligge på linjen til lufthavnen - men der kunne måske godt blive tog til Kastrup fra Ny Ellebjerg alligevel? Med mindre, at Københavns forskellige metrolinjer kommer til at køre som seperate linjer, der er organisk aflukkede fra hinanden.

...

Når Ny Ellebjerg er fuldt udviklet som knudepunkt for fjern- og regionaltog over den nye Køgebane, samt for S-tog og metro, så kan man godt forestille sig, at nogle (/mange/alle) IC-tog via Køge ikke videreføres til Kbh. H men i stedet vender på Ny Ellebjerg.


Forhåbentlig er der ingen, der vil føre den tåbelige ide ud i praksis. Prøv lige at kigge på forholdene. I øjeblikket er Ny Ellebjerg primært omgivet af et afdanket industriområde, nogle spredte parcelhuskvarterer og et par udfaldsveje.

Om en station er et knudepunkt eller ej har absolut intet med omgivelserne at gøre.

Københavns Hovedbanegård ligger midt blandt adskillige hoteller, mange butikker og boliger og landets bedst besøgte forlystelsespark. Dertil kommer så skiftemulighederne. Københavns Hovedbanegård er allerede et stort knudepunkt med tog og busser i stort set alle retninger, mens Ny Ellebjerg kun så småt er ved at blive etableret.

Ja selvfølgelig, men hvis dit eneste formål med at stå af på en given station er at skifte til et andet transportmiddel, så er du nok også ret ligeglad med, hvordan omgivelserne ser ud og hvad stationens nærmiljø har at byde på. Og det er jo også først om 10 år eller mere, at projektet er blevet virkeliggjort. En stor del af pointen med at udvikle Ny Ellebjerg som et nyt knudepunkt - uagtet de usexede omgivelser - er jo netop at aflaste Kbh. H.

...desuden vil der være en større fleksibilitet i, at man kan sigte efter en metro, der kører hvert 2./3. minut i stedet for et lufthavns-IC-tog, der kun kører hver ½ time.


Hvis man i forvejen sidder i et InterCitytog, der fortsætter til Lufthavnen, som de gør nu, vil det da være fuldstændig åndsvagt at skifte til et metrotog, der alligevel ikke kører derud.

Det er jeg ikke uenig i. Men der vil være flere muligheder for den rejsende, der skal til lufthavnen, hvis han kan skifte fra sit fjerntog til en metro, der kører hele tiden, frem for at han skal sigte efter et nærmest rituelt forsinket og som regel også overfyldt lufthavnstog, der kun kører hver ½ time.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Frank Poulsen, 16/5 2014, 10:21 (3853 dage siden) @ Jonas

Det er jeg ikke uenig i. Men der vil være flere muligheder for den rejsende, der skal til lufthavnen, hvis han kan skifte fra sit fjerntog til en metro, der kører hele tiden, frem for at han skal sigte efter et nærmest rituelt forsinket og som regel også overfyldt lufthavnstog, der kun kører hver ½ time.


Jamen jeg forstår stadig ikke hvorfor du overhovedet vil have en fra et intercitytog der kører direkte til lufthavnen til at skifte til metro? Men der er selvfølgelig også intercitytog der kører til Østerport. Men hver ½ time der er et lufthavnstog? Hvornår har du sidst kigget i en køreplan? Eller kigger du kun meget sen aften/nat?

MVH
Frank

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 16/5 2014, 10:30 (3853 dage siden) @ Frank Poulsen


Jamen jeg forstår stadig ikke hvorfor du overhovedet vil have en fra et intercitytog der kører direkte til lufthavnen til at skifte til metro? Men der er selvfølgelig også intercitytog der kører til Østerport. Men hver ½ time der er et lufthavnstog? Hvornår har du sidst kigget i en køreplan? Eller kigger du kun meget sen aften/nat?

*Suk*, jeg udtrykker mig ikke tydeligt nok, beklager.

Jeg taler ikke om de IC-tog, der kører til lufthavnen. Jeg taler om *alle* IC-tog. Jeg taler om, at i den udstrækning, man har brug for at skifte tog for at komme videre til lufthavnen, så kan der være en tidsmæssig gevninst involveret i at foretage dette skift på Ny Ellebjerg.

Der kan også være en gevinst i, at man ikke behøver at afstemme sit skifte med andre togtider fordi metroen kører hele tiden.

Jeg er udmærket klar over, at der kører mange flere tog til lufthavnen også i dag, men det er altså mig bekendt kun hver ½ time, at der kører et direkte IC-tog fra Fyn/Jylland videre til Kastrup, men indrømmet, min viden på dét felt er ikke helt up-to-date.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Frank Poulsen, 16/5 2014, 10:39 (3853 dage siden) @ Jonas

Ja ok, så forstår jeg hvad du mener. Men jeg tror nu aldrig det tidsmæssigt ville kunne svare sig at foretage skift til metroen frem for at skifte til et øresundstog på Hovedbanen som kører hver 10. minut. Men det vil fremtidens køreplaner kun kunne vise :)

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Fysikeren, 16/5 2014, 15:34 (3853 dage siden) @ Jonas

Jeg er udmærket klar over, at der kører mange flere tog til lufthavnen også i dag, men det er altså mig bekendt kun hver ½ time, at der kører et direkte IC-tog fra Fyn/Jylland videre til Kastrup, men indrømmet, min viden på dét felt er ikke helt up-to-date.

Det er faktisk kun en gang i timen. IC-togene til og fra Syd- og Sønderjylland kører mod Østerport :-)

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Lars Madsen, 16/5 2014, 10:28 (3853 dage siden) @ Jonas

-
-
-

Med mindre, at Københavns forskellige metrolinjer kommer til at køre som seperate linjer, der er organisk aflukkede fra hinanden.<<

Det er de. Der bliver ingen forbindelse mellem Metro i dag og den kommende city ring.
Nordhavn sydhavn (Ny Ellebjerg) kommer til at køre som en del af city ringen.


Ny Ellebjerg station som knude punkt??
Så burde der være en banegårds hal, af en slags.
ellers bliver det ikke morsomt at skifte der i en regn eller vinder storm

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Fysikeren, 16/5 2014, 13:12 (3853 dage siden) @ Lars Madsen

Det er der faktisk nogle planer om i den forrige aftale. Men der er modstridende signaler.

Ser man på beløbet fra den forrige aftale (dvs. før man fandt penge til metroen), så svarer det beløbsmæssigt til, at man anlægger en ny ø-perron ved Øresundsbanen samt en overdækning af stationen. Dette er ikke den billigste måde at udvide Ny Ellebjerg på, men den bedste i mine øjne.

Metro-aftalen, eller hvad man skal kalde den, arbejder med det absolut billigste løsning, der bl.a. ikke forudsætter en ø-perron for Øresundsbanen, men derimod to sideperroner, herunder en meget smal ved det nuværende spor 22.

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Leif Jørgensen, København Ø., 16/5 2014, 11:50 (3853 dage siden) @ Jonas

Jeg havde overset, at Ny Ellebjergs metrostation ikke vil ligge på linjen til lufthavnen - men der kunne måske godt blive tog til Kastrup fra Ny Ellebjerg alligevel? Med mindre, at Københavns forskellige metrolinjer kommer til at køre som seperate linjer, der er organisk aflukkede fra hinanden.

Som Lars Madsen har skrevet, så bliver de adskilte. I de tidlige planer for Cityringen var der godt nok tale om en forbindelseskurve mellem Gammel Strand og Christianshavn. Den skulle dog ikke bruges i normal drift, men derimod så togene fra Cityringen kunne komme ud til Kontrol- og Vedligeholdelsescentret på Vestamager. Kurven blev imidlertid droppet, og Cityringen får sit eget center.


Om en station er et knudepunkt eller ej har absolut intet med omgivelserne at gøre.

Omgivelserne har til gengæld en hel del at gøre med passagertallene. En centralt placeret station har simpelthen langt flere passagerer, fordi den ligger der, hvor mange af dem skal hen. Et knudepunkt tiltrækker ikke passagerer i sig selv, for det er ikke der folk skal hen.

Alternativet er at skabe nogle omgivelser, der giver folk grund til at komme der, men det gør ikke i sig selv funktionen som knudepunkt større. Ørestad er f.eks. nok et knudepunkt, men størstedelen af passagererne kommer der, fordi de skal i storcentret Fields. At der er både metro, øresundstog og flere buslinier er ligegyldigt for de fleste, for de har alligevel kun brug det ene transportmiddel, de kommer med.

Med venlige omgivelser-hilsner
Leif Jørgensen

Københavnerne får ny metrolinje til 8,6 mia kr. - edit

af Jonas, 16/5 2014, 13:51 (3853 dage siden) @ Leif Jørgensen

Om en station er et knudepunkt eller ej har absolut intet med omgivelserne at gøre.


Omgivelserne har til gengæld en hel del at gøre med passagertallene. En centralt placeret station har simpelthen langt flere passagerer, fordi den ligger der, hvor mange af dem skal hen. Et knudepunkt tiltrækker ikke passagerer i sig selv, for det er ikke der folk skal hen.

Jeg vil gerne have mig frabedt at blive skudt i skoene, at jeg plæderer for, at Ny Ellebjerg på en eller anden måde er et mere attraktivt rejsemål end Kbh. H. Det står dig helt frit for at fremhæve Kbh. H. som et standsningssted med flere passagerer og mere attraktive omgivelser end Ny Ellebjerg, bare husk på, at jeg intetsteds hævder det modsatte.

Denne aftale handler - ligesom andre, mere vidtløftige forslag - om at aflaste Kbh. H, der notorisk har været for lille i hvert fald siden S-togene begyndte at køre tilbage i 30erne.

Der er flere måder at gøre det på. Man kunne grave ud til ekstra sporplads under de nuværende perronspor (hvilket vil være meget, meget dyrt), man kan forlænge perronerne endnu længere i retning imod Langbortistan - hvem kan dog sige nej til en rask lille gåtur til spor 26, hvorfra det næste tog til lufthavnen ofte afgår - ELLER man kan søge at udvide stationer i Kbh. H's nærområde, eksempelvis ved at forfremme Ny Ellebjerg til et knudepunkt, dvs. et sted, hvor transitrejsende kan skifte fra det ene transportmiddel til det andet.

Kbh. H er evident en station, der har mange transitrejsende; for disse transitrejsende kunne et udvidet Ny Ellebjerg være et attraktivt alternativ - og jo flere transportformer, der kan skiftes imellem på denne station, jo mere attraktivt.

Alternativet er at skabe nogle omgivelser, der giver folk grund til at komme der, men det gør ikke i sig selv funktionen som knudepunkt større. Ørestad er f.eks. nok et knudepunkt, men størstedelen af passagererne kommer der, fordi de skal i storcentret Fields. At der er både metro, øresundstog og flere buslinier er ligegyldigt for de fleste, for de har alligevel kun brug det ene transportmiddel, de kommer med.

Der er også ganske mange, der kommer dertil fordi de skal videre med metroen til Bella Centeret, men under alle omstændigheder er Ørestad et mindre knudepunkt end Ny Ellebjerg har potentiale til at blive fordi det 'kun' betjenes af Ø-tog, metro samt en række buslinjer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak